Babia Góra z Krowiarek – szlak czerwony z dzieckiem

widok w stronę Gówniaka na czerwonym szlaku schodząc z Babiej Góry, wieczór - tuż przed zachodem słońcaBabią Górę  planowaliśmy zdobyć już od dawna. Podczas wycieczek górskich nasz synuś zawsze pokazywał paluszkiem na  Królową Beskidów  i mówił: „To nasza GÓRA! Kiedy na nią pójdziemy?” W końcu trzeba było spełnić marzenie syna. Mimo wątpliwości, czy damy radę dotrzeć  na najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego  z naszym czterolatkiem – spróbowaliśmy! Jesteśmy dumni, ponieważ syn pokonał całą trasę na własnych nóżkach. Muszę przyznać, że była to niezapomniana przygoda! Widoki, jak i sama trasa robią ogromne wrażenie.  Szlak czerwony,  który opiszę  jest najłatwiejszym szlakiem na Babią Górę.  Szlak ten jest doskonale przygotowany oraz oznakowany. Większość z Was pewnie wie, że  Babia Góra  jest znana przede wszystkim z spektakularnych wschodów słońca,  nam udało się dotrzeć na szczyt tuż przed  zachodem słońca,  który był zachwycający…

Na wstępie zaznaczę również, że  Babia Góra  słynie  z gwałtownych zmian warunków pogodowych.  Przed wyjściem na szlak prześledź aktualne prognozy pogody  oraz  sprawdź komunikaty Babiogórskiego Parku Narodowego.

Aktualizacja!  Wpis został uzupełniony o nowe zdjęcia. Na  Babiej Górze  bywamy około dwa razy w ciągu roku. Staram się na bieżąco aktualizować wpis o bieżący cennik, ciekawostki oraz zdjęcia.

Trasa: Przełęcz Krowiarki (szlak czerwony) – Sokolica – Kępa – Gówniak / Wołowe Skałki – Babia Góra / Diablak – powrót tym samym szlakiemmapa-krowiarki-babia-goraData:  6 sierpień 2018

Dystans: 10.61 km

Czas trwania: ponad 4:00 h (sam przemarsz z czteroletnim dzieckiem)

Był to nasz pierwszy szczyt zdobyty w akcji  ZDOBYWAMY SZCZYTY DLA HOSPICJUM.  Trzy książeczki akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum na tle podejścia w paśmie Babiej Góry oraz zamglonego nieba

Na nogach byliśmy o 5:00 rano.  Z  Bielska – Białej  do  Przełęczy Krowiarki  mieliśmy do pokonania około 80 km. Kierowaliśmy się na  Zawoję.  Drogi mimo początku tygodnia były niezakorkowane. Przed godziną 9:00 dotarliśmy na  parking przy Przełęczy Krowiarki,  który położony jest  1012 m n.p.m.Czerwona tablica Babiogórskiego Parku Narodowego, żółta tablica z napisem Przełęcz Krowiarki 1012 m n.p.m. opis szlaku zielonego oraz niebieskiego

Babia Góra z dzieckiem – opis szlaku

Przełęcz Krowiarki Parking

Z parkingu na Przełęczy Krowiarki  na  Babią Górę  mamy do pokonania różnicę wzniesień mierzącą około  700 m.  Parking jest płatny – 15 zł  za cały dzień postoju. Miejsc parkingowych jest tu naprawdę sporo,  mimo wczesnej pory oraz początku tygodnia większość z nich była zajęta. Po prawej stronie znajduje się drewniana budka z pamiątkami, w której zakupiliśmy również bilety do  Babiogórskiego Parku Narodowego.

Parametry GPS parkingu: 49.587888, 19.582556

Parking oraz kasa Babiogórskiego Parku Narodowego na Przełęczy Krowiarki

Parking – Przełęcz Krowiarki

Babiogórski Park Narodowy bilety – cennik

Bilet do  Babiogórskiego Parku Narodowego   kosztuje  7 zł normalny,  3,50 zł ulgowyCeny obowiązujące w Babiogórskim Parku Narodowym, kasa parku

Bilety Babiogórskiego Parku Narodowego:Bilety Babiogórskiego Parku Narodowego na tle podejścia oraz zachmurzonego, zamglonego nieba

Mapa, bilet Babiogórskiego Parku Narodowego, zabawka pluszowa - lis

Zaraz przy parkingu, po lewej stronie znajduje się wejście na intersujący nas  szlak czerwony,  prowadzący przez las na szczyt  Babiej Góry.  Według drogowskazu do szczytu jest  dwie i pół godziny.Drogowskaz opisujący szlak czerwony na Babią Górę przez Sokolicę, czas 2 godziny 30 minut

Ku naszemu zaskoczeniu początek szlaku to 'ala schody’ – drewniano / kamienne.  Szlak czerwony  od razu zaczynamy piąć się w górę. Momentami podejścia są strome, a droga jest dość mozolna. Rano było wilgotno, więc podłoże było śliskie. Nie brakowało również porannych mgieł. Pierwsze 'schodki’ ciągną się przez około 500 metrów. Nie ma się jednak co cieszyć po ich zakończeniu, ponieważ po pokonaniu 200 metrów ponownie wchodzimy na drewniano / kamienne ułatwienia.Zadowolone dziecko na czerwonym szlaku na Babią Górę, słoneczny dzień, lasDziecko idące czerwonym szlakiem prowadzącym z Krowiarek na Babią Górę, leśna ścieżka

Mały chłopiec obrócony tyłem, patrzący na kamienno - drewnianą ścieżkę na początku szlaku prowadzącym z Przełęczy Krowiarki na Sokolicę

Uśmiechnięte dziecko na kamienno - drewnianej ścieżce na szlaku idącym na Babią Górę

Dopiero po przejściu 1.40 km (od parkingu) kończy się nasza przygoda ze 'schodkami’. Jesteśmy coraz bliżej pierwszego szczytu na naszym szlaku –  Sokolicy.  Do pokonania zostało nam już tylko 120 metrów.Turysta z dzieckiem na czerwonym szlaku na Babią Górę, wąska ścieżka prowadząca przez tunel z drzew, okolice SokolicyWąska ścieżka prowadząca między kosodrzewiną na czerwonym szlaku na Babią GóręLas, zachodzące słońce

Sokolica 1367 m n.p.m.

Żółta tabliczka z napisem Sokolica 1367 m n.p.m. zielono - biała tablica UWAGA ŻMIJE oraz tablica ZAKAZ ŚMIECENIADocieramy do  najniższego szczytu w paśmie Babiej Góry.  Na szczycie  Sokolicy  znajduje się platforma widokowa usytuowana na kilkunastu metrowym urwisku skalnym. Jest to idealne miejsce na pierwszy przystanek. Znajdują się tu ławeczki, można śmiało odpocząć. Przy dobrej widoczności można podziwiać stąd samą  Babią Górę, szczyty Beskidu Śląskiego, Pasmo Policy, Beskid Mały, Beskid Makowski i Zawoję.  W dniu naszej wycieczki było mglisto, widoki były mocno ograniczone. Ale dzięki temu, było naprawdę magicznie… W czerwcu 2021 roku mieliśmy okazję podziwiać  zachodzące słońce z tarasu widokowego na Sokolicy  (zdjęcia poniżej).Na szczycie  Sokolicy  widnieje tablica informująca nas o terenie występowania żmij.

Sokolica zdjęcia

Mężczyzna z małym chłopcem na platformie widokowej znajdującej się na Sokolicy, zamglone drzewaWidok na drzewa z tarasu widokowego na SokolicyWidok rozciągający się z tarasu na Sokolicy, drzewa, mgłaWidok z platformy widokowej znajdującej się na Sokolicy, drzewa wyłaniające się zza mgły oraz chmurSokolica – zachód słońca

Żółta tabliczka z napisem Sokolica (Beskid Żywiecki) na tle zachodzącego słońcaTurysta podziwiający zachód słońca z tarasu widokowego na Sokolicy w Beskidzie ŻywieckimTaras widokowy na Sokolicy w Beskidzie Żywieckim, zachód słońca na SokolicyWidok w kierunku Babiej Góry z Sokolicy o zachodzie słońcaSokolica w Beskidzie Żywieckim - krajobraz górski o zachodzie słońcaZachód słońca na Sokolicy w Beskidzie Żywieckim, krajobraz górski

Październik na Sokolicy

Uśmiechnięte dziecko na tarasie widokowym na Sokolicy w Beskidzie ŻywieckimTaras na Sokolicy (Beskid Żywiecki), jesienne widoki rozciągające się z tarasu, zachmurzone niebowidok z Sokolicy na drzewa we mgle, jesienne barwyszczyt Sokolica oraz rozciągający się z niej widok na pobliskie szczyty Beskidu ŻywieckiegoWidok na  Babią Górę  z okolic  tarasu widokowego na SokolicyBabia Góra widziana z Sokolicy przykryta śniegiem, w koło jesienna sceneriaPo krótkim odpoczynku schodzimy z platformy widokowej i ruszamy dalej  czerwonym szlakiem. Drogowskaz wskazuje nam jeszcze  1 h 30 min  drogi na  Babią Górę.Drogowskaz opisujący szlak czerwony, Babia Góra 1 godzina 30 minut drogi  Następnym naszym celem jest szczyt o nazwie  Kępa.  Przed nami znowu do pokonania 'ala schody’, tym razem skalne (bez drewnianej konstrukcji).Małe dziecko wchodzące na skalne schody znajdujące się między drzewami na szlaku prowadzącym na szczyt Kępa

Grupka ludzi idąca skalnymi schodkami w kierunku szczytu Kępa

Wchodzimy w tunel, prowadzący między gęstą kosodrzewiną. Jest zielono, bardzo zielono i przyjemnie… mimo licznych podejść na tym odcinku. Momentami jest naprawdę wąsko na szlaku. Turystów jest sporo,  czasem trzeba maszerować gęsiego, czasem przy wymijaniu ustępować pierwszeństwa.Kamienne schody na czerwonym szlaku idącym na Babią Górę, kosodrzewina

Uśmiechnięte, zawstydzone dziecko na skalnych schodach między kosodrzewiną na szlaku prowadzącym na szczyt Kępa

Kwiaty wierzbówki kiprzycy w Babiogórskim Parku NarodowymPszczoła siedząca na różowych kwiatach górskichChłopiec na kamiennej dróżce prowadzącej wśród soczysto zielonej kosodrzewinyTak sobie maszerujemy… to po schodach, to w gęstych tunelach z kosodrzewiny…Tunel prowadzący między kosodrzewiną z Sokolicy na Kępe (szlak czerwony)

Mamy za sobą 2.30 km naszej wędrówki. Docieramy na kolejny szczyt o nazwie Kępa.

KĘPA 1521 m n.p.m.

Szczyt Kępa  znajduje się pomiędzy  Gówniakiem,  a  Sokolicą.  Tu również znajduje się platforma widokowa. Niestety nie mieliśmy na tyle szczęścia, aby podziwiać rozciągającą się stąd panoramę. Gęsta mgła uniemożliwiała zobaczenie czegokolwiek na horyzoncie. Odpoczywamy chwilkę i po krótkim przystanku ruszamy w dalszą drogę.Szczyt Kępa, biała tabliczka z oznaczeniem szczytu Kępa, kamienna dróżka między kosodrzewiną, oznaczenie szlaku czerwonego prowadzącego na Diablak na drewnianym płotku Szybowiec widziany z tarasu widokowego - Kępa - na czerwonym szlaku na Babią Górę

Październikowa Kępa – zimowa sceneria. uśmiechnięte dziecko na platformie widokowej na szczycie Kępa, w tle ośnieżone drzewaZadowolone dziecko kucające przy drewnianej ławeczce - Kępa (czerwony szlak na Babią Górę)Idąc w kierunku  Diablaka  mamy do pokonania wypłaszczenie mierzące 300 m długości zwane  Zarubanym. Wędrujemy dalej  szlakiem czerwonym  biegnącym między kosodrzewiną.Dziecko idące czerwonym szlakiem na Babią Górę, skalny chodnik, zachmurzone niebo, słońce, zielona kosodrzewina

Uśmiechnięte dziecko na czerwonym szlaku na Babią Górę, wąska ścieżka idąca między zieloną kosodrzewiną

Uśmiechnięte dziecko na czerwonym szlaku na Babią Górę, kosodrzewina, w oddali widać turystówŚcieżka prowadząca między kosodrzewiną na czerwonym szlaku na Babią Górę. chmury, mgła, trochę błękitnego niebaSoczysto zielona kosodrzewina, grupka ludzi idąca kamienną dróżką w gęstej mgleTuryści na skalnej dróżce wśród zielonej kosodrzewiny wyłaniający się z gęstej mgłyPrzejście między kosodrzewiną na czerwonym szlaku biegnącym na DiablakWidoki rozciągające się z czerwonego szlaku na Babią Górę, chmuryChodnik na czerwonym szlaku idącym w kierunku Babiej Góry, mgła, turyści,widok na GówniakWidok górski, zielona kosodrzewina, ciemne, wiszące na niebie chmuryUśmiechnięte dziecko na czerwonym szlaku na Babią Górę, w tle szczyt GówniakTurystka na czerwonym szlaku na Babią Górę, słoneczne popołudnieZaczynają się skalne, momentami bardzo strome podejścia. Mamy do pokonania kilka takich 'górek’ na szlaku.

Gówniak 1617 m n.p.m.

Szczyt Gówniak 1617 m n.p.m. skały, mgłaDocieramy na  Gówniak,  inaczej nazywany –  Wołowe Skałki.  Przed nami najbardziej skalne wzniesienie na szlaku czerwonym  (widoczne na zdjęciu),  zwane  rumowiskiem Babiej Góry.  Na tym odcinku warto zachować ostrożność. Z rumowiska rozciągają się niczego sobie widoczki.Zadowolone dziecko siedzące w namiocie, trzymające w ręce flagę akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum, czerwony szlak na Babią GóręSkały , zielona trawa, pojedyncze fioletowe kwiaty, niebieskie niebo z białymi gęstymi chmuramiDwa, fioletowe, górskie kwiaty na tle skałySkalne podejście na czerwonym szlaku na Babią GóręDziecko wspinające się po skałąch na czerwonym szlaku z Gówniaka na Babią GóręDziecko, skały - szlak czerwony na Babią GóręDziecko wspinające się po skałach - Gówniak w Beskidzie Żywieckim

Dziecko z tatą na Gówniaku w Beskidzie Żywieckim, skały, chmuryDziecko stojące na skałach

Idąc dalej  szlakiem czerwonym  mamy do pokonania jeszcze dwa wypłaszczenia. Jest to  Mały Garb Niżni położony na wysokości 1660 m  oraz  Mały Garb Wyżni 1675 m.  Ten odcinek trasy robi naprawdę duże wrażenie.Kamienny chodnik prowadzący na Mały Garb Niżni, Babiogórski Park NarodowyUśmiechnięte dziecko w drodze na Babią Górę, mglisty dzieńPlecak z flagą akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum, Babiogórski Park NarodowyKobieta siedząca na skale na tle zamglonych widoków górskich, niebo pełne gęstych chmurwidok górski we chmurachMężczyzna z dzieckiem, obróceni tyłem wokół skał, w rejonie - Mały Garb NiżniTurysta z dzieckiem na wychodni skalnej, Babia Górakobieta na tle krajobrazu górskiego, unoszące się chmuryWidok z czerwonego szlaku - okolice Babiej Góry, zachmurzone nieboOkolice Babiej Góry, mglisty dzień, turyściwidok w stronę Gówniaka na czerwonym szlaku schodząc z Babiej Góry, wieczór - tuż przed zachodem słońcaTurystka z dzieckiem odpoczywająca na skałach na czerwonym szlaku na Babią Górę, w tle krajobraz górskiSzczęśliwe dziecko odpoczywające na skałach w drodze na Diablak

Mężczyzna z dzieckiem idący w stronę Babiej Góry kamienistym szlakiem, mgławidok na Tatry oraz pobliskie szczyty z okolic Diablaka, zachmurzone niebi, które się przejaśnia, zaśnieżona kosodrzewinaCzerwony szlak - okolice Babiej Góry, zachmurzone niebo z okienkiem na Jezioro OrawskieDo pokonania została nam już tylko przełęcz w masywie  Babiej Góry  noszącą nazwę  Siodło Bończy  leżąca na wysokości  1715 m.mężczyzna z dzieckiem pokonujący ostatnie podejście na szczyt Babiej Góry, skały, kamienie ośnieżone,

Babiogórski Park Narodowy – sasanki alpejskie

W drugiej połowie czerwca 2021 roku mieliśmy okazję podziwiać w okolicy  Babiej Góry  (ostatni odcinek szlaku czerwonego na Babią Górę)  przepiękne  sasanki alpejskie.  Jak się okazuje są to  rośliny górskie,  które można spotkać  w SudetachTatrach  i właśnie  na Babiej Górze.  Są  pod ochroną,  kwiaty mają  kolor biały  i  w okolicach szczytu Babiej Góry  występują w zaskakujących ilościach.  Sasanki alpejskie kwitną od maja do czerwca.Białe sasanki na Babiej Górze oświetlone przez słońce

Białe Sasanki alpejskie w Babiogórskim Parku Narodowym

Białe kwiaty górskie - sasanka alpejska na Babiej Górze

Babia Góra - białe kwiaty górskie, sasanki alpejskie

Sasanki alpejskie na tle niebieskiego nieba w Babiogórskim Parku Narodowym

Białe sasanki alpejskie rosnące przy skale w Babiogórskim Parku Narodowym

Uśmiechnięte dziecko odpoczywające na czerwonym szlaku na Babią Górę, sasanki alpejskieSasanki alpejskie w Babiogórskim Parku Narodowym na tle niebieskiego nieba

BABIA GÓRA / DIABLAK 1725 m n.p.m.

szczyt Babia Góra położony 1725 metrów nad poziomem morza, gęste chmury, widok na jezioro OrawskiePo przejściu 4.90 km  (od  Przełęczy Krowiarki)  osiągamy szczyt  KRÓLOWEJ BESKIDÓWBabia Góra  położona jest  1725 m n.p.m.  Satysfakcja, radość ze zdobycia szczytu jest nie do opisania. Niesamowite jest jak diametralnie, w krótkim czasie zmienia się tu pogoda. Po dotarciu na  Babią Górę  mogliśmy nacieszyć oczy widokami, jednak po kilku minutach wszystko zalało się gęstą mgłą. Mieliśmy dużo szczęścia. Nie biorąc pod uwagę Tatr –  Diablak  jest najwyższym szczytem  w  Polsce  i jest zaliczany do  Korony Gór Polski.

Babia Góra widoki

Szczyt Babiej Góry, skały, krzyż, pomnikZe szczytu możemy podziwiać między innymi:  TatryGorcePieninyMała  i  Wielka FatraNiskie TatryBeskid WyspowyBeskid ŚląskiBeskid Mały.  Widoczna jest również  Kotlina Orawsko – Nowotarska,  a także  Jezioro Orawskie

Szczyt Babiej Góry, słup z drogowskazami oraz z żółtą tabliczką z napisem Babia Góra - Diablak

Szczęśliwa rodzina na Babiej Górze

Widok rozciągający się ze szczytu Babiej Góry

Uśmiechnięte dziecko bawiące się metalowym samochodzikiem na Babiej Górze

Pomnik na Babiej Górze, grupka turystów robiąca sobie zdjęcie, skały, chmuryDziecko odpoczywające na kamieniach na szczycie Babiej GóryPluszowa maskotka - pomarańczowy lisek, skały

Widok rozciągający się z najwyższego szczytu polskich Beskidów - Babiej Góry, skały, zachmurzone niebo

Babia Góra – zachód słońća

Podczas naszej czerwcowej wyprawy na  Babią Górę  mieliśmy okazję podziwiać zbliżający się wielkimi krokami  zachód słońca na Babiej Górze  (złota godzina).  Słońce zachodziło nad  Beskidem Śląskim.  Syn szedł rano do przedszkola i niestety nie mogliśmy sobie pozwolić na pozostanie na szczycie dłużej. Choć i tak sporo czasu spędziliśmy wylegując się na skałach 😅 W domu byliśmy po 22:00… Na szczęście  schodząc z Babiej Góry  udało się nam załapać jeszcze na  piękny spektakl,  który podziwialiśmy  z tarasu widokowego na Sokolicy.  Co mieliście już okazję zobaczyć podczas przeglądania tego wpisu. Widok rozciągający się z Babiej Góry o zachodzie słońca, chmura, promienie słoneczne, skały

Turysta podziwiający widoki rozciągające się ze szczytu Babiej GóryKrajobraz górski, zachód słońca na Babiej GórzeBabia Góra o zachodzie słońca

Widok rozciągający się w kierunku szczytu Babia Góra o zachodzie słońca, skałyZłota Godzina na Babiej Górze, krajobraz górski - Beskidy

Zachodzące słońca, zielona kosodrzewina - Babiogórski Park NarodowyZachodzące słońca, skały, kosodrzewina, Babiogórski Park Narodowy

Jesień na Babiej Górze

Turysta z dzieckiem na Babiej Górze, mglisty dzień

zadowolone dziecko na szczycie Babia Góra, zaśnieżony szczyt Diablakawidok z Babiej Góry na domy, pola, jezioro Orawskie we chmurachwidok na jezioro Orawskie z Babiej Góry wyłaniający się zza chmur, ośnieżone kamieniewidok z Babiej Góry na stronę północny - zachód, jesienna sceneriaOdpoczęliśmy chwilkę za skalnym murkiem, który idealnie ochraniał nas przed wiatrem – pełnił funkcję parawanu. Zrobiliśmy kilka wspólnych zdjęć i ruszyliśmy w drogę powrotną. Nasz syn był zmęczony, nie chcieliśmy Go dłużej męczyć. W końcu przed nami niełatwe zejście na parking.Turystka z dzieckiem na szlaku czerwonym schodząca z Babiej Góry w stronę GówniakaDziecko na czerwonym szlaku na Babią Górę, niebo zakolorowane przez zbliżający się zachód słońca

Podsumowanie

Szlak czerwony na Babią Górę  jest bardzo różnorodny – CIEKAWY. Nie brakuje na nim skalnych podejść, schodów oraz tuneli z kosodrzewiny. Nie ma miejsca na nudę. Przechodząc tę trasę po raz pierwszy jest się na ogromnych emocjach jeszcze przez kilka kolejnych dni. Zresztą każde wyjście na Królową Beskidów jest inne, wyjątkowe. Pewnie dlatego gościmy na  Babiej Górze  dwa razy do roku 😍 Turysta z dzieckiem schodzący stromo w dół po skałach z Babiej Góry - okolice Gówniaka

Koniecznie zobacz:

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic