Kikula szlak z Koniakowa – wielka ławka w Beskidach

Gigantyczna drewniana ławka na Kykuli - Słowacja

Po powrocie z urlopu nad Morzem Bałtyckim stęsknieni  za górskimi wędrówkami  (mimo nie za ciekawej pogody) udaliśmy się pierwsze  na Soszów Wielki z Wisły Dziechcinka położony w Beskidzie Śląskim,  a następnie (zaledwie dwa dni później) na  najwyższy szczyt Międzygórza Jabłonkowskiego na Słowacji  noszący nazwę  KikulaCharakterystycznym elementem dla Kikuli jest gigantyczna drewniana ławka zakochanych,  na której można poczuć się przez chwilę jak krasnoludek. I właśnie temu drugiemu szczytowi będzie poświęcony dzisiejszy wpis.  Na Kikulę  startowaliśmy  z Koniakowa  (szlak niebieski).  Szlak mimo dnia wolnego od pracy (niedziela) świecił pustkami. Mijało nas tylko dwóch rowerzystów i grupka chłopaków na motorach crossowych. Być może przyczyną braku turystów pieszych na szlaku była niepewna pogoda. Deszcz przez cały czas wisiał w powietrzu. Za to widoczność była całkiem niezła. Trasa, którą Wam dzisiaj przedstawię nie jest ani za długa, ani za wymagająca. Pokonuje się na niej  około 230 m różnicy wzniesień.  Na szlaku co jakiś zza drzew wychyla się  koniakowski szczyt  Ochodzita.

Trasa:  Koniaków (szlak niebieski) – Wierch Czadeczka – Sołowy Wierch (dojście do szlaku zielonego / szlak zielony) – Kikula – powrót tą samą trasą

mapa-koniakow-kikula

Data:  10 lipiec 2022

Dystans:  6,6 km (w obie strony)

Czas trwania: około 2,5 h

Minimalne wzniesienie:  670 m

Maksymalne wzniesienie:   860 m

Koniaków szlak niebieski

Tak jak już wspominałam  wycieczkę zaczęliśmy w Koniakowie na szlaku niebieskim prowadzącym do Zwardonia  w miejscu, w którym jest oznaczenie  drogi leśnej z zakazem wjazdu osobom nieupoważnionym (dokładne parametry GPS tego miejsca podaję poniżej).

Parametry GPS: 49.535346, 18.953201

Jeśli jesteście zmotoryzowani musicie szukać miejscówki na pozostawienie samochodu gdzieś w okolicy na poboczu, ponieważ  nie ma tu żadnego oficjalnego parkingu leśnego.

Minęliśmy tabliczkę z napisem droga leśna i kierowaliśmy się przed siebie widoczną na poniższym zdjęciu szeroką asfaltową drogą, która leciusieńko szła w górę.Koniaków - szlak niebieski - szeroka asfaltowa droda, zakaz wjazdu - droga leśna w KoniakowieSzeroka asfaltowa droga leśna - szlak niebieski w KoniakowieTurysta z dzieckiem na szerokiej asfaltowej drodze leśnej - Koniaków - szlak niebieskiDrewniany słup z białymi tabliczkami - drogowskazy - szlak niebieski Koniaków, szlak zielony Koniaków, droga leśna

Po 700 m doszliśmy do skrzyżowania, za którym pożegnaliśmy się z asfaltem i skręciliśmy w lewo zgodnie z oznaczeniami na pniu powalonego drzewa.

Turysta z dzieckiem przecinający szeroką asfaltową drogę na niebieskim szlaku w KoniakowieStrzałka na powalonym drzewie wskazująca przebieg szlaku niebieskiegoPo skręcie w lewo  szlak niebieski  znów szedł w górę. Droga leśna była szeroka i kamienista.Dziecko z tatą, podejście na beskidzkim szlaku, leśna ścieżka

Po zaledwie 100 metrach (800 m) trzeba uważać, ponieważ nasz  niebieski szlak  skręca ostro w prawo. Na tym odcinku  szlaku niebieskiego  zeszliśmy z drogi i dalej wędrowaliśmy szeroką ścieżką leśną prowadzącą między młodymi drzewkami. W dniu naszej wycieczki na krzakach nie brakowało dojrzałych jagódek 😋

Szlak niebieski w Koniakowie - miejsce skrętu szlaku niebieskiego w prawo, turysta z dzieckiemBeskid Śląski, droga leśna, turysta z dzieckiem, letni dzień1.2 km –  szlak niebieski  wchodzi w 'gęstszy’ las, ścieżka pnie się w górę. Na brak kałuż i błota na trasie również nie mieliśmy co narzekać 😅

Szeroka ścieżka leśna w Koniakowie, turysta z dzieckiemDroga leśna na niebieskim szlaku w Koniakowie, dziecko, błoto

1.4 km – maszerowaliśmy błotnistą, niewymagającą wysiłku drogą leśną.Turysta z dzieckiem na niebieskim szlaku w Koniakowie, las

Szeroka droga leśna w koniakowskim lesie, pochmurny letni dzień1.6 km –  szlak niebieski skręca w lewo i ponownie zaczyna iść lekko w górę.Las - szlak niebieski w Koniakowie, letni dzień

Sołowy Wierch – skrót – dojście ze szlaku niebieskiego do szlaku zielonego

Po nieco 2 kilometrach doszliśmy do  Sołowego Wierchu  położonego  848 m n.p.m.  Tutaj porzuciliśmy szlak niebieski  i skręciliśmy w prawo na szeroką drogę leśną, która doprowadziła nas  do szlaku zielonego.

Beskidzki las - miejsce odbicia szlaku niebieskiego w lewo - Koniaków

Dojście do szlaku zielonego / szlak zielony Koniaków

Po skręcie nadal wędrowaliśmy szeroką drogą leśną. Na tym odcinku droga na przemian schodzi w dół, aby zaraz iść lekko w górę. Do  szlaku zielonego  mieliśmy do pokonania jakieś 500 metrów.Las, kałuża, letni dzień

Mężczyzna z dzieckiem na beskidzkim szlaku - droga leśnaTurysta, dziecko omijające dużą kałużę w lesie

2.55 km – doszliśmy do  szlaku zielonego.  Dalej wędrowaliśmy wygodną drogą leśną.

Szeroka droga leśna

2.90 km – minęliśmy słupek z tabliczkami wskazującymi  kierunek przebiegu szlaku zielonego do punktu widokowego Trojak – czyli na Kikulę.  Oznaczony jest tu również  szlak Trzech Harnasi.  Co jakiś czas mijaliśmy słupki graniczne. Na tym odcinku znów szliśmy trochę w dół, trochę w górę.

Znaki informacyjne na zielonym szlaku na Trojak - punkt widokowy

Las, szeroka droga leśna, zielony szlak - okolice szczytu Kykula - słupek granicznyLeśna ścieżka, kałuża, letnie popołudnieTurysta wchodzący na słowacki szczyt Kykula - szlak zielony

Kikula / Trojak

Gigantyczna drewniana ławka na Kykuli - Słowacja

3.20 km –  Kikula  położona jest  845 m n.p.m.  Z białej tabliczki oznaczającej szczyt możemy odczytać jego kilka nazw:  Kykula,  TrojakKikula.  Przez szczyt  przebiega granica polsko-słowacka. Sam szczyt leży jednak  po stronie słowackiej w pobliżu Zwardonia.

Kikula  jest  wspaniałym punktem widokowym na Beskid Żywiecki oraz na Beskid Śląsko-MorawskiOd maja 2022 elementem charakterystycznym dla Kikuli  jest  duża drewniana ławka,  która przyciąga tu zaciekawionych turystów.  Ławka robi naprawdę OGROOOMNE wrażenie 😄

Jest tu również  obszerna drewniana wiata ze stolikiem, ławkami oraz kominkiem.

Podobno w niedalekiej przyszłości planowane jest również wybudowanie w tej okolicy  wieży widokowej.

Biała tabliczka oznaczająca słowacki szczyt Kykula - Trojak - 845 m n.p.m.Uśmiechnięte dziecko z chorągiewką akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum na słowackim szczycie Kykula położonym 845 m n.p.m.

Tablica informacyjna w języku słowackim na szycie Trojak

Kikula ławka

Kykula - Trojak - szczyt na Słowacji, wielka drewniana ławka, na której odpoczywa zadowolone dzieckoUśmiechnięte dziecko odpoczywające na wielkiej drewnianej ławce - szczyt Kykula

Turystka z dzieckiem siedząca na gigantycznej drewnianej ławce na szczycie Kykula - Słowacja, zachmurzone nieboTurystka z dzieckiem odpoczywająca na gigantycznej drewnianej ławce na słowackim szczycie Trojak, letni pochmurny dzień

Widok ze słowackiego szczytu Kykula - Trojak, duża drewniana ławka na szczycie KykulaOgromna drewniana ławka - Trojak 845 m n.p.m.

Widok rozciągający się ze słowackiego szczytu Kykula, na niebie wiszą ciemniejsze chmuryWiata wypoczynkowa - szczyt Kykula - Trojak

Na  Kikuli  spędziliśmy sporo czasu. W końcu zaczął padać deszcz. Mimo to, postanowiliśmy kierować się  w stronę Koniakowa  po drodze zbierając jagody, poziomki, listki malin i babki lancetowatej dla naszej słodkiej świnki morskiej, która uwielbia zebrane na szlaku smakołyki 🙂

Z Kikuli można kontynuować wędrówkę na słowacki szczyt Groń. Opis szlaku czerwonego na Groń znajdziesz tutaj:  Groń na Słowacji – trzy krzyże w Beskidach

Szczyt Gruň w Beskidach na Słowacji, trzy drewniane krzyże, niebieskie niebo
Trzy drewniane krzyże na szczycie Groń (Gruň)

Zobacz koniecznie:  Góra Żar wielka ławka w Beskidach

Już jutro ruszamy na szlak 💚  Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi górskimi wojażami zapraszam do śledzenia mojego bloga Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic