Czupel trasa z Jaworza Nałęże

Kolaż zdjęć, szczyt Czupel w Beskidzie Śląskim, uśmiechnięte dziecko, las

Tym razem w niedzielne popołudnie wybraliśmy się do Jaworza Nałęże. Biegnie stąd dość popularny szlak czerwony na Błatnią. My zdecydowaliśmy się na krótszą wycieczkę szlakiem czerwonym na Czupel. Od razu dodam, że nie chodzi tu o najwyższy szczyt Beskidu Małego należący do Korony Gór Polski. Nasz Czupel położony jest w paśmie Beskidu Śląskiego i mierzy 746 m n.p.m. Trasa, którą opiszę nie jest za długa, przez większość czasu prowadzi przez piękny las i pnie w górę.  Chociaż widoki w Beskidach są już iście wiosenne, to wiatr nadal jest mroźny i przeszywający. Warto wrzucić na zapas do plecaka cieplejszą bluzę i rękawiczki.

Trasa: Jaworze Nałęże (szlak czerwony) – Pod Łazkiem – Czupel – powrót tą samą trasą

Data: 17 marca 2024

Dystans: ok 5 km

Czas trwania: około  2 godz.  (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Jaworze Nałęże

Jaworze Nałęże, żółta tablica, słup z drogowskazami

Z Bielska-Białej do Jaworza Nałęże (450 m n.p.m.) jechaliśmy około 20 minut. Tak jak już wspomniałam idzie stąd szlak czerwony na Błatnią, są również ścieżki dydaktyczne.

Ławka – Wiesław Dymny w Jaworzu Nałęże

Jeśli macie ochotę odpocząć na ławeczce w towarzystwie polskiego poety, aktora Wiesława Dymnego macie taką możliwość w Jaworzu Nałęże. To właśnie tutaj wychowywał się Wiesław Dymny. Ławeczka znajduje się w okolicach słupa z drogowskazami.

Jaworze Nałęże, ławeczka - Wiesław Dymny
ŁAWKA – WIESŁAW DYMNY W JAWORZU NAŁĘŻE

Jaworze Nałęże parking

Samochód zaparkowaliśmy na bezpłatnym parkingu w okolicach Kaplicy św. Jana Nepomucena w Nałężu.

Miejsc parkingowych w okolicy jest naprawdę sporo.

Można dojechać tu również autobusem PKS, bądź Komunikacją Beskidzką.

49.7673389N, 18.9096956E
Parametry GPS parkingu – Jaworze Nałęże szlak czerwony: 49.7673389N, 18.9096956E

Jaworze Nałęże, Kościół i parking
KAPLICA ŚW. JANA NEPOMUCENA W NAŁĘŻU

Z parkingu ruszyliśmy w kierunku zachodnim szlakiem czerwonym. Przeszliśmy przez mostek, za którym po lewej stronie dostępny jest kolejny parking.

Po prawej stronie jest natomiast ogólnodostępny plac zabaw i wiata z miejscem ogniskowym. W drodze powrotnej z Czupla zatrzymaliśmy się tu na dłuższą chwilę 🙂

Jaworze Nałęże, mostek na szlaku czerwonym

Jaworze Nałęże, szeroka droga na szlaku czerwonym, parking

Jaworze Nałęże – plac zabaw

Jaworze Nałęże, plac zabaw
JAWORZE NAŁĘŻE – PLAC ZABAW / PARK LINOWY
Jaworze Nałęże, plac zabaw na czerwonym szlaku, dziecko
Jaworze Nałęże, plac zabaw, Kościół
JAWORZE NAŁĘŻE – WIATA Z MIEJSCEM OGNISKOWYM, PLAC ZABAW / PARK LINOWY

Jaworze Nałęże szlak czerwony – Czupel

Dalej kierowaliśmy szeroką i asfaltową drogą, po chwili przeszliśmy przez kolejny mostek. Mimo, że parkingi pękały tu w szwach, na szlaku czerwonym nie było jakoś bardzo tłoczno.

Dziecko na czerwonym szlaku w Jaworzu Nałęże, szeroka droga asfaltowaDziecko, szeroka asfaltowa droga, mostek, szlak czerwony - Jaworze Nałęże

Za mostkiem znajduje się Ośrodek Harcerski Hufca ZHP Siemianowice Śląskie w Jaworzu, przy którym szlak czerwony skręcił w prawo. Droga zaczęła iść w górę, po chwili asfalt poszedł w niepamięć i weszliśmy na drogę leśną.

Dziecko, szeroka droga, Jaworze Nałęże szlak czerwony
OŚRODEK HARCERSKI HUFCA ZHP SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE W JAWORZU NAŁĘŻE

Minęliśmy szlaban i mieliśmy do pokonania dość strome podejście prowadzące przez las, szliśmy w kierunku grzbietu Łazek.

Droga leśna, szlaban, szlak czerwony - Jaworze NałężeSzeroka droga leśna, dziecko, słoneczne popołudnie

0,5 km – szlak czerwony skręcił w prawo, aby po chwili skręcić w lewo.

Dziecko, leśna droga, szlak czerwony skręt w prawo, Jaworze NałężeDziecko, szeroka droga leśna, Jaworze Nałęże szlak czerwonyKrajobraz rozciągający się z szerokiej drogi leśnej na czerwonym szlaku w Jaworzu NałężeKrajobraz górski, szlak czerwony w Jaworzu Nałęże

Szlak czerwony praktycznie przez cały czas piął się w górę. Po drodze mogliśmy zaobserwować przepiękne żywce gruczołowate.

Dziecko, pnąca się w górę droga leśna na szlaku czerwonym w Jaworzu Nałęże

Beskidzki las, roślina żywiec gruczołowaty
ŻYWIEC GRUCZOŁOWATY

Jaworze Nałęże szlak czerwony, las

Pod Łazkiem

Pod Łazkiem, szlak czerwony - Jaworze Nałęże
POD ŁAZKIEM

1,3 km – Pod Łazkiem – 662 m n.p.m.

Tutaj doszedł do nas biegnący ze Skoczowa szlak zielony

Szlak czerwony skręcił tu ostro w prawo. Od tego punktu na Czupel mieliśmy jeszcze do przejścia 1,2 km.

Pod Łazkiem, szlak czerwony - Beskid Śląski

Pod Łazkiem, Beskid Śląskim, wiosenny krajobraz

Po skręcie szlak czerwony cały czas piął się łagodnie w górę. Na tym odcinku szlaku otworzyły się widoki na Beskid Śląski.

Dziecko na szlaku czerwonym w Jaworzu Nałęże, szeroka i kamienista ścieżka leśnaSzeroka droga leśna na czerwonym szlaku w Jaworzy NałężeWidok z czerwonego szlaku idącego z Jaworza Nałęże, Beskid Śląski, niebieskie niebo

2 km – szlak czerwony wprowadził nas w nieco gęstszy las, droga była nadal szeroka, nie brakowało również dużych kałuż i błota.

Las, szlak czerwony, okolice Czupla 746 m n.p.m.Pnąca się w górę droga leśna

Czupel 746 m n.p.m.

Kamień na szczycie Czupel 746 m n.p.m. w Beskidzie Śląskim

2,5 km – dotarliśmy na zalesiony szczyt Czupel położony 746 m n.p.m. Jest tu ławeczka, na której można odpocząć, kapliczka na drzewie i dwa oznaczające Czupel kamienie. Jeden z nazwą szczytu i jego wysokością, a drugi z oznaczeniem szlaku czerwonego. Na Czuplu spotkaliśmy parę sympatycznych turystów, którzy zwolnili nam ławeczkę i ruszyli w dalszą drogę. My zrobiliśmy sobie przerwę na małe co nieco, a Namirek spędził czas na zabawie autkiem w kałuży 😉

Tak jak już pisałam kierując się z Czupla czerwonymi znakami można dojść na Błatnią (917 m n.p.m.) przez Małą Cisową i Wielką Cisową. Dystans jaki należy pokonać to około 3,5 km.

Jako ciekawostkę dodam, że mieliśmy okazję odwiedzić jeszcze jeden szczyt o nazwie Czupel w Beskidzie Śląskim. Czupel Wiślański położony jest 882 m n.p.m. w Paśmie Baraniej Góry. Jest to bardzo atrakcyjne miejsce, po więcej szczegółów zapraszam tutaj: CZUPEL WIŚLAŃSKI SZLAK Z WISŁY NOWA OSADA

Uśmiechnięte dziecko w Beskidzie Śląskim, szczyt Czupel
SZCZYT CZUPEL – 746 M N.P.M. W BESKIDZIE ŚLĄSKIM
Szczyt Czupel 746 m n.p.m. w Beskidzie Śląskim, szlak czerwony, drzewa, ławka
Turysta odpoczywający na drewnianej ławce na szczycie Czupel na szlaku czerwonym w Beskidzie Śląskim, las

Prawdę mówiąc plany na to niedzielne popołudnie mieliśmy nieco inne… Przez aplikację i nasze rozkojarzenie zamiast w Górkach Wielkich wylądowaliśmy w Jaworzu Nałęże. Na szczęście wycieczka w zupełnie nieplanowane miejsce okazała się udana 😉 Szczególnie, że wcześniej nie mieliśmy okazji być w tej dzielnicy Jaworza. A na szlak w Górkach Wielkich, wybierzemy się innym razem… 😅

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic