Góra Bucze trasa – Szlak Kamyka i ścieżka przyrodniczo-krajobrazowa po Górze Bucze

Czerwona tablica, ZESPÓŁ PRZYRODNICZO-KRAJOBRAZOWY "GÓRA BUCZE" na Pogórzu Cieszyńskim

W niedzielę Wielkanocną wybraliśmy się do Górek Wielkich, Gmina Brenna. Naszym celem było przejście SZLAKU KAMYKA, wyjście na Górę Bucze oraz przejście większej części ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE. Trasa jest o tyle ciekawa, że robi się na niej pętelkę. Miejsce to zdecydowanie warto było odwiedzić na wiosnę. Podczas przyjemnego spaceru po Górze Bucze mogliśmy zaobserwować, jak wiosenna flora budzi się do życia. A uwierzcie mi roślinność jest tu naprawdę bogata, jest czym nacieszyć oczy. Nie bez powodu w 2010 r. miejsce to zostało objęte ochroną przez zespół przyrodniczo-krajobrazowy. Obszar ten stanowi doskonałą okazję do nauki, turystyki i rekreacji na świeżym powietrzu, zachęcając przy tym do odkrywania piękna otaczającej nas natury. Na pewno warto wybrać się tu na spacer z dziećmi. Szczególnie, że trasa nie jest za długa, ani wymagająca.

Trasa: Górki Wielkie (spacerowy SZLAK KAMYKA🟦) – Bacówka Bucze – Góra Bucze (ŚCIEŻKA PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNA PO GÓRZE BUCZE🟥) – Bacówka Bucze (SZLAK KAMYKA🟦) – Górki Wielkie

Data:  31 marca 2024

Dystans: około 7 km

Czas trwania: około  2 godz.  (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Różnica wzniesień: 290 m

Wycieczkę zaczęliśmy nieopodal Muzeum Zofii Kossak Szatkowskiej w Górkach Wielkich na początku ulicy Stary Dwór.

Parametry GPS parkingu:
Parametry GPS, okolice rozpoczęcia wycieczki w Górkach Wielkich: 49.7824450N, 18.8291992E

Ruszyliśmy w górę ulicy Stary Dwór, po drodze mijaliśmy wspomniane powyżej Muzeum Zofii Kossak Szatkowskiej w Górkach Wielkich.

Droga, Górki Wielkie, okolice Muzeum Zofii Kossak Szatkowskiej w Górkach Wielkich

Mapa, Śląsk Cieszyński, Górki Wielkie

Muzeum Zofii Kossak Szatkowskiej, Górki Wielkie
MUZEUM ZOFII KOSSAK SZATKOWSKIEJ W GÓRKACH WIELKICH

Po przejściu 150 m skręciliśmy w lewo i weszliśmy na interesujący nas spacerowy SZLAK KAMYKA.

SZLAK KAMYKA GÓRKI WIELKIE 🟦

Dalej szliśmy szeroką i asfaltową drogą (ulica Stary Dwór) z widokiem na zażółcone pola przez około 300 m, następnie skręciliśmy w prawo. Asfalt poszedł w niepamięć. Z tablicy informacyjnej z mapą dowiedzieliśmy się, że znajdujemy się przy śląskiej Stanicy Harcerskiej położonej u podnóża Góry Bucze.

Do ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE mieliśmy do przejścia 2 km (około 30 minut).

Górki Wielkie, SZLAK KAMYKA oznaczony na niebiesko, szeroka i utwardzona drogaTuryści, dziecko z tatą na SZLAKU KAMYKA (kolor niebieski) w Górkach Wielkich, tablica informacyjna przy ścieżceWiosenne drzewoTuryści, mężczyzna z dzieckiem, szeroka droga na Szlaku Kamyka w Górkach Wielkich, wiosnaTuryści na Szlaku Kamyka w Górkach Wielkich, szeroka droga polna prowadząca między drzewami

1 km – skręciliśmy w lewo i weszliśmy na teren ZESPOŁU PRZYRODNICZO-KRAJOBRAZOWEGO „GÓRA BUCZE”.

Droga była tu szeroka, wygodna, momentami prowadziła nas lekko w górę. Po drodze mogliśmy podziwiać pierwsze, wyraźne oznaki wiosny. Występuje tu naprawdę wiele gatunków roślin i zwierząt. Nam udało się w okolicach polany widokowej przy Bucze spotkać kuropatwę.

Z tablicy informacyjnej na SZLAKU KAMYKA wyczytać można, że występuje tu: „ponad 150 gatunków grzybów, 460 gatunków mszaków i roślin naczyniowych oraz około 330 gatunków zwierząt”.

Po drodze podziwialiśmy malownicze, pełne różnorakich roślin łąki i pola otaczające ścieżkę na SZLAKU KAMYKA.

Oznaczenie szlaku niebieskiego na drzewie, Szlak Kamyka Górki Wielkie

ZESPÓŁ PRZYRODNICZO-KRAJOBRAZOWY „GÓRA BUCZE”

Knieć błotna kaczeniecKnieć błotna kaczeniec

Wrośniak garbatyPolana przy Szlaku Kamyka w Górkach WielkichDziecko, szeroka droga polna na Szlaku Kamyka w Górkach Wielkich, wiosenne popołudnieSzeroka droga biegnąca między polami na niebieskim szlaku - SZLAK KAMYKA w Górkach WielkichSzlak Kamyka - oznaczenie szlaku niebieskiego na słupie, szeroka droga polna, turysta z dzieckiem, Górki Wielkie, wiosenne popołudnie

1,8 km – doszliśmy do końca ścieżki przy obszernej polanie widokowej, SZLAK KAMYKA skręcił w prawo.

Następnie szliśmy w górę polany, po około 200 metrach weszliśmy do lasku.

Polana, szlak niebieski - SZLAK KAMYKA GÓRKI WIELKIE, wiosenne drzewaPolana, szlak niebieski - SZLAK KAMYKA GÓRKI WIELKIE, wiosenne drzewa

Polana na SZLAKU KAMYKA, krajobraz górski, Górki WielkieZłotorost ściennyPolana, szlak niebieski - SZLAK KAMYKA GÓRKI WIELKIE, wiosenne drzewaTurysta z dzieckiem, droga leśna, szlak niebieski Górki WielkieDziecko na szlaku niebieskim w Górkach Wielkich, SZLAK KAMYKA, drzewo

Bacówka Bucze

Bacówka Bucze Górki Wielkie

2,4 km – leśna ścieżka doprowadziła nas do BACÓWKI BUCZE.

Niestety w dniu naszej wycieczki bacówka była nieczynna. Na miejscu dowiedzieliśmy się, że otwarta jest tylko w soboty i niedziele (czynna w godzinach 13:00-17:00). Oczywiście godziny otwarcia mogą w każdej chwili ulec zmianie.

Bacówka Bucze została otwarta w 2015 roku. Oferuje regionalne produkty. Dodatkowo w weekendy przy Bacówce Bucze wypasane są owce i kozy.

W niedalekiej przyszłości koniecznie musimy wybrać się tu w któryś weekend…

Szlak Kultury Wołoskiej na Śląsku, Bacówka Bucze, Górki Wielkie

Bacówka Bucze
BACÓWKA-BUCZE

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze 🟥

Przy Bacówce-Bucze ma koniec spacerowy SZLAK KAMYKA 🟦. Tutaj weszliśmy na ścieżkę przyrodniczo-dydaktyczną po Górze Bucze 🟥.

Bacówka Bucze, oznaczenie na drzewie szlaku niebieskiego i szlaku czerwonego

Od bacówki kierowaliśmy się w górę widocznej na poniższym zdjęciu polany (z niebieskiego szlaku skręciliśmy w prawo). Po chwili dość stromego podejścia droga zawinęła w lewo i weszła w las. Po drodze mijaliśmy kilka stacji na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej po Górze Bucze. Tablice zawierają różne informacje, ciekawostki m.in. na temat fauny i flory występującej na tutejszych terenach.

Widok na Bacówkę Bucze ze szlaku czerwonego, Gorki WielkieSzeroka droga leśna, szlak czerwony po Górze BuczeŚcieżka dydaktyczna, Góra Bucze

Bucze

Zalesiona Góra Bucze
GÓRA BUCZE

2,7 km – zalesiona Góra Bucze położona 417 m n.p.m. na Pogórzu Śląskim. Kopułę szczytową wzgórza Bucze budują wapienie (wapienie cieszyńskie, dolne i górne łupki cieszyńskie).

Na wzgórzu Bucze znajduje się 6 STACJA ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej po Górze Bucze.

Drzewo, oznaczenie wzgórza Bucze 417 m n.p.m.

Dziecko odpoczywające na ławce, Góra Bucze - Górki Wielkie
GÓRA BUCZE – STACJA 6 ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE
Legenda o Kościółku na szczycie Góry Bucze
LEGENDA O KOŚCIÓŁKU NA SZCZYCIE GÓRY BUCZE

Po chwili kierowaliśmy się idącą lekko w dół leśną ścieżką, która doprowadziła nas do 4 STACJI  ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE. Od początku wycieczki przeszliśmy 3 km.

Dziecko, Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, lasŚcieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, las

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, STACJA 4, dziecko
STACJA 4 ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE

Po chwili na drzewie dostrzegliśmy strzałkę wskazującą ścieżkę do 5 STACJI na ŚCIEŻCE PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE. Na tabliczce widnieje informacja, aby pamiętać o powrocie w to samo miejsce.

Zielona tabliczka wskazująca drogę do stanowiska 5 - Góra Bucze, ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna

Zgodnie z znakami skręciliśmy w lewo i po chwili wąska, leśna ścieżka doprowadziła nas do polany widokowej, przy której znajdowała się tablica 5 STACJI na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej.

Turysta z dzieckiem, Góra Bucze, leśna ścieżka do stanowiska numer 5, polana widokowa

Bucze polana widokowa

3,2 km – polana widokowa na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej po Górze Bucze.

Turyści, polana widokowa - szlak czerwony po Górze Bucze

Stanowisko 5, ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, polana widokowa
STACJA 5 ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE
Uśmiechnięte dziecko, polana widokowa Bucze
BUCZE POLANA WIDOKOWA
Polana widokowa - Bucze, babeczki z kremem, kubek z kawą, w tle krajobraz górski

Wiosna, babeczki z kremem, Góra Bucze

Wiosenne drzewoUśmiechnięte dziecko, szczyt Bucze, wiosna

Widok z polany widokowej poniżej Góry Bucze
BUCZE POLANA WIDOKOWA

Po przerwie na małe co nieco cofnęliśmy się z powrotem na szlak ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej (do drogowskazu wskazującego drogę do STACJI 5).

Dalej kierowaliśmy się idącą lekko w dół ścieżką leśną.

Cała ścieżka jest doskonale oznakowana.

Turysta z dzieckiem, wąska ścieżka leśna

3,6 km – skręciliśmy w prawo, las był coraz gęstszy. Po drodze mijaliśmy pojedyncze domki letniskowe.

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, las, dziecko na wąskiej ścieżceŚcieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, gęsty las, dzieckoŚcieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, szlak czerwony, dziecko, wąska ścieżka leśnaŚcieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, ścieżka leśna, konar drzewa

Na tym odcinku ścieżki dostrzegliśmy dwa drzewa, które są POMNIKAMI PRZYRODY.

Góra Bucze, Pomnik Przyrody
POMNIK PRZYRODY, BUCZE
Drzewo, Pomnik Przyrody, Góra Bucze

Około 4 km – dostaliśmy do 3 STACJI na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej po Górze Bucze. Przez chwilę wędrowaliśmy wzdłuż ogrodzenia.

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna po Górze Bucze, STACJA 3, dziecko
STACJA 3 ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE

Turyści, szlak czerwony, Góra BuczeŚcieżka przyrodniczo-dydaktyczna Góra Bucze, słup z drogowskazami

Dalej szliśmy wąską ścieżką prowadzącą wzdłuż terenu Dziecięcego Ośrodka Leczniczo-Rehabilitacyjnego „Bucze”, w którym pomoc znaleźć mogą dzieci ze schorzeniami układu oddechowego.

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna Góra Bucze, dziecko z tatąTeren Dziecięcego ośrodka leczniczo-rehabilitacyjnego, BuczeTuryści, ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna - BuczeTeren Dziecięcego ośrodka leczniczo-rehabilitacyjnego, Bucze, szlak czerwony

Następnie szlak zawinął w prawo i wyprowadził nas na szeroką drogę dojazdową do wspomnianego ośrodka. Szliśmy w dół tej drogi przez około 50 metrów.

Dziecięcy ośrodek leczniczo-rehabilitacyjnego, Bucze, szlak czerwonyDziecko, szeroka droga, Bucze

Po chwili skręciliśmy z szerokiej drogi w lewo i ponownie weszliśmy na teren ZESPOŁU PRZYRODNICZO-KRAJOBRAZOWEGO „GÓRA BUCZE”. Leśna ścieżka doprowadziła nas do STACJI 9 na ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej po Górze Bucze.

ZESPÓŁ PRZYRODNICZO-KRAJOBRAZOWY „GÓRA BUCZE”

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna Góra Bucze, stacja 9
STACJA 9 ŚCIEŻKI PRZYRODNICZO-DYDAKTYCZNEJ PO GÓRZE BUCZE

Czaszka zwierzęca

4,5 km – wyszliśmy na dole polany, na której znajduje się BACÓWKA BUCZE. Następnie wracaliśmy do samochodu znanym nam już SZLAKIEM KAMYKA 🟦. Zejście na parking poszło nam bardzo sprawnie, po drodze nie obyło się bez zabawy i wygłupów.

Turysta z dzieckiem, Bacówka Bucze

To  była wycieczka pełna przyrodniczych doznań… Wędrując przez takie wyjątkowe tereny jak Góra Bucze, można docenić piękno natury i zrozumieć, dlaczego ochrona takich miejsc aż tak ważna. Podczas całej wycieczki na trasie spotkaliśmy pojedyncze osoby. Jest to jedno ze spokojniejszych miejsc, które mieliśmy okazję odwiedzić w ostatnim czasie.

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic