Mogielica szczyt – szlak z Chyszówek, Beskid Wyspowy

Turysta z dzieckiem idący zielonym szlakiem na Mogielicę, piękny, wiosenny dzień, zielone drzewaBeskid Wyspowy chodził nam po głowach od dawna. Stwierdziliśmy, że czas udać się na najwyższy szczyt tego pasma wchodzący w skład Korony Gór PolskiMogielicę. Długo zastanawialiśmy się który szlak obrać. Na szczęście dokonaliśmy doskonałego wyboru, ponieważ szlak niebieski z Jurkowa, który również braliśmy pod uwagę, cieszył się większą popularnością niż nasz zielony. W miejscu łączenia się szlaków dołączyło do nas sporo turystów idących właśnie z Jurkowa. My na naszym zielonym szlaku prowadzącym z miejscowości Chyszówki spotkaliśmy pojedyncze osoby. Szlak nie należy do najłatwiejszych: do pokonania jest sporo stromych, kamienistych podejść, ale za to jest ciekawy. Po drodze mijamy kilka polan, z których rozciągają się wspaniałe widoki górskie (Beskid Wyspowy z widokiem na Tatry).

Trasa: Chyszówki / Przełęcz Marszałka Rydza – Śmigłego (szlak zielony) – Polany Moczarnikowskie – Polana Wyśnikówka – Mogielica (wieża widokowa) – Krzyż Papieski – Polana Stumorgowa – powrót tym samym szlakiem

Data: 11 maj 2020

Dystans: 9 km

Czas trwania: 3:30 h  (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie: 734 m

Maksymalne wzniesienie: 1212 m

Nasze plany na ten dzień były nieco inne, bo mieliśmy jechać w  Pieniny.  Te pokrzyżowała nam pogoda, która miała popsuć się następnego dnia (chcieliśmy dwa dni spędzić na pienińskich szlakach). Ale jak to mówią: co się odwlecze, to nie uciecze. Szczególnie, że wyjazd był bardzo udany. Tak więc wstaliśmy o świcie, zjedliśmy pierwsze śniadanko, wypiliśmy porządną kawę i ruszyliśmy w drogę. Naszym celem była położona w  województwie małopolskim wieś Chyszówki, która jest oddalona od Bielska – Białej około 130 km.

Chyszówki parking

Parking znajduje się na  Przełęczy Marszałka Rydza – Śmigłego, który położony jest  700 m n.p.m.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.681283, 20.280978

Parking Chyszówka na Przełęczy Marszałka Rydza – Śmigłego, na parkingu zaparkowane samochodyPomnik w miejscowości Chyszówka na Przełęczy Marszałka Rydza – Śmigłego

Zakładamy plecaki i z parkingu kierujemy się  zielonym szlakiem. Skręcamy w lewo, przechodzimy przez jezdnię i skręcamy z jezdni w prawo na kamienistą dróżkę, która zaraz zamieni się na szeroką, utwardzoną drogę – maszerujemy między polami.Główna droga w miejscowości Chyszówka, zielony szlak na Mogielicę, wiosenne pola, pocięte drewno, zachmurzone nieboPo 300 metrach nasz zielony szlak odbija w prawo. Wchodzimy na wąską, leśną ścieżkę, którą będziemy szli przez kolejne 300 metrów.Miejsce skrętu w prawo zielonego szlaku miejscowości Chyszówka, leśna drogaWychodzimy z lasku i możemy nacieszyć oczy ładnymi widoczkami. Będziemy wędrować między domami, asfaltową drogą, która momentami będzie szła w górę. Chyszówka, ścieżka na zielonym szlaku prowadząca między polanami, w oddali widoczne domyDziecko z tatą idący pod stromo w górę asfaltową drogą na zielonym szlaku w miejscowości Chyszówka, droga prowadzi między gospodarstwami

Piękny, majowy dzień w miejscowości Chyszówka, asfaltowa droga, gospodarstwa obok których przechodzi zielony szlak na MogielicęOd parkingu przeszliśmy kilometr – zapominamy o asfalcie. Idziemy przyjemną, polną drogą, która pnie się ku górze. Temperatura mimo wczesnej pory jest tak wysoka, że nie ma potrzeby wkładania ciepłej odzieży. Turysta z dzieckiem idący zielonym szlakiem na Mogielicę, piękny, wiosenny dzień, zielone drzewaŚcieżka prowadząca między polami,wiosenny dzień, niebieskie niebo

Łubin w kolorze różowym rosnący na łące w Beskidzie Wyspowym, niebieskie niebo

Łąka, kwiat polny

Od parkingu pokonaliśmy 1.50 km, szlak łagodnieje. Maszerujemy na granicy polanki (znajdującej się po lewej stronie) i lasu. Stoi na niej mały, uroczy domek, który zdecydowanie wzbogaca krajobraz.Mały turysta, dziecko idące polaną w kierunku lasuDziecko wchodzące na polanę w Beskidzie Wyspowym, w oddali widać domek oraz las

Polany Moczarnikowskie na tle zachmurzonego nieba, chatka stojąca za drzewem na polaniePokonujemy około 100 metrów (1.60 km), wchodzimy w ciemny las, po czym nasze  zielone znaki odbijają w lewo. Ścieżka pnie się w górę i jest kamienista. Od teraz droga będzie przez cały czas leciutko piąć się w górę.Leśna droga,miejsce, w którym szlak zielony na Mogielicę odbija w lewo2.15 km szlak staje się coraz bardziej stromy.Dziecko idące kamienistą ścieżką leśną

Turyści, mężczyzna i dziecko,szeroka leśna droga na zielonym szlaku na MogielicęStroma ścieżka leśna

Mężczyzna z dzieckiem na kamienistym zielonym szlaku

Aplikacja wskazuje, że przeszliśmy 2.40 km. Przecinamy szeroką drogę. Mijający nas starszy turysta z wnukami opowiadał, że to tędy przebiega trasa narciarska, która mierzy aż 25 km.Dziecko z tatą przecinający drogę pożarową na zielonym szlaku

Po przecięciu tej drogi, szlak znowu pnie się lekko w górę przez około 200 metrów (2.60 km). Następnie na tym odcinku nasz  zielony szlak dwa razy 'zawija’ naturalnie w prawo. Turysta z dzieckiem w miejscu skrętu szlaku zielonego na szczyt Mogielica w prawo, leśna ścieżka, na której nie brakuje kamieni

Szlak zielony, las,kamienista droga

Po kolejnych 200 metrach (2.80 km) nawierzchnia staje się jeszcze bardziej kamienista (na szlaku zalega sporo luźnych kamieni), a podejście wymaga od nas jeszcze więcej wysiłku – będzie tak przez około 250 metrów. Nasz zadowolony, ale strudzony mały turysta zarządza przerwę na odpoczynek. Mały Turysta - dziecko odpoczywające na zielonym szlaku w drodze na najwyższy szczyt Beskidu WyspowegoBardzo stroma, leśna ścieżka, na której jest dużo luźnych kamieni

Pajęczyna, las

Turysta z dzieckiem pokonuje strome, kamieniste podejście na zielonym szlaku na Mogielicę

3.05 km wychodzimy w końcu pod górę i maszerujemy prostą ścieżką idącą przez dębowy las. Nie ma się jednak co cieszyć, ponieważ po chwili szlak znowu staje się stromy.Turysta z dzieckiem, kamienista, leśna ścieżka, słoneczny,majowy dzień

Polana Wyśnikówka

Turystka pokonująca ostatnie podejście na Polana Wyśnikówkę, szeroka droga i niebieskie nieboPokonaliśmy dotychczas 3.30 km wychodzimy na obszerną Polanę Wyśnikówkę porośniętą krzakami czarnych jagód. Jest to bardzo nasłonecznione miejsce. Idziemy około 200 metrów w górę polany i rozkładamy koc, zajadamy się mieszanką studencką i rozkoszujemy się wspaniałymi widokami górskimi. Największe wrażenie robią widoczne po lewej stronie ośnieżone Tatry. Widać stąd doskonale  wieżę na Mogielicy,  Beskid Wyspowy, a nawet najwyższy szczyt polskich Beskidównaszą królową Babią Górę (Beskid Żywiecki). Niestety w dniu naszej wycieczki widoczność nie jest doskonała, ale nie ma co narzekać, ponieważ jest WSPANIALE! Patrząc w drugą stronę zobaczymy szczyty Beskidu Sądeckiego  oraz  Beskidu Wyspowego.Polana w Beskidzie Wyspowym pod Mogielicą, niebieskie niebo, pojedyncze chmurki, w oddali widok górskiZadowolony Turysta z dzieckiem na polanie, Polana Wyśnikówka, niebieskie niebo

Szczęśliwe dziecko w kapeluszu z pluszowymi zabawkami

Polana Wyśnikówka,na której jest rozłożony koc piknikowy, w oddali piękny krajobraz górskiSzczęśliwa rodzina,Polana Wyśnikówka, piękny, majowy dzień, w oddali BeskidySzczęśliwe dziecko na Polanie WyśnikówkaKrajobraz górski rozciągający się z polany leżącej na zielonym szlaku na MogielicęWidok na zaśnieżone Tatry z Polany Wyśnikówka w Beskidzie WyspowymWieża widokowa na Mogielicy widoczna leżącej u stóp szczytu Polany Wyśnikówka

Po dość długim odpoczynku pakujemy manatki i ruszamy w kierunku szczytu Mogielica.

Rezerwat Przyrody Mogielica

Czerwona tablica z białym napisem - Rezerwat Przyrody Mogielica3.55 km wchodzimy na teren  Rezerwatu Przyrody Mogielica. Zaraz za czerwoną tablicą wchodzimy na wąską, leśną ścieżkę, która choć na początku jest prosta i łagodna,następnie stromo pnie się w górę – będzie już tak do samego szczytu  Mogielicy. Miejsce wejścia do lasu na zielonym szlaku na szczyt Mogielica, czerwona tablica informująca o początku terenu Rezerwatu przyrody MogielicaSkalno, kamienista ścieżka na szlaku zielonym i szlaku niebieskim idącym na szczyt Mogielica

Na 4 km, z prawej strony dochodzi do nas  szlak niebieski prowadzący z  Jurkowa. Tak jak już wspominałam na wstępie, od tego miejsca robi się tłoczniej na ścieżce, ponieważ  szlak niebieski obiera większość turystów odwiedzających najwyższy szczyt  Beskidu Wyspowego. Od teraz szlak robi się bardzo stromy.Ostatnie, strome podejście pod szczyt Mogielica na niebieskim i zielonym szlaku, kamienie i korzenie

Mogielica szczyt

Tak jak już niejednokrotnie wspominałam Mogielica jest najwyższym szczytem Beskidu Wyspowego. Wchodzi w skład  Korony Gór Polski. Przez szczyt przechodzi  Główny Szlak Beskidu Wyspowego.

Mogielica pieczątka

Pieczątkę znajdziemy w małym, drewnianym domku wiszącym na tym samym słupie co tabliczka z napisem Mogielica.Dziecko stojące przy słupie z tabliczką oznaczającą szczyt Mogielica

Mogielica wysokość

Mogielica położona jest 1170 m n.p.m.Główny szlak Beskidu Wyspowego, tablica z napisem Mogielica 1170 m n.p.m.

Wieża widokowa na Mogielicy

Niestety w dniu naszej wycieczki (11.05.2020)  wieża widokowa na Mogielicy była nieczynna. I to nie z powodu panującego w Polsce i na świecie koronawirusa i wprowadzonych obostrzeń, ale z powodu remontu. Na wiszącej na wieży kartce nie ma żadnej konkretnej informacji, kiedy wieża zostanie znowu udostępniona turystom – wieża widokowa zamknięta do odwołania. Z tego co zaobserwowaliśmy remont wieży jeszcze nawet się nie zaczął. Wieża jest drewniana i mierzy około 22 metry. Z wieży rozciągają się widoki podobne do tych, które będziemy mieli okazję podziwiać w dniu naszej wycieczki z  Polany Stumorgowej. Jest to  Beskid Wyspowy,  Beskid Sądecki,  Gorce oraz  Tatry. Przy doskonałej widoczności jest szansa zobaczyć również bardziej oddalone pasma, jak  Beskid Żywiecki,  Beskid Śląski oraz słowacka  Mała Fatra.Wieża widokowa na Mogielicy na tle niebieskiego nieba, piękny, słoneczny dzień

Na wieży widokowej na szczycie Mogielica jest zawieszona tabliczka informująca o  Polanie Wały oraz znajdującej się na niej  Bazie namiotowej SKPB Katowice. Szacowany czas przejścia na  Polanę Wały to 1:15 h (4 km).Tabliczka, która jest zawieszona na wieży widokowej na szczycie Mogielica informująca o Polanie Wały oraz znajdującej się na niej Bazie namiotowej SKPB Katowice w odległości 4 km od szczytu MogielicaTablica opisująca szlaki Papieskie w Beskidzie Wyspowym wisząca na wieży widokowej na szczycie Mogielica

Katastrofa lotnicza na zboczach Mogielicy

Czas na trochę historii: Na szczycie miała miejsce katastrofa lotnicza. Jak możemy przeczytać na tablicy końcem  styczna 1944 roku  miała miejsce  katastrofa lotniczka na wschodnich zboczach stoku Mogielicy. Był to  niemiecki bombowiec Heinkel He 111. Pięcioosobowa załoga bombowca zginęła. Patrol  Armii Krajowej, który przechodził obok miejsca katastrofy wzbogacił się między innymi o dwa karabiny maszynowe.Dziecko stojące przy tablicy opisującej katastrofę lotniczą na szczycie Mogielica'Biała tablica z napisem Mogielica 1170 m n.p.m. stojąca na szczycie oraz tablica opisująca katastrofę lotniczą w okolicach najwyższego szczytu Beskidu Wyspowego

Przed zejściem na wspomnianą Polanę Stumorgową obieramy szlak żółto – zielony i idziemy około 100 metrów prostą drogą, odbijamy w prawo i dochodzimy do  Krzyża Papieskiego na Mogielicy.

Krzyż Papieski na Mogielicy

Za  Krzyżem Papieskim rozciąga się niesamowity widok na  Gorce z widokiem na najwyższy szczyt tego pasma wraz z wieżą widokową –  Lubań 1225 m n.p.m. oraz Tatry. Krzyż został postawiony tu w pięćdziesiątą rocznicę wyprawy  Papieża Karola Wojtyły na  MogielicęDziecko podziwiające Krzyż Papieski na Mogielicy, w oddali widoki górskie, widoczne Gorce

Polana Stumorgowa Mogielica szlak

Wracamy około 50 metrów w stronę wieży widokowej żółtym / zielonym szlakiem, skręcamy niebieskim szlakiem w prawo i kierujemy się w dół przez około 300 metrów leśną dróżką, która z każdym krokiem robi się coraz bardziej spadzista.

Nie będę ukrywać, że czuliśmy niedosyt stojąc pod nieczynną  wieżą widokową na Mogielicy. Na pewno wybierzemy się tu niebawem, kiedy wieża będzie wyremontowana i dostępna dla turystów. Na szczęście to nie był ostateczny cel naszej wycieczki. Napiszę tak: nie jedna osoba przestraszy się widząc strome zejście na niebieskim / żółtym szlaku. Choćby dlatego, że w drodze powrotnej trzeba się wspiąć ponownie na Mogielicę, ale nie warto rezygnować, ponieważ polana, na którą Was teraz zabiorę jest miejscem idealnym, wymarzonym do odpoczynku i relaksu na świeżym powietrzu. I co najważniejsze nie było na niej żywej duszy przez długi, długi czas. Podczas trzygodzinnego pikniku w oddali widzieliśmy jednego przechodzącego turystę i pod koniec naszego leniwego spędzania czasu na polanie przyszła na ławeczki para nastolatków.Ścieżka leśna schodząca w dół na szlaku zielonym oraz żółtym na Polanę Stumorgową ze szczytu Mogielicy, turyści - mężczyzna i dzieckoMężczyzna z dzieckiem pokonujący bardzo strome zejście z Mogielicy na Polanę Stumorgową, leśna droga

Polana Stumorgowa

Krajobraz górski rozciągający się z polany w Beskidzie Wyspowym - Polana  StumorgowaPolana  Stumorgowa inaczej nazywana  Stumorgi. Położona jest około 1000 – 1100 metrów n.p.m. Jest to największa polana w całym Beskidzie Wyspowym. Rozciągają się z niej niesamowite widoki na  Tatry, Beskid SądeckiMałe Pieniny,  Pieniny Gorce, a nawet  Babią Górę należącą do  Beskidu Żywieckiego. Kiedyś były na niej wypasane owce.

Polana Stumorgowa zdjęcia

Urokliwa Polana Stumorgowa z widokiem na TatryPolana Stumorgowa, dziecko biegnące po polanie, w oddali widoczne Tatry, majowe popołudnie

Drewniane ławki, krajobraz górski rozciągający się z Polany StumorgowejPolana Stumorgowa w całej okazałości z widokiem na Beskidy oraz TatryWidok rozciągający się na Polanę StumorgowąTrzyosobowa, szczęśliwa rodzina (dziecko) na Polanie Stumorgowej, w oddali krajobraz górskiPolana Stumorgowa, dziecko podziwiające widoki górskie, wtym wynurzające się w oddali Tatry, ciepłe majowe popołudnieMajowy widok na zaśnieżone Tatry, Polana StumorgowaTatry widoczne z Polany Stumorgowej, wiosenny dzieńNogi turystów odpoczywających na kocu na polanie - Polana Stumorgowa, w oddali krajoibraz górski, w tym ośnieżone TatryPolana  Stumorgowa

Widok na ścieżkę idącą przez polanę w Beskidzie Wyspowym (Polana  Stumorgowa) - drewniana ławeczka

Zielony kubek z kawą leżący na turkusowym plecaku turystycznym, polana w Beskidzie Wyspowym

Uśmiechnięte dziecko na tle Gorców - Polana  StumorgowaWidok na Lubań z MogielicyWidok na tatrzańskie szczyty - ośnieżone z Polany położonej w Beskidzie Wyspowym -Polana StumorgowaOdpoczynek na  Polanie Stumorgowej był bardzo udany. No, ale musieliśmy się jeszcze wdrapać z powrotem niebieskim szlakiem na  Mogielicę. Oj… podejście choć krótkie – daje popalić. Zejście  zielonym szlakiem poszło nam dość sprawnie. Około godziny 15:40 byliśmy na parkingu na Przełęczy Marszałka Rydza – Śmigłego . Na pewno niebawem wrócimy w te strony. Dotychczas ograniczaliśmy się w  Beskidzie Wyspowym tylko do szczytu Luboń Wielki, który odwiedziliśmy już kilka razy. Działa na nim malutkie, ale i bardzo klimatyczne  Schronisko PTTK na Luboniu Wielkim – zresztą bardzo przez nas lubiane (opis szlaku dostępny pod tym linkiem: Szlak na Luboń Wielki z Rabki Zaryte).

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic