Wielka Rycerzowa schronisko – szlak z Soblówki

Hala Rycerzowa, drewniana tablica z napisem BACÓWKA PTTK NA RYCERZOWEJ, zielona trawaChyba każdy się ze mną zgodzi, że pogoda tej wiosny nas nie rozpieszcza. Za oknem ciągle pada i pada… Mimo wszystko nie zwalniamy – postanowiliśmy wybrać się na szlak i to było najlepsze co mogliśmy zrobić. Nasz siedmioletni syn był cały w skowronkach, ponieważ mógł szaleć w błocie bez końca. Nie będę ukrywać, że ja również byłam szczęśliwa, ponieważ uwielbiam las, góry, rośliny podczas deszczu oraz bezpośrednio po nim. Kolory są wtedy jakby intensywniejsze, a zapach lasu jest wtedy taki cudowny… Nie ma również tłumów na szlakach. My spotkaliśmy w tym dniu dosłownie kilka osób. Za to mieliśmy szczęście do dość sporego stadka owieczek (słodziaki), które przyblokowały  szlak czarny  przy zejściu do  Soblówki  z  Bacówki na Wielkiej Rycerzowej.  Przed wyjściem na szlak sprawdziliśmy oczywiście pogodę – szczególną uwagę zwróciliśmy na burze, których na szczęście synoptycy na ten dzień nie zapowiadali. Ubraliśmy wodoszczelne buty, odzież, stuptuty, a do plecaków włożyliśmy dodatkowo peleryny.

Trasa, którą Wam przedstawię mimo, że nie należy do długich to nie zaliczyłabym jej do najprostszych. Choćby dlatego, że do pokonania jest na niej dość duża różnica wzniesień – mierząca około  610 metrów.

Data wycieczki:  16 maja 2021

Dystans:  około 10.50 km

Czas trwania:  około  4 godz. 20 minut (sam przemarsz z siedmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:   651 m

Maksymalne wzniesienie:   1207 m

Parametry z aplikacji Google Fit

Tym razem na  wycieczkę w Beskidy  wybraliśmy się przed południem, a nie jak zawsze z samego rana. Z prognoz pogody wynikało, że opady z biegiem czasu mają słabnąć. I tak też było… Zresztą zobaczycie sami podczas przeglądania wpisu, jak zaskakująco zmieniły się warunki pogodowe w trakcie naszej wycieczki 😉 Naszym punktem startowym była  Soblówka  (powiat żywieckigmina Ujsoły).  Zarówno trasa, jak i sam szlak był nam doskonale znany, ponieważ mieliśmy okazję pokonywać go w 2018 roku.

Przejechanie samochodem z  Bielska-Białej  do Soblówki  zajęło nam około godzinki.

Trasa:  Soblówka parking (szlak żółty)  –  Pod Wieralówką (szlak żółty / szlak zielony)  –  Skrzadnita (szlak zielony)  –  Hala Rycerzowa – Mała Rycerzowa (szlak czerwony / szlak zielony)  –  Przełęcz Halna (szlak czarny)  –  Bacówka PTTK na Rycerzowej (szlak żółty / szlak czarny)  –  Soblówka parking mapa-soblowka-bacowka-rycerzowa

Soblówka szlak na Rycerzową

Soblówka parking

Samochód zostawiliśmy naprzeciwko  Kościoła Rzymskokatolickiego w Soblówce.  Mimo niedzieli na parkingu wolnych miejsc było pod dostatkiem.  Parking jest bezpłatny.Kościoła Rzymskokatolickiego w Soblówce

Bezpłatny parking w okolicach Kościoła Rzymskokatolickiego w Soblówce (przy szlaku żółtym idącym na Wielką Rycerzową)

Parametry GPS parkingu: 49.436934, 19.142454

Samochód można również zostawić parę metrów dalej na  monitorowanym parkingu leśnym  przy  szlaku zielono / czarnymBiała tablica z napisem parking monitorowany przy szlaku zielonym oraz czarnym w Soblówce, tablice informacyjneZ drogowskazu dowiadujemy się, że dojście  szlakiem żółtym  do  Schroniska na Rycerzowej  powinno zajść nam 1 godzinę 45 minut.Słup z drogowskazami - szlak żółty w Soblówce na Wielką Rycerzową (schronisko) 1 godzina 45 minut

Tak jak wspomniałam powyżej, z parkingu kierujemy się  szlakiem żółtym –  skręcamy w prawo i przechodzimy przez most, za którym po lewej stronie ulicy jest tartak. Pierwsza część  szlaku żółtego  wiedzie przyjemną, asfaltową drogą przez około 1.60 km. Deszcz padał, ptaki śpiewały, wokół nie było żywej duszy… Nie mogłam się opanować i co chwilę zatrzymywałam się, aby sfotografować wiosenne roślinki rosnące przy szlaku (co na pewno zauważycie w tym obszernym wpisie😅). Turysta z dzieckiem, droga asfaltowa na żółtym szlaku w Soblówce, pochmurny dzieńSoblówka - szlak żółty, turysta z dzieckiem, mostMężczyzna z dzieckiem, droga asfaltowa, oznaczenie na słupie - szlak żółty oraz szlak niebieski w Soblówce odbija w prawoZ tabliczki znajdującej się przy asfaltowej drodze dowiadujemy się, że wchodzimy na  drogę pożarową numer 46.Czerwono - biała tabliczka - DROGA POŻAROWA 46 w Soblówce, droga asfaltowa, kwitnąca gałązkaTurysta z dzieckiem wędrujący drogą pożarową numer 46 w Soblówce, przy drodze składowisko drewnaŻółte kwiaty - kaczeniec, kaczyniec, kaczyniec błotny, knieć błotna

Kwiaty w kolorze żółtym - kaczeniec, kaczyniec, kaczyniec błotny, knieć błotnaPo około 400 metrach dostrzegamy na pniu drzewa strzałki wyznaczające kierunek przebiegu  szlaku żółtego.  Podczas naszej pierwszej wizyty w  Soblówce  na tym szlaku – w 2018 roku źle odczytaliśmy oznaczenie  szlaku żółtego  i skręciliśmy w lewo. Otóż popełniliśmy wtedy błąd –  szlak żółty  idzie nadal prosto asfaltową drogą.Oznaczenie na drzewie przebiegu szlaku niebieskiego oraz żółtego w Soblówce, strzałki idące w lewo, droga asfaltowaPolana w Soblówce, zielona, wiosenna trawa, drzewa, zachmurzone nieboKaczeniec, kaczyniec, kaczyniec błotny, knieć błotna w Beskidach

Żółte kwiaty - kaczeniec, kaczyniec, kaczyniec błotny, knieć błotna, drewniana drabina położona w przydrożnym rowie

Mokra od deszczu droga pożarowa numer 46 w Soblówce

Droga pożarowa (asfaltowa) numer 46 w Soblówce, las, składowisko drzewaTak jak już wspominałam po 1.60 km żegnamy się z asfaltem i wchodzimy na leśną ścieżkę. Zaraz z kończącym się asfaltem nasz  żółty szlak  odbija w prawo. Trzeba przejść przez mały potoczek, za którym ścieżka idzie ponownie, naturalnie w prawo.Dziecko przechodzące przez potok na żółtym szlaku w Soblówce

Następnie, po chwili  szlak żółty  skręca ostro w lewo.Dziecko z tatą na szlaku żółtym idącym na Rycerzową, kałuże Po skręcie w lewo schodzimy z szerokiej drogi i wchodzimy na wąską ścieżkę. Z wiszącej na drzewie tabliczki dowiadujemy się, że do  Bacówki PTTK na Hali Rycerzowej   jest  1:20 h drogi.  UWAGA!  Zaraz przy drogowskazie skręcamy w lewo. Ścieżka zaczyna piąć się w górę.Oznaczenie na drzewie - szlak niebieski oraz szlak żółty w Soblówce będzie skręcał ostro w lewo, leśna ścieżkaTabliczka w kształcie strzałki wskazująca kierunek szlaku żółtego na Rycerzową oraz do schroniska na Rycerzowej 1.20 h

Wąska ścieżka leśna w Beskidzie ŻywieckimIdąca lekko w górę ścieżka leśna na żółtym - niebieskim szlaku w SoblówceDziecko z tatą na żółtym szlaku idącym na Rycerzową w Beskidzie Żywieckim, pnąca się w górę ścieżka leśna

Turysta z dzieckiem, szlak żółty na Rycerzową, deszczowy dzieńWidok z żółtego szlaku na Soblówkę oraz BeskidyPo około 350 metrach jest  rozwidlenie szlaków:  naszego  żółtego  oraz   niebieskiego. Mimo padającego deszczu szło się przyjemnie, a powietrze było takie rześkie. Docenia się to w szczególności w czasach pandemii. Nie ma nic lepszego niż wzięcie pełnego, głębokiego oddechu i to bez maseczki na twarzy.Turysta z dzieckiem - idąca w górę ścieżka leśna, rozwidlenie szlaku żółtego oraz niebieskiegoAplikacja informuje nas, że od parkingu w  Soblówce  pokonaliśmy 2.30 km –  żółty szlak  skręca w prawo. Do pokonania mieliśmy dość strome oraz wąskie podejście, które momentami prowadziło wzdłuż zbocza. Pod butami mieliśmy śliskie błoto oraz kamienie. Póki co deszcz nie dawał za wygraną. Zza drzew przebijały się piękne, wiosenne widoczki. Byliśmy pod wrażeniem, ponieważ podczas kilku ostatnich dni las eksplodował zielenią!Wąska ścieżka, las - szlak żółty na Rycerzową z SoblówkiTuryści - mężczyzna z dzieckiem, ścieżka leśna prowadząca przy stromym zboczu, w tle widok na Beskidy - szlak żółty na Wielką RycerzowąWiosenne, zielone liście mokre od deszczu

Wiosenny las

Następnie  szlak żółty  skręca w prawo i wchodzimy na szeroką, lecz mało wygodną drogę (droga rozjechana przez samochody). Mimo wszystko jest to ciekawy odcinek tego szlaku. Widać również, że zostało tu ostatnimi czasy wyciętych sporo drzew.Miejsce skrętu w prawo szlaku żółtego na Wielką Rycerzową, turysta z dzieckiem, lasDziecko, szeroka, błotnista droga leśna

Szeroka, pnąca się w górę, rozjechana przez samochody droga

Po przejściu około 150 metrów schodzimy ze wspomnianej drogi (szlak odbija w lewo ścieżką, a droga skręca w prawo). Będziemy szli wąską ścieżką przez około 300 metrów (początek jest dość stromy).

Uśmiechnięte dziecko kucające na skale na żółtym szlaku na Wielką Rycerzową, las

Dziecko, pnąca się stromo w górę droga leśna, szlak żółty do Schroniska na Rycerzowej

Wchodzimy z powrotem na drogę leśną. Tym razem mamy nią do pokonania około 500 metrów.

Dziecko, szeroka droga rozjechana przez samochody, błoto na żóltym szlaku na Wielką RycerzowąDziecko bawiące się metalowymi samochodzikami w kałuży, błocie na żółtym szlaku idącym z Soblówk

Po pokonaniu wspomnianego powyżej odcinka  szlak żółty  skręca ostro w prawo. Ścieżka pnie się lekko w górę.Oznaczenie na drzewie - skręt szlaku żółtego na Rycerzową w prawo, szeroka, błotnista droga

Brudne dziecko to szczęśliwe dziecko

Szczęśliwe dziecko w obłoconych butach siedzące na pniu drzewa na żółtym szlaku prowadzącym do Bacówki na Wielkiej Rycerzowej

Dziecko, buty górskie z błota, Beskid ŻywieckiSzeroka ścieżka mokra od deszczu - szlak żółty na Rycerzową, pochmurny dzieńŚcieżka, młody las, deszcz

Około 3.80 km –  żółty szlak  łączy się ze  szlakiem zielonym  (na drzewie jest również oznaczenie idącego tu  szlaku papieskiego).  Od teraz trasa wiedzie wygodną ścieżką przez las. Według drogowskazów do  Schroniska na Rycerzowej  (szlak żółty) jest stąd 20 minut drogi. Od razu zdradzę, że my będziemy szli do schroniska  szlakiem zielonym  przez  Małą Rycerzową,  do której również jest 20 minut drogi.

Można też udać się stąd  szlakiem zielonym  (szlak skręca tu w prawo) na należący do  Beskidu Żywieckiego szczyt  Muńcuł,  do którego jest z tego miejsca 1 godzina i 15 minut drogi. Miejsce łączenie szlaku żółtego oraz zielonego na Rycerzową - 20 minut drogi do schroniska na Rycerzowej, białe tabliczki na drzewie

Skrzyżowanie szlaków - żółtego oraz zielonego w drodze na RycerzowąTurystka z dzieckiem, droga leśna w Beskidzie ŻywiecSzlak zielony oraz szlak żółty na Rycerzową (oznaczenie na drzewie). szeroka droga idąca przez lasWygodną, szeroką ścieżką dochodzimy do Hali Rycerzowej.  Może troszkę się powtórzę, ale do  Bacówki na Wielkiej Rycerzowej  można dostać się stąd dwoma szlakami.  Szlak zielony  (przez  Małą Rycerzową),  który my zawsze wybieramy, ponieważ według nas jest atrakcyjniejszy – wiedzie wzdłuż  Hali Rycerzowej górną jego częścią.  Druga opcja to  szlak żółty,  który skręca w lewo i prowadzi wygodną, lecz praktycznie pozbawioną widoków drogą.Miejsce skrętu szlaku żółtego do schroniska na Rycerzowej (20 minut)Skrzyżowanie szlaków zielonego i żółtego, Rycerzowa schronisko PTTK 20 minut (szlak żółty)

Hala Rycerzowa

Flaga promująca akcję zdobywamy szczyty dla hospicjum na tle Hali Rycerzowej w Beskidzie Żywieckim, zachmurzone niebo, wiosenne kolorySzlak zielony  wprowadza nas wprost na  Halę Rycerzową,  która jak zawsze robi na nas piorunujące wrażenie. Na liczniku mamy niespełna 5 km (4.70 km). Kochamy tę przestrzeń. W oczy rzuca się  drewniany szałas pasterski  znajdujący się po lewej stronie  Hali Rycerzowej.  Rozciągają się stąd wspaniałe widoki na  Beskid Śląski  oraz  Beskid Żywiecki,  (widoczna jest stąd między innymi Hala Lipowska,  Pilsko  oraz  Babia Góra).  Zatrzymujemy się tu na chwilę, aby odpocząć oraz porobić zdjęcia. Deszcz w końcu odpuścił i zrobiło się jeszcze przyjemniej.Szlak zielony idący przez Halę Rycerzową, turysta z dzieckiemObszerna Hala Rycerzowa - szlak zielony, pochmurny deszcz, intensywnie zielona trawa, w oddali drewniane chaty pasterskiePłot, na którym jest oznaczony szlak zielony idący przez Halę Rycerzową, stare domki pasterskieKrajobraz rozciągający się z Hali Rycerzowej, zniszczony, drewniany płot, ciemne chmuryDrewniany szałas pasterski na Hali Rycerzowej - szlak zielonySzczęśliwe dziecko na Hali Rycerzowej, pochmurny, letni dzie

Hala Rycerzowa porośnięta zieloną trawą, las, chmurySzczęśliwe dziecko na Hali Rycerzowej trzymające w rękach ulubione maskotki, w tle stara, drewniana chata pasterska Hala Rycerzowa, krajobraz górski, gęste chmuryObszerna Hala Rycerzowa w Beskidzie Żywieckim, pochmurny dzień, krajobraz górski, chmuryWidok rozciągający się z Hali Rycerzowej w Beskidzie Żywieckim, las, chmury

Mała Rycerzowa

Następnie dochodzimy do  Małej Rycerzowej,  która położona jest  1207 m n.p.m.  Zobaczysz stąd wieś Soblówkę z zabudowaniami.  W oddali widać szczyty  Glinka,  Krawców Wierch,  Pilsko  oraz  Babią Górę.  Podobno przy sprzyjających warunkach można podziwiać stąd również  Tatry.  Do schroniska mamy jeszcze około 300 metrów wygodnej drogi.Drogowskazy na Małej Rycerzowej - szlak zielony oraz szlak czerwonyTurysta z dzieckiem - Mała Rycerzowa w Beskidzie Żywieckim, szeroka droga na czerwonym oraz zielonym szlaku idącym na Halę RycerzowąOznaczenie na drzewie szlaku zielonego oraz czerwonego na Halę RycerzowąDziecko na Rycerzowej. obszerna polnaSchronisko na Rycerzowej widziane z góry Hali Rycerzowej, góry w chmurach

Turysta z wypchanym po brzegi plecakiem turystycznym robiący zdjęcie telefonem komórkowym krajobrazowi górskiemu na Hali Rycerzowej

Przełęcz Halna

Przełęcz Halna  położona jest  1165 m n.p.m.  Przełęcz Halna  nie jest zarośnięta drzewami, dzięki czemu jest doskonałym punktem widokowym. Trzeba mieć tylko odrobinę szczęścia do pogody.Obszerna Hala Rycerzowa, widok w kierunku szlaku na szczyt Wielka Rycerzowa, turysta z dzieckiem, pochmurny dzień

Miejsce skrętu w lewo do Schroniska na Rycerzowej - dzieckoSkrzyżowanie szlaków na Rycerzowej, czerwona tabliczka z napisem obszar natura 2000Na  Przełęczy Halnej  jest  skrzyżowanie wielu szlaków turystycznych.  Skrzyżowanie szlaków na Rycerzowej

Kierując się  szlakiem czerwonym  można w 15 minut dostać się na szczyt noszący nazwę –  Wielka Rycerzowa  (1226 m n.p.m.).  Trzeba pokonać tylko strome podejście, a później przejść kawałek lasem.  Wielka Rycerzowa  jest porośnięta drzewami, więc nie ma co liczyć na piękne widoki z samego szczytu. My tym razem odpuściliśmy sobie wizytę na  Wielkiej Rycerzowej,  ale we wpisie zamieszczę zdjęcie z października 2018.Biała tabliczka oznaczająca szczyt Wielka Rycerzowa - 1226 m My wybieramy  szlak czarny  prowadzący do  Schroniska na Rycerzowej.  Skręcamy w prawo i schodzimy w dół hali. Według drogowskazu do schroniska jest stąd 5 minut drogi. Skrzyżowanie szlaków na Rycerzowej, szlak czarny schronisko na Rycerzowej 5 minut - szlak czarnyTurysta z dzieckiem w drodze do schroniska na Rycerzowej (czarny szlak), krajobraz górski

Bacówka na Hali Rycerzowej

Dziecko idące do Schroniska na Wielkiej Rycerzowej, pochmurny, letni dzieńBacówka na Hali Rycerzowej   położona jest  1120 m n.p.m.  Teren obok schroniska jest świetnie zagospodarowany. Można usiąść przy drewnianych stolikach lub skorzystać z rozwieszonych hamaków. Jest to dość istotne w obecnych, „Covidowych czasach”, kiedy to nie ma możliwości spożywania posiłków w schronisku. W  Bacówce na Wielkiej Rycerzowej  do dyspozycji turystów są 34 miejsca noclegowe w pokojach dwu oraz kilkuosobowych. Dodatkowo w sezonie letnim jest możliwość przenocowania przed budynkiem schroniska w namiocie. Do dyspozycji nocujących jest wtedy kuchnia oraz łazienka. Jest tu  skrzyżowanie szlaków.  Można zaplanować stąd dalszą podróż – niekoniecznie do samochodu.Uśmiechnięte dziecko trzymające flagę akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum, w tle budynek Bacówki na Hali Rycerzowej

Hala Rycerzowa, drewniana tablica z napisem BACÓWKA PTTK NA RYCERZOWEJ, zielona trawaBudynek - SCHRONISKO GÓRSKIE BACÓWKA NA RYCERZOWEJ - 1207 M N.P.M. turysta z dzieckiemZielona tabliczka wisząca nad drzwiami schroniska na Wielkiej Rycerzowej z napisem - SCHRONISKO GÓRSKIE BACÓWKA NA RYCERZOWEJ - 1207 M N.P.M.Opis szlaków prowadzących z okolic schroniska na Rycerzowej, biała tabliczka z napisem Hala Rycerzowa 1207 m n.p.m. + mapa

Drewniane stoły ławki, hamaki przy schronisku na RycerzowejZdecydowałam się wejść do schroniska, aby zamówić zupę oraz wbić pieczątki do książeczek akcji  Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum. Ceny w schronisku są dość wysokie jak na  Beskidy,  ale nie ma się co dziwić, to ciężkie czasy dla schronisk górskich. Przykładowo za 10 pierogów zapłacicie 26 zł,  żurek + pieczywo – 18 zł.Biała, plastikowa miska z zupą - żurek, chleb zapakowany w woreczek foliowy, drewniany stół przy Bacówce na Hali Rycerzowej

Turysta i dziecko na Hali Rycerzowej, tablica z mapą przy schronisku na Rycerzowej, w tle krzyż papieski

Ścieżka - szlak żółty idący z okolic Bacówki na Rycerzowej. czerwony samochód, krajobraz górskiPo zjedzeniu zupki decydujemy się podejść  żółtym szlakiem  100 metrów w dół. Są tu do dyspozycji turystów drewniane stoliki z ławkami oraz miejsce ogniskowe. Przy schronisku w dniu naszej wycieczki dość mocno wiało – tutaj udało się nam skryć przed nieprzyjemnym i zimnym wiatrem. Robimy sobie kawkę i spędzamy miło czas na zabawie z synkiem.Widoki rozciągające się z okolic Bacówki na Rycerzowej, intensywne, wiosenne kolory, krajobraz górski

Ścieżka na Hali Rycerzowej - szlak żółty, krajobraz górskiSzczęśliwa rodzina - dziecko z rodzicami na Wielkiej Rycerzowej, drewniany stółNiebieski, stalowy kubek na drewnianym stole, butla gazowa - palnik, na którym położony jest zielony kubek z wrzącą wodą

Niebieski, stalowy kubek z kawą, z białym napisem Karkonosze leżący na drewnianym stole, zachmurzone niebo - Wielka Rycerzowa w Beskidzie Żywieckim

Zielona butla gazowa, na palniku postawiony jest zielony kubek z białym napisem Tatry, drewniany stół, w tle zadowolone dziecko - Hala Rycerzowa

Krajobraz górski, drewniany domek, chmury - Hala Rycerzowa

Szlak czarny zejście do Soblówki

Z  Rycerzowej  na parking w  Soblówce  nie wracamy tą samą trasą. Początkowo szliśmy  żółto  /  czarnym szlakiem.  Droga na tym odcinku jest szeroka i wygodna. Wszystko jest doskonale widoczne na poniższych zdjęciach. A tak przy okazji – w tej części wpisu spora część fotografii zrobiona jest telefonem komórkowym, więc mogą się one nieco różnić kolorystyką oraz jakością.
Szeroka droga idąca od schroniska na Rycerzowej w stronę Soblówki - szlak czarny, kałuże

Szeroka, kamienista droga na żółtym - czarnym szlaku prowadzącym od schroniska na Wielkiej Rycerzowej

Szeroka droga na czarnym szlaku do Soblówki idącym od Bacówki na Wielkiej Rycerzowej, niebieskie niebo, białe chmuryTurysta z dzieckiem, ścieżka w Beskidzie Żywieckim, niebieskie niebo z białymi chmurami

Po 500 metrach dochodzimy do słupa z drogowskazami. Do  Soblówki  planowaliśmy wrócić tą samą trasą. Oczywiście jak to u nas bywa, podjęliśmy spontaniczną decyzję i zmieniliśmy plany 😉 Więc tak: kontynuując wędrówkę  żółtym szlakiem,  który idzie nadal prosto przez 200 metrów wyjdziesz w miejscu wejścia na  Halę Rycerzową  (rozwidlenia szlaku żółtego oraz zielonego)  i dalej będziesz już wracać na parking tą samą trasą. My decydujemy się skręcić w prawo wraz z  czarnymi znakami.  Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej decyzji, ponieważ ta część trasy zrobiła na nas bardzo pozytywne wrażenie.  Szlak czarny  początkowo idzie przez las szeroką drogą, następnie prowadzi drogą asfaltową między domami. Miejsce skrętu w prawo szlaku czarnego - Soblówka PKS

Szeroka droga na czarnym szlaku idącym do Soblówki, wiosenne kolory, zielone drzewa, niebieskie niebo z białymi chmurami

turysta - dziecko na szerokiej drodze na czarnym szlaku idącym do Soblówki

Turysta z dzieckiem, szeroka droga leśna, czarny szlak schodzący do Soblówki, zachmurzone niebo

Droga leśna, piękny, wiosenny dzień, szeroka droga - rozwidlenie - szlak czarny idzie w prawo, turysta z dzieckiemSzeroka droga, krajobraz górski z czarnego szlaku idącego do SoblówkiWiosenny krajobraz rozciągający się z czarnego szlaku - SoblówkaSzeroka droga na czarnym szlaku z Soblówki, piękne, niebieskie niebo, krajobraz górski

Turystka z dzieckiem, szeroka droga - kamienista, czarny szlak prowadzący do Soblówki

Kwitnąca gałązka, wiosna, niebieskie niebo

Po około 2.5 km od opuszczenia  szlaku żółtego  zauważamy znajdujące się po lewej stronie  szlaku czarnego  górskie źródełko z wodą zimną jak lód. Do skał przyczepiona jest czerwona lina, z której zwisa metalowy kubeczek  Bacówki na Rycerzowej.  Zatrzymujemy się tu na chwilę, dzięki czemu mieliśmy okazję spotkać stado owieczek raźnie maszerujących w górę  szlaku czarnegoZadowolone dziecko (chłopiec) nabierający wodę górską do metalowego kubka na czarnym szlaku na Wielką Rycerzową idącym z Soblówki

Dziecko nalewające wodę górską (źródełko górskie) do metalowego kubeczka przymocowanego do czerwonego sznurka

Owce na czarnym szlaku idącym na Wielką Rycerzową z Soblówki, słoneczny dzień

Stado owiec na czarnym szlaku idącym na Wielką Rycerzową z Soblówki, słoneczny, wiosenny dzieńDroga na  szlaku czarnym  przez cały czas schodzi w dół. Jak widzicie na poniższym zdjęciu  Bacówka na Rycerzowej  zadbała, aby każdy turysta do niej trafił 💛Dziecko czytające napis BACÓWKA na drewnianej tabliczce - czarny szlak z Soblówki na Wielką RycerzowąPo przejściu 400 metrów  szlak czarny  schodzi z drogi leśnej na asfaltową. Ludzie, którzy tu mieszkają, bądź mają tu domki letniskowe, są prawdziwymi Szczęściarzami… 😍 Mimo, że nie jesteśmy miłośnikami asfaltu to ten odcinek był wyjątkowo przyjemny. Nie wiem czy to po części nie sprawka pogody, niebieskiego nieba, chmur, słońca, wiosennej zieleni… Wieś Soblówka, drewniany płot, krajobraz górski, słoneczny dzueń, letnie kolory, niebieskie niebo

Soblówka, szeroka droga idąca między domami, białe chmury na niebie, w oddali mężczyzna z dzieckiem

Polana w Soblówce oświetlona przez wiosenne słońcePo przejściu kolejnych 300 metrów  szlak czarny  skręca w prawo. My decydujemy się porzucić tu  szlaki czarne  i wybieramy krótszą opcję dostania się na parking w Soblówce.  Szliśmy asfaltową drogą prowadzącą między zabudowaniami. Wyszliśmy zaraz przy wspomnianym we wstępie tartaku (przy rozwidleniu dróg za mostem). Miejsce skrętu szlaku czarnego w prawo w Soblówce, błotnosta droga, zabudowania, niebieskie niebo, turystaMężczyzna z dzieckiem, droga asfaltowa w Soblówce

Soblówka, droga asfaltowa, po prawej stronie drogi tartak, białe chmury

Wiosenny kadr, słońce, natura

W drodze powrotnej do  Bielska-Białej  zdecydowaliśmy się jeszcze zahaczyć o  zachód słońca  na moich ukochanych polach rzepakowych.  Ciężko uwierzyć, że na szlak ruszaliśmy w deszczu… Można powiedzieć, że udało się nam wziąć z tego dnia wszystko co najlepsze 🥰

Więcej szczegółów oraz zdjęć znajdziesz tutaj:  Zachód słońca w Beskidach z widokiem na SkrzyczneZachód słońca na Polach rzepakowych, widok na szczyt Skrzyczne (Beskid Śląski)Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi wycieczkami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic