Rysianka szlak z Sopotni Wielkiej

Rysianka, widok na Tatry

Początkiem marca wybraliśmy się na Rysiankę położoną w Grupie Lipowskiego Wierchu i Romanki w Beskidzie Żywieckim. Od lat jest ona częstym celem naszych wycieczek górskich. Jest to wspaniałe miejsce widokowe na Babią Górę, Tatry, a także na urokliwe zachody słońca. Wiosną natomiast można podziwiać tu jedne z piękniejszych krokusów w Beskidzie Żywieckim. Tym razem zdecydowaliśmy się jednak na odkrycie nieznanego nam dotąd szlaku na Rysiankę. Udaliśmy się do Sopotni Wielkiej na szlak niebieski. Muszę przyznać, że przypadł mi on wyjątkowo do gustu. Mimo, że pierwsza część szlaku wiedzie asfaltem (za którym nie przepadam), trasa nie należy do nudnych i trzeba się na niej nieco wysilić.

Trasa: Sopotnia Wielka Kolonia (szlak niebieski) – Hala Rysianka – Rysianka – powrót tą samą trasą

Data:  3 marca 2024

Dystans: około 10 km

Czas trwania: około  3,5 godz.  (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Sopotnia Wielka parking

Samochód zaparkowaliśmy na darmowym miejscu postojowym w Sopotni Wielkiej w przysiółku Kolonia.

Mimo weekendu na parkingu wolnych miejsc było pod dostatkiem.

Parametry GPS parkingu – Sopotnia Wielka Kolonia, szlak niebieski: 49.5594456N, 19.2751242E

Sopotnia Wielka - miejsce postoju pojazdów, parking - szlak niebieski
MIEJSCE POSTOJU POJAZDU – SOPOTNIA WIELKA

Naprzeciwko parkingu znajduje się nieduża, drewniana kapliczka, która postawiona została około 1924 r.

Drewniana kapliczka, droga asfaltowa, Sopotnia Wielka
DREWNIANA KAPLICZKA W SOPOTNI WIELKIEJ

Sopotnia Wielka szlak niebieski

Z parkingu musieliśmy dostać się na drugą stronę rzeki Sopotnia Wielka. W tym celu skręciliśmy zaraz za parkingiem (koniec ogrodzenia) w prawo i kierowaliśmy się wąską ścieżką w stronę rzeki Sopotnia Wielka.

Sopotnia Wielka, turysta z dzieckiemTurysta z dzieckiem, wąska ścieżka, Sopotnia Wielka

Po 100 metrach doszliśmy do drewnianego mostku prowadzącego nad Rzeką Sopotnia Wielka. Po przejściu przez most, kamienne schodki wyprowadziły nas na szeroką i asfaltową drogę, skręciliśmy w lewo i szliśmy w górę tej drogi.

Wodospad, Sopotnia Wielka
KASKADA NA RZECE SOPOTNIA WIELKA

Drewniany most nad Rzeką Sopotnia Wielka, turyści Turyści, szeroka asfaltowa droga na niebieskim szlaku - Sopotnia Wielka

Po około 700 m doszliśmy do przepełnionego parkingu na szlaku niebieskim. Zaraz za parkingiem weszliśmy na drogę leśną. Droga asfaltowa prowadziła nas cały czas wzdłuż Rzeki Sopotnia Wielka, na której zaobserwować można liczne kaskady. Droga prowadzi leciutko w górę, nie ma tu żadnych stromych podejść.

Parking na szlaku niebieskim, Sopotnia Wielka
PARKING NA SZLAKU NIEBIESKIM W SOPOTNI WIELKIEJ
Szeroka, asfaltowa droga leśna, Sopotnia Wielka, szlak niebieski
DROGA LEŚNA NA SZLAKU NIEBIESKIM W SOPOTNIEJ WIELKIEJ

Asfaltowa drorga leśna, Sopotnia Wielka - szlak niebieski

1,9 km – szlak niebieski skręcił w prawo i weszliśmy na wąską, kamienistą i pnącą się w górę ścieżkę leśną. Jest to dość stromy odcinek szlaku niebieskiego. Dodatkowo w dniu naszej wycieczki było tu dość ślisko.

Miejsce skrętu szlaku niebieskiego w prawo, Sopotnia WielkaWąska ścieżka leśna na szlaku niebieskim - Sopotnia WielkaDziecko na wąskiej, pnącej się w górę ścieżce leśnej na niebieskim szlaku - Sopotnia Wielka

Po chwili ścieżka nieco złagodniała, nadal jednak nie brakowało na niej luźnych kamieni i korzeni.

Ścieżka leśna, turystaDziecko z tatą, ścieżka leśnaTuryści - dziecko z tatą na wąskiej ścieżce leśnej

Co jakiś czas wąska ścieżka robiła się nieco bardziej stroma.

Pnąca się w górę ścieżka leśna na niebieskim szlaku na Rysiankę, turyściTuryści, ścieżka leśnaLeśna ścieżka, turysta, słońce, szlak niebieski - Sopotnia WielkaTurysta, leśna ścieżkaWąska ścieżka na niebieskim szlaku na RysiankęDrzewo, oznaczenie szlaku niebieskiegoTuryści na wąskiej ścieżce leśnej, słoneczny dzień

2,9 km – na szlaku niebieskim minęliśmy niewielki, ale imponujący skalny wodospad (Bród). Dalej wędrowaliśmy idącą delikatnie w górę ścieżką. Krajobrazy były bardziej jesienne niż zimowe.

Dziecko, potok na niebieskim szlaku na RysiankęUśmiechnięty turysta na szlaku niebieskim z Sopotni Wielkiej, lasDziecko, kamienista ścieżka leśnaDrzewo, oznaczenie szlaku niebieskiego, biały wykrzyknik

3 km – do pokonania mieliśmy krótkie, ale strome podejście, które doprowadziło nas do szerokiej drogi pożarowej.

Dziecko, strome podejście na szlaku niebieskim na RysiankęSzeroka i utwardzona droga, szlak niebieski na Rysiankę

Skręciliśmy w lewą stronę szerokiej drogi, szlak niebieski po kilku metrach wszedł ponownie na wąską ścieżkę leśną (w prawo). Do pokonania mieliśmy kolejne krótkie podejście.

Turysta, beskidzki szlak

Dziecko, drewniany mostek na niebieskim szlaku na Rysiankę

Leśna ścieżka była cały czas kamienista i prowadziła nas momentami łagodnie w górę szlaku. Kilka razy po ścieżce płynął potoczek górski.

Beskidzki las, dzieckoDziecko na wąskiej ścieżce leśnej na szlaku niebieskim na RysiankęLas, potok, dziecko

Las, dziecko, potok górski

Turyści, lasDziecko, las, potok górski

3,6 km – z każdym krokiem na trasie mogliśmy zaobserwować coraz to większe ilości śniegu. Wąska ścieżka prowadziła nas między drzewami.

Turysta na wąskiej ścieżce leśnejŚcieżka leśna, turyściPnąca się w górę ścieżka leśna, dziecko z tatą, szlak niebieski na Rysiankę

4,3 km – szlak niebieski skręcił w prawo, wyszliśmy na szeroką i oblodzoną drogę leśną.

Szlak niebieski ponownie stał się stromy i wymagał od nas nieco więcej wysiłku aż do samej Hali Rysianka.

Miejsce skrętu szlaku niebieskiego w prawo - kierunek Rysianka, dziecko z tatąPnąca się w górę droga leśnaDziecko na niebieskim szlaku na Rysiankę, pnąca się w górę droga

4,6 km – wyszliśmy na zaśnieżoną Halę Rysiankę. Za plecami mieliśmy wspaniałe widoki na szczyty należące do Beskidu Żywieckiego, w tym Pilsko i Babią Górę.

Turysta z dzieckiem idący w górę Hali RysiankaDziecko wspinające się w górę Hali Rysianka

Zaśnieżona Hala Rysianka

Rysianka Schronisko

Schronisko na Rysiance, błękitne niebo

5 km – dotarliśmy do Schroniska na Hali Rysianka położnego 1290 m n.p.m. W schronisku działa bufet, polecamy w szczególności jagodzianki, które można kupić tu tylko i wyłącznie w weekend. Są naprawdę smaczne. Chętni mogą również skorzystać z oferty noclegowej Schroniska na Rysiance (50 miejsc noclegowych w schronisku, istnieje również możliwość rozbicia namiotu). Tak jak już wspominałam podziwiać można stąd wspaniałe widoki na szczyty należące do Beskidu Żywieckiego (m.in. Babią Górę, Pilsko), a przy dobrej widoczności Tatry. Dzień był bardzo wietrzny, a śniegu jak na początek marca było jak na lekarstwo.

Słup z żółtą tabliczką z napisem H.Rysianka 1322 m n.p.m. - drogowskazy - opis szlaków idących z Rysianki

Książeczka Schroniska Górskie - pieczątka - Schronisko na Rysiance
SCHRONISKO GÓRSKIE NA RYSIANCE – PIECZĄTKA

Schronisko Rysianka, okno z widokiem na Tatry

Dziecko w schronisku na Rysiance

Dziecko, schronisko na Rysiance

Rysianka jagodzianki, budynek schroniska na Rysiance

Turysta z dzieckiem, Rysianka w Beskidzie ŻywieckimRysianka, widok na TatrySłup z drogowskazami, Rysianka

Dziecko w schronisku na RysianceRysianka, widok na Tatry, niebieskie nieboTatry, widok z RysiankiKrajobraz górski, Rysianka

Widoki z Hali RysiankaHala RysiankaRysianka, krajobraz górski

Rysianka krokusy

Krokusy Rysianka, Beskid ŻywieckiBeskidy, krokusy, RysiankaRysianka, krokusyRysianka krokusy, długi weekend majowySzafran spiski, Hala Rysianka

Rysianka zachód słońca

Dziecko leżące na obszernej polanie pokrytej śniegiem, w tle góry na tle nieba zakolorowanego przez zachodzące słońce - Rysianka w Beskidzie ŻywieckimZachmurzone niebo, zachodzące słońce na zboczach RysiankiZachód słońca na Rysiance zimąRysianka o zachodzie słońca, krajobraz górski, zima

Widoki rozciągające się ze zbocza Rysianki, zachód słońca

Na Rysiankę najczęściej chodzimy ze Złatnej Huty.  Muszę przyznać jednak, że mi do gustu bardziej przypadła opisana w tym wpisie trasa z Sopotni Wielkiej. Szlak niebieski mimo, że jest dość wymagający, jest wyjątkowo ciekawy. Liczne kaskady, strome podejścia, piękny i dziki las, potoki przecinające ścieżkę, to wszystko czyni według mnie szlak wyjątkowo atrakcyjnym. Myślę, że jeszcze nieraz zawitamy na szlaku niebieskim w Sopotni Wielkiej 🙂

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic