Słowianka schronisko – szlak czarny z Żabnicy Skałka

Drewniany bok budynku schroniska na Słowiance, stoły z ławkamiDzisiaj chcę Wam przedstawić  krótki i dość  łatwy szlak w Beskidzie Żywieckim. Naszą wycieczkę zaczniemy w  Żabnicy Skałka, będziemy kierować się  czarnym szlakiem  do  Górskiej Stacji Turystycznej Słowianka. Pierwsza część trasy (około 2.70 km) wiedzie przyjemną, szeroką drogą. Dopiero drugi odcinek trasy wymaga od nas większego wysiłku. Na  Słowiankę szliśmy w sobotę rano. Nie spotkaliśmy na szlaku żywej duszy. Dopiero schodząc na parking mijali nas pojedynczy turyści. Trasę przeszliśmy bez pośpiechu – na spokojnie. No, ale nie mogliśmy wymagać od synka nie wiadomo jakiego tempa skoro trzy dni wcześniej (środa) byliśmy na szlaku. Odwiedziliśmy schronisko na Przegibku oraz Bendoszkę Wielką. Szlak czarny z Żabnicy Skałaka  polecam nie tylko wszystkim zaczynającym swoją przygodę z górami, ale i tym bardziej wprawionym turystom.

Data: 30 maj 2020

Dystans: 7.80 km

Czas trwania: 2:00 h (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Trasa: Żabnica Skałka (szlak czarny) – Słowianka – powrót tą samą trasą

Do  Żabnicy z  Bielska – Białej mamy do pokonania samochodem ponad 30 kilometrów. Na miejscu jesteśmy około godziny 8:30. Parking jest już porządnie zapełniony. Na szczęście nasz  czarny szlak nie jest wybierany przez przyjezdnych. Większość turystów kieruje się  czarnymi znakami, ale w przeciwnym kierunku na  Halę Boraczą.

Żabnica Skałka parking

Samochód parkujemy na skrzyżowaniu ulic: Śmiecha / Boraczej. Jest tu do dyspozycji turystów sporo darmowych miejsc parkingowych.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.560245, 19.187668

Parking w Żabnicy Skałka, samochody, turysta z dzieckiemZakładamy plecaki, przechodzimy przez jezdnię i wchodzimy na interesujący nas  czarny szlak. Drogowskaz informuje nas, że na  Słowiankę mamy godzinę drogi. Wchodzimy na polną ścieżkę prowadzącą obok domów. Drogowskazy w Żabnicy Skałka, szlak czarny na Słowiankę, szlak zielony - Hala Rysianka

Słowianka z dzieckiem, turysta idący z chłopcem czarnym szlakiem, polna ścieżka, majPo chwili skręcamy w prawo i wychodzimy na szeroką, asfaltową drogę – ulica PłoneSzeroka, asfaltowa droga na czarnym szlaku z Żabnicy Skałka na Słowiankę, majowy poranek, samochód terenowyOd parkingu przeszliśmy około 500 metrów. Dochodzimy do rozwidlenia ulic. My kierujemy się prosto przez mostek ulicą Leśną. Tutaj kończy się również nasza przygoda z asfaltem. Ulica Płone skręca natomiast w prawo. Droga asfaltowa w Żabnicy Skałka, wiosenne drzewa, zielona trawa

Turysta z dzieckiem przechodzący przez most na czarnym szlaku na SłowiankęZa mostkiem jest  parking leśny. Widnieje jednak informacja, że aktualnie jest on nieczynny. Dla zainteresowanych podaję GPS: 49.562282, 19.192130.

Leśny parking przy czarnym szlaku na Słowiankę z Żabnicy, zaparkowany biały samochód, drewniana wiataMijamy znajdujący się po prawej stronie punkt czerpania wody i kierujemy się prostą, szeroką drogą prowadząca przez las. Wędrówkę urozmaica nam przez długi czas szum  potoku Suchego (Potok Suchy) oraz śpiew ptaków.Mężczyzna wędrujący z dzieckiem szeroką, utwardzoną, leśną drogą obok potoku (Potoku Suchy) na czarnym szlaku w Żabnicy SkałkaSzeroka, leśna droga - czarny szlak na Słowiankę prowadzący obok potoku - Potok SuchyMamy za sobą 1.50 km, dochodzimy do rozwidlenia drogi. Nasz  czarny szlak odbija w prawo. Mijamy szlaban i nadal maszerujemy szeroką, przyjemną ścieżką.Leśna droga w Żabnicy, miejsce odbicia szlaku czarnego w prawo, szlaban

Mokre od deszczu wiosenne listki

Czarny szlak prowadzący do Schroniska na Słowiance, leśna drogaDziecko podziwiające nieduży wodospad, las

Mały, leśny wodospadOkoło 2.70 km przechodzimy przez potoczek i szlak czarny naturalnie skręca w lewo. Od tego momentu zaczyna się w końcu coś dziać i ścieżka prowadząca na  Słowiankę zaczyna piąć się w górę. Dziecko z tatą przeprawiające się przez leśny potokTuryści - mężczyzna i dziecko, leśna, pnąca się w górę droga

3.40 km kończy się (chwilowo) podejście. Na drzewie dostrzegamy  wykrzyknik ❕ , który zapowiada  zmianę kierunku szlaku. Przecinamy szeroką drogę pożarową. W oddali, po prawej stronie widzimy obszerną polanę na  Płone. Nasz  czarny szlak na drodze pożarowej odbija nieco w lewo, następnie wchodzi w gęsty las. Leśna ścieżka, drzewo z oznaczeniem czarnego szlaku oraz z wykrzyknikiemSzeroka droga pożarowa, zachmurzone niebo, widok na Żabnicę Płone

Ścieżka do samej  Słowianki pnie się w górę. Momentami oczywiście łagodnieje i można na chwilę odetchnąć. Na tym odcinku zalega sporo połamanych gałęzi. Leśna ścieżka idąca stromo w górę, podejście czarnym szlakiem pod schronisko na Słowiance

Turysta z dzieckiem idący czarnym szlakiem, leśna ścieżka

Słowianka

Szczyt Słowianka, tablica informująca, czarny szlak, lasAplikacja wskazuje, że od  Żabnicy Skałka przeszliśmy 4 km. Z gęstego lasu wychodzimy tuż obok  Górskiej Stacji Turystycznej na Słowiance.

Słowianka wysokość

Słowianka  położona jest 840 m n.p.m.

Schronisko położone jest na Hali Słowianka.

Jak widać na poniższym zdjęciu na  Słowiankę można dostać się również  niebieskim szlakiem z Bystrej. Jest to jeden z moich ulubionych szlaków w  Beskidzie Żywieckim. Szlak jest mało popularny wśród turystów, dzięki czemu panuje na nim cisza i spokój. Opis trasy: Schronisko Słowianka z Bystrej

Można również udać się  czerwonym szlakiem na Halę Rysianka (2 h) lub  niebieskim szlakiem na Romankę (2.15 h). Słup z drogowskazami na Słowiance, opis prowadzących ze szczytu szlakówPrzez  Słowiankę przechodzą nie tylko  szlaki turystyczne piesze, ale i  rowerowe i  konne. Bardzo ciekawą propozycją jest zejście do położonego  857 m n.p.m. szczytu noszącego nazwę  Abrahamów, z którego (jak możemy wyczytać na poniżej tablicy) roztacza się widok na  Beskid Żywiecki z dorzeczem Soły, liczne źródliska i strumienie przy ujściu Cięcinki. Mieliśmy w planach odwiedzić to miejsce. Niestety plany pokrzyżował nam deszcz. Biała tablica na szczycie Słowianka opisująca szlak konny do źródeł Ciencinki

Górska Stacja Turystyczna Słowianka

Górska Stacja Turystyczna Słowianka - drewniany budynekNiestety w dniu naszej wycieczki  Górka Stacja Turystyczna na Słowiance była zamknięta. Nie było również żadnych informacji czy schronisko w dobie koronawirusa jest w ogóle otwarte. Szkoda, ponieważ chcieliśmy wbić pieczątki do naszych książeczek akcji „Zdobywamy szczyty dla hospicjum” i napić się kawy. Posiedzieliśmy na ławkach przy schronisku do godziny 10:00 z nadzieją, że zostanie otwarte.

Adres Schronisko Słowianka

Górska Stacja Turystyczna „Słowianka”

Żabnica 326, 34-359 Węgierska Górka

tel. 660 339 551, 606 320 217

Flaga akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum przypięta do niebieskiego plecaka na tle drewnianego budynku schroniska na Słowiance

Kilka przydatnych informacji o schronisku: dysponuje ono  24 miejscami noclegowymi w pokojach 3,4 i 6 osobowych. (40 zł/osoba). Oferuje  dostęp do kuchni. W  schronisku działa  ogólnospożywczy sklepik. Można zamówić również ciepłe napoje: kawę, herbatę oraz zimne piwo. Istnieje możliwość zorganizowania ogniska.Drewniany bok budynku schroniska na Słowiance, stoły z ławkamiBoczna ściana schroniska na Słowiance, pomarańczowa tablica informująca o noclegach z dostępem do kuchniOdznaka turystyczna SłowiankaDrewniana odznaka turystyczna, znaczek turystyczny SłowiankaUśmiechnięte dziecko siedzące przy drewnianym stole na szczycie SłowiankaZadowolone dziecko z tatą, odpoczynek przy schronisku na SłowianceDziecko siedzące przy drewnianym stole, bawiące się flagą

Drogowskaz informuje nas, że zejście  czarnym szlakiem do Żabnicy powinno zająć nam 45 minut. Pierwszy odcinek trasy jest dość stromy. W dniu naszej wycieczki na szlaku zalegało sporo błota, więc dodatkowo było ślisko. Drogowskaz, czarny szlak - 45 minut do Żabnicy Skałka PKSDo zobaczenia na szlaku!

Inne szlaki z Żabnicy: Rysianka szlak z Żabnicy Skałka

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic