Wodospad Podgórnej i Kaskada Myi – szlak z Przesieki

Wodospad Podgórnej, Przesieka

W dniu przyjazdu w Karkonosze wybraliśmy się na przyjemną wycieczkę nieco mniej uczęszczanym szlakiem. Naszym celem była Przesieka leżąca w gminie Podgórzyn i zobaczenie na własne oczy największej atrakcji Przesieki – zjawiskowego Wodospadu Podgórnej oraz dzikiej Kaskady Myi. Trasa, którą Wam przybliżę gwarantuje bezpośredni kontakt z karkonoską przyrodą. Większa część trasy prowadzi przez piękny las, nie brakuje na niej korzeni. Są też leśne schody i skały. Planując wycieczkę warto zadbać o wygodne obuwie.

Żałowaliśmy, że tak późno dotarliśmy w te rejony… Karkonosze kryją tyle fascynujących i dzikich miejsc…

Trasa: Przesieka (szlak zielony) – Wodospad Podgórnej – Kaskada Myi – powrót tą samą trasą

Data: 29 stycznia 2024

Dystans: ok  3 km

Czas trwania: około 1 godz.  (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Przesieka – Wodospad Podgórnej trasa

Wycieczkę zaczęliśmy w pobliżu zatoczki autobusowej na ulicy Karkonoskiej w Przesiece.

Parametry GPS parkingu: 50.8075914N, 15.6659653E
Przesieka – Wodospad Podgórnej: 50.8075914N, 15.6659653E

Przesieka – Wodospad Podgórnej: Kierowaliśmy się w górę widocznej na poniższym zdjęciu drogi – ul. Karkonoska. Po chwili (około 100 m) szlak zielony/szlak żółty skręcił w lewo. Jeszcze przez chwilę szliśmy asfaltem.

Droga, przystanek autobusowy, PrzesiekaSzlak zielony i szlak żółty - Przesieka, droga

Następnie weszliśmy na utwardzoną drogę, która zaczęła schodzić w dół. Doszedł do nas szlak czarny. Na drodze było coraz więcej kamieni. Od razu dodam, że trasa od początku jest wspaniale oznakowana.

Turysta z dzieckiem na szlaku zielonym i szlaku żółtym - Przesieka, utwardzona droga, słoneczny dzieńOznaczenie kierunku szlaku zielonego i szlaku żółtego, PrzesiekaDziecko, kamieniste zejście, szlak zielony - Przesieka

Po zejściu na dół, zaraz przy drewnianym domku skręciliśmy w lewo. Tutaj pojawiło się na ścieżce pierwsze oblodzenie. Na szczęście nie było potrzeby zakładania raczków, ponieważ dało się na spokojnie obejść je bokiem ścieżki.

Przesieka, dziecko na szlaku prowadzącym do Wodospadu PodgórnejUśmiechnięte dziecko, oblodzona ścieżka

0,4 km – weszliśmy na ścieżkę leśną, szlak zielony wraz ze szlakiem czarnym skręcił w lewo i prowadził nas w dół w kierunku Wodospadu Podgórnej.

Karkonoski las, miejsce skrętu szlaku zielonego w lewoLeśna ścieżka na zielonym szlaku idącym do Wodospadu Podgórnej

Na szlaku pojawiły się drewniane barierki, skały i pierwsza kaskada, w której kąpali się miłośnicy morsowania. Nie trudno zauważyć, że rejony Wodospadu Podgórnej cieszą się ogromną popularnością wśród Morsów.

Leśna ścieżka prowadząca do Wodospadu Podgórnej, skałyKaskady, okolice Wodospadu PodgórnejTurysta z dzieckiem, szlak zielony, skały, okolice Wodospadu Podgórnej

0,6 km – do pokonania mieliśmy kamienne schody, które doprowadziły nas do Wodospadu Podgórnej.

Kamienne schody, skały, Wodospad PodgórnejDziecko schodzące po kamiennych schodach, okolica Wodospadu Podgórnej

Wodospad Podgórnej – Przesieka

0,7 km – Wodospad Podgórnej.

Tak jak już wspominałam Wodospad Podgórnej jest największą atrakcją Przesieki. Położony jest 547m.n.p.m. Wodospad ma 10 metrów wysokości, co czyni go trzecim pod względem wysokości wodospadem w polskiej części Karkonoszy. Natomiast skalne ściany otaczające Wodospad Podgórnej sięgają nawet do 15 metrów wysokości. Tu również można spotkać Morsów. Są tu stoliki z ławeczkami, wiata oraz drewniany mostek, który jest najlepszym punktem widokowym na Wodospad Podgórnej.

Wodospad Podgórnej zdjęcia

Wodospad Podgórnej, Przesieka
WODOSPAD PODGÓRNEJ
Wodospad Podgórnej w Karkonoszach

Uśmiechnięte dziecko, Wodospad Podgórnej

Naszym kolejnym celem była Dolina Myi i Kaskada Myi. Przeszliśmy przez drewniany mostek i dalej kierowaliśmy się szeroką, leśną drogą wzdłuż rzeki Podgórnej. To był bardzo spokojny i równie urokliwy odcinek szlaku.

Drewniany mostek, las, okolica Wodospadu PodgórnejDziecko, most, las, Wodospad PodgórnejKarkonoski las, skały

Leśna droga, karkonoski las, szlak zielony - okolice Wodospadu PodgórnejKarkonosze, mapa - Przesieka, Podgórzyn

1,1 km – wyszliśmy z lasku na ulicę Na Skałkach i skręciliśmy w prawo, zgodnie z oznaczeniem na drewnianym drogowskazie „DO KASKADY MYI”. Po chwili szlak zielony/szlak czarny skręcił w lewo. Dalej wędrowaliśmy wąską i kamienistą ścieżką, która doprowadziła nas do mostu nad potokiem Myja.

Znak - DO KASKADY MYI, szlak zielony i szlak czarny

Most, oznaczenie kierunku przebiegu szlaku zielonego i szlaku czarnego - Kaskada MyiNiebieska tabliczka, ulica Na SkałkachDroga, miejsce skrętu szlaku zielonego i szlaku czarnego w lewo, okolice Kaskady MyiTurysta z dzieckiem na zielonym szlaku, okolice Kaskady Myi w Karkonoszach

Po przejściu przez most, po około 20 m skręciliśmy w prawo i zeszliśmy po drewnianych stopniach.

Turysta z dzieckiem, znak - DO KASKAY MYI, Karkonosze

Po chwili doszliśmy do tablicy informacyjnej, z której dowiedzieliśmy się, że do Kaskady Myi pieszo mamy jakieś 5 minut drogi.

Ten odcinek szlaku był dość kamienisty, nie brakowało na nim wystających korzeni i skał. Prowadził przez piękny las. Nasz dziewięciolatek stwierdził, że to była najciekawsza część naszej wycieczki. 100 m przed Kaskadą Myi można dostrzec na drzewie tabliczkę z napisem: UWAGA, SIEDLISKO ŻMIJ, ZACHOWAJ SPOKÓJ!

Turysta z dzieckiem, droga leśnaTablica informacyjna, KASKADY MYIdziecko na ścieżce leśnej prowadzącej do Kaskady MyiW drodze do wodospadu - Kaskada Myi, lasOblodzona ścieżka leśna w Karkonoszach

Kaskada Myi

Ostatni odcinek prowadzący do samego wodospadu biegnie wąską, zabezpieczoną drewnianą barierką i kamienistą ścieżką. Miejsce to jest dzikie, ukryte w lesie… Co czyni je jeszcze bardziej magicznym i atrakcyjnym. Nie spotkaliśmy tu żywej duszy… Nie było tu turystów, ani morsów… Kaskada Myi  zrobiła na nas ogromne wrażenie… Zresztą tak samo jak otaczający wodospad las…

Kaskada Myi położona jest 547 m n.p.m. i ma około 5 m wysokości. Dodam jeszcze, że Kaskada Myi jest największym wodospadem w Dolinie Myi.

Kaskada Myi - Karkonosze
KASKADA MYI

Dziecko z tatą, Kaskady Myi w Karkonoszach

Wodospad Kaskada Myi zdjęcia

Kaskada Myi, Karkonosze
KASKADA MYI

Wodospad Kaskada Myi w Karkonoszach
Wodospad Kaskada Myi, Karkonosze

To nie był jeszcze koniec naszej wędrówki, od Kaskady Myi zdecydowaliśmy się podejść jeszcze w kierunku Ogrodu Japońskiego SIRUWIA w Przesiece, który był zamknięty w dniu naszej wycieczki. W okolicy ogrodu jest Ścieżka Dydaktyczna „Nasz Region Nasza Przyroda”.

Szeroka droga prowadząca do Ogrodu Japońskiego SIRUWIA w Przesiece

Ścieżka Dydaktyczna Nasz Region Nasza Przyroda w Przesiece
ŚCIEŻKA DYDAKTYCZNA „NASZ REGION NASZA PRZYRODA” W PRZESIECE

Około godziny 16:00 zdecydowaliśmy się wracać do samochodu, musieliśmy kierować się powoli do Podgórzyna, w którym nocowaliśmy. Dzień przyjazdu w Karkonosze był bardzo udany. Wodospad Podgórnej oraz Kaskad Myi to według nas jedne z piękniejszych i bardziej dzikich wodospadów w Karkonoszach.

Inne wodospady w Karkonoszach: Karkonosze wodospady

Inne szlaki w Karkonoszach: Karkonosze trasy

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic