Rezerwat przyrody Zasolnica, Porąbka – Beskid Mały

Dziecko na niebieskim szlaku prowadzącym przez Rezerwat Przyrody Zasolnica w Beskidzie Małym, las

Jakiś czas temu odwiedziliśmy Rezerwat przyrody Zasolnica znajdujący się w zachodniej części Beskidu Małego. Jest to niezwykle spokojne i urokliwe miejsce. Na szlaku niebieskim z Żarnówki Małej prowadzącym przez rezerwat spotkaliśmy nielicznych turystów. Sama trasa mierzy w dwie strony około dziesięć kilometrów. Szlak nie należy do najłatwiejszych, trzeba się nim nieco bardziej wysilić. Szczególnie pierwsza część szlaku niebieskiego pnie się stromo w górę. Dzikie zbocza góry Zasolnica (556 m n.p.m.) zostały objęte ochroną w 1973 roku,  jest to teren naturalnego występowania buczyny karpackiej. Szczególne wrażenie robi tu piękny, bukowy las.

Trasa:  Żarnówka Mała ul. Bielska (szlak niebieski) – Porąbka ul. Źródlana – Rezerwat przyrody Zasolnica – widok na Jezioro Czanieckie – Pod Bujakowską Górą – powrót tą samą trasą

Data:  5 czerwca 2022

Dystans:  około 9,8 km (w obie strony)

Czas trwania: około 3:20 h  (sam przemarsz z ośmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:   305 m

Maksymalne wzniesienie:   560 m

Żarnówka Mała – Międzybrodzie Bialskie szlak niebieski

Wycieczkę zaczęliśmy przy Zaporze Porąbka w Żarnówce Małej – Międzybrodzie Bialskie na ulicy Bielskiej.

Parametry GPS parkingu:
Żarnówka Mała – Międzybrodzie Bialskie: 49.7759106N, 19.2019492E

Żarnówka Mała - Zapora Porąbka

Początkowo szliśmy ulicą Bielską (remontowana w dniu naszej wycieczki), po około 800 m szlak niebieski skręcił w lewo w ulicę Źródlaną.

Żarnówka Mała - okolice Zapory Porąbka - oznaczenie na słupie czerwonego szlaku oraz niebieskiego szlaku, biały wykrzyknik

Żarnówka Mała, remontowana droga, szlak niebieskiNiebieska tablica z białym napisem - nazwa ulicy w Żarnówce Małej - ulica Źródlana

Następnie kierowaliśmy się w górę ulicy Źródlanej, po drodze mijaliśmy liczne zabudowania. To był piękny i upalny dzień.

Porąbka, pnąca się w górę droga, zabudowania, szlak niebieskiTurysta z dzieckiem, Porąbka szlak niebieski

1 km – minęliśmy ostatnie zabudowanie na szlaku niebieskim i weszliśmy na drogę leśną, którą od razu zaczęła iść w górę.

Turysta, idąca w górę droga, zabudowania szlak niebieski, Porąbka

Dziecko, droga leśna, domek, szlak niebieski - Porąbka

Turysta z dzieckiem, las, szlak niebieski - Porąbka, słoneczny i ciepły dzień

1,1 m – szlak niebieski skręcił w prawo. Na tym odcinku szlaku podejście było dość łagodne i szło się wygodnie. Trasa, którą przeszliśmy jest w dużej części zacieniona, co czyni ją idealną opcją na upalne dni.

Sam szlak niebieski jest bardzo dobrze oznaczony, więc nie ma się co obawiać o zgubienie drogi.

Oznaczenie na drzewie zmiany kierunku szlaku niebieskiego

Turysta z dzieckiem, las, szlak niebieski - Rezerwat Przyrody Zasolnica

1,2 km – szlak niebieski ponownie skręcił w lewo, a ścieżka z każdym krokiem była coraz węższa. Po chwili od skrętu weszliśmy na OBSZAR NATURA 2000 BESKID MAŁY. Za tabliczką ścieżka szła w górę, ale była ubita i wygodna.

Rezerwat Przyrody Zasolnica, szlak niebieski, czerwona tablica - OBSZAR NATURA 2000 BESKID MAŁY
OBSZAR NATURA 2000 BESKID MAŁY, SZLAK NIEBIESKI

Droga leśna, turysta, oznaczenie na drzewie - zmiana kierunku szlaku niebieskiego - skręt w lewoTurysta, las, Rezerwat Przyrody ZasolnicaTurysta z dzieckiem, gęsty las, Rezerwat Przyrody Zasolnica w Beskidzie Małym

Rezerwat przyrody Zasolnica

1,3 km – weszliśmy na obszar REZERWATU PRZYRODY ZASOLNICA, minęliśmy tablicę informacyjną z mapką i zakazami obowiązującymi na terenie REZERWATU RZYRODY ZASOLNICA. Nie można tu biwakować, palić ognia, jeździć na motorach, rowerach, konno. Tak jak już wspominałam obszar ten jest objęty ochroną.

Na ścieżce prowadzącej przez rezerwat czekało na nas kilka przeszkód w postaci pościnanych, połamanych drzew. Nie brakowało tu również kleszczy… Warto się porządnie obejrzeć po wycieczce. Wędrowaliśmy stromym zboczek góry Zasolnica przez bukowy las, podejście było długie i żmudne. Mimo, że na wycieczkę wybraliśmy się w niedzielę, na szlaku były pustki. Towarzyszył nam tylko przyjemny śpiew ptaków.

Czerwona tablica, Rezerwat Przyrody Zasolnica, Beskid Mały
REZERWAT PRZYRODY ZASOLNICA – BESKID MAŁY

Mapa, Rezerwat Przyroda Zasolnica

Mały turysta - dziecko, las, Rezerwat Przyrody Zasolnica

Dziecko, kłody pod nogami, las, pnąca się w górę droga leśna, Rezerwat Przyrody Zasolnica w Beskidzie Małym

Dziecko, ścieżka leśna, szlak niebieski - Rezerwat Przyrody Zasolnica w Beskidzie Małym

Dziecko, stroma ścieżka leśna na niebieskim szlaku - Rezerwat Przyrody Zasolnica w Beskidzie Małym

1,9 km -dotarliśmy do kolejnej tablicy informacyjnej z mapką REZERWATU PRZYRODY ZASOLNICA. To tutaj opuszczamy teren rezerwatu. Za tabliczką szlak niebieski wszedł na nieco szerszą drogę, ale nie złagodniał, nadal szliśmy w górę.

Mapa, Rezerwat Przyroda Zasolnica, lasSzeroka droga leśna na niebieskim szlaku - Rezerwat Przyrody Zasolnica, dzieckoTuryści - uśmiechnięte dziecko oraz młody mężczyzna, las

Na około 2 km szlak niebieski złagodniał, droga dla odmiany była szeroka i wygodna.

Mały turysta, Rezerwat Przyrody ZasolnicaSkały, Rezerwat Przyrody Zasolnica w Beskidzie MałymDziecko, tunel z drzew, beskidzki las

3,1 km – wyszliśmy z lasu, zw końcu zrobiło się jasno 😉 Na tym odcinku szlaku niebieskiego wędrowaliśmy ścieżką prowadzącą między młodymi brzozami. Widoki były tu mocno ograniczone.

Rezerwat Przyrody Zasolnica - szlak niebieski, turyści - dziecko z tatą

Widok na Jezioro Czanieckie

Po kilku krokach dotarliśmy do punktu widokowego na szlaku niebieskim na Jezioro Czanieckie i szczyty należące do Beskidu Małego.

WIDOK NA JEZIORO CZANIECKIE

Uśmiechnięte dziecko z mamą w Beskidzie Małym, w tle widok na Jezioro Czanieckie - szlak niebieski

Widok na Jezioro Czanieckie
Rezerwat Przyrody Zasolnica - widok na Jezioro Czanieckie z niebieskiego szlaku w Beskidzie Małym
WIDOK NA JEZIORO CZANIECKIE

Po zrobieniu kilku zdjęć ponownie weszliśmy do lasu na niewymagająca drogę leśną, która doprowadziła nas do następnego i ostatniego już w dniu naszej wycieczki punktu na szlaku niebieskim – POD BUJAKOWSKĄ GÓRĄ.

Pod Bujakowską Górą

4,5 km – Pod Bujakowską Górą – 711 m n.p.m. Tutaj zakończyliśmy naszą wycieczkę po Beskidzie Małym (został jeszcze powrót). Dla zainteresowanych dalszą wędrówką dodam, że szlak niebieski prowadzi do Kóz. Można podejść stąd do pięknego Wilczego Stawu (około 1,5 km drogi).

Leśna kapliczka wisząca na drzewie na niebieskim szlaku w Beskidzie Małym - Pod Bujakowską Górą (okolica)

Zadowolony turysta z uśmiechniętym dzieckiem, kapliczka leśna na drzewie na niebieskim szlaku - Pod Bujakowską Górą w Beskidzie Małym

W planach mieliśmy tego dnia jeszcze zjedzenie obiadu w plenerze. Jak wiecie, na terenie Rezerwatu przyrody Zasolnica nie można rozpalać ognia, nie ma za bardzo gdzie zatrzymać się na dłużej, więc po dotarciu na parking, podeszliśmy nad Jezioro Międzybrodzkie zjeść i popluskać się w jeziorze. To był bardzo upalny dzień… Lepszego zakończenia wycieczki nie mogliśmy sobie wyobrazić 🙂

Lato, Jezioro Międzybrodzkie
JEZIORO MIĘDZYBRODZKIE

Dziecko grillujące nad brzegiem jeziora

Łabędzie, Jezioro Międzybrodzkie

Jeśli szukasz innych szlaków w Beskidzie Małym, koniecznie zajrzyj tutaj: BESKID MAŁY szlaki

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic