Wilczy Staw Kozy

Wilczy Staw Kozy, drzewa odbijające się w stawie

Dzisiaj zabiorę Was w tajemnicze… nieco mroczne… a zarazem bardzo piękne miejsce położone w Beskidzie Małym u podnóża Hrobaczej Łąki.  Mowa o Wilczym Stawie,  do którego szliśmy  z leżącej w powiecie bielskim wsi Kozy.  Wycieczka  nie należy do długichani do wymagających.  Nad Wilczy Staw  wybraliśmy się w sobotnie popołudnie. Mimo weekendu mogliśmy cieszyć się ciszą i spokojem – nad stawem byliśmy zupełnie sami. Być może niepewna pogoda zniechęciła turystów do wycieczek? Poza tym  na trasie prowadzącej do Wilczego Stawu  trwały akurat roboty leśne, przez co na drodze zalegało sporo rozjechanego przez traktory błotka.

Wilczy Staw parking

Samochód zaparkowany na poboczu ulicy Piastowskiej w Kozach

Samochód zostawiliśmy  na poboczu ulicy Piaskowej w Kozach.  Istnieje możliwość  skrócenia opisanej przeze mnie trasy o około 300 m  – można podjechać do samego szlabanu, za którym obowiązuje już zakaz wjazdu. My zrezygnowaliśmy z tego pomysłu ze względu na wspomniane powyżej prace leśników oraz zalegające na drodze błoto. Woleliśmy pokonać ten kawałek pieszo.

Parametry GPS parkingu: 49.833142, 19.159548
Parametry GPS parkingu: 49.833142, 19.159548

Wilczy Staw Kozy – trasa

Trasa:  Kozy ulica Piaskowa – Nowy Wilczy Staw – Wilczy Staw – powrót tą samą trasą

Mapa - Kozy - Nowy Wilczy Staw - Wilczy Staw

Data:  26 luty 2022

Dystans:  około 2.90  km

Czas trwania:  około 1 h  (z siedmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:    483 m

Maksymalne wzniesienie:   531 m

Parametry z aplikacji Huawei Zdrowie

Z samochodu ruszamy prosto w kierunku  Wilczego Stawu.  Droga jest tu szeroka, nie brakowało na niej wspomnianego już błota. Turysta z dzieckiem idący szeroką drogą leśną w Kozach

Po 300 m dochodzimy do szlabanu – to tutaj można zaparkować swój samochód. Miejsc jest tu sporo, ale podobno w letnie wakacyjne dni nie jest tu łatwo o miejsce parkingowe. Dziecko idące szeroką drogą leśną w kierunku Wilczego Stawu w KozachPrzed szlabanem, po prawej stronie drogi są tabliczki wskazujące kierunek  trasy do Kamieniołomu w Kozach oraz  nad interesujący nas Wilczy Staw.  W tym miejscu droga skręca naturalnie w lewo.

Do Kamieniołomu  szliśmy około trzy tygodnie wcześniej, ale całkiem inną drogą –  szlak zielony z Kóz  – zachęcam do obejrzenia relacji z tego atrakcyjnego miejsca. Znajdziesz ją w tym  wpisie:  Kamieniołom w Kozach szlak

Tabliczki w kolorze brązowym wskazujące kierunek trasy do Kamieniołomu w Kozach oraz nad Wilczy Staw - Beskid Mały

Po 150 metrach widzimy kolejne drogowskazy, idziemy prosto (zgodnie z drogowskazem). Na tym odcinku szliśmy czasem leciutko w dół, aby zaraz iść lekko pod górkę. To tutaj mijaliśmy pracujące na drodze traktory.Drogowskazy wskazujące drogę do Kamieniołomu w Kozach oraz do Wilczego Stawu w Kozach, w tle turysta z dzieckiemPocięte ułożone konary drzew

Szeroka droga leśna w Kozach, turysta z dzieckiemSzeroka droga prowadząca nad Wilczy Staw w Beskidzie MałymDroga leśna w Kozach biegnąca do Wilczego Stawu

0.90  km – naszym oczom ukazuje się położony po lewej stronie drogi staw  oznaczony na mapach jako Nowy Wilczy Staw. Skręcamy z szerokiej drogi i schodzimy wydeptaną ścieżką 'na przełaj’ stromo w dół.Turysta z dzieckiem schodzący stromo w dół do Nowego Wilczego Stawu w Kozach

Wrośniak różnobarwny, las, Beskid Mały

Dziecko w szałasie z gałęzi

Nowy Wilczy Staw Kozy

Po 15 minutach od parkingu dochodzimy do pierwszego  – przelewowego stawu noszącego nazwę Nowy Wilczy Staw,  którego tafla w dniu naszej wycieczki była pokryta lodem.

Parametry GPS Nowego Wilczego Stawu: 49.834608, 19.170052
Parametry GPS Nowego Wilczego Stawu: 49.834608, 19.170052

Nowy Wilczy Staw zdjęcia

Nowy Wilczy Staw w Beskidzie Małym pokryty lodemZamarznięty Nowy Wilczy Staw w Kozach

Nowy Wilczy Staw w Kozach pokryty lodem Turystka stojąca na brzegu zamarzniętego stawu w Kozach -Nowy Wilczy StawNowy Wilczy Staw w KozachOd Nowego Wilczego Stawu do ukrytego w lesie  Wilczego Stawu  dzieli nas zaledwie 50 metrów.  Przy  Nowym Wilczym Stawie skręcamy w prawo i wchodzimy ponownie na leśną ścieżkę, następnie pokonujemy krótkie podejście i stajemy na brzegu  Wilczego Stawu.Dziecko idące przez las do Wilczego Stawu

Wilczy Staw

Prawdę mówiąc nie wiadomo za dużo o tym magicznym miejscu. Podobno nie jest znany nawet dokładny czas powstania tego stawu retencyjnego.  Mój mąż opowiadał nam o wycieczkach nad Wilczy Staw w latach dziewięćdziesiątych.  Wspominał, że w dzieciństwie chodził z kuzynami nad uroczysko o północy wywoływać duchy. Myślę, że tajemnicza aura panująca nad stawem sprzyja tego typu zabawom 😉

Uroku temu miejscu dodają wysokie drzewa z rodziny sosnowatych (daglezje),  które przy odrobinie szczęścia można podziwiać odbijające się w tafli Wilczego Stawu.  Woda ma wtedy wyjątkowy zielony kolor… Jestem oczarowana tym miejscem… Na pewno będę tu częstym gościem.

Tak jak wspominałam obeszliśmy dookoła zarówno  Nowy Wilczy Staw  jak i  Wilczy StawOd parkingu na Piaskowej pokonaliśmy dystans około 1.50 km.

Parametry GPS Wilczego Stawu: 49.834534, 19.171596

Wilczy Staw zdjęcia

Wilczy Staw Kozy, jesień

Wilczy Staw Kozy, drzewa odbijające się w stawieDrzewa odbijające się w Wilczym Stawie - Beskid Mały

Piękny Wilczy Staw w Beskidzie Małym

Wilczy Staw w Kozach, drzewa odbijające się w Wilczym StawieUśmiechnięte dziecko nad Wilczym Stawem w Kozach

Wilczy Staw, w oddali idący przy brzegu stawu turysta z dzieckiemWilczy Staw w Beskidzie MałymJesień nad Wilczym Stawem w Beskidzie Małym

Bazie kotki na tle stawuKonar drzewa wystający z Wilczego Stawu

Drzewo w Wilczym Stawie w Kozach

Szukasz innych szlaków w Beskidzie Małym? Zapraszam tutaj:  Beskid Mały najpiękniejsze szlaki

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi górskimi wojażami zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic