Trzy Korony szlak z Krościenka

Mały turysta, zadowolone dziecko na szczycie Trzy Korony w PieninachDrugi dzień pobytu w  Krościenku nad Dunajcem wykorzystaliśmy w pełni. Pogoda od samego rana zapowiadała się fantastycznie. W pierwszej połowie dnia wybraliśmy się na jeden z popularniejszych szczytów  Pienin oraz najwyższy szczyt Pienin Środkowych –  Trzy Korony. Nie mogło się obyć bez wyjścia na  Okroglicę, na której znajduje się  platforma widokowa. Obraliśmy  szlak żółty prowadzący z  Krościenka. Po drodze mieliśmy okazję nacieszyć oczy nieziemskimi widokami na  Tatry z  Przełęczy Szopka. Wieczorem natomiast, po krótkim odpoczynku odwiedziliśmy ubóstwiane przez nas   Pieniny Spiskie.  Udaliśmy się na zjawiskowy zachód słońca na szczycie  Grandeus (Szczyt Grandeus – zachód słońca w Pieninach Spiskich).

Włożę wszelkich starań, aby przedstawić Wam dokładnie  trasę na Trzy Korony, którą przeszliśmy z sześcioletnim dzieckiem.

Trasa: Krościenko (szlak żółty ) –Banków Gronik – Pieniński Potok – skrzyżowanie szlaków (szlak żółty) – Przełęcz Szopka (szlak niebieski) – Trzy Korony (szlak niebieski) – Polana Kosarzyska – Ruiny Zamku Pienińskiego – skrzyżowanie szlaków (szlak żółty) – Krościenko

Data: 20 maj 2020

Dystans: 10,75 km

Czas trwania: 3:40 h  (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie: 458 m

Maksymalne wzniesienie: 1011 m

UWAGA! Na szlaku występują odcinki ubezpieczone barierkami, schody

Trzy Korony parking

Samochód zostawiamy na płatnym parkingu na ulicy  Trzech Koron w Krościenku. Za cały dzień postoju płacimy 10 zł.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.4396825, 20.4219425

Płatny parking na ulicy Jana III Sobieskiego w KrościenkuOd parkingu kierujemy się  zielono /  żółtym szlakiem, idziemy stromo w górę asfaltową drogą prowadzącą między domami.Turysta z dzieckiem idący brukowaną drogą, Krościenko ulica Trzech Koron

Po około 200 metrach kończy się brukowana droga i wchodzimy na szeroką, utwardzoną ścieżkę. Ten odcinek szlaku pokonywaliśmy dzień wcześniej wracając z  Sokolicy (Szlak na Sokolicę z Krościenka). Po przejściu 450 metrów od parkingu mijamy krzyż, przy którym rozciąga się bardzo ładny widok na  Krościenko nad Dunajcem oraz  Beskid Sądecki. Zielono - żółty szlak w Krościenku, szeroka ścieżka leśnaWidok na zabudowania Krościenka z polany na żółtym szlaku na Trzy Korony w Pieniach, wiosenna łąkaWidok na Krościenko nad Dunajcem rozciągający się z polany na żółtym szlaku idącym w kierunku Trzech Koron, wiosna, polana porośnięta żółtymi mleczamiPo chwili leciutko odbijamy w lewo i idziemy dla odmiany leśną ścieżką.Szeroka droga leśna, słoneczny dzieńPo 250 metrach (0,70  km) przechodzimy wzdłuż dużej polany – ścieżka pnie się lekko w górę.Krościenko nad Dunajcem, dziecko idące polaną

Polana na żółtym szlaku idącym w kierunku szczytu Trzy Korony, z której widoczne jest Krościenko (zabudowania) wraz z DunajcemMamy za sobą 1.10 km od parkingu i wchodzimy ponownie na drogę leśną.Uśmiechnięci turyści (mężczyzna z dzieckiem) na leśnej ścieżce

Szeroka leśna droga na żółto - zielonym szlaku w KrościenkuPo około 250 metrach (1.35 km)  zielony szlak na  Czertezik oraz dalej idący  szlak niebieski  idący na  Sokolicę odbijają w lewo.Miejsce odbicia zielonego szlaku na Czertezik oraz dalej niebieskiego na Sokolicę, leśna ścieżkaMy nie skręcamy, nadal kierujemy się  żółtymi znakami. Podchodzimy kawałek do góry, gdzie czekają na nas ławeczki, na których synek chce się przez chwilkę pobawić samochodzikiem. Tym sposobem mamy przymusową przerwę 😅 Wchodzimy na tren  Pienińskiego Parku NarodowegoDrewniana tablica w Pienińskim Parku Narodowym z mapą, przydatnymi informacjami dla turystów, cennikiem biletówUśmiechnięte dziecko bawiące się samochodzikiem na ławce, las

Dalej kierujemy się prosto  szlakiem żółtym w kierunku  Trzech Koron. Drogowskaz informuje nas, że do Trzech Koron mamy 1 godzinę 45 minut drogi.Białe tablice - drogowskazy opisujące żółty szlak w Pienińskim Parku Narodowym między innymi Sromowce Niżne 2 godz. oraz żółto - niebieskie znaki na Trzy KoronyMaszerujemy nadal drogą leśną, która jest szeroka, kamienista i pnie się w górę.Mały turysta, dziecko kierujące się żółtym szlakiem na Trzy Korony, szeroka droga prowadząca przez lasPo chwili droga staje się prosta i szeroka, prowadzi między dwoma polanami.Polna droga w Pieninach, niebieskie niebo

Pienińska polana, wiosenne drzewa, piękne, niebieskie nieboMężczyzna z dzieckiem maszerujący między dwoma pienińskimi polanami

Po około 2 km  szlak żółty zaczyna się piąć w górę. Będzie tak przez około 300 metrów (2.30 km). Następnie droga schodzi w dół, po czym ponownie zaczyna iść w górę.Leśna droga pnąca się w górę

Banków Gronik

Biała tablica z napisem Banków Gronik 678 m n.p.m. słoneczny dzień

Podejścia / zejścia doprowadzają nas do  Banków Gronik 678 m n.p.m. Drogowskaz informuje nas, że do Trzech Koron mamy 1 godzinę 15 minut drogi. Można tu odpocząć na ławeczkach. Tutaj dochodzi do nas niebieski szlak z Sokolicy. Dalej maszerujemy  żółto/ niebieskim szlakiem – prostą drogą.

Po chwili dochodzimy do rozwidlenia, na którym nasz  żółto / niebieski szlak odbija w lewo. Wchodzimy na leśną ścieżkę, która momentami schodzi lekko w dół.Leśna ścieżka, dwóch turystów (mężczyzna oraz dziecko), rozwidlenie, na którym żółto - niebieski szlak na Trzy Korony skręca w lewoDziecko idące leśną ścieżką w kierunku Pienińskiego Potoku, słoneczne popołudnie

Pieniński Potok

Biała tabliczka z napisem Pieniński Potok, drogowskazy, opis szlaku żółtego i niebieskiePo przejściu 2.80 km od  parkingu w Krościenku droga zawija w lewo i dochodzimy do Pienińskiego Potoku, który położony jest 678 m n.p.m.  Są tu ławeczki dla turystów strudzonych wędrówką, drewniana tablica  Pienińskiego Parku Narodowego. Mostek oraz oczywiście potok, który wypływa z drewnianej rynny i płynie prosto do Dunajca.

Z tablicy dowiadujemy się kilku ciekawostek:

Młaka Eutroficzna

„Znajdujesz się w miejscu, gdzie  Pieniński Potok tworzy  małe rozlewisko zajęte przez  roślinność wilgociolubną. Typowymi gatunkami roślin są tu:  kozłek całolistny, knieć górska (popularnie zwana kaczeńcem), rosnąca w kępach  turzyca prosowa.”

Potok bardzo zafascynował naszego synka. Tutaj robimy kolejny 'przymusowy’ przystanek 😉 Zjadamy batony proteinowe, wypijamy elektrolity i ruszamy dalej. Tabliczka z napisem Pieniński Potok, opis drogowskazów - żółtego i niebieskiego, drewniana tablica Pienińskiego Parku Narodowego

Pieniński Potok, drewniana konstrukcja, z której wylatuje potok

Dziecko moczące rączkę w potoku - Pieniński Potok w drodze na Trzy Korony

Następnie idziemy prosto, wchodzimy na ścieżkę leśną, która lekko pnie się w górę. Następnie łagodnieje i prowadzi wzdłuż niedużej, drewnianej zagrody. Turysta z dzieckiem, strome podejście na żółto - niebieskim szlaku na Trzy Korony

Turystka idąca z dzieckiem wzdłuż drewnianego płotu znajdującego się po lewej stronie, leśną ścieżką, piękny, słoneczny dzień

Dziecko z mamą na pienińskim szlaku, szeroka leśna droga

Szeroka ścieżka prowadząca przy polanie

Skrzyżowanie szlaków

Mamy za sobą 3.10 km po lewej stronie znajduje się tablica z drogowskazami. My kierujemy się nadal  żółtymi znakami na Trzy Korony (1 godz. 5 minut). Koniecznie chcemy przechodzić przez  Przełęcz Szopka. Można tutaj odbić w lewo obierając  szlak niebieski, który również prowadzi na Trzy Korony obok  Zamku Pieniny (będziemy wracać tym szlakiem).

UWAGA!  Zamek Pieniny jest zamknięty do odwołania. Szlak niebieski  prowadzi obok  Groty Świętej Kingi, ale z ominięciem zamku. Tablica z drogowskazem, miejsce odbicia niebieskiego szlaku na Trzy Korony w prawo, szlak wiedzie przy Zamku Pieniny

Droga na  żółtym szlaku pnie się lekko w górę. Przechodzimy obok urokliwej polanki.Turysta z dzieckiem idący szeroką drogą, po lewej stronie drewniany płot, droga prowadzi do Przełęczy SzopkaPiękna, wiosenna polana w drodze na Przełęcz SzopkaUśmichnięty turysta z dzieckiem na tle gór w drodze na Przełęcz Szopka, piękny, słoneczny dzieńOstatnie podejście pod Przełęcz Szopka, ścieżka prowadząca między drewnianymi barierkami, błękitne niebo

Przełęcz Szopka (Chwała Bogu)

Uśmiechnięte dziecko, Przełęcz Szopka z widokiem na TatryMamy na liczniku 3.80 km, dochodzimy do  Przełęczy Szopka  –  Chwała Bogu. Rozciąga się stąd fantastyczny widok na Tatry. Jest tu dużo ławeczek. Jest to miejsce, w którym trzeba zatrzymać się na dłużej. Uwierzcie mi, ale obok takich widoków nie da się przejść obojętnie. Przechodzimy  ze szlaku żółtego na niebieski. Według drogowskazu do  Trzech Koron mamy jeszcze 45 minut drogi.Tablica w kolorze białym oznaczająca Przełęcz Szopka, opis szlaku niebieskiegoDziecko na Przełęczy Szopka podziwiające Tatry

Widok na Tatry pokryte śniegiem, ujęcie z Przełęczy Szopka w piękny, wiosenny dzieńWidok na Tatry z Przełęczy Szopka w PieninachOd  Przełęczy Szopka pniemy się w górę leśną drogą. Robimy parę kroków i zaczynają się drewniane schody.Drewniane schody w lesie idące od Przełęczy Szopka

Aplikacja wskazuje 4 km i kończą się schody, ale droga nadal pnie się w górę.

Po chwili zaczynają się kolejne schody, które ponownie zamieniają się w strome podejście, lecz nie na długo… Kamienne schody prowadzące z Przełęczy Szopka w kierunku Trzech Korona, mężczyzna z dzieckiem

Dość szeroka droga leśna idąca ku górze

Przechodzimy kawałek i ponownie wchodzimy na schody. Ułatwienia na szlaku na Trzy Korony w postaci drewnianych schodów, leśna droga

Dalej cały czas pniemy się w górę. Na 4.50 km mijamy drewnianą wiatę z ławeczkami. Odpoczywa tu sporo turystów.Turysta z dzieckiem idący w kierunku szczytu Trzy Korony, po prawej stronie drewniana wiata wypoczynkowaOtwierają się piękne widoczki na  Beskid Sądecki, Tatry. Na tutejszych polanach rosną zadziwiające ilości czosnku niedźwiedziego. Sporo chodzimy po górach, bywamy w różnych pasmach – nigdy nie widzieliśmy takich ilości czosnku niedźwiedziego 😍Wygodna ścieżka prowadząca do kasy pienińskiego Parku Narodowego na Trzech Koronach, zieleń, słoneczny dzień

Drzewa, polana, nieśmiało wynurzające się zza drzew tatrzańskie szczyty na szlaku na Trzy Korony

Wiosenna polana w pienińskim parku narodowym, na której rosną zachwycające ilości czosnku niedźwiedziegoPolana, krajobraz górski, Pieniny4.80 km na szlaku niebieskim  jest kolejne miejsce z ławeczkami, od którego dzieli nas kawałeczek od  Kasy Pienińskiego Parku Narodowego.Las, miejsce wypoczynku (ławki) przygotowane z myślą o strudzonych turystach pod szczytem Trzy Korony

Trzy Korony szczyt

Kasa Pienińskiego Parku Narodowego Trzy Korony

Trzy Korony szczyt, drogowskaz informujący o kierunku pójścia do punktu widokowego na Trzech Koronach, opis szlaku niebieskiegoPo chwili dochodzimy do kasy Pienińskiego Parku Narodowego. Kupujemy bilety wstępu na punkt widokowy na Okrąglicy, na które prowadzą metalowe przejścia oraz schody. Ten odcinek mierzy około 100 metrów.

Trzy Korony CENY BILETÓW
  • Bilet normalny:

6,00 ZŁ (20 IV -31 V i 1 X – 15 XI)

8.00 ZŁ (1 VI – 30 IX)

• Bilet ulgowy:

3,00 ZŁ (20 IV -31 V i 1 X – 15 XI)

4,oo ZŁ (1 VI – 30 IX)

Trzy Korony punkt widokowy – Okrąglica

Punkt widokowy na Okrąglicy to nie za duża, metalowa platforma. Mieliśmy sporo szczęścia, ponieważ udało się nam być przez dość długą chwilę samym na tarasie widokowym. Rozciągają się stąd fantastyczne widoki na Tatry, które w dniu naszej wycieczki były jeszcze ośnieżone,  Magurę Spiską,  Gorce,  Beskid Sądecki, przy sprzyjających warunkach na Beskid Żywiecki,  Pieniny oraz  Przełom Dunajca z zabudowaniami Wsi Sromowce Wyżne. Krajobraz wzbogacają żółte kwiaty rosnące na skałach o nazwie smagliczka skalna.

Okrąglica  jest bardzo popularnym miejscem wśród fotografów. Któż nie słyszał o zjawiskowych wschodach słońca na  Trzech Koronach, czy też  Sokolicy.Przełom Dunajca uchwycony z podejścia na Trzy Korony

Dziecko na metalowej konstrukcji prowadzącej do punktu widokowego na Trzech Koronach

Dziecko idące po stromych schodach do punktu widokowego na Trzech Koronach

Dziecko wchodzące po stromych schodach na punkt widokowy Trzy Korony

Trzy Korony zdjęcia

Dziecko na Trzech Koronach w PieninachMały turysta, zadowolone dziecko na szczycie Trzy Korony w PieninachWidok na Dunajec, wieś Sromowce Wyżne, zaśnieżone Tatry, pola z punktu widokowego na Trzech KoronachWidok na Tatry z punktu widokowego na Trzech Koronach

Punkt widokowy Trzy Korony, wspaniały widok na ośnieżone TatryKrajobraz górski rozciągający się ze szczytu Trzy KoronyWidok rozciągający się z tarasu widokowego na Trzech Koronach

Krajobraz rozciągający się z punktu widokowego Trzy KoronyKrajobraz rozciągający się z Trzech Koron na pola, zabudowania, DunajecKrajobraz górski widoczny z platformy widokowej na Trzech Koronach, żółte kwiaty o nazwie smagliczka skalna Turystka na tarasie widokowym na Trzech Koronach, podziwiająca zapierające dech widoki

Widok na Trzy Korony ze spływu Dunajcem

Więcej informacji o spływie w przełomie Dunajca znajdziesz we wpisie: Spływ Dunajcem z flisakami – szlak wodny, PieninyTrzy Korony widziane ze spływu Przełomem Dunajca, piękne niebieskie niebo z białymi chmurami, majowe popołudnieSzczyt w Pieninach - Trzy Korony, piękne niebieskie niebo z białymi chmurami, Dunajec

Z  Trzech Koron mieliśmy schodzić tą samą trasą. Spontanicznie podjęliśmy jednak inną decyzję. Obraliśmy szlak niebieski  prowadzący obok  ruin Zamku Pieniny. Jeszcze wtedy nie wiedzieliśmy, że  Zamek Pieniny jest nieczynny do odwołania. Szlak niebieski  jest dość stromy. Po zejściu z  punktu widokowego na Okrąglicy do  kasy Pienińskiego Parku Narodowego na Trzech Koronach mamy na liczniku około 5 km. Odbijamy w prawo i tak jak wspominałam, schodzimy  niebieskimi znakami stromo w dół. Na tym odcinku szlaku występują schody, które w doprowadzają nas na  Polanę KosarzyskąTurysta z dzieckiem schodzący stromymi schodami z Trzech Koron szlakiem niebieskim

Dziecko schodzące po schodach prowadzących wprost na Polanę Kosarzyską niebieskim szlakiem z Trzech Koron

Mężczyzna z dzieckiem schodzący na Polanę Kosarzyską, drewniane schody

Polana Kosarzyska

Tablica z napisem Polana Kosarzyska 824 metry nad poziomem morza, opis szlaku niebieskiego na Trzy KoronyPolana Kosarzyska położona jest  824 m n.p.m.  Na polanie zdecydowaliśmy się chwilkę odpocząć, wygrzać się w promieniach majowego słońca zajadając się orzeszkami nerkowca. Polana Kosarzyska ma około 250 metrów długości. Kiedyś były na niej wypasane owce. Czas płynie nam tu niesamowicie szybko, ale przy tym bardzo przyjemnie.

W końcu decydujemy się na dalszą wędrówkę. Przechodzimy wzdłuż  Polany Koszarzyskiej, za którą  szlak niebieski wchodzi w las. Po drodze mijamy ławeczki przygotowane z myślą o strudzonych wędrówką turystów.Miejsce odpoczynku na niebieskim szlaku prowadzącym do Zamku Pieniny, drewniane ławeczkiMaszerujemy leśną dróżką w dół, do pokonania mamy na tym odcinku szlaku niebieskiego  schody drewniane oraz kamienne. Szlak niebieski idący obok Zamku Pieniny zaznaczony na drzewie, strome, drewniane schody na szlaku niebieskim

Turysta z dzieckiem pokonujący strome schody, metalowa barierka, lasMężczyzna z dzieckiem schodzący stromo w dół do Zamku Pieniny niebieskim szlakiem, las

Aplikacja wskazuje, że od  parkingu w Krościenku przeszliśmy do tej pory 6.20 km. Przechodzimy przez wąski most z barierką prowadzący pod skalną ścianą. Następnie pokonujemy kolejne schody i wychodzimy przy wejściu na  Zamek Pieniny. Ten odcinek mierzy około 100 metrów.Turysta z dzieckiem przechodzący obok skalnej ściany drewnianym mostkiem

Turysta z dzieckiem schodzący do Zamku Pieniny - drewniane, bardzo strome schody

Zamek Pieniny / Zamek Pieniński

Zamknięte dla turystów wejście na Zamek Pieniny - niebieski szlak, ołtarzyk w skale6.30 km naszym oczom ukazuje się wejście na ruiny Zamku Pienińskiego, który tak jak już wspominałam jest nieczynny do odwołania. Znajduje się on pod szczytem  Zamkowej Góry. W skale tuż obok wejścia na Pieniński Zamek jest grota Świętej Kingi wraz z jej posążkiem.

Dalej idziemy leśną ścieżką. Po około 300 metrach (6.60 km) ścieżka zaczyna piąć się w górę przez około 200 metrów. Następnie schodzimy schodkami. Wąska ścieżka leśna skręcająca w prawoLas, drewniane wzmocnienia na szlaku niebieskim

Strome skalne podejście na szlaku w Pieninach

Mamy za sobą 7.50 km i wychodzimy z lasu na dość obszerną polanę. Maszerujemy przyjemną, niewymagającą ścieżką. Po około 200 metrach (7.70 km) dochodzimy do miejsca łączenia się szlaków: niebieskiego, którym schodziliśmy z  Trzech Koron oraz żółtego, którym mieliśmy przyjemność wędrować rano.  Dalej schodzimy  żółtymi znakami na parking w Krościenku (znany nam już odcinek mierzący około 3 km).Obszerna polana na pienińskim szlaku, mężczyzna z dzieckiem idący wzdłuż polany, w oddali dwójka innych turystówBez wątpienia  Trzy Korony są obowiązkowym punktem do odwiedzenia w  Pieninach. W moim odczuciu szlak, który wybraliśmy jest ciekawy i nie ma na nim miejsca na nudę. Liczne podejścia, schodki, mostki to nie lada atrakcja dla młodszych turystów. Poza tym te urzekające widoki na  Tatry oraz  Przełom Dunajca… Jeżeli planujecie wizytę na  Trzech Koronach życzę Wam wspaniałej widoczności!

Przede mną dwutygodniowa przerwa w blogowaniu. Przyszedł czas na urlop! 💙 Mimo, że spędzimy go nico inaczej, bo nad Bałtykiem  to wrócę do Was z ciekawym materiałem na wpis. Zapewniam Was, że nie wyleżymy na plaży 😅 To będzie aktywny urlop, pełen kilometrów w nogach.

Warto zobaczyć w Pieninach:

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic