Babiniec Szklarska Poręba

Babiniec Karkonosze, skałki pod Babińcem

To był nasz trzeci dzień urlopu  w Szklarskiej Porębie.  Niestety pogoda tego dnia nie rozpieszczała, od samego rana padał deszcz. Mimo wszystko chcieliśmy wykorzystać ten dzień najlepiej jak mogliśmy. Do południa wybraliśmy się do bardzo interesującego  Muzeum Mineralogicznego w Szklarskiej Porębie.  Po obiedzie na horyzoncie pojawiło się dłuższe okienko pogodowe, bez zastanowienia  wyruszyliśmy na spacer po Karkonoszach.  Nie mogliśmy jednak pozwolić sobie na długą i wymagającą trasę, ponieważ deszcz cały czas wisiał w powietrzu. Zdecydowaliśmy się  na wycieczkę poza szlakiem na przepiękny karkonoski szczyt Babiniec, który położony jest w obrębie Śląskiego Grzbietu.  W okolicy szczytu Babiniec występuje  wiele ciekawych formacji skalnych.   Jest to  mniej uczęszczane miejsce w Karkonoszach,  w dniu naszej wycieczki na trasie nie spotkaliśmy żywej duszy.

Na szczyt Babiniec w Karkonoszach nie ma wyznaczonego oficjalnego szlaku turystycznego.

Trasa:  Szklarska Poręba, Jakuszyce (poza szlakiem) – Babiniec – powrót tą samą trasą

Data:  1 sierpień 2023 r.

Dystans:  ~ 3 km

Czas trwania:  1h (sam przemarsz w dwie strony z dziewięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  865 m

Maksymalne wzniesienie:   997 m

Babiniec parking

Jakuszyce, Szklarska Poręba parking, droga

Z centrum Szklarskiej Poręby  mieliśmy samochodem jakieś 10 minut drogi  na darmowy parking w Jakuszycach (jest to najwyżej położona dzielnica Szklarskiej Poręby), z którego startowaliśmy na Babiniec. Parking znajduje się prawej stronie drogi krajowej nr 3.  Dokładne parametry GPS parkingu podaję poniżej.

50.8261264N, 15.4625822E
Parametry GPS parkingu Jakuszyce -Trasa na Babiniec: 50.8261264N, 15.4625822E

Z parkingu przeszliśmy przez drogę krajową nr 3 i kierowaliśmy się w górę dawnego stoku narciarskiego w Jakuszycach.  Droga początkowo była szeroka i utwardzona, po chwili zamieniła się na ścieżkę wąską i trawiastą.

Parking przy drodze na szczyt Babiniec w Karkonoszach
Parking w Jakuszycach

Opuszczony budynek, dolna stacja nieczynnego wyciągu narciarskiego BabiniecOpuszczony budynek, szeroka droga utwardzona, Szklarska Poręba

Turysta z dzieckiem, szeroka i utwardzona droga idąca w górę stoku narciarskiego Babiniec, Szklarska PorębaWidok na drewniany budynek, parking z drogi prowadzącej w górę stoku Babiniec w Szklarskiej PorębieTurysta z dzieckiem, stroma górka, trasa na karkonoski szczyt Babiniec

Po 200 metrach wyszliśmy na szeroką drogę leśną, z której patrząc na prawo doskonale widać  nieczynną już Kopalnię kwarcu „Stanisław” w Szklarskiej Porębie.  Skręciliśmy w lewo i ruszyliśmy przed siebie szeroką i wygodną drogą leśną. Po drodze mogliśmy podziwiać liczne gatunki roślin, w tym piękną, ale i trującą naparstnicę purpurową  oraz leżące przy drodze skały. Nasze pierwsze skojarzenie? 😅 Te skały wyglądają jak pokryty mchem Sniffer z Minecrafta 😍 Nasz dziewięcioletni Namirek, był zachwycony tymi skałami.

Szeroka, utwardzona droga w Karkonoszach, widok na Kopalnię Stanisław w Szklarskiej Porębie
Widok na nieczynną Kopalnię kwarcu „Stanisław” w Szklarskiej Porębie

Widok na Kopalnię Stanisław w Szklarskiej Porębie ze stoku narciarskiego Babiniec
Naparstnica purpurowa - roślina, karkonoski las
Naparstnica purpurowa

Szeroka, kamienista droga leśna w KarkonoszachDziecko w karkonoskim lesie, szeroka droga leśna, skały

Rysunek, Sniffer - Minecraft
Rysunek Namirka, Sniffer – Minecraft

Roślina - Naparstnica purpurowa, las, KarkonoszeUtwardzona i prosta droga leśna w Karkonoszach

0,6 km – nasza szeroka i wygodna droga  doprowadziła nas do rozwidlenia, na którym skręciliśmy w prawo.

Karkonoski las, rozwidlenie leśnej drogi

Kierowaliśmy się w górę szeroką drogą leśną, która zawijała raz w lewo, następnie w prawo.

Szeroka i kręta droga leśna, Szklarska PorębaKarkonoski las, okolice szczytu Babiniec, szeroka droga leśnaKarkonosze, las, skałki, okolice szczytu Babiniec

Skałki na Babińcu

1,2 km – po lewej stronie drogi zauważyć można skałki, należy przy nich skręcić i kierować się wąską niezbyt wygodną ścieżką, która doprowadzi Was pod najwyższy punkt szczytu Babiniec – 997 m n.p.m.  My postanowiliśmy wdrapać się na skały, aby zobaczyć, jakie widoki rozciągają się ze szczytu. Jak się okazało podziwiać stąd można  szczyty należące do Karkonoskiego Parku Narodowego po czeskiej stronie Karkonoszy.

Formacja skalna, szczyt Babiniec w KarkonoszachMapa, szczyt Babiniec w Karkonoszach, skały

Dziecko z tatą w karkonoskim lesie, wchodzący na szczyt Babiniec w Szklarskiej Porębie

Formacja skalna, szczyt Babiniec w Karkonoszach, zachmurzone nieboWidoki rozciągające się ze szczytu Babiniec w KarkonoszachSzczyt Babiniec w Karkonoszach, skały, krajobraz górski

Babiniec Karkonosze

Następnie wróciliśmy na szeroką drogę leśną i podeszliśmy nią około 100 m na polanę, na której znajdziecie drewnianą chatkę i oznaczenie karkonoskiego szczytu BABINIEC 982 m n.p.m.  Podziwiać stąd można  karkonoskie szczyty m.in. Szrenicę, szczyty Gór Izerskich, w tym Wysoki Kamień oraz wspomnianą na początku wpisu Kopalnię kwarcu „Stanisław” w Szklarskiej Porębie.

Uśmiechnięte dziecko na szczycie Babiniec w Karkonoszach, drewniana chatka, na której zawieszona jest zółta tabliczka - Babiniec 982 m n.p.m.Drewniana chatka na karkonoskim szczycie Babiniec

Szczyt Babiniec, Karkonosze, drewniana chatka, ścieżka, widok na Kopalnię Stanisław w Szklarskiej Porębie

Szczyt Babiniec, drewniana chatkaTurysta z dzieckiem na szczycie Babiniec w Karkonoszach, w oddali widok na Kopalnię Stanisław w Karkonoszach

Ale to  nie koniec atrakcji w okolicach szczytu Babiniec, po prawej stronie polany wznosi się niesamowita formacja skalna mierząca około 10 m. Te urocze i pokaźne skały zdecydowaliśmy się obserwować tylko i wyłącznie z poziomu polany 😉

Skały pod Babińcem zdjęcia

Babiniec Karkonosze, skałki pod BabińcemDziecko na szczycie Babiniec w Karkonoszach, widok na skałki pod BabińcemSzczyt Babiniec w Karkonoszach, widok na skałki pod BabińcemSkały pod Babińcem w Karkonoszach, widok na Wysoki Kamień w Górach Izerskich, zachmurzone niebo

Wycieczką na Babiniec w Karkonoszach jesteśmy oczarowani.  Wystarczy odjechać kawałeczek  od centrum Szklarskiej Poręby,  aby cieszyć się prawdziwą ciszą , spokojem oraz atrakcyjnymi widokami. Prawdę mówiąc mieliśmy w planach dojście  do jeszcze jednej formacji skalnej w okolicy szczytu Babieniec,  niestety zaczęło grzmieć. Zdecydowaliśmy się wracać do samochodu. Udało się nam w porę zejść na parking, dosłownie po chwili deszcz lał jak oszalały… Na pewno wrócimy w te rejony  przy okazji następnego urlopu w Szklarskiej Porębie 🙂

Turysta z dzieckiem schodzący wzdłuż stoku narciarskiego - Babiniec

Inne propozycje wycieczek znajdziesz tutaj:

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic