Trzy Kopce Wiślańskie szlak ze Szczyrku

Schronisko turystyczne Telesforówka na Trzech Kopcach Wiślańskich o zachodzie słońcaNie bylibyśmy sobą, gdybyśmy dzień przed wyjazdem na urlop nie wybrali się na szlak.  Po prostu nie mogło być inaczej. Świadomość, że ponad dwa tygodnie będziemy bez górskich wędrówek nie dawała nam spokoju. Trasa nie mogła być zbyt wymagająca. Zdecydowaliśmy się ruszyć na szczyt zaliczany  do Pasma Równicy w Beskidzie Śląskim –  Trzy Kopce Wiślańskie leżące  810 m n.p.m.  Obraliśmy  szlak żółty ze Szczyrku.  Udało się nam dość wcześnie ruszyć w drogę, dzięki czemu mogliśmy cieszyć się pustakami na szlaku oraz rozkoszować się ciszą i spokojem  w Schronisku „Telesforówka”Szlak żółty  jest bardzo przyjemny i od razu przypadł nam do gustu. Zresztą tak jak i  inne trasy prowadzące z Przełęczy SalmopolskiejSzczyrk  i jego górskie okolice mają „to coś” w sobie. Coś co sprawia, że chętnie się tu wraca. Trzeba się jednak liczyć z tym, że w weekendy oraz dni wolne w  Szczyrku  jest zatrzęsienie turystów. Zarówno latem, kiedy kwitnie tu turystka górska, jak i zimą kiedy otwarte są wyciągi narciarskie. Traci się tu sporo czasu w korkach zarówno kierując się w stronę  Bielska-Białej,  jak i  Wisły.

Trasa: Przełęcz Salmopolska / Biały Krzyż (szlak żółty) – Smerekowiec – Wierch Gościejów – Schronisko turystyczne „Telesforówka” na Trzech Kopcach Wiślańskich – powrót tym samym szlakiemsalmopol-trzy-kopce-wislanskie

Data:  23 czerwiec 2019

Dystans:  ponad 12 km

Czas trwania:  około 3:20 (sam przemarsz z pięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:  774 m

Maksymalne wzniesienie:  978 m

Parking Przełęcz Salmopolska, Biały Krzyż

Tablica (zielono - biała) z napisem Miejsce postoju na Przełęczy SalmopolskiejDojeżdżamy do  Przełęczy Salmopolskiej  (934 m n.p.m.)  znajdującej się  przy samej granicy z miastem Wisła.  Po prawej stronie mijamy  Regionalny Zajazd Biały Krzyż,  nieopodal którego parkujemy nasz samochód. Jest tu ogólnodostępny, bezpłatny parking leśny,  przy którym zaczyna się nasz  żółty szlak.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.664621, 18.960342

Dodam, że prowadzą stąd inne, równie atrakcyjne szlaki:

Na parkingu, przed widocznym na zdjęciu poniżej szlabanem oraz znakiem zakazu  szlak żółty  skręca w prawo i schodzi stromo w dół.Parking Leśny na Białym Krzyżu w SzczyrkuSchodzimy w dół przez około 300 metrów, następnie przechodzimy przez jezdnię,  przecinamy drogę wojewódzką 942   prowadzącą do  WisłySzlak żółty przecinający drogę wojewódzką 942  prowadzącą do  Wisły, droga oświetlona przez zachodzące słońce

Dalej kierujemy się wąską dróżką, która przez cały czas schodzi w dół. Mamy za sobą kilometr, droga dopiero łagodnieje. Na krzaczkach zaobserwować można pierwsze w tym sezonie borówki.miejsce, w którym przechodzi się przez jezdnię na żółtym szlkau z Białego Krzyża na Trzy Kopce WiślańskieAktualizacja!  W ostatnim czasie na  szlaku żółtym  zostały  zamontowane łańcuchy,  które pozwalają bezpiecznie pokonać strome zejście w dół / podejście w górę (w drodze powrotnej).Schody, łańcuchy na żółtym szlaku schodzącym z Białego Krzyża na Trzy Kopce Wiślańskie, turysta z dzieckiem, ścieżka leśna

kobieta z dzieckiem schodząca stromo w dół wąską leśną dróżkąleśna dróżka schodząca w dół na żółtym szlkau na Trzy Kopce Wiślańskie ze Szczyrku1.60 km na naszej drodze pojawia się pierwsze 'wzniesienie’ – no dobrze: mini wzniesienie 😉 Po 400 metrach nasz  żółty szlak ponownie schodzi w dół. Oczywiście szlak będzie wymagał od nas więcej wysiłku w drodze powrotnej. Maszeruje się tym szlakiem bardzo przyjemnie. Szkoda tylko, że w dniu naszej wycieczki dokuczał nam dość mocny i chłodny wiatr.mężczyzna idący z dzieckiem przez lasmężczyzna z chłopcem na leśnej drodzeMamy z sobą 3 km  szlak żółty  zaczyna piąć się 'lekko’ w górę, droga jest szeroka.leśna droga, soczysto zielone liście na drzewachRoślina wywodząca się z rodziny astrowatych nosząca nazwę Oset w kolorze różowo - fioletowym na zielonym tle

Smerekowiec

Po 750 m (3.75 km) doszliśmy do  Smerekowca.  Na zegarze była 8:57. Jest tu  skrzyżowanie szlaków –  naszego żółtego  oraz  zielonego.  Są tu drogowskazy. Odbijamy przy nich wraz z  żółtymi znakami  w prawo. Tabliczka informuje nas, że do  Trzech Kopców Wiślańskich  zostało nam  45 minut  drogi. Smerekowiec (Beskid Śląski), drogowskaz - szlak żółty na Trzy Kopce Wiślańskie 45 minut

Zielony szlak,  który skręca tu w lewo można dojść do:  Wisła Osada (1.20h),  Wisła Groń  (2.10h),  Kozińce  (2.50 h),  Przełęcz Kubalonka  (3.20h).Smerekowiec w Beskidzie Śląskim, drogowskazy opisujące przebieg szlaku zielonego

Dalej idziemy wąską dróżką przez około 250 metrów. Dochodzimy do leśnej drogi, którą już będziemy szli aż do naszego celu.

Wierch Gościejów

Biała tabliczka wisząca na drzewie - WIERCH GOŚCIEJÓW (SPORÓWKA) - 810 m n.p.m.Po 600 m od  Smerekowca  dochodzimy do  Wierch Gościejów  (810 m n.p.m.). Po prawej stronie szlaku ustawiona jest ławeczka, na której można odpocząć. WIERCH GOŚCIEJÓW , turysta z dzieckiem odpoczywający na żółtym szlaku na Trzy Kopce Wiślańskie, słoneczny dzień Idziemy cały czas szeroką drogą. Mijamy pojedyncze zabudowania.Płot oraz szeroka, utwardzona droga leśnachłopiec idący szeroką, leśną dróżkąMalowidło na pniu drzewaTurysta z dzieckiem, szeroka prosta droga na żółtym szlaku na Trzy Kopce WiślańskieNa tym odcinku możemy podziwiać wspaniałe widoki na  Beskidy.  W oczy rzuca się przede wszystkim  Skrzyczne  –  najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego  (1257 m n.p.m.).  Widać również uwielbianą przez nas  Halę JaworowąOwieczki przy żółtym szlaku na Trzy Kopce Wiślańskie, widok na Beskidy - Skrzyczne, słoneczny dzieńOwieczki, zielona trawa, BeskidyWidok na Beskidy (Hala Jaworowa) z żółtego szlaku na Trzy Kopce WiślańskieW oddali widzimy już budynek  Schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskich.  Zostało nam jeszcze do pokonania jedno, nie za wymagające podejście i dochodzimy do celu. Ciężko w to uwierzyć, ale w tą stronę na szlaku nie spotkaliśmy żadnego turysty.ostatnie podejście na Trzy Kopce Wiślańskie, szeroka dróżka

Schronisko turystyczne „Telesforówka”

Drewniany budynek schroniska turystycznego „Telesforówka”Aplikacja wskazuje, że od  Przełęczy Salmopolskiej  przeszliśmy 6.12 km w 1 godzinę 40 minut.  Bar Telesforówka  (Przytulisko Telesforówka)  jest bardzo przytulnym, klimatycznym miejscem, w którym panuje przyjazna atmosfera. Mimo dość wczesnej godziny nie było problemu z zamówieniem naleśników dla synka. Oczywiście w karcie nie brakuje również typowych obiadów, za które można płacić kartą. Moje serce jednak skradło domowe ciasto z kruszonką, do którego nie mogło zbraknąć kawy z mlekiem. To mi wystarczyło, abym poczuła się jak w raju. Poza tym można zorganizować tu ognisko oraz imprezy okolicznościowe, integracyjne. Do dyspozycji gości są 23 miejsca noclegowe. Schronisko turystyczne „Telesforówka” w środku,drewniana lada, słoiki z ogórkami koszonymi,kawa z mlekiem, naleśniki w schronisku na Trzech Kopcach WiślańskichKawa z mlekiem, ciasto drożdżowe, książeczki akcji Zdobywamy Szczyty Dla Hospicjum na drewnianym stoledziecko trzymające w rączce metalową odznakę turystyczną schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskichksiążeczka do zbierania pieczątek w schroniskach Beskidu Śląskiego oraz Żywieckiego, karta z pieczątką Trzech Kopców Wiślańskich oraz metalowa odznaka na drewnianym stoleW koło schroniska nie brakuje stolików z ławkami. Naprawdę jest tu gdzie usiąść – odpocząć. Jest też przestrzeń przygotowana dla najmłodszych turystów. Byliśmy miło zaskoczeni tym miejscem. Człowiek czuje się tu jak w domu. Z tarasu  Telesforówki  rozciągają się zachwycające widoki na pobliskie góry.Uśmiechnięte dziecko siedzące przy drewnianym stole na tarsie baru Telesforówka w BrennejDziecko siedzące na drewnianej ławce przy czerwonym garbusie na Trzech Kopcach Wiślańskiech, piękny, słoneczny dzień, w rękach trzyma flagę akcji Zdobywamy Szczyty dla HospicjumCzerwono, pomarańczowo, czarny samochód - garbus z ławkami stojący przy schronisku na Trzech Kopcach Wiślańskich chłopiec w plastikowym, kolorowym domku na Trzech Kopcach, wychylający z okienka

Adres Telesforówka

ul. Pilarzy 64, 43-438 Brenna

tel. 601 282 026

www.telesforowka.plUśmiechnięte dziecko odpoczywające przy Schronisku na Trzech Kopcach Wiślańskichławki ustawione w sąsiedztwie Baru Telesforówka na Trzech Kopcach Wiślańskich, w koło widoki górskie

widoki górskie rozciągające się z okolic schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskich, budynek schroniska, ławki, na jednaj odpoczywający turystaWidok na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego Skrzyczne z Trzech Kopców Wiślańskich

Trzy Kopce Wiślańskie zachód słońca

Jak się okazuje  Trzy Kopce Wiślańskie  są doskonałym miejscem  na podziwianie zachodu słońca.  W czerwcu 2021 roku mieliśmy okazję nacieszyć oczy zakolorowanym niebem nad  Telesforówką.Schronisko turystyczne Telesforówka na Trzech Kopcach Wiślańskich o zachodzie słońcaWidok na  Czantorię Wielką  –  995 m n.p.m.  (Beskid Śląski)  o zachodzie słońca. Trzy Kopce Wiślańskie - zachód słońca, widok na Beskidy - Czantorię WieląTrzy Kopce Wiślańskie o zachodzie słońća, szeroka ścieżka, drewniane ogrodzenie, w tle Beskid Śląski

Zachód słońca, soczysto zielone liście

Trzy Kopce Wiślańskie

Od  Baru „Telesforówka”  wystarczy podejść 300 metrów, aby dojść do szczytu  Trzy Kopce Wiślańskie  leżącego  810 m n.p.m.Okolice Trzech Kopców Wiślańskich, turyści idący szeroką dróżką, w tle budynek schroniska na Trzech Kopcachżółta tabliczka oznaczająca szczyt Trzy Kopce Wiślańskie mierzący 810 metrów, opis szlaków prowadzących ze szczytu

Rozciąga się stąd  szeroka panorama na szczyty Beskidu Śląskiego.  W tym  SkrzyczneKotarzGrabowąStary Groń Orłową Równicę  oraz  Czantorię.  Są tu ustawione  trzy kamienie z nazwami miastUstrońWisła  i  Brenna.  Szczyt  Trzy Kopce Wiślańskie  położony jest na granicy tych trzech miejscowości. tablica na Trzech Kopcach Wiślańskich opisująca szczytTrzy głazy leżące na Trzech Kopcach Wiślańskich z napisem Wisła, Ustroń, BrennaSkała na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczką miasta Ustroń

Skała na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczką miasta Wisłą

Skała na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczką miasta BrennaNiestety niebo z każdą minutą stawało się coraz ciemniejsze, wielkimi krokami zbliżał się deszcz. Zadecydowaliśmy o powrocie. Tak jak pisałam wcześniej, w drodze powrotnej musimy być przygotowani na kilka podejść. W okolicy szczytu robiło się coraz tłoczniej. Turysta z dzieckiem, szeroka droga, słoneczny, czerwcowy dzieńKobieta idąca leśną ścieżką

Inne szlaki na Trzy Kopce Wiślańskie

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi wycieczkami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic

Z przyjemnością dodam, że jest to kolejny szczyt zdobyty w akcji:  Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum