Orłowa szlak z Ustronia Polany

Dziecko, piękna, beskidzka polana na szlaku zielonym w Ustroniu
Kolejna przygoda w malowniczym Beskidzie Śląskim za nami. Tym razem wybraliśmy się na szczyt Orłowej, ukryty w urokliwym Paśmie Równicy. Startowaliśmy z Ustronia Polana. Szlak zielony, którym wędrowaliśmy prowadzi przez liczne polany, z których roztacza się widok na majestatyczne szczyty Beskidów. Wiosenne krajobrazy w Beskidach aktualnie rozpieszczają, pobudzają wyobraźnię i wszystkie zmysły, a soczysta zieleń traw i liści drzew zachwyca… Co ciekawe w Beskidzie Śląskim pojawiły się pierwsze w tym roku poziomki. To był przyjemny, nieco bardziej wymagający spacer z dala od tłumów.

Trasa: Ustroń Polana (szlak zielony) – Palenica – Orłowa (Herzyk) punkt widokowy (szlak żółty) – Orłowa – powrót tą samą trasą

Data: 12 maja 2024

Dystans: około 8 km (w dwie strony)

Czas trwania: około 3h (sam przemarsz z dziesięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Różnica wzniesień: 426 m

USTROŃ POLANA PARKING

Samochód zostawiliśmy na szlaku zielonym na przeciwko Szkoły Podstawowej nr 3 w Ustroniu przy ulicy Polańskiej.

Jest to również doskonałe miejsce na rozpoczęcie wycieczki rowerowej Wiślaną Trasą Rowerową. Nam udało się póki co przejechać dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej:

ORŁOWA szlak zielony

Z parkingu ruszyliśmy od razu w stronę przejścia dla pieszych. Po przejściu przez jezdnię skręciliśmy w prawo. Za szkołą skręciliśmy w lewo i kierowaliśmy się w górę ulicy Polańskiej, po drodze mijaliśmy liczne zabudowania.

Szkoła, parking, Ustroń PolanaDziecko na szlaku zielonym, Ustroń PolanaTurysta z dzieckiem, droga, szlak zielony - Ustroń PolanaUstroń Polana szlak zielony, dziecko, szeroka asfaltowa droga, zabudowania, niebieskie nieboKoszyczek

0,3 km – skończył się asfalt. Po chwili szlak zielony skręcił w prawo, minęliśmy ostatnie zabudowania. Zaczęło się podejście, które po chwili wyprowadziło nas obszerną polanę, z której doskonale widać Czantorię.

Dalej szlak zielony prowadził nas w górę polany.

Droga leśna, dziecko, zielony szlak w UstroniuDziecko, droga leśna, polana, Ustroń Polana szlak zielonyTurysta, na szlaku zielonym - Ustroń polana, widok na Czantorię

Widok na szczyt Czantoria z zielonego szlaku idącego z Ustronia Polana

Dziecko, pnąca się w górę ścieżka, szlak zielony - Ustroń PolanaWiosna w Beskidzie ŚląskimOznaczenie szlaku zielonego na drzewie

0,9 km – na górze polany szlak zielony wszedł na chwilę na drogę leśną. Obok lasku, po prawej stronie szlaku zielonego ciągną się polany, z których można podziwiać przepiękne widoki na beskidzkie szczyty. W dniu naszej wycieczki nie brakowało w okolicy wspomnianych we wstępie poziomek.

Ustroń Polana, szlak zielony, ścieżka, dzieckoMały turysta, droga leśna, szlak zielony - Ustroń PolanaDziecko na szlaku zielonym w Ustroniu, lasWidoki rozciągające się z zielonego szlaku w UstroniuWidoki rozciągające się z zielonego szlaku w Ustroniu Polana, budka obserwacyjna

Poziomki, Beskid Śląski, las

PALENICA USTROŃ

1,6 km – skończyła się nasza wędrówka przez las, wyszliśmy na ścieżkę prowadzącą wzdłuż kolejnej polany, na której stoją pojedyncze zabudowania. Ścieżka szła tu lekko w górę, była bardzo wygodna. Po drodze ponownie mogliśmy nacieszyć oczy wspaniałymi, górskimi widokami.

Dziecko, droga leśnaSzeroka droga leśna na zielonym szlaku w UstroniuWidoki rozciągające się z zielonego szlaku w UstroniuWidoki rozciągające się z zielonego szlaku w Ustroniu, krajobraz górski, niebieskie niebo Widoki rozciągające się z zielonego szlaku w UstroniuSzeroka droga leśna

2,3 km – doszliśmy do kolejnej niezwykle widokowej polany. Soczysta zieleń, niebieskie niebo i widok na Beskid Śląski, wszystko komponowało się wręcz idealnie…

Dziecko, piękna, beskidzka polana na szlaku zielonym w UstroniuWiosna w Beskidach, drewniana budka obserwacyjna, polanaWidoki rozciągające się z zielonego szlaku w Ustroniu, polana, niebieskie niebo Polana na szlaku zielonym - Ustroń

2,6 km – na górze polany szlak zielony wszedł ponownie do lasu, następnie skręcił w prawo. Ścieżka była tu nieco bardziej kamienista, nie brakowało również błota.

Dziecko, las, szlak zielony - Ustroń Polana

DROGOWSKAZ TURYSTYCZNY – skrzyżowanie szlaków

2,9 km – wyszliśmy na szeroką drogę leśną, na której krzyżują się szlaki – szlak niebieski i nasz szlak zielony. Tu na moment zrobiło się nieco tłoczniej, spotkaliśmy grupkę turystów wędrującą od strony Równicy.

Od drogowskazu kierowaliśmy się zgodnie z oznaczeniami w górę drogi leśnej. Do Polany na Orłowej mieliśmy jeszcze 15 minut drogi.

Słup z drogowskazami, szlak zielony - Orłowa

Beskidzki las, dziecko, zmiana kierunku szlaku zielonego na szczyt Orłowa

Po kilkudziesięciu metrach od drogowskazu szlak zielony skręca w prawo z szerokiej leśnej drogi na wąską ścieżkę. My zdecydowaliśmy się nie iść szlakiem, lecz kontynuować wędrówkę wygodną, szeroką drogą, która po chwili łączy się ze szlakiem zielonym.

Po około 70 metrach skręcamy w prawo i wchodzimy ponownie na szlak zielony. Pniemy się w górę drogi, po chwili skręcamy w lewo i mamy do pokonania ostatnie, dość strome podejście na Polanę na Orłowej.

Dziecko, strome podejście przez las na zielonym szlaku na OrłowąOstatnie, strome podejście przez las na Orłową (Herzyk)

POLANA NA ORŁOWEJ – ORŁOWA (Herzyk) punkt widokowy

3,2 km – Polana szczytowa na Orłowej położona 765 m n.p.m.. Podziwiać można z niej Równicę, Ustroń, Wisłę, Wielką Czantorię, Stożek oraz pasmo Baraniej Góry. Jako ciekawostkę dodam, że Orłowa ma aż cztery szczyty. Można odpocząć tu na ławeczce lub przy stoliku. W dniu naszej wycieczki mogliśmy się cieszyć tu ciszą i spokojem. Czasem tylko przeszedł turysta, przejechał rowerzysta. Ciekawość naszego dziesięciolatka wzbudził wrak samochodu stojący na zboczu polany. Jest zafascynowany starymi autami i jakby tylko mógł, chętnie zabrałby stare Subaru ze sobą do domu 😅

Z Polany na Orłowej można kontynuować wędrówkę przykładowo szlakiem żółtym na Stary Groń (2.45 h) lub szlakiem niebieskim na Trzy Kopce Wiślańskie (1.15 h).

Wiosna w Beskidzie Śląskim, szlak zielony - okolice Orłowej, drewniany dom, strome podejścieDziecko na polanie - Orłowa Herzyk w Beskidzie ŚląskimOrłowa Herzyk w Beskidzie Śląskim, szlaki oznaczone na drzewie, słońce

Szewnica miętówka, motyl, drzewo, Beskid Śląski
SZEWNICA MIĘTÓWKA

Polana, widok rozciągające się z Orłowej (Herzyk), niebieskie nieboSzczęśliwa rodzina w Beskidzie Śląskim

Polana na Orłowej – szlak żółty

Po dość długim i przyjemnym odpoczynku ruszyliśmy szlakiem żółtym w kierunku szczytu Orłowa (813 m n.p.m). Droga prowadziła tu przez lasek wzdłuż polany. Mimo, że szliśmy zgodnie z mapą, nie było nam łatwo na niego trafić 😅 Szczyt jest ukryty głęboko w lesie po lewej stronie szlaku żółtego (wystarczy skorzystać ze ścieżki po lewej stronie).

Polana, Orłowa HerzykSzeroka, kamienista droga leśna na żółtym szlaku na Orłową

ORŁOWA USTROŃ

3,8 km – Orłowa położona 813 m n.p.m. Szczyt jest całkowicie zalesiony.

Dziecko na szczycie Orłowa w Beskidzie ŚląskimBetonowy słupek, szczyt Orłowa w Beskidzie Śląskim, las

Zejście na parking w Ustroniu Polana poszło nam bardzo sprawnie, zajęło nam około godziny. W drodze powrotnej po raz kolejny mieliśmy okazję podziwiać zapierające dech w piersiach panoramy beskidzkich szczytów.

Serdecznie zapraszam do zakładki: Beskid Śląski

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic