Polana Budzin z Ustronia – wycieczka rowerowa

Polana Budzin w Beskidzie Śląskim, rowerzyści - dziecko z tatą, piękny i słoneczny dzień, zielona trawa

To było ciepłe, sobotnie popołudnie. Po głowie od dawna chodziła mi widokowa Polana Budzin w Beskidzie Śląskim. Prześledziliśmy na mapie trasę na Polanę Buzin z Ustronia i jednogłośnie stwierdziliśmy, że zabieramy rowery. Z Bielska-Białej na parking leśny w Ustroniu mieliśmy nieco ponad 30 minut drogi samochodem. Rejony te były nam doskonale znane, ponieważ z tego samego parkingu szliśmy jakiś czas temu na Małą Czantorię, u podnóża której leży właśnie Polana Budzin. Mimo, że parking w Ustroniu pękał w szwach na żółtym szlaku spacerowym „LEŚNYM” spotkaliśmy pojedyncze osoby. Pieszo szlak ten nie należy do wymagających, na rowerze (w szczególności dla dziecka) może okazać się nie tylko lada wyzwaniem, ale i piękną rowerową przygodą.

Oczywiście opisaną przez mnie trasę można przejść pieszo 🙂

Trasa: Ustroń (żółty szlak spacerowy „LEŚNY”) – Polana Budzin

Data: 4 maja 2024

Dystans: około 7 km

Czas trwania: około  1 godz. (sam przejazd z dziesięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Różnica wzniesień: 190 m

USTROŃ PARKING LEŚNY

Parking leśny w Ustroniu

Samochód zostawiliśmy  na parkingu leśnym w Ustroniu, parking jest bezpłatny  (parametry parkingu poniżej).

GPS rower
Parametry GPS parkingu leśnego w Ustroniu: 49.7047389N, 18.7870397E

W sąsiedztwie parkingu jest miejsce biwakowe (zadaszona wiata miejsce ogniskowe, ławki). Miejsce biwakowe w Ustroniu przy szlaku żółtym cieszy się dużą popularnością wśród turystów.

Miejsce biwakowe przy parkingu leśnym w Ustroniu

W kwietniu poprzedniego roku szliśmy stąd szlakiem żółtym na Małą Czantorię, opis tej trasy znajdziesz tutaj: Mała Czantoria z Ustronia.

USTROŃ – POLANA BUDZIN – ŻÓŁTY SZLAK SPACEROWY „LEŚNY”

Z parkingu ruszyliśmy w górę drogi asfaltowej, po chwili dojechaliśmy do znaku z napisem DROGA LEŚNA. Obowiązuje tu zakaz wjazdu, który nie dotyczy rowerów oraz osób uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów.

Szeroka i asfaltowa droga leśna, szlak żółty w Ustroniu Szeroka droga leśna w Ustroniu na szlaku żółtym, rower, słoneczny dzień

Po około 250 m dojechaliśmy do szlabanu, przy którym należy podjąć decyzję, czy chce się podążać na Polanę Budzin łatwiejszą i znacznie krótszą drogą (asfaltowa droga za szlabanem, która wygląda na trudniejszą ze względu na początkowy podjazd), czy też wybrać dłuższą, trudniejszą, ale i bardziej malowniczą trasę (żółty szlak spacerowy „LEŚNY”, który początkowo biegnie wspólnie z zielonym szlakiem rowerowym).

My zdecydowaliśmy się skręcić w prawo na żółty szlak spacerowy „LEŚNY”, nasz dziesięciolatek koniecznie chciał spróbować swoich sił na nieco bardziej wymagającym terenie. Mimo, że wcale nie było łatwo, bardzo podobała Mu się ta trasa. Od razu dodam, że z Polany Budzin wracaliśmy jednak tą krótszą i łatwiejszą trasą. Przy zjeździe nasz syn mógłby sobie jeszcze nie poradzić technicznie z trudnościami na szlaku leśnym.

Szeroka droga leśna, szlaban, UstrońSłup, drogowskazy, szlaki rowerowe Ustroń

Po skręcie w prawo jechaliśmy lekko w górę drogą gruntową. Minęliśmy zabudowania, polanę (ul. Jelenica) i zaczął się przyjemny zjazd w dół. Ruch pieszy i samochodowy był tu w dniu naszej rowerowej wycieczki zerowy.

Dziecko na rowerze, żółty szlak spacerowy LEŚNY w UstroniuNiebieska tablica z nazwą ulicy Jelenica, biała tablica z napisem CisownicaRowerzyści, jadący w dół ul. Jelenica, CisownicaRowerzyści, mężczyzna z dzieckiem, szeroka droga leśna

1,5 km – dojechaliśmy do rozwidlenia, na którym należy skręcić lewo. My tego nie zrobiliśmy i nadrobiliśmy troszkę drogi (około 2 km) 😏 Ale są plusy, poznaliśmy trochę okolicę 😁 Po skręcie w lewo droga stała się nieco węższa, bardziej kamienista, nierówna i wymagała od nas nieco więcej wysiłku. W końcu wjechaliśmy na prawdziwy leśny szlak.

Rowerzyści, droga leśna, Beskid ŚląskiDroga leśna, rowerLas, niebieskie nieboMały rowerzysta, dziecko na leśnym szlaku w Beskidzie Śląskim

Szeroka droga leśna, żółty szlak spacerowy LEŚNY idący z UstroniaMały rowerzysta, dziecko, górski potokUśmiechnięty rowerzysta, Beskid ŚląskiRowerzyści - dziecko z tatą, droga leśna na żółtym szlaku spacerowym LEŚNYM idącym z Ustronia, słoneczny dzieńDziecko na rowerze, Beskid Śląski, droga leśna

2,1 km – przed nami był do pokonania najbardziej stromy i najdłuższy odcinek na żółtym szlaku spacerowym „LEŚNYM”. Stromy podjazd ciągnął się przez około 400 m. Tutaj musieliśmy nieco podprowadzić nasze rowery.

Droga leśna na żółtym szlaku spacerowym LEŚNYM, UstrońOznaczenie na drzewie żółtego szlaku spacerowegoRowerzyści, stromy podjazd na żółtym szlaku spacerowym Leśnym

2,5 km – żółty szlak spacerowy „LEŚNY” wyprowadził nas na szeroką drogę, która prowadzi z Ustronia (droga za szlabanem). Po pokonaniu stromego podjazdu zdecydowaliśmy się na chwilę odpoczynku. Mimo trudności, Namirek był bardzo podekscytowany naszą wyprawą rowerową.

Beskidzki las, rower, żółty szlak spacerowy "LEŚNY", UstrońBiała tabliczka wskazująca kierunek żółtego szlaku spacerowego LEŚNEGO - kierunek UstrońRowerzyści - dziecko z tatą, beskidzki las

Po chwili ruszyliśmy w górę drogi leśnej (było dość lekko), za zakrętem minęliśmy szlaban, za którym czekała na nas dość prosta i niewymagająca ścieżka leśna. Na tym odcinku mieliśmy również do pokonania przeszkodę w postaci połamanych drzew.

Rowerzyści - dziecko z tatą, szeroka droga leśna prowadząca na Polanę Budzin w Beskidzie Śląskim, słoneczny dzień

POLANA BUDZIN W BESKIDZIE ŚLĄSKIM

POLANA BUDZIN

3,3 km – Polana Budzin położona jest 596 m n.p.m. u stóp Małej Czantorii (866 m n.p.m.).

Polana Budzin jest niezwykle widokowym miejscem, podziwiać stąd można szczyty Beskidu Śląsko-Morawskiego, Beskidu Śląskiego i malownicze tereny Pogórza Śląskiego. Krajobrazy można oglądać jedynie zza ogrodzenia, tereny są tu prywatne. Nie zmienia to jednak faktu, że jest tu PO PROSTU PIĘKNIE… 💚

Przy tablicy z napisem POLANA BUDZIN 596 M N.P.M. znalazłam kolejny już kamyczek z akcji #KAMYCZKI na Facebooku. To była miła niespodzianka 🙂 Kamyczek pojechał z nami do Bielska-Białej, niebawem wyruszy w dalszą drogę.

Z Polany Budzin można kontynuować wędrówkę na Małą Czantorię (szlak zielony, 45 minut). Było tu sporo zaparkowanych samochodów.

Słup z drogowskazami - Polana Budzin w Beskidzie Śląskim

Na rowerze z dzieckiem dalsza wycieczka w stronę Małej Czantorii nie wchodziła w grę ze względu na za duże różnice wzniesień do pokonania. Zdecydowaliśmy się więc na krótki zjazd w kierunku Goleszowa. Prowadzi tu snująca się między  urokliwymi polami droga asfaltowa. To był bardzo przyjemny zjazd, po około 600 m zrobiliśmy sobie przerwę na zjedzenie małego co nieco.

POLANA BUDZIN ZDJĘCIA

Brązowa tablica z napisem - Polana Budzin 596 m n.p.m., Beskid Śląski
Polana Budzin w Beskidzie Śląskim, piękny, wiosenny dzień
Szczęśliwa rodzina na rowerach na Polanie Budzin, słoneczny dzień, niebieskie niebo
Widok rozciągający się z Polany Budzin w Beskidzie Śląskim
Widok z Polany Budzin

Kamyczek z akcji KAMYCZKI znaleziony na Polanie Budzin

ZJAZD Z POLANY BUDZIN W KIERUNKU GOLESZOWAPola, okolice Polany Budzin w Beskidzie Śląskim, piękny i słoneczny dzieńDroga prowadząca wśród pól, okolice Polany Budzin, Beskid ŚląskiRowerzyści - dziecko z tatą odpoczywający na polanie, Beskid Śląski Droga prowadząca wśród pól, okolice Polany Budzin, Beskid Śląski

ZJAZD DO USTRONIA

Tak jak już wspominałam na parking leśny w Ustroniu zdecydowaliśmy się zjechać łatwiejszą trasą. Rzeczywiście nie występują na niej żadne większe trudności, droga jest szeroka. Zjazd na parking zajął nam chwilę…

Po drodze zatrzymaliśmy się na chwilę przy źródełku górskim. Znajduje się przy nim tablica informacyjna – ” Szlak Św. Cyryla i Metodego”.

Cieszyliśmy się, że 'w górę’ wybraliśmy tę dłuższą i trudniejszą opcję. Jest to zdecydowanie ciekawszy wariant drogi na Polanę Budzin z Ustronia.

Rower, źródełko, tablica - Szlak Św. Cyryla i Metodego, Ustroń

Zobacz koniecznie: BESKIDY NA ROWERZE

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic