Sucha Góra z Milówki

Lato, Polana Sucha Góra, zielona trawa, niebieskie niebo, białe chmurkiTym razem przedstawię Wam trasę na szczyt należący do  Beskidu Żywieckiego  noszący nazwę  Sucha Góra,  na który  nie prowadzi żaden oznakowany szlak turystyczny.  To była nasza druga wizyta w tych rejonach.  Polanę Sucha Góra  mieliśmy przyjemność odwiedzić zimą… Zakochaliśmy się w tym miejscu na zabój… Już wtedy miałam wizję ciepłego popołudnia spędzonego na polanie, pikniku, odpoczynku na hamaku w ciszy i spokoju – z dala od zgiełku… Wszystko poszło po mojej myśli. Trasa, którą obraliśmy jest bardzo przyjemna. Pierwsza jej część prowadzi momentami drogą asfaltową, po której samochodami mogą poruszać się tylko i wyłącznie mieszkańcy, więc ruch jest tu znikomy. Reszta trasy to wędrówka kamienistą ścieżką prowadzącą przez piękny las. Idąc  z Milówki na Polanę Sucha Góra  pokonuje się  około 500 m różnicy wzniesień.  Dystans jaki trzeba pokonać to  około 8 kilometrów w dwie strony.  Trasę tę polecam w szczególności na wakacyjne weekendy,  kiedy to  ruch turystyczny na szlakach jest wzmożony.

Trasa:  Milówka (poza szlakiem) – droga przez Ciepałowice – Klaucy – Sucha Góra – Polana Sucha Góra – powrót tą samą trasąmilowka-sucha-gora-caloscDodatkowo poniżej prezentuję mapkę pierwszej części trasy (lepiej widoczna)milowka-sucha-gora-cz1

Data:  19 czerwiec 2021

Dystans:  około 8.40 km

Czas trwania:  około 3:00 h (sam przemarsz z siedmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:   550 m

Maksymalne wzniesienie:   1040 m

Liczba kroków:  14 063

Parametry z aplikacji Huawei Zdrowie

Wpis został zaktualizowany o nowe zdjęcia. Suchą Górę odwiedziliśmy 10 sierpnia 2022 r.

Milówka parking

Naszą wędrówkę zaczynamy w  Milówce  na ulicy  Kolonia Prusów.  Samochód zaparkowaliśmy  przy szlaku zielonym na Halę Boraczą.  Nie ma tu parkingu – trzeba szukać wolnego miejsca na poboczu.

Z miejsca parkingowego kierujemy się w stronę mostu prowadzącego nad  Milowskim Potokiem  (GPS 49.546962, 19.126806 ).   Jest tu  punkt czerpania wody Nr 06 – Przeciwpożarowe stanowisko czerpania wody.  Za mostem jest Leśniczówka, przy której od razy skręcamy w prawo i idziemy szeroką drogą w górę. Wchodzimy na teren zalesiony – co nas bardzo ucieszyło, ponieważ mimo godziny 16:30 na termometrze były 33 stopnie. W drodze powrotnej na tej drodze leśnej spotkaliśmy sarenki. Most w Milówce przy zielonym szlaku na Halę Boraczą, asfaltowa droga, drzewa, drewniana budkaBiała tabliczka - niebieska ramka z napisem PUNKT CZERPANIA WODY Nr 06, czerwona tabliczka z napisem przeciwpożarowe stanowisko czerpania wody, Milówka

Turysta kierujący się w stronę mostu w Milówce, drzewa, szeroka drogaMężczyzna z wielkim, wypchanym plecakiem turystycznym, szeroka droga leśna w Milówce, letni, słoneczny dzień

Po 400 metrach droga idzie naturalnie w prawo. Już nie było tak fajnie, ponieważ ścieżka była odkryta i słońce dawało się nam we znaki.Drewniana budka dla ptaków wisząca na drzewie0.80 km jest rozwidlenie, na którym skręcamy w prawo (kierujemy się na widoczne na poniższym zdjęciu  zabudowania na Ciepałowie).  Po skręcie droga zamienia się na asfaltową i nadal idzie w górę. Mijamy wspominane zabudowania i droga ponownie skręca – tym razem w lewo.Turysta, dziecko, asfaltowa droga na Ciepałowie w Milówce, zabudowaniaDroga na Ciepałowie - Milówka, zabudowania, widok na góryDalej idziemy dość stromo w górę asfaltową drogą prowadzącą koło polanki. Po drodze podziwiamy  widok na Beskid Śląski  –  okolice Baraniej Góry.Stroma, asfaltowa droga w Milówce, polanaWidok na Beskidy z polany położonej w MilówceSzeroka, asfaltowa droga w Milówce z widokiem na Beskid ŚląskiPolana w Milówce, widok na BeskidyDzieci na Suchej Górze w Beskidzie Żywieckim, las, słoneczny dzieńSzeroka, asfaltowa droga, Milówka, paprocie, na końcu drogi drewniana chata1.30 km droga naturalnie zawija w lewo, idziemy między kolejnymi zabudowaniami.Turyści, dziecko z tatą na szerokiej drodze asfaltowej idącej między zabudowaniami w Milówce, niebieskie nieboPolana w MilówceDroga asfaltowa, letnia, zielona trawa, szyszkiPo 200 metrach kończy się asfalt (1.50 km) i zaczyna się szeroka, wygodna droga, która momentami schodzi lekko w dół. Okolica jest czarująca.Turysta z dzieckiem, szeroka droga polna, letnie popołudnieTurysta z wielkim plecakiem, szeroka droga, zielone drzewa

1.70 km – droga wchodzi do lasu, jest kamienista i zaczyna piąć się w górę przez jakieś 200 metrów.Kamienista droga leśna, słoneczny dzień

1.90 km – koniec podejścia, droga pozostaje nadal kamienista i szeroka. Długo jednak nie nacieszyliśmy się prostą drogą, ponieważ po 100 metrach (2 km) znów czeka nas 'wspinaczka’ pod górę.Zadowolony turysta w kapeluszu, dziecko trzymające w ręce pluszowego liska, szeroka droga leśna2.10 km –  rozwidlenie, na którym wybieramy drogę idącą w prawo – tę szerszą, pnącą się w górę przez około 300 metrów. Idziemy przez las.Turysta z dzieckiem idący na rozwidleniu drogi leśnej, kamienistej w prawo2.40 km –  koniec podejścia. Droga na chwilę łagodnieje, po czym znów wymaga od nas większego wysiłku.Turyści - dziecko z tatą, droga kamienista, szeroka, leśnaDzieci odpoczywające w drodze na Suchą Górę w Beskidzie Żywieckim, lasMały turysta, dziecko idące szeroką drogą leśną w Milówce

3 km – wychodzimy z lasu na polanę, na której jest rozwidlenie dróg. Bardzo ważne!  Na tym rozwidleniu skręcamy w prawo.  My źle skręciliśmy i nadrobiliśmy niepotrzebnie 600 metrów. Po skręcie w prawo ścieżka idzie momentami w górę. Dziecko z tatą, strome podejście na beskidzkim szlaku, las

Szeroka ścieżka, lasBeskidy, oset, niebieskie niebo

Mały turysta - dziecko z tatą, droga leśna, piękny, słoneczny dzień

Ścieżka leśna w Beskidzie Żywieckim, słoneczny dzień

Dziecko, turysta, pnąca się w górę ścieżka, letni dzień, las

3.40 km – wędrujemy odkrytą, szeroką ścieżką prowadzącą między młodym laskiem. Ścieżka idzie w górę.Dzika ścieżka w Beskidzie Żywieckim, młody las, niebieskie niebo, białe chmuryŚcieżka, młody las, drzewo, Beskid Żywiecki

Sucha Góra – zachód słońca

Po 300 metrach (3.70 km) dochodzimy do  punktu widokowego na zachód z Suchej GóryJak się okazuje  okolice Suchej Góry  są doskonałym miejscem do podziwiania  spektaklu zachodzącego słońca.  Choć my załapaliśmy się na niego w drodze powrotnej na parking – zdjęcia publikuję teraz, aby nie namieszać za bardzo we wpisie.

To był  niesamowity czerwcowy zachód słońca…  Zresztą zobaczcie sami 🙂Widok rozciągający się okolic Suchej Góry w Beskidach, słońceTurysta z dzieckiem, Sucha Góra zachód słońca (Beskid Żywiecki)
Zachód słońca w Beskidzie Żywieckim widziany ze szczytu Sucha GóraKrajobraz górski o zachodzie słońca w Beskidach - szczyt Sucha GóraWidok na zachodzące słońce z Suchej Góry w Beskidzie ŻywieckimDziecko, mężczyzna, zachód słońca, okolice szczytu Sucha Góra w BeskidachOd szczytu dzieliło nas około 100 metrowe podejście.
Ostatnie podejście na szczyt Sucha GóraSzczęśliwe dziecko z mamą, szczyt Sucha Góra, późne popołudnie

Sucha Góra

3.80 km –  dochodzimy do szczytu  Sucha Góra,  który położony jest  1040 m n.p.m.  Szczyt  nie jest oznaczony tabliczką, ale za charakterystyczny punkt można uznać widoczny na poniższych zdjęciach betonowy słupek.

Kartka zawieszona na drzewie z napisem Sucha Góra 1045 m n.p.m. chorągiewka akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum

Szczyt Sucha Góra w Beskidach, dzieci z flagą akcji Zdobywamy Szczyty dla HospicjumSzczęśliwe dziecko na szczycie Sucha Góra trzymające w rękach chorągiewkę akcji zdobywamy szczyty dla hospicjumBetonowy słupek na szczycie Sucha Góra w Beskidzie Żywieckim, w tle krajobraz górski

Leśna paproćZe szczytu schodzimy lekko w dół  na Polanę Sucha GóraTurysta z dzieckiem, szczyt w Beskidzie Żywieckim - Sucha Góra, krajobraz górski, betonowy słup

Polana Sucha Góra

Mały turysta - dziecko wędrujące przez Polanę Sucha Góra (Beskid Żywiecki), zielona, letnia trawa, niebieskie niebo, widok na góry3.90 km –  wchodzimy na obszerną polanę, na której są takie same pustki jak na wybranej przez nas trasie. Po 100 metrach decydujemy się skręcić w prawo i kierujemy się wydeptaną ścieżką w kierunku południowym – na  ’widok na Tatry’.  Polana Sucha Góra, dwójka dzieci4.20 km – docieramy do ulubionego przez nas miejsca na  Polanie Sucha Góra,  z którego podziwiać można kawał Świata… Widoczny jest   Beskid Żywiecki ,  Tatry   oraz  Mała Fatra.

Ta przepiękna polana położona jest na   północno – wschodnich stokach szczytu  Sucha Góra – 1040 m n.p.m.,  przez który zresztą mieliśmy okazję przechodzić podczas naszej wycieczki.  Oczywiście zrobiliśmy sobie tutaj dłuższą przerwę. Na kawę było już za późno… a szkoda… Ale nie zabrakło upragnionego pikniku obfitującego w najróżniejsze smakołyki. Znalazłam chwilę na poczytanie książki na hamaku, a chłopaki na grę w piłkę. Niestety czas w górach kurczy się niemiłosiernie.  Lato, Polana Sucha Góra, zielona trawa, niebieskie niebo, białe chmurkiTurysta z dzieckiem wędrujący ścieżką wzdłuż Polany Sucha Góra w Beskidach, zielona trawa, błękitne niebo z białymi obłokamiŚcieżka prowadząca wzdłuż Polany Sucha Góra, soczysto zielona trawa

Widok rozciągający się z Polany Sucha Góra w Beskidach, młoda, zielona trawa, niebieskie niebo z białymi obłokamiSzyszki, widok na Polanę leżącą pod Suchą Górą w Beskidzie ŻywieckimKrajobraz górski rozciągający się z polany położonej poniżej szczytu Sucha GóraDzieci na Suchej Górze w Beskidzie Żywieckim, las, słoneczny dzień

Dzieci siedzące w niebieskim namiocie, BeskidySzczęśliwe dzieci siedzące na hamaku - Sucha Góra w Beskidzie ŻywieckimSzczęśliwe dzieci siedzące na hamaku przywiązanym do drzew na Polanie Sucha Góra w BeskidachDziecko leżące w hamaku - Polana Sucha Góra w Beskidzie ŻywieckimDziecko odpoczywające w niebieskim hamakuTurystka leżąca w niebieskim hamaku, czytająca książkę, w tle mężczyzna kopiący piłkę do nogi, Polana Sucha Góra w BeskidachLetni dzień na Polanie Sucha Góra w Beskidach

Jako ciekawostkę dodam, że 300 metrów poniżej  Polany Sucha Góra  znajduje się  drewniana chatka,  w której można zatrzymać się na dłużej. Więcej o chatce przeczytasz w zimowej relacji:  Wycieczka na Polanę Sucha Góra z RajczyTurysta idący do drewnianej chaty Sucha Góra, zimowa sceneria

Zejście do auta poszło nam szybciutko, ale kamieniste podłoże dało się nam we znaki 😅Dziecko, mężczyzna, las, zachód słońca

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi wycieczkami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic