Magurka Wilkowicka Czupel – szlak niebieski

Szczyt Czupel, żółta tabliczka z napisem Czupel 933 metry nad poziomem morza, w oddali drzewa zza których wyłania się Jezioro ŻywieckieW tym wpisie  przedstawię Wam trasę prowadzącą od Schroniska na Magurce Wilkowickiej na najwyższy szczyt Beskidu Małego należący do Korony Gór Polski – Czupel.  Na wycieczkę wybraliśmy się po długim weekendzie majowym. W drodze  na Czupel  spotkaliśmy pojedyncze osoby.

Jadąc  przez Straconkę na Przegibek,  z którego zaczynaliśmy naszą wycieczkę  na Czupel  nie mogliśmy się nadziwić, że dosłownie w kilka dni drzewa się tak pięknie zazieleniły. W  Beskid Mały  nieśmiało zawitała upragniona przez nas wiosna.

Trasa:  Schronisko na Magurce Wilkowickiej (szlak niebieski) – Czupel – powrót tym samym szlakiem

Mapa - Schronisko na Magurce Wilkowickiej szlak niebieski - Czupel, Beskid Mały

Data: 4 maj 2022

Dystans:  około 5,5 km

Czas trwania: około  1,5 h (sam przemarsz z ośmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie: 884 m

Maksymalne wzniesienie:  930m

Parametry z aplikacji Huawei Zdrowie

Na Magurkę Wilkowicką  możecie dostać się  z Przegibka.  Ja na blogu mam opisaną  trasę na Magurkę zimą.  Zachęcam do zapoznania się z jej przebiegiem oraz podstawowymi  informacjami na temat Schroniska na Magurce Wilkowickiej.  Link do wpisu zamieszczam poniżej.

Schronisko na Magurce Wilkowickiej

W drodze na Czupel  tradycyjnie zatrzymaliśmy się we wspomnianym powyżej  Schronisku na Magurce Wilkowickiej  –  909 m n.p.mWbiliśmy pieczątki do naszych książeczek akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum  i zamówiliśmy nasze ulubione kluski na parze.  Magurka Wilkowicka  kojarzy się nam właśnie ze smakiem klusek na parze z jagodami. Biorąc pod uwagę, że długi majowy weekend minął, a godzina była dość wczesna – około 9:00 – schronisko świeciło pustkami.Budynek schroniska na Magurce Wilkowickiej na tle niebieskiego niebaKluski na parze, kawa latte - schronisko na Magurce Wilkowickiej - Beskid Mały

Flaga i książeczka z pieczątkami akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum na tle budynku schroniska na Magurce Wilkowickiej

Magurka Wilkowicka szlak niebieski na Czupel

Przejście z Magurki Wilkowickiej na Czupel niebieskim szlakiem zajmuje około 45 minut.  Trasa  nie jest wymagająca  – to raczej przyjemny spacerek. W dniu naszej wycieczki  na szlaku niebieskim  (miejscami) zalegało sporo błota. Co bardzo cieszyło naszego synka.Żółta tabliczka oznaczająca szczyt Magurka 909 m n.p.m. w Beskidzie Małym, drogowskazy opisujące przebieg szlaków z Magurki Wilkowickiej

Od  Schroniska na Magurce Wilkowickiej  obieramy wspomniany już kilka razy  szlak niebieski  i kierujemy się szeroką drogą, która po chwili zamienia się na drogę leśną.

W  sezonie zimowym  przez szlak niebieski przechodzą trasy przygotowane dla narciarzy biegowych.

Magurka Wilkowicka, dziecko idące niebieskim szlakiem w kierunku Czupla, szeroka kamienista drogaSzeroka ubita droga na niebieskim szlaku idącym od Schornika na Magurce Wilkowickiej na CzupelSzeroka droga na niebieskim szlaku na Czupel, po prawej stronie szlaku czerwona tablica z napisem OBSZAR NATURA 2000 BESKID MAŁYMijamy czerwoną tabliczkę informującą nas, że przebywamy na  OBSZARZE NATURA 2000 BESKIDU MAŁEGO.Pozioma czerwona tablica z napisem OBSZAR NATURA 2000 BESKID MAŁYDrzewo, oznaczenie szlaku niebieskiego oraz szlaku czarnego

Turysta z dzieckiem na niebieskim szlaku na najwyższy szczyt Beskidu Małego - Czupel, szeroka leśna droga0,9 km dochodzimy  do węzła szlaków.  Z drogowskazu dowiadujemy się, że  na Czupel  mamy jeszcze  około 30 minut drogi.Słup z drogowskazami, szlak niebieski na Czupel 30 minut

Niecały 1 km – rozwidlenie, na którym  nasz niebieski szlak na Czupel idzie w lewo,  a  szlak czarny na Skałę Czarownic w prawo.Rozwidlenie dróg, turysta z dzieckiem, droga leśnaMężczyzna z dzieckiem, szeroka droga w Beskidzie Małym1,5 km dochodzimy do drewnianego płotu, na którym wisi czerwona tabliczka z napisem  TEREN PRYWATNY.  Jest to dość charakterystyczny punkt na niebieskim szlaku,  ponieważ rozciąga się stąd wspaniały  widok na Beskid Śląski z najwyższym szczytem Skrzyczne – 1257 m n.p.m.  (Korona Gór Polski).Szeroka ubita droga na niebieskim szlaku na Czupel, drewniany płot, ładny wiosenny dzieńSzeroka droga, drewniany płot z tabliczką TEREN PRYWATNY, Beskid Mały - w drodze na Czupel niebieskim szlakiemPrzy punkcie widokowym turyści ułożyli  charakterystyczne dla gór kamienne kopczyki.  Jest ich tu naprawdę sporo.Kamienne kopczyki na niebieskim szlaku na CzupelZadowolone dziecko na niebieskim szlaku na Czupel w Beskidzie Małym, w tle kamienne kopczykiWidok na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego Skrzyczne z niebieskiego szlaku na CzupelDalej wędrujemy dość szeroką, ubitą drogą, na której nie brakuje (miejscami) kałuż. Oczywiście nie mogło zabraknąć przerwy na zabawę samochodzikami w błocie.Turystka z dzieckiem, droga leśna na niebieskim szlaku idącym z Magurki Wilkowickiej na Czupel

Huba drzewnaMały turysta - dziecko bawiące się samochodzikiem w błocie

Czerwony samochodzik, błoto - kałuża

Następnie droga wychodzi na chwilę z lasu i prowadzi lekko w dół. Widać stąd już nasz cel:  Czupel.  Była chwila, aby nacieszyć się wiosennym słonkiem.   Droga w Beskidzie Małym prowadząca na Czupel - szlak niebieski, piękny wiosenny dzieńPo chwili  szlak niebieski  ponownie wchodzi w las. Droga lekko pnie się w górę.Ostatnie podejście lasem na Czupel - szlak niebieski

Czupel

Żółta tabliczka oznaczająca najwyższy szczyt Beskidu Małego należący do Korony Gór Polski - Czupel, flaga akcji zdobywamy szczyty dla hospicjumOk. 2,6 km dochodzimy do pierwszej żółtej tabliczki oznaczającej  najwyższy szczyt Beskidu Małego – Czupel – 933 m n.p.m.  Nie dajcie się jednak zwieść, aby wbić  pieczątkę potwierdzającą zdobycie Czupla  musicie podejść jeszcze około 30 m.

Zadowolone dziecko stojące przy drewnianym słupie z żółtą tabliczką oznaczającą najwyższy szczyt Beskidu Małego - Czupel

Po wspomnianych  30 metrach  jest kolejne  oznaczenie szczytu Czupel – 933 m n.p.m.  Najwyższy szczyt Beskidu Małego sąsiaduje  z Rogaczem – 899 m n.p.m.

Czupel  jest szczytem zalesionym, są tu buki oraz świerki. Przy odrobinie szczęścia do widoczności jest szansa dostrzec między drzewami  gminę ŁodygowiceBeskid Śląski  oraz  Beskid Żywiecki z Jeziorem Żywieckim.  Natomiast patrząc w drugą stronę Jezioro Międzybrodzkie  oraz  Czanieckieszczyty Beskidu Małego ze zbiornikiem Żar.

Można tu odpocząć na drewnianych ławeczkach. Szczyt Czupel, żółta tabliczka z napisem Czupel 933 metry nad poziomem morza, w oddali drzewa zza których wyłania się Jezioro ŻywieckieMiejsc wypoczynku na Czuplu, drewniany stół z ławkami, drzewa, turysta

Czupel pieczątka

Pieczątka najwyższego szczytu Beskidu Małego należącego do Korony Gór Polski - CzupelJeszcze nie tak dawno temu  pieczątkę potwierdzającą zdobycie najwyższego szczytu Beskidu Małego – Czupla  trzeba było wbijać w Schronisku na Magurce Wilkowickiej.  Obecnie  poza schroniskową pieczątką możecie wbić pieczątkę na samym Czuplu.

Pieczątki szukajcie w drewnianej skrzyneczce  widocznej na zdjęciu poniżej. Najwyższy szczyt Beskidu Małego Czupel - żółta tabliczka oznaczająca szczyt oraz drewniana skrzynka z pieczątką, kamienieSzczyt Czupel pieczątka wbita w książeczkę akcji Zdobywamy Szczyty dla HospicjumW drodze powrotnej  do Schroniska na Magurce Wilkowickiej  oraz dalej  do parkingu na Przegibku  ruch turystyczny był nieco większy niż rano. Nie zabrakło również kilku przystanków na zabawę w błotku 😁 Jedno jest pewne, mamy ogromne szczęście, że mieszkamy  u podnóża pięknego Beskidu Małego.  Serdecznie zapraszam do zapoznania się z innymi propozycjami  wycieczek po Beskidzie Małym  na moim blogu – link poniżej.

Koniecznie zobacz:

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl