Rogacz szlak z Bielska-Białej, Beskid Mały

Szlak żółty prowadzący na Rogacz (Beskid Mały), zimowa sceneria, ośnieżone drzewaW najbliższych dniach planujemy jednodniowy wyjazd w  Tatry,  dlatego szukaliśmy nie za wymagającej trasy, która jednocześnie nie będzie za bardzo oddalona od naszego rodzinnego miasta  Bielska-Białej.  Tym sposobem chcę Wam przedstawić  dość krótką trasę w Beskidzie Małym  na szczyt noszący nazwę  Rogacz,  który należący do  grupy Czupla  oraz  Magurki Wilkowickiej.  Na szlaku, który opiszę musicie być przygotowani na kilka podejść, ale ogólnie rzecz biorąc jest to bardzo przyjemna i przede wszystkim spokojna trasa. W okresie zimowym wybierając się na szlak warto zaopatrzyć się w nakładki antypoślizgowe bądź raczki.

Trasa:  Stalownik, Bielsko-Biała (szlak czarny) – skrzyżowanie szlaków (szlak żółty) – Rogacz – powrót tą samą trasąmapa-stalownik-rogaczData:  9 styczeń 2021

Dystans:  około 6 km

Czas trwania:  około 2 h ( sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  429 m

Maksymalne wzniesienie:  828 m

Parametry z aplikacji Google Fit

Stalownik parking

Parametry GPS parkingu: 49.777825, 19.089708

Parking niedaleko bielskiego Stalownika na ulicy Stalowej, w oddali widoczny budynek StalownikaSamochód zostawiamy na bezpłatnym, monitorowanym parkingu nieopodal  bielskiego Stalownika  na  ulicy Stalowej  przy interesującym nas  szlaku czarnym.  Poniżej zamieszczam dokładne parametry GPS parkingu. O godzinie 8:00 parking był praktycznie pusty. Natomiast po godzinie 11:00, kiedy zeszliśmy ze szlaku brakowało tu wolnych miejsc. Zapewne luźniej jest tu w tygodniu. Trzeba pamiętać, że weekend rządzi się swoimi prawami.Z parkingu ruszamy w stronę szlabanu i dalej za szlabanem kierujemy się  szlakiem czarnym,  szeroką, brukowaną drogą. Mamy styczeń, a w  Bielsku-Białej  możemy zaobserwować tylko śladowe ilości śniegu. Na szczęście w miarę nabierania wysokości było go coraz to więcej. Momentami na szlaku mogliśmy podziwiać piękną, śnieżną scenerię.Ulica Stalowa w Bielsku - Białej, szlaban na czarnym szlakuTurysta z dzieckiem idący szeroką, brukowaną drogą - czarny szlak idący od bielskiego Stalownika, śladowe ilości śnieguPo 300 metrach nasz  czarny szlak  zaczyna iść lekko w górę. Idzie tędy również  droga pożarowa numer 17.Szeroka, utwardzona, zaśnieżona droga na czarnym szlaku idącym od Stalownika w BielskuMężczyzna z dzieckiem przechodzący przez potok przepływający po czarnym szlaku w Beskidzie MałymPo kolejnych 200 metrach (500 m) nasza szeroka droga zaczyna jeszcze bardziej piąć w górę. Póki co na szlaku nie ma żywej duszy. Jest spokojnie, słychać tylko śpiew ptaszków, który urozmaica nam wędrówkę. Na drzewie dostrzegamy oznaczenie  szlaku narciarskiego czarnego.Turysta, dziecko, pnąca się w górę, ośnieżona droga na czarnym szlakuUśmiechnięty turysta z synem, szeroka droga w Beskidzie Małym, zaśnieżone drzewa

Po około 1 km jest rozwidlenie. My nadal, bez zmian kierujemy się prosto  czarnymi znakami  – nie odbijamy w prawo. Ogólnie szlak jest bardzo dobrze oznakowany i nie ma możliwości zgubienia go.Zima, las - rozwidlenie drógZa rozwidleniem nadal idziemy szeroką, idącą w górę drogą. Na szlaku są odcinki oblodzone, ale nie na tyle by zakładać raki.Zadowolone dziecko siedzące na drzewie, czarny szlak idący od bielskiego Stalownika, szeroka, zaśnieżona droga1.20 km – nasz  czarny szlak  skręca 'ostro’ w lewo, po czym nadal pnie się w górę.Mały turysta - dziecko, szeroka droga leśna - zima, miejsce skrętu szlaku czarnego w lewoPo pokonaniu podejścia kawalątek idziemy prostą drogą, ale to tylko cisza przed burzą 😉 Szlak czarny  skręca w prawo i mamy do pokonania niezłą góreczkę. Idziemy wzdłuż płotu willi, która znajduje się poniżej  skrzyżowania szlaków,  do którego zmierzamy.Mężczyzna z dzieckiem na szlaku czarnym w Beskidzie Małym, miejsce skrętu szlaku czarnego w prawo, zimaStrome podejście na czarnym szlaku w Beskidzie Małym, turysta z dzieckiem, śnieg

Skrzyżowanie szlaków

Beskid Mały, skrzyżowanie szlaków, turysta z dzieckiem, okolice Łysej Góry, zima1.50 km – dochodzimy do wspomnianego powyżej  skrzyżowania szlaków.  Na początek napiszę co możemy stąd zobaczyć:  Małą Straconkę ulicę Górskąszczyty Beskidu Małego  (Jałowcowa – 624 m n.p.m.Czupel – 654 m n.p.m.).

Tutaj porzucamy  znaki czarne  i przechodzimy na  szlak w kolorze żółtym,  który docelowo idzie na Magurkę  (schronisko – 1 h 15 min.).  Od słupa z drogowskazami będziemy się kierować prosto. To będzie kolejne wymagające energii podejście, które dodatkowo w dniu naszej wyprawy było solidnie oblodzone.Skrzyżowanie szlaków żółtego oraz czerwonego - Beskid Mały

Widok na Beskid Mały (w tym szczyt Czupel), zimowa sceneriaSkrzyżowanie szlaków, drzewo - szlak żółty, czerwony i czarnySzeroka, zaśnieżona droga na żółtym szlaku na RogaczWspinając się w górę  żółtym szlakiem  warto obrócić się za siebie i spojrzeć na Łysą Górę – 653 m n.p.m. (szczyt Beskidu Małego),  na którą możemy dojść od powyższego  skrzyżowania szlaków  idąc w przeciwną stronę (nie prowadzi tam żaden oznakowany szlak).Widok na Łysą Górę ze szlaku żółtego na Rogacz, pokryte śniegiem drzewa1.70 km – kończy się podejście, przecinamy szeroką drogę. Z tego miejsca zobaczycie nasze rodzinne miasto Bielsko-Biała.  W oczy rzucają się zaśnieżone drzewa porastające szczyt  Beskidu Małego –  Łysą Górę. Dalej kierujemy się prosto i znów będziemy szli 'pod górę’. Na trasie można zaobserwować coraz to większe ilości śniegu. Na tym odcinku synuś z mężem zbiera kilka sztuk rozrzuconych po szlaku orzeszków noszących nazwę  bukiew  (jadalne owoce buku).  Te nieduże orzeszki choć dziś niedoceniane są naprawdę smaczne i zdrowe 😊Szlak żółty na Rogacz - miejsce przecięcia szlaku z drogą pożarową, zimowe popołudnieDrzewo, na którym jest oznaczenie szlaku żółtego, zimaWidok na miasto Bielsko - Biała z żółtego szlaku na RogaczZimowy krajobraz

Zaśnieżona ścieżka leśnaWidok na Łysą Górę z żółtego szlaku na Rogacz, zaśnieżone drzewaPodczas podejścia  szlakiem żółtym  robimy przerwę na kilka zdjęć do rodzinnego archiwum.Mały turysta - dziecko, las zimąSzczęśliwa rodzina, zimowy Beskid Mały

Po przerwie na zdjęcia wracamy na  żółty szlak  i kontynuujemy 'wspinaczkę’.Turysta z dzieckiem, strome, zaśnieżone podejście na żółtym szlaku na Rogacz2.25 km – kończy się podejście, skręcamy w lewo i wychodzimy na szeroką drogę, która prezentuje się bajecznie. Jest to bardzo przyjemny odcinek na tej trasie. Mimo, że ścieżka leciutko idzie w górę.Dziecko, oświetlona przez słońce leśna droga, śniegSzlak żółty prowadzący na Rogacz (Beskid Mały), zimowa sceneria, ośnieżone drzewaOkoło 2.60 km droga staje się prosta i niewymagająca. Przechodzimy kawałeczek i po prawej stronie  szlaku żółtego  jest polanka. Ośnieżone drzewa prezentują się po prostu fantastycznie. Zimowa ścieżka, zaśnieżone drzewaŻółty szlak na Rogacz w Beskidzie Małym, ośnieżona droga oraz drzewa, piękny, słoneczny dzieńZadowolone dziecko na żółtym szlaku idącym na szczyt Rogacz, zimowa sceneria, słoneczny, styczniowy dzieńPo chwili dochodzimy do zabudowań, kierujemy się nadal szeroką i wygodną drogą.Szeroka droga na żółtym szlaku na Rogacz, po lewej stronie płot, domNa  szlaku żółtym  po prawej stronie jest Kapliczka z XIX wieku.Kapliczka z XIX wieku nieopodal szczytu Rogacz w Beskidzie Małym usytuowana przy żółtym szlaku

Szczyt Rogacz

Aplikacja wskazuje, że od  parkingu przy bielskim Stalowniku  przeszliśmy około 3 km, naszym oczom ukazuje się żółta tabliczka z napisem:  Rogacz,  który położony jest  828 m n.p.m.  pomiędzy dwoma szczytami  Beskidu Małego    Magurką Wilkowicką oraz  Łysą Górą.  Z  Rogacza  rozciąga się widok na  Beskid Śląski (między innymi na:  Szyndzielnię, Klimczok,  Osiedle pod Magurą).Żółta tabliczka oznaczająca szczyt noszący nazwę Rogacz, położony 828 m n.p.m. - skrzyżowanie szlaków

Widok na Beskid Śląski rozciągający się ze szczytu Rogacz w Beskidzie Małym, po prawej stronie domZimowy krajobraz - widok na Beskid Śląski z Beskidu Małego - szczyt Rogacz

Rogacz legenda

Jak możemy wyczytać na  Wikipedii  nazwa szczytu nie jest przypadkowa. Pochodzi ona od imienia  Zbójnika Rogacza,  który był z  Wilkowic  i urzędował w tych okolicach w  XVII wieku.  Ponoć został on tu złapany, pozbawiony życia oraz pogrzebany.

Rogacz szlaki

Ze szczytu  Rogacz  można udać się  czarnymi znakami  do  Chatki na Rogaczu  (15 minut).  Ścieżka do chatki schodzi praktycznie przez cały czas w dół. Turystka z dzieckiem na czerwono - czarnym szlaku idącym do Chatki na Rogaczu, zima, zaśnieżona ścieżka oraz drzewaDodatkowo  czarnym szlakiem  (idąc w przeciwnym kierunku),  czerwonym  oraz  żółtym  można udać się do Schroniska na Magurce  (30 minut).

Z  Rogacza  można zejść do  Mikuszowic czerwonym szlakiem  (1h 15min.), bądź do Straconki żółtym szlakiem (1h).

Całą wycieczka zajęła nam nieco ponad 3 godzinki. Oczywiście z przerwami na odpoczynek oraz zdjęcia. Propozycja tej wycieczki jest idealnym wyborem w  krótkie zimowe dni.  Osobiście będę bardzo miło wspominać wizytę na  Rogaczu. Chyba czas zacząć wybierać częściej szlaki Beskidu Małego… Póki co szykujemy się na  zimowe wyjście w Tatry…  Zobaczymy, gdzie tym razem nas nogi poniosą 😉

Wspaniałości Kochani 🤗

Koniecznie tu zajrzyj: szlaki w Beskidzie Małym

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic