Lorencowe Skałki w Pieninach Spiskich

Lorencowe Skałki w Pieninach Spiskich - skała maczuga Gęśle, szlak zielony

Jak co roku, podczas egzaminów ósmoklasistów zaplanowaliśmy sobie czterodniową  wycieczkę w bliskie mojemu sercu Pieniny.  W dniu wyjazdu  do Krościenka nad Dunajcem  postanowiliśmy zatrzymać się na chwilę  w Dursztynie  i odwiedzić  Pieniny Spiskie.  Naszym celem były  Lorencowe Skałki należące do grupy Dursztyńskich Skałek  (Skalice Spiskie).  Skał należących do tej grupy jest kilka,  jednak naszą ciekawość budziła przede wszystkim  skalna maczuga o nazwie Gęślektóra porównywana jest przez wielu do maczugi Herkulesa znajdującej się na obszarze Ojcowskiego Parku Narodowego.  Pogoda od samego rana była zachwycająca,  a trasa do Lorencowych Skałek bardzo malownicza.  Co ciekawe po drodze nie spotkaliśmy żywej duszy. No, poza jedną sarenką, która przebiegła nam drogę.

Trasa:  Dursztyn (szlak zielony– Gęśle – Lorencowa Skała – Skałka – Dursztyn

Data wycieczki:  22 maj 2023 r.

Dystans: 3,6 km

Czas trwania:  1h (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem)

Maksymalne wzniesienie:  731 m

Lorenocwe Skałki trasa

Samochód zostawiliśmy  na poboczu głównej drogi w Dursztynie.  Można powiedzieć, że  na samej granicy Dursztyna i wsi Krempachy.  Po ubraniu plecaków ruszyliśmy w dół asfaltowej drogi  w kierunku wsi Krempachy.

Samochód zaparkowany na poboczu drogi - Dursztyn, Pieniny SpiskieDroga, zielony przekreślony znak - DursztynDziecko idące poboczem drogi w Dursztynie - szlak zielony

Po około 300 metrach wędrówki poboczem dostrzegliśmy na drzewie wykrzyknik oraz informację, że  szlak zielony  za moment będzie skręcał w lewo.

Dursztyn - szlak zielony - oznaczenie na drzewu skrętu szlaku zielonego w lewo, dziecko, drogaTurysta z dzieckiem na zielonym szlaku w Dursztynie, droga, polana z widokiem na Babią Górę

Po skręcie w lewo weszliśmy na polanę,  z której rozciągał się widok na Królową Beskidów – Babią GóręSzlak zielony  na tym odcinku jest dość kiepsko oznaczony, przez co zboczyliśmy z niego już na początku naszej wycieczki. Plus jest taki, że nie szliśmy w dwie strony tą samą trasą i udało się nam zrobić ciekawą pętelkę, którą Wam polecam 😉

Tak więc 20-30 metrów od zejścia z głównej drogi  szlak zielony  odbija w lewo – my poszliśmy w prawo (bardziej wydeptaną, wyjechaną ścieżką) 🙂 Szliśmy wzdłuż pięknej polany, która była porośnięta świeżą, soczysto zieloną trawą. Od razu spryskaliśmy się preparatem na kleszcze, których podobno w tym roku nie brakuje.

Wieś Dursztyn, widok na Babią Górę ze szlaku zielonego, polana
WIDOK NA BABIĄ GÓRĘ (BESKID ŻYWIECKI)

Polana, Wieś Dursztyn, szlak zielonyWidok rozciągający się ze szlaku zielonego w Dursztynie, w oddali Babia Góra, obszerna pienińska polanaTurysta z dzieckiem, pienińska polana na zielonym szlaku w Dursztynie

Szczęśliwa rodzina na szlaku górskim w Pieninach Spiskich, słoneczny dzień

1km – polna ścieżka zaczęła schodzić lekko w dół. Minęliśmy młody lasek i weszliśmy na typową ścieżkę leśną. Nie brakowało tu błotka i dużych kałuż. Pożałowałam nawet, że wybrałam na tę wycieczkę adidasy, a nie buty górskie.

Dziecko z tatą, polana w Pieninach Spiskich na zielonym szlaku w Dursztynie, młody lasek, piękna i słoneczna pogodaTurysta, dziecko, las, zielony szlak w Dursztynie

Leśna ścieżka wyprowadziła nas na obszerną polanę,  z której w oddali wynurzały się tatrzańskie szczyty.  Widać stąd również  mój ukochany szczyt należący do Pienin Spiskich – Grandeusktóry jest doskonałym punktem widokowym na Tatry.  Dalej kierowaliśmy się  w stronę asfaltowej drogi biegnącej między polami z Dursztynaktóra to doprowadziła nas do Lorencowych Skałek.

Pieniny Spiskie, wyjście z lasu na polanę, turysta z dzieckiemDursztyn, pienińska polana, widok na Tatry

Dalej kierowaliśmy się w dół wspomnianej asfaltowej drogi, która lekko wiła się między polami. W oddali widać było już interesującą nas  skałę o nazwie Gęśle.

Długa i kręta droga biegnąca między polami, Pieniny Spiskie - wieś Dursztyn, zielona trawa i niebieskie niebo
DROGA BIEGNĄCA Z DURSZTYNA

Droga biegnąca między polami - Dursztyn, w oddali widoczne są Lorencowe SkałkiWieś Dursztyn, kręta droga między polami, po prawej stronie drogi w oddali widać Lorencowe SkałkiDroga między polami, znak zakaz dla samochodów powyżej15 t - DursztynAsfaltowa droga biegnąca obok Lorencowych skałekTurysta z dzieckiem, droga asfaltowa w Dursztynie, majowe popołudnie

1,7 km –  po prawej stronie drogi znajduje się skała Gęśle,  aby się do niej odstać należy przejść  przez Dursztyński Potok.  Namirek zarządził tu krótką przerwę na zabawę w potoku klockowym samochodem terenowym.

Turysta idący do skały o nazwie Gęśle - Lorencowe Skałki, potok

Dziecko bawiące się żółtym samochodem Jeep z klocków LEGO w potoku

Lorencowe Skałki

Gęśle

Lorencowe Skałki - Gęśle w Pieninach Spiskich, niebieskie niebo, wiosenna trawa

Skała o nazwie Gęśle  rzeczywiście  przypomina Maczugę Herkulesa z Ojcowskiego Parku Narodowego.  Skała jest dość okazała, ma około 12 metrów wysokości i jest pomnikiem przyrody.  Zauważyć na niej można pojedyncze klamry do wspinaczki. Jak można przeczytać na Wikipedii,  nazwa skały pochodzi od starego smyczkowego instrumentu ludowego – Gęśle.  Koło skalnej maczugi ustawiona jest tablica informacyjna oraz drewniana ławeczka. Podziwiać stąd można piękne widoki na okoliczne pola.

Dmuchawiec, w tle skałą Gęśle - Pieniny Spiskie

Turystka z dzieckiem, w tle skała Gęśle - Lorencowe Skałki

Lorencowe Skałki - maczuga Gęśle Lorencowe Skałki - maczuga Gęśle, tablica informacyjna, niebieskie niebo

Pieniny Spiskie, Lorencowe Skałki - skała w kształcie maczugi o nazwie Gęśle

Skała - maczuga Gęśle w Pieninach Spiskich, niebieskie niebo

Uśmiechnięte dziecko w Pieninach Spiskich pozujące na tle skały - Lorenocwe Skałki

Klamra do wpięcia podczas wspinaczki na skałę Gęśle - Lorencowe Skałki w Pieninach SpiskichWidok na pola, słoneczny dzień, niebieskie niebo, skała Gęśle - Lorencowe Skałki w Pieninach Spiskich

Widok na zielone pola z okolic skały Gęśle - Lorencowe Skały, majowe popołudnieGęśle - skała w Pieninach Spiskich, widok rozciągający się z okolic skały

Nasza ciekawość zaprowadziła nas do miejsca, o którym nie mieliśmy zielonego pojęcia 😊   Tuż nad skałą Gęśle biegnie wydeptana wąska ścieżka wchodząca w las która prowadzi na grzbiet Lorencowych Skałek.  Przy dobrej widoczności, takiej jak mieliśmy w dniu naszej wycieczki  z grzbietu Lorencowych Skałek można podziwiać Tary.  Dodatkowo  mieliśmy okazję zobaczyć skalną maczugę Gęśle z nieco innej perspektywy.  Od razu zaznaczę, że  jest to ścieżka bardzo, ale to bardzo stroma i jest na niej ślisko (szczególnie odczuwalne jest to przy schodzeniu w dół). Po raz kolejny żałowałam, że na nogach nie miałam górskich butów, tylko adidasy. Podejście przez lasek  do grzbietu Lorencowych Skałek  mierzy około 80-100 m.

Skała w kształcie maczugi - Gęśle - Lorencowe Skały, widok na Tatry

Widok na skałę GęśleWidok na Tatry - skała Gęśle - Lorencowe Skałki

Turysta z dzieckiem, strome podejście przez lasDziecko z tatą, strome podejście, las

Grzbiet Lorencowych Skałek – punkt widokowy na Tatry

1,8 km –  Grzbiet Lorencowych Skałek porośnięty jest lasem.  Nie ma tu za dużo powichrzeni i  trzeba zachować szczególną ostrożność, ponieważ z dwóch stron jest przepaść.  Tak jak wspominałam  jest to doskonały punkt widokowy na tatrzańskie szczyty.  Warto się tu wdrapać.  Poniższe zdjęcia Tatr są zrobione oczywiście z użyciem zooma.

Turysta z dzieckiem w Pieninach Spiskich, punkt widokowy Lorencowe SkałkiLorencowe Skałki należące do grupy Dursztyńskich Skałek - punkt widokowy na TatryMajowy widok na Tatry, punkt widokowy Lorencowe Skałki

Po zejściu z Grzbietu Lorecowych Skałek udaliśmy się szlakiem zielonym w kierunku kolejnej dość ciekawej skały noszącej nazwę Lorencowa Skała.  Prowadziła do niej wygodna polna droga.

Turysta z dzieckiem, strome zejście ścieżką leśną prowadzące do skały Gęśle - Lorencowe Skałki

Utwardzona droga prowadząca pomiędzy polami - Pieniny Spiskie - Lorencowe Skałki szlak zielonyLorencowe Skałki w Pieninach Spiskich - skała maczuga Gęśle, szlak zielony

2 km – Po prawej stronie drogi dostrzegamy  Lorencową Skałę,  aby się na nią dostać należy skręcić z szerokiej polnej drogi w lewo i podejść około 100 metrów.

Polna droga prowadząca do Lorencowej Skały - Pieniny Spiskie, niebieskie niebo
LORENCOWA SKAŁA
Lorenocwe Skałki w Pieninach Spiskich - skała w kształcie maczugi o nazwie Gęśle
GĘŚLE

Mały turysta, dziecko idące wzdłuż polany w Pieninach Spiskich, maj, niebieskie nieboDziecko z tatą idące na Lorencową Skałę, piękny i słoneczny dzień

Lorencowa Skała

Widok rozciągający się z Lorencowej Skały w Pieninach Spiskich, zielone pola

Lorencowa Skała jest kolejną skałą w grupie Lorencowych Skałek.  Jak możecie zauważyć na poniższych zdjęciach  Lorencowa Skała  także jest  wspaniałym punktem widokowym na Tatry.  Korzystając z pięknej pogody postanowiliśmy zrobić sobie tu nieco dłuższy przystanek,  rozkoszując się przy tym cisząspokojem oraz sielskim klimatem Pienin Spiskich.

LORENCOWA SKAŁA – WIDOK NA TATRY
Tatry - widok z Lorencowej Skały w Pieninach Spiskich

Po dość konkretnym odpoczynku na kocu wróciliśmy na szeroką polną drogę i kierowaliśmy się przed siebie  zielonym szlakiem.  Po drodze minęliśmy kolejną niedużą skałę z grupy Lorencowych Skałek o nazwie Skałka.

Polna droga na zielonym szlaku w Pieninach Spiskich - Lorencowe Skałki

Skałka

Skałka należąca do Lorencowych Skałek na zielonym szlaku, Dursztyn
SKAŁKA

Oznaczenie szlaku zielonego na drzewie - Dursztyn

Szlak zielony  aż do asfaltowej drogi, przy której zaparkowaliśmy samochód wiódł nas wygodną i wydeptaną ścieżką prowadzącą przez obszerną polanę. Trzeba przyznać, że  na tym odcinku szlak zielony był lepiej oznaczony.  Nie było tu nikogo… Słychać było tylko cykanie świerszczy oraz świergotanie ptaków. Nad polaną latał drapieżny ptak szukający jakiejś niewinnej zdobyczy. To na tym odcinku naszą drogę przecięła sarenka.

Polana na szlaku zielonym w Pieninach Spiskich, maj, niebieskie nieboPolana, drzewa, oznaczenie szlaku zielonego - Lorencowe SkałkiPolna ścieżka, trawa, polne kwiaty, szlak zielony - Lorencowe SkałkiSzeroka droga polna na zielonym szlaku w Pieninach SpiskichSzlak zielony - Dursztyn, krótki odcinek szlaku prowadzący między drzewami, polanaPolana w Pieninach Spiskich na zielonym szlaku idącym w kierunku Lorencowych SkałekTurysta, dziecko, polana w Pieninach Spiskich

Po powrocie do samochodu  udaliśmy się w stronę Krościenka nad Dunajcem.  Wynajmowany domek mogliśmy zająć dopiero koło godziny 15:00, więc zdecydowaliśmy się jeszcze  na wycieczkę do malowniczego Rezerwatu Biała Woda w JaworkachTo kolejne miejsce na mapie Pienin, które po prostu trzeba zobaczyć.  My po raz pierwszy odwiedziliśmy je dokładnie rok temu, w maju i postanowiliśmy to powtórzyć i w tym roku. Nie żałujemy, ale o tym więcej wkrótce na blogu! 😉

Rezerwat Biała Woda w Jaworkach, drewniany most idący nad potokiem Biała Woda, skalne ściany, niebieskie niebo
REZERWAT BIAŁA WODA W JAWORKACH

Zobacz koniecznie

Będąc w okolicy Pienin Spiskich – Dursztyna czy też Krempach warto odwiedzić również:

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic