Jałowiec szczyt – szlak ze Stryszawy zimą

Jałowiec zimą, drewniana chatka, krzyż poświęcony Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu, zaśnieżone drzewaOstatnią sobotę stycznia spędziliśmy na szlaku. To był zimowy, mroźny dzień. Humory dopisywały nam od samego rana. Byliśmy bardzo spragnieni górskich przygód. Praktycznie do samego wyjścia z domu nie mogliśmy zdecydować się gdzie podreptać tym razem. Padło na lubiany przez naszą trójkę  szczyt o nazwie Jałowiec leżący w Paśmie Przedbabiogórskim.  Wybraliśmy  trasę biegnącą ze Stryszawy Roztoki,  która jest nam doskonale znana, ponieważ mieliśmy przyjemność przejść ją już kilkakrotnie. Duża część opisanej przeze mnie trasy prowadzi przez  piękny bukowy las.  Wybierając tę trasę  trzeba być przygotowanym na kilka podejść,  które  zimą przy dużej ilości zalegającego na szlaku śniegu potrafią dać się we znaki.  Dużym plusem jest  znajdująca się na szczycie Jałowca drewniana chatka,  w której można  schować się przed wiatrem oraz na spokojnie odpocząć.  No dobrze, najwyższa pora przejść do opisywania przebiegu  szlaku na Jałowiec ze Stryszawy Roztoki.  Zapraszam do lektury! 😊

Trasa: Stryszawa Roztoki (szlak żółty) – Polana Krawcowa (szlak niebieski) – Jałowiec – powrót tym samym szlakiemmapa-stryszawa-jalowiec

Data:  29 styczeń 2022

Dystans:  około  9 km

Czas trwania:  około  4:00 h  (sam przemarsz z siedmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:    602 m

Maksymalne wzniesienie:   1111 m

Parametry z aplikacji Huawei Zdrowie

Stryszawa parking

Parking leśny Stryszawa przy szlaku żółtym na JałowiecPo około godzinie dojeżdżamy z  Bielska-Białej  do  Stryszawy Roztoki  (województwo małopolskie).  Od razu kierujemy się w stronę  parkingu leśnego,  który leży zaraz przy  żółtym szlaku,  którym  oznakowana jest pierwsza część trasy na Jałowiec.   Parking w dniu naszej wycieczki był solidnie zaśnieżony. Polecam wszystkim, którzy nie są posiadaczami samochodów 4×4 wrzucenie (na zapas) do bagażnika łopaty 😊

Parametry GPS parkingu: 49.682059, 19.490012

Z  parkingu leśnego  kierujemy się  w górę drogi przez około pół kilometra. Można ewentualnie wybrać drogę przez las (od razu przy parkingu jest wejście na drogę leśną) – jednak przy zalegającym śniegu łatwiej się drepta główną drogą 🙂

Jałowiec – szlak żółty ze Stryszawy Roztoki

Stryszawa Roztoki - szeroka, zaśnieżona droga - szlak żółty na JałowiecDochodzimy do widocznej na powyższym zdjęciu tablicy, przy której skręcamy w lewo. Wchodzimy na interesujący nas  szlak żółty.  Ze wspomnianej tablicy dowiadujemy się, że swój początek ma tu  leśna ścieżka przyrodnicza im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.  Na opisanej przez mnie trasie pokonuje się  dwa z czterech odcinków tej leśnej ścieżki przyrodniczej.

• szlak żółty od Stryszawy – Roztok do Polany Krawcowej (2.1 km)
  • szlak niebieski od Polany Krawcowej do Jałowca (1.1 km)

Tablica informacyjna na żółtym szlaku na Jałowiec w Stryszawie - Leśna ścieżka przyrodnicza im. Kardynała Stefana WyszyńskiegoPo skręcie w lewo kierujemy się zaśnieżoną drogą asfaltową prowadzącą między domami przez jakieś 150 m. Następnie ponownie skręcamy w lewo i przechodzimy przez drewniany mostek. Stryszawa - szeroka droga - zima, szlak żółty na JałowiecSzeroka, pokryta śniegiem droga w Stryszawie idąca między zabudowaniami, turysta z dzieckiem idący żółtym szlakiem na JałowiecTurysta ciągnący drewniane sanki, dziecko, droga, Stryszawa Roztoki

Zima, zaśnieżona drogaMały turysta - dziecko wchodzące na drewniany most zasypany przez śnieg - żółty szlak na JałowiecDziecko przechodzące przez drewniany, zasypany przez śnieg most, szlak żółty - Stryszawa RoztokiUśmiechnięte dziecko na żółtym szlaku idącym ze Stryszawy na Jałowiec - zima, drewniany mostZa mostkiem dostrzegamy strzałkę na drzewie, która informuje nas, że  znaki żółte  skręcają w prawo (doszlibyśmy do tego miejsca wybierając na początku z parkingu wspomnianą drogę leśną). Zatrzymujemy się jeszcze na chwilkę przy  tablicy numer 2 – WODOSPAD – na leśnej ścieżce przyrodniczej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.  Jako ciekawostkę dodam, że zaraz przy  szlaku żółtym  jest  zejście do wodospadu (więcej informacji, zdjęcie wodospadu znajdziesz w letnim wpisie:  Oaza spokoju – Jałowiec ze Stryszawy).  Tym razem ze względu na zimowe warunki rezygnujemy z wizyty nad wodospadem. Jest tu również pomnik poświęcony  Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu.Miejsce skrętu szlaku żółtego idącego na JałowiecLeśna ścieżka przyrodnicza im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Pomnik poświęcony Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu w StryszawiePo skręcie w prawo idziemy leśną ścieżką. Na szlaku zalegało sporo śniegu, który na szczęście był wydeptany, więc szło się w miarę wygodnie.Oznaczenie skrętu szlaku żółtego na drzewieZaśnieżona ścieżka leśna, turysta z sankami

Po chwili dochodzimy do rozwidlenia drogi, na którym skręcamy w prawo, idziemy wzdłuż drewnianego płotu i obok leśnej chatki przy której stoją ule.Rozwidlenie drogi leśnej na żółtym szlaku na Jałowiec - szlak żółty idzie w prawo, turysta z dzieckiemDrewniany płotek, na którym jest oznaczenie przebiegu szlaku żółtego na Jałowiec, śnieg, turysta z sankamiPo około 1km od parkingu wychodzimy na polanę wzdłuż której kontynuujemy naszą wędrówkę.

Dziecko biegnące po śniegu, polana w Stryszawie

Uśmiechnięte dziecko, zaśnieżona polana w Stryszawie (Beskidy)

Wydeptany w śniegu tunel, polana - Stryszawa

Zaśnieżona polana, bałwanek, Stryszawa - żółty szlak na Jałowiec

Turysta z dzieckiem na żółtym szlaku na Jałowiec zimą, polana

Następnie ponownie wchodzimy w las.  Szlak żółty  staje się coraz to bardziej stromy. Zima, Las, turysta z dzieckiem

Miejsce skrętu szlaku żółtego biegnącego na Jałowiec, las, śniegTuryści - mężczyzna z dzieckiem, zima, las, szlak żółty w StryszawiePrzeszliśmy od początku około półtora kilometra, przecinamy szeroką drogę leśną. Tutaj robimy pierwszą krótką przerwę. Uzupełniamy płyny i wchodzimy ponownie do lasu, który zimą prezentuje się zachwycająco… 🤍 Zresztą zobaczcie sami! Na tym odcinku  szlak żółty  również momentami pnie się w górę. Dziecko, turysta, zaśnieżona droga

Uśmiechnięte dziecko siedzące na drewnianych sankach na beskidzkim szlaku górskim

Dziecko z tatą odpoczywający na beskidzkim szlaku, zimaDziecko na szlaku górskim w Beskidach, zima, beskidzki las

Zadowolone dziecko, szlak żółty - Stryszawa, las, zimaZimowa leśna ścieżka, szlak żółty na JałowiecZimowy lasTurystka, leśna ścieżka, zimowy krajobraz

Ścieżka wydeptana w śniegu, zimowy las

Szlak żółty na Jałowiec, szeroka leśna droga, zimowa sceneriaOkoło 1,9 km dochodzimy do  przystanku numer 3  – POMNIK PRZYRODY – ŚWIERK SIŁOSŁAW na leśnej ścieżce przyrodniczej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.Leśna ścieżka przyrodnicza im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego - tablica 3, pomnik przyrody

Dziecko odpoczywające na sankach obok tablicy numer 3 na Leśnej ścieżce przyrodniczej im. Kardynała Stefana WyszyńskiegoPo chwili wracamy do dalszej wędrówki.  Szlak żółty idzie w górę.Turysta z dzieckiem na żółtym szlaku na Jałowiec zimą, leśna ścieżka

2,1 km wychodzimy z lasu. Wędrujemy dość wąską ścieżką przez około 300 metrów biegnącą między drzewami. Na tym odcinku odsłaniają się pierwsze (ostanie w dniu naszej wycieczki 😉) widoki górskie.

Dziecko z tatą, wąska ścieżka na beskidzkim szlaku

Zadowolone dziecko odpoczywające na sankach, tata trzymający sznur od sanek, zaśnieżona trasa na JałowiecWidok rozciągający się z żółtego szlaku na Jałowiec, zima

Krajobraz górski - widok z szlaku żółtego idącego w stronę Jałowca

Turyści - mężczyzna z dzieckiem, zaśnieżona ścieżka, szlak żólty na Jałowiec, w tle krajobraz górski

Po wspomnianych 300 metrach wchodzimy do wspaniałego lasu bukowego. Warunki były coraz mniej korzystne. Zaczął wiać dość mocny mroźny wiatr. Mimo wszystko kontynuowaliśmy dalszą wędrówkę w stronę  Polany Krawcowej. Zimowy las bukowy na szlaku żółtym idącym w stronę JałowcaLas bukowy w zimowej odsłonieTurysta z dzieckiem, las bukowy, zimaDziecko, szeroka zaśnieżona droga leśna (las bukowy)

Polana Krawcowa – szlak niebieski na Jałowiec

Oznaczenie szlaku niebieskiego na drzewie, zima2,7 km – docieramy do podnóża  Polany Krawcowej,  która położona jest  909 m n.p.m.  Tutaj swój koniec ma  szlak żółty, a dochodzi  szlak niebieski,  który doprowadził nas na  szczyt Jałowca.  Drogowskaz informuje nas, że od  Jałowca  dzieli nas jeszcze  40 minut  drogi. W naszym przypadku ten czas się nieco wydłużył. Warunki były coraz to trudniejsze. Wiatr utrudniał wędrówkę, a podejście na tym odcinku  szlaku niebieskiego  jest bardzo strome i dość długie. Jest tu  przystanek numer 4 – POLANA KRAWCOWA  Leśnej ścieżce przyrodniczej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.  Odpoczywamy chwilę na ławce, zjadamy ciepłą zupę i ruszamy w dalszą drogę. Kierujemy się prosto. Po chwili  szlak niebieski  skręca w lewo.Turysta z dzieckiem odpoczywający na drewnianej ławce - Polana Krawcowa zimąTurysta z dzieckiem odpoczywający na ławce - Polana Krawcowa w drodze na Jałowiec, zimaDrogowskaz - Polana Krawcowa - szlak niebieski na Jałowiec 40 minut

kubek z zupą pomidorową na tle drogowskazu - Polana KrawcowaTablica 4 - POLANA KRAWCOWA - Leśna ścieżka przyrodnicza im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Dziecko na beskidzkim szlaku, zima

Śnieżny chochoł

Zadowolone dziecko na szlaku górskim w Beskidach

Zaczyna się najbardziej wymagający odcinek na tym szlaku. Do pokonania mieliśmy mierzące około 1.30 km podejście. Wspinaczki nie ułatwiał wspomniany przed momentem silny, a przy tym bardzo mroźny wiatr. Pikanterii całej wyprawie dodawał trzask zmrożonych drzew.  Szeroka droga leśna - niebieski szlak na Jałowiec zimąZimowy szlak niebieski na Jałowiec, las, śnieg

Uśmiechnięte dziecko, śnieg, las

Dziecko idące w głębokim śniegu w górę szlaku niebieskiego na JałowiecPodejście niebieskim szlakiem na Jałowiec w Beskidach, zima

Zmrożona gałąź, suche liście

Pnąca się w górę droga idąca przez las - szlak niebieski na Jałowiec zimą

Dziecko, turysta idący leśną zaśnieżoną ścieżką

Szlak niebieski na Jałowiec zimą, pnąca się w górę ścieżka idąca przez las

Zimowy krajobraz w Beskidach

Podejście przez las na Jałowiec niebieskim szlakiem - zima

Zimowy stworek leśny

Szczęśliwe dziecko stojące przy leśnym stworze - zimaDziecko odpoczywające na śniegu na górskim szlaku, zimowy lasPo około 4 km wychodzimy na prostą drogę, która po chwili doprowadziła nas na  szczyt Jałowca.Zaśnieżona ścieżka prowadząca na Jałowiec - szlak niebieski zimą

Jałowiec szczyt

Zaśnieżony szczyt Jałowiec w Beskidach zimą

Człowiek, który chce dobrze wypocząć musi mieć ciszę, spokój, zieleń, powietrze, tak jak Chrystus powiedział: „Pójdźmy na odosobnienie odpocząć maluczko”.  –  Kardynał Stefan Wyszyński, Stryszawa Sierpień 1965 r

Jałowiec wysokość

Jałowiec  jest  najwyższą kulminacją  pasma Jałowieckiego,  położony jest  1111 m n.p.m.   Nam niestety pogoda się popsuła i tym razem nie mogliśmy nacieszyć oczu rozciągającymi się ze  szczytu Jałowca widokami, a te bywają naprawdę piękne. Na  Jałowcu wznosi się  krzyż poświęcony Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu.

Jałowiec widoki

Patrząc w kierunku  południowym i zachodnim  widać pasma od  Beskidu Śląskiego (Skrzyczne), Żywieckiego (Babia Góra, Mędralowa, Pilsko, Romanka), Beskidu Małego, Beskidu Makowskiego, Magury Orawskiej i Małej Fatry.

W kierunku  południowym  rozciąga się  Hala Trzebuńska  zwana także  Kubulkową.

Jałowiec chatka

Jałowiec zimą, drewniana chatka na JałowcuNa  Jałowcu  jeszcze nie tak dawno temu była drewniana wiata, która została zabudowana. Tak jak wspomniałam na wstępie w chatce można schronić się przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, usiąść, odpocząć, a nawet przenocować (w środku jest zamontowany piec typu koza). Nie ma za dużo miejsca, ale mimo wszystko jest to doskonała miejscówka… Dodam, że w chatce mieszka urocza mysia lokatorka, która jest bardzo odważna i nie boi się ludzi.

Jałowiec zdjęcia

Żółta tabliczka z napisem JAŁOWIEC 1111 m n.p.m. - szczyt, tabliczki - opis przebiegu szlaku żółtego i niebieskiego

Drogowskaz na Jałowcu, opis przebiegu szlaku niebieskiegoPrzysypana przez śnieg drewniana chatka na szczycie Jałowiec w Beskidach

Szczęśliwe dziecko na Jałowcu zimą, w tle drewniana chatka na Jałowcu, zaśnieżone drzewaDrewniana chatka na szczycie Jałowiec - zimaDrewniana chatka na Jałowcu w Beskidach - zimaDrewniana chatka na Jałowcu w BeskidachSzczyt Jałowiec zimąSzczyt Jałowiec zimą, zadymka śnieżna

Krzyż na Jałowcu poświęcony Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu

Z  Jałowca  można udać się do  Schroniska Górskiego „W Murowanej Piwnicy”  (1,80 km,  szlak niebieski  szlak żółty).Schronisko w Murowanej Piwnicy pod Jałowcem na tle Babiej Góry

To był wspaniały zimowy dzień w Beskidach!  Na pewno niebawem wrócimy na  Jałowiec. Jestem pewna, że trasa i Wam przypadnie do gustu.

Za tydzień w naszym województwie  (województwo Śląskie)  zaczynają się ferie zimowe. Zdradzę Wam, że w tym roku nasze plany związane z feriami nie są górskie. Postanowiliśmy spełnić jedno z naszych małych marzeń. Na pewno niebawem zdradzę Wam więcej szczegółów 😉 Może nawet podzielę się z Wami jakimś zdjęciem… Tymczasem do zobaczenia na szlaku!

Zobacz również:

Inne szlaki w Paśmie Przedbabiogórskim:

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic