Velo Czorsztyn z dzieckiem – Dębno kierunek Czorsztyn

Już od dawna planowaliśmy wybrać się na trasę rowerową Velo Czorsztyn, która uchodzi za najpiękniejszą w Polsce. Oczywiście  podpisujemy się pod tym rękami i nogami. Jest to trasa rowerowa wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego. Oferująca niemalże przez cały czas trwania wycieczki zachwycające górskie widoki. Cierpliwie czekaliśmy na jesień, aby uniknąć tłumów na Velo Czorsztyn. W sezonie letnim jest tu naprawdę tłoczno, nie brakuje oczywiście rowerzystów i spacerowiczów. Poza tym zaraz przy trasie są liczne kempingi, które w sezonie letnim pękają w szwach. Końcówka października okazała się idealnym terminem na wyjazd w Pieniny. Mimo, że była niedziela, a pogoda rozpieszczała – na trasie rowerowej prowadzącej wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego było zadziwiająco luźno. Ze względu na jednodniowy wyjazd  i dość krótki dzień (zachód słońca o godzinie 16:30) zdecydowaliśmy się podzielić trasę na dwie części. Podczas tego wyjazdu startowaliśmy z Dębna i kierowaliśmy się w stronę Czorsztyna.

Podczas następnego wyjazdu z tego samego miejsca wybraliśmy się rowerem w stronę Niedzicy – Velo Czorsztyn ścieżka rowerowa – kierunek Dębno Niedzica

Jest to idealna propozycja trasy dla rodzin z dziećmi, z ograniczonym czasem, bądź po prostu dla osób, które nie czują się na siłach, aby przejechać na raz całą trasę Velo Czorsztyn.

Serdecznie zapraszam do przejrzenia szczegółowej relacji z odcinka trasy Velo Czorsztyn – Dębno – kierunek Czorsztyn przejechanej z dziewięcioletnim dzieckiem.

Trasa: Dębno (szlak zielony rowerowy) – Velo Czorsztyn (punkt widokowy)

Data: 29 października 2023 r.

Dystans: 26,40 km

Czas trwania: około 2 h 47 min (sam przejazd rowerem z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Różnica wzniesień: 100 m

Maksymalne wzniesienie:  564 m

Dębno parking przy trasie Velo Czorsztyn

Dębno - parking przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn, samochód z bagażnikiem rowerowym - rowery, w tle drewniane budki i inne samochody na parkingu

Samochód zaparkowaliśmy na płatnym parkingu przy Drodze Wojewódzkiej 969 w Dębnie nad Jeziorem Czorsztyńskim. Parking ten ma doskonałą lokalizację, ponieważ znajduje się tuż przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn.

Cały dzień postoju samochodu osobowego to koszt 15 zł. Na miejscu istnieje również możliwość skorzystania z WC – płatne 3 zł.

Poza tym można kupić tu na drogę świeże i pyszne serki góralskie, a nawet drobną pamiątkę.

GPS rower
Parametry GPS płatnego parkingu w Dębnie przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn: 49.4683936N, 20.2132056E

Z parkingu musieliśmy się dostać na drugą stronę ulicy. W pobliżu nie ma przejścia dla pieszych, podjeżdżamy kawałek (ok. 50 m) do schodów prowadzących na trasę rowerową.

Teren płatnego parkingu przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn przy drodze wojewódzkiej 969 w Dębnie

Dębno – szlak zielony rowerowy Velo Czorsztyn

Po dostaniu się na drugą stronę jezdni musieliśmy pokonać strome schody, które wyprowadziły nas na trasę rowerową oznakowaną szlakiem zielonym. Ścieżka rowerowa jest tu gładka, asfaltowa i dość szeroka.

Dębno - strome schody prowadzące na trasę rowerową Velo Czorsztyn przy drodze wojewódzkiej 969 w DębnieDębno, strome schody prowadzące na szlak rowerowy Velo Czorsztyn, rowerzyści - dziecko, mężczyzna, niebieskie nieboSzeroka droga rowerowa na szlaku zielonym w Dębnie, prowadząca wzdłuż drogi wojewódzkiej 969 w Dębnie

Po około 600 m dojechaliśmy do rozwidlenia, na którym wybraliśmy drogę idącą w prawo i prowadzącą przez most – kierunek Czorsztyn.

Skręcając w lewo obiera się kierunek – Niedzica (trasa prowadzi pod mostem).

Miejsce to jest bardzo dobrze oznakowane (od strony Dębna 😉).

Po skręcie w prawo do pokonania mieliśmy krótki, ale wygodny podjazd, który wyprowadził nas na niedawno oddany do użytku most prowadzący nad Rzeką Dunajec. Jeszcze podczas naszego ostatniego wyjazdu do Krościenka nad Dunajcem zorganizowany był tu ruch wahadłowy i sporo czasu traciło się stojąc przed światłami. Byliśmy miło zaskoczeni, że remont dobiegł końca 😊

Rowerzyści, rozwidlenie (Niedzica w lewo, Czorsztyn w prawo) na moście Dębnie na zielonym szlaku rowerowym - Velo Czorsztyn, niebieskie nieboDębno - most, rozwidlenie - Niedzica w lewo, Czorsztyn w prawo na zielonym szlaku rowerowym - Velo CzorsztynRowerzyści na moście w Dębnie, Velo CzorsztynDębno - droga biegnąca do Krościenka nad Dunajcem, most nad rzeką Dunajec, niebieskie niebo

Po przejechaniu przez most nad Rzeką Dunajec zawinęliśmy w lewo i zgodnie z oznakowaniem zaczęliśmy zjeżdżać w dół. Następnie przejechaliśmy pod mostem i wyjechaliśmy nad brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego.

Znak - Gmina Czorsztyn do zobaczeniaDziecko na rowerze przy znaku - Gmina Czorsztyn do zobaczenia

Dziecko zjeżdżające z mostu w stronę Czorsztyna, ścieżka rowerowa Velo Czorsztyn

1,4 km – zgodnie z tablicami informacyjnymi skręciliśmy w prawo, trasa prowadziła nas lekko w dół.

Na trasie Velo Czorsztyn nie brakuje barierek ochronnych, miejsc wypoczynkowych przygotowanych z myślą o rowerzystach i spacerowiczach, stojaków na rowery, koszy na śmieci oraz kempingów i barów, które w dużej części są nieczynne poza sezonem letnim.

Dziecko, trasa rowerowa - kierunek Czorsztyn

Miejsce wypoczynkowe na trasie Velo Czorsztyn, rowerzyści
Miejsce wypoczynkowe na trasie Velo Czorsztyn

Po chwili wjechaliśmy na przepiękny odcinek trasy Velo Czorsztyn prowadzący bezpośrednio przy brzegu Jeziora Czorsztyńskiego. Jesienne barwy, niebieskie niebo… to wszystko komponowało się zachwycająco… Co kawałek zatrzymywałam się i robiłam zdjęcia…

Trasa na tym odcinku jest zabezpieczona barierkami przy Jeziorze Czorsztyńskim, więc jest bezpiecznie. Jedyne na co mogłabym zwrócić uwagę to ostre zakręty ograniczające nieco widoczność. Akurat w dniu naszej wycieczki nie było to dużym problemem, ponieważ ruch na Velo Czorsztyn nie był jakość szczególnie natężony. Mimo wszystko warto wspomnieć dziecku, aby zachowało szczególną ostrożność zbliżając się do zakrętów.

Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że w sezonie istnieje możliwość skorzystania z promu rowerowego kursującego pomiędzy Czorsztynem, a Niedzicą. Jesienią nie ma tu tego typu atrakcji. Na Jeziorze Czorsztyńskim pływają tylko pontony i łodzie należące do wędkarzy.

Rowerzyści jadący wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego, jesienna sceneria, niebieskie niebo, szlak rowerowy Velo CzorsztynRowerzyści, dziecko z tatą jadący trasą Velo Czorsztyn, jesieńTrasa rowerowa Velo Czorsztyn biegnąca wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego, jesień

3,6 km – na moment trasa Velo Czorsztyn odbija w lewo i nie prowadzi bezpośrednio przy linii brzegowej Jeziora Czorsztyńskiego. Po chwili przejeżdżamy przez mostek i mijamy domki letniskowe.

Rowerzyści, szlak zielony - Velo Czorsztyn

Mostek na trasie rowerowej Velo Czorsztyn

3,9 km – ponownie wyjechaliśmy na trasę prowadzącą wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego. Znów mogliśmy nacieszyć oczy wspaniałymi jesiennymi widokami. Z trasy Velo Czorsztyn podziwiać można nasze ukochane Pieniny, sąsiadujące z Pieninami – Gorce, Tatry, a nawet najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego – Babią Górę. Wisienką na torcie jest jednak widok na Ruiny Zamku w Czorsztynie oraz na średniowieczny Zamek w Niedzicy.

Trasa rowerowa VELO CZORSZTYN wokół Jeziora Czorsztyńskiego, jesień, niebieskie nieboDziecko na trasie Velo Czorsztyn jadące na rowerze wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego, piękny jesienny dzień

6,3 km – dotarliśmy do kolejnego na trasie Velo Czorsztyn miejsca wypoczynkowego przygotowanego dla rowerzystów. Postanowiliśmy zrobić sobie tutaj krótką przerwę na małe co nieco. Nasz dziewięciolatek skorzystał z okazji i rozkoszował się smakiem zakupionych na parkingu w Dębnie serków góralskich. Ja wykorzystałam ten czas na robienie zdjęć. Ta wiata wypoczynkowa usytuowana jest we wspaniałym miejscu… Rozciąga się stąd cudowny widok na Jezioro Czorsztyńskie, a w oddali widać stąd nawet Babią Górę.

Stare fotografie, miejsce wypoczynkowe na trasie Velo Czorsztyn
Miejsce wypoczynkowe na trasie Velo Czorsztyn

Miejsce wypoczynkowe na trasie Velo Czorsztyn, piękny, jesienny widok na Jezioro CzorsztyńskieJesień, Widok na jJezioro Czorsztyńskie z miejsca wypoczynkowego na trasie Velo CzorsztynWidok na jesienne Jezioro CzorsztyńskieSerek góralski, Jezioro Czorsztyńskie

Mały rowerzysta odpoczywający na ławce na trasie Velo Czorsztyn, serki góralskie

Po przerwie wróciliśmy na trasę rowerową i kierowaliśmy się nadal szeroką i asfaltową drogą, która dla odmiany nie prowadziła nas przez chwilę przy samej linii brzegowej Jeziora Czorsztyńskiego. Na tym odcinku wróciły mi zeszłoroczne wspomnienia, ponieważ mijaliśmy miejsce, z którego startowaliśmy na wycieczkę po Jeziorze Czorsztyńskim naszym pontonem. A jak się domyślacie, to są wyjątkowe wspomnienia… Aktualnie poziom wody w jeziorze był tak duży, że nasza miejscówka była cała zalana. Relację z tej pontonowej wycieczki znajdziesz tutaj: Jezioro Czorsztyńskie – Zamek w Czorsztynie i Zamek w Niedzicy – pontonem po jeziorze

Szeroka asfaltowa droga na trasie Velo Czorsztyn, jesień

Po drodze minęliśmy nieczynne budki z jedzeniem i plażę położoną oczywiście nad Jeziorem Czorsztyńskim.

Rowerzyści, Velo Czorsztyn, jesień, słoneczne popołudnie

Po dojechaniu do końca drogi postanowiliśmy na moment zboczyć z trasy rowerowej i udać się nad sam brzeg jeziora. Skusiły nas piękne widoczki…

Minęliśmy szlaban, podjechaliśmy kilka metrów i skręciliśmy w prawo, po chwili byliśmy na miejscu.

Uśmiechnięci rowerzyści - dziecko z tatą na tle statku wycieczkowego nad Jeziorem Czorsztyńskim Statek, brzeg Jeziora Czorsztyńskiego, rowerzyściRowerzyści - dziecko z mamą, brzeg Jeziora CzorsztyńskiegoRowery, brzeg Jeziora Czorsztyńskiego

Następnie wróciliśmy na trasę rowerową. Od razu zaznaczę, że w tym miejscu bez mapy nie mielibyśmy pewności czy dobrze jedziemy.

Na tym odcinku brakuje jakiegoś wyraźnego oznaczenia kierunku jazdy trasą Velo Czorsztyn.

Tak więc wjechaliśmy na mało ruchliwą w dniu naszej wycieczki szeroką drogę, z której mogliśmy podziwiać należący do Gorców szczyt Lubań z wieżą widokową. Odcinek prowadzący drogą mierzył około 800 metrów.

Rowerzyści, droga, widok na Lubań z trasy rowerowej VELO CZORSZTYN, słoneczny dzień, niebieskie niebo, jesienne barwy

Następnie skręcamy w prawo na drogę rowerową, po chwili dojechaliśmy do mostku zbudowanego nad potokiem Mizerzanka.

8,4 km – przejechaliśmy przez most i ponownie znaleźliśmy się przy Jeziorze Czorsztyńskim.  Na tym odcinku trasy rowerowej Velo Czorsztyn doskonale było widać Tatry.

Rowerzysta przejeżdżający przez most na trasie Velo Czorsztyn, widok na Tatry

Dziecko w kasku na rowerze jadące szeroką, asfaltową drogą - Velo Czorsztyn, widok na Jezioro Czorsztyńskie i TatryJesienny widok na Tatry z trasy rowerowej Velo Czorsztyn

9,5 km – dotarliśmy do otwartej budki z jedzeniem – FABRYKA SMAKU. Nasz syn nie potrafił przejechać obok niej obojętnie… Zachciało się Mu bardzo, ale to bardzo jeść 😉 Postanowiliśmy zrobić sobie tu dłuższą przerwę, nie protestowaliśmy. Drewniany taras widokowy stojący nad samym brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego był doskonałym miejscem na relaks i kubek dobrej kawy. Słońce było coraz niżej. Nie mogliśmy jeszcze przywyknąć, że dzień jest krótszy o godzinę. W końcu byliśmy tu świeżo po zmianie czasu na zimowy.

Rowerzyści - mężczyzna z dzieckiem, Velo Czorsztyn, w oddali bar Fabryka Smaku na szlaku zielonym rowerowymBar Fabryka Smaku - na szlaku zielonym Velo Czorsztyn, drewniany podest, leżaki, niebieskie niebo

Rowerzyści - dziecko z tatą odpoczywający przy stolikach - drewniany taras, Bar Fabryka Smaku - na trasie rowerowej Velo CzorsztynDziecko w Barze Fabryka Smaku -Velo Czorsztyn, talerz z kiełbasami i chlebem

Rowery oparte o drewniany taras baru Fabryka Smaku na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, widok na Jezioro Czorsztyńskie

Widok na Jezioro Czorsztyńskie z drewnianego tarasu Baru Fabryka Smaku - na trasie rowerowej Velo Czorsztyn

Po tak przyjemnym przystanku ruszyliśmy w dalszą drogę. Przez cały czas towarzyszyły nam cudowne, jesienne widoki. Na tym odcinku minęliśmy port. Na trasie było coraz mniej rowerzystów.

Dziecko jadące na rowerze trasą rowerową Velo Czorsztyn wzdłuż Jeziora Czorsztyńskiego, zachód słońcaJesienny widok na Jezioro Czorsztyńskie

Jesienne liście, Jezioro Czorsztyńskie,

Rowerzyści nad brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego przy trasie Velo Czorsztyn, jesienny krajobraz Widok na Jezioro Czorsztyńskie, jesień na zielonym szlaku Velo Czorsztyn, niebo zakolorowane przez zachodzące słońce

10,8 km – z trasy Velo Czorsztyn mogliśmy podziwiać Ruiny Zamku w Czorsztynie. Po chwili dojechaliśmy do kolejnego miejsca wypoczynkowego przygotowanego z myślą o rowerzystach. Można tu również rzucić okiem na mapę prezentującą całą trasę dookoła Jeziora Czorsztyńskiego.

Jesienne ruiny Zamku w Czorsztynie
Widok na Ruiny Zamku w Czorsztynie z trasy rowerowej Velo Czorsztyn
Tablica z mapą VELO CZORSZTYN - ścieżka rowerowa dookoła Jeziora Czorsztyńskiego
Mapa – ścieżka rowerowa dookoła Jeziora Czorsztyńskiego
Jesień na trasie rowerowej Velo Czorsztyn

Jesienne drzewo

Minęliśmy miejsce wypoczynkowe i kierowaliśmy się dalej naszą szeroką drogą prowadzącą wzdłuż jeziora. Po chwili wyprowadziła nas ona na drogę dostępną dla samochodów. Tu, podobnie jak poprzednio ruch samochodowy nie był natężony, a na dodatek po prawej stronie drogi  wyznaczona była droga dla rowerów (na zdjęciu przykryta dywanem z liści). Droga dla rowerów urywa się dosłownie na moment (przy małej oczyszczalni ścieków).

Trasa rowerowa Velo Czorsztyn, jesieńGPS rower

12,1 km – naszym oczom ponownie ukazało się Jezioro Czorsztyńskie, nad którym w oddali wznosiły się tatrzańskie szczyty. Minęliśmy budki z jedzeniem i na skrzyżowaniu skręciliśmy w prawo.

Późne popołudnie nad Jeziorem Czorsztyńskim, widok na Tatry z trasy rowerowej Velo Czorsztyn

Zaczął się podjazd prowadzący między zabudowaniami, który początkowo nie był jakoś szczególnie wymagający.

Jednak im bliżej byliśmy polany widokowej, która była naszym celem, tym bardziej robiło się stromo. Dojechaliśmy do rozwidlenia, na którym skręciliśmy w lewo na wspomniany punkt widokowy.

Uwaga, droga idąca w prawo (wariant żółty) omija wspomnianą polanę widokową.

Ostatni odcinek podjazdu jest dość wymagający, dziecko może ten kawałek podprowadzić swój rower, można mu też w tym troszkę pomóc 🙂

Rowerzysta na Velo Czorsztyn, szeroka i asfaltowa droga, późne, jesienne popołudnie Rowerzyści, dziecko z tatą, podjazd między zabudowaniami na polanę widokową na trasie rowerowej Velo Czorsztyn

Punkt widokowy na Zamek Czorsztyn, Zamek Niedzica i Tatry

Jesienny widok na Zamek w Czorsztynie i Jezioro Czorsztyńskie,

13 km – dojechaliśmy do punktu widokowego na Jezioro Czorsztyńskie, Ruiny Zamku Czorsztyn, Zamek Niedzica i Tatry. Miejsce to jest wyjątkowe… Widoki rozciągające się z tej obszernej polany zostaną w naszej pamięci na długo… Jesienne, kolorowe drzewa otulające kamienne ruiny gotyckiego Zamku w Czorsztynie i wynurzające się w oddali tatrzańskie szczyty robiły piorunujące wrażenie… Aby zobaczyć te wszystkie wspaniałe widoki należy kierować się w górę, a następnie wzdłuż polany.

Mężczyzna z dzieckiem - rowerzyści, polana widokowa na Tatry - Velo Czorsztyn

Widok na Tatry, Velo Czorsztyn - punkt widokowy na trasie rowerowej Żółty jesienny liść, polana widokowa w Czorsztynie

Jesienny liść, widok na tatrzańskie szczyty

Widok na Tatry z Velo CzorsztynPnąca się w górę droga prowadząca na polanę widokową na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, jesień Jesienny widok na Tatry z polany widokowej na trasie Velo Czorsztyn Punkt widokowy na Jezioro Czorsztyńskie, zachód słońca, trasa Velo Czorsztyn Uśmiechnięte dziecko na rowerze, polana przy szlaku rowerowym Velo Czorsztyn Polana widokowa na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, zbliżający się jesienny zachód słońca Rowerzyści - dziecko z mamą na polanie widokowej na Velo Czorsztyn, w tle ruiny Zamku Czorsztyn

Para rowerzystów na polanie widokowej na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, w tle ruiny Zamku Czorsztyn

Widok na Tatry i Jezioro Czorsztyńskie z trasy rowerowej Velo Czorsztyn, jesień Trasa rowerowa Velo Czorsztyn, jesienna sceneria, widok na Ruiny Zamku Czorsztyn

Widok na Zamek Czorsztyn i Jezioro Czorsztyńskie, jesienna sceneriaWidok na Zamek w Czorsztynie i Jezioro Czorsztyńskie, jesienna sceneria

Zamek w Czorsztynie, jesień

Jezioro Czorsztyńskie, nad którym wznoszą się tatrzańskie szczyty, jesieńSzeroka droga na Velo Czorsztyn, widok na tatrzańskie szczyty

Ten punkt widokowy stał się naszym celem w dniu naszej wycieczki, ponieważ wielkimi krokami zbliżał się zachód słońca. Nie chcieliśmy wracać z synem na parking w Dębnie w egipskich ciemnościach. Poza tym nasz Namirek z samego rana musiał stawić się na zajęciach w szkole, a my musieliśmy zameldować się przy komputerach. Mimo wszystko oświetlenie przydało się w drodze powrotnej na parking. Na trasie Velo Czorsztyn w kierunku Dębna wieczorną porą było pusto, nad brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego można było dostrzec co kawałek wędkarzy i latające nad głowami nietoperze  😅 Niebo było zakolorowane na pomarańczowo-różowo, a wiatr rozwiewał chmury.

Po dotarciu na parking było już ciemno. Rowery wylądowały na bagażniku i ruszyliśmy w drogę do Bielska-Białej. Do domu dojechaliśmy dopiero po około trzech godzinach. Ale naprawdę było warto! Syn stwierdził, że była to Jego najpiękniejsza wycieczka rowerowa w życiu   ❤🏔🚲  Myślę, że to najlepsze potwierdzenie, że trasa Velo Czorsztyn jest wyjątkową trasą rowerową w Polsce.

Rowerzyści, mężczyzna, dziecko na trasie Velo Czorsztyn, niebo zakolorowane po zachodzie słońca

Zobacz koniecznie: Droga Pienińska rowerem z dzieckiem, Sromowce Niżne – Czerwony Klasztor – Szczawnica

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic