Schronisko na Łapsowej Polanie szlak z Obidowej

Drogowskaz, biała tabliczka w krztałcie strzałki, szlak niebieski do Koliby na Łapsowej Polanie - 4 minutyTo była nasza druga wizyta w  Gorcach.  Ponad dwa lata temu zdobyliśmy  najwyższy szczyt  w tym paśmie Turbacz.  Nie będę ukrywać, że nasze plany na sobotę były całkiem inne. Niestety halny wiatr szalejący w Tatrach  pokrzyżował nasze plany. Tym sposobem wylądowaliśmy w  Obidowej – niewielkiej wsi leżącej w województwie małopolskim  nieopodal  Nowego Targu.  Naszym celem była  Koliba na Łapsowej Polanie. Wybraliśmy tę trasę do schroniska, ponieważ jest zdecydowanie mniej uczęszczana niż  szlak niebieski  mający swój początek w  Nowym Targu.  Trasa mierzy niespełna  osiem kilometrów  (w dwie strony), spokojnie można wybrać się tu na wycieczkę z dziećmi. Oczywiście trzeba przygotować się na kamieniste podejścia, ale nie są one jakoś szczególnie wymagające. Ogólnie  szlak zielony  prowadzi przez piękny,  gorczański las.  Po drodze mijamy  Polanę Rożnową  z widokiem na  Turbacz.  A spod schroniska rozciąga się niesamowita  panorama Tatr  (trzeba mieć jednak odrobinę szczęścia do widoczności 😅).

Trasa:  Obidowa (szlak zielony) – Polana Rożnowa – Pod Bukowiną Obidowską (szlak czarny) – Łapsowa / Polana Łapsowa Wyżna (szlak niebieski) –  Schronisko na Łapsowej Polanie – powrót tą samą trasą

Data:  3 październik 2020

Dystans: około  7.85 km

Czas trwania:  około 2:30 h (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  805 m

Maksymalne wzniesienie:  1036 m

Obidowa parking

Grubo przed 9:00 dojeżdżamy do  Obidowej,  mijamy całodobowy, płatny parking  ZOMA – PROMO znajdujący się po prawej stronie jezdni. Nie decydujemy się jednak na zostawienie samochodu na tym parkingu.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.549148, 20.033458 oraz 49.549085, 20.034435

Przejeżdżamy most i skręcamy w lewo. Trafiamy na prywatny parking, na którym zostawiamy nasz samochód. Cena za 2 godziny postoju to 5 zł. Za cały dzień płacimy natomiast 10 zł.

Parametry GPS parkingu: 49.548834, 20.035089

Jesteśmy na interesującym nas  szlaku zielonym.  Mimo, że słońce świeciło to był dość chłodny poranek. Na trawie można było dostrzec poranną rosę.Prywatny, płatny parking - Obidowa przy szlakach na Turbacz, do Schroniska Koliba na Łapsowej Polanie oraz Schroniska - Stare WierchyParking w ObidowejPaździernikowy poranek w Obidowej, polana, wilgoć

Z parkingu musimy się kawałeczek cofnąć do mostu, przez który kilka minut wcześniej przejeżdżaliśmy samochodem. Most, Wieś ObidowaZa mostem skręcamy w lewo. Kierujemy się cały czas  zielonym szlakiem.  Tutaj żegnamy się z asfaltem. Mijamy ostatnie gospodarstwa.Turyści - mężczyzna z dzieckiem na zielonym szlaku z Obidowej, szeroka drogaIndykiPo chwili wchodzimy na kamienistą drogę leśną. Przez ostatnie dni padał intensywnie deszcz, przez co po szlaku płynął potok (było dość ślisko), a w powietrzu była ogromna wilgoć. Było czuć intensywny zapach lasu. Nasz  zielony szlak  cały czas pnie się w górę.Drewniany wóz, szopa - tartak przy zielonym szlaku w Obidowej, szeroka, kamienista drogaOznaczenie szlaku zielonego na drzewie

Kamienista ścieżka leśna, zielony szlak w ObidowejTuryści (mężczyzna z dzieckiem) na zielonym szlaku w Obidowej, kamienista droga, lasSzeroka droga leśna, szlak zielony ObidowaPnąca się w górę kamienista ścieżka leśna, turysta z dzieckiem, wilgotny poranek, szlak zielony - ObidowaPo pokonaniu 600 m od parkingu w  Obidowej  po lewej stronie przy  szlaku zielonym  jest kapliczka leśna. Droga jest szeroka i kamienista, nadal idzie w górę. Nasze tempo było iście spacerowe. Przy ścieżce można było znaleźć sporo grzybów. Nie brakowało: borowików, maślaczków, gniewusów.  Można byłoby z nich zrobić niezłą jajecznicę. Kapliczka leśna przy zielonym szlaku w Obidowej

Mężczyzna z dzieckiem, leśna ścieżka w Gorcach

Gorce, las, droga

Jesień w Gorcach, mokra od deszczu droga leśna

Muchomory czerwone

Grzyb borowik

Po przejściu kolejnych 100 metrów (1.60 km) droga w końcu łagodnieje.Turysta z dzieckiem na zielonym szlaku w Gorcach, leśna ścieżka

Polana Rożnowa

Gorce, polana, dziecko z rozłożonymi rączkami trzymające w ręce pluszowego żółwia2.30 km –  Polana Rożnowa  położona jest  940 – 980 m n.p.m.  Z polany rozciąga się widok na  Dolinę Lepietnicy, Średni Wierch  oraz  najwyższy szczyt Gorców  –  Turbacz.  Decydujemy się tu na krótką przerwę. Syn koniecznie miał ochotę coś przekąsić. Polana w Gorcach na zielonym szlaku idącym ze wsi Obidowa, jesienne barwySzczęśliwe dziecko na polanie w Gorcach - szlak zielony, w tle krajobraz górskiDalej kierujemy się prostą przyjemną drogą. Po 200 metrach (2.50 km) decydujemy się na chwilkę zboczyć z  zielonego szlaku –  skręcamy w lewo i schodzimy parę kroków w dół, aby podejść pod budkę obserwacyjną, która stoi na  Polanie Rożnowej.Dziecko pokazujące paluszkiem na budkę obserwacyjną stojącą poniżej szlaku zielonego w Gorcach

Polana w Gorcach przy czarnym szlaku, jesienne barwy

Pod Bukowiną Obidowską

Pod Bukowiną Obidowską –  983 m n.p.m. – skrzyżowanie szlaków.  Po kolejnych 100 metrach (2.60 km) dochodzimy do skrzyżowania szlaków.  W tym miejscu porzucamy  szlak zielony  i  obieramy  szlak czarny. Drogowskaz informuje nas, że do  Schroniska – Koliby na Łapsowej Polanie  mamy jeszcze 15 minutek drogi. Można wybrać się stąd również w przeciwnym kierunku na  Turbacz  (szlak niebieski,  1:45h). Łapsowa w Gorcach, skrzyżowanie szlaków

Łapsowa w Gorcach, biała tabliczka w krztsałcie strzałki (drogowskaz) informujący, że do Schroniska Koliby na Łapsowej Polanie jest 15 minut szlakiem czarnymKierujemy się  niebieskimi znakami  i wchodzimy na szeroką, wygodną drogę, która momentami schodzi w dół.Mały turysta - dziecko na czarnym szlaku w Gorcach, okolice Łapsowej Polany, szeroka droga leśnaPopłoch pospolity (oset)Turystka z dzieckiem na czarnym szlaku idącym z Obidowej w Gorcach, szeroka, leśna droga

Łapsowa / Polana Łapsowa Wyżna

3.75 km – dochodzimy do  skrzyżowania szlaków na Polanie Łapsowej Wyżnej  (935 – 950 m n.p.m.).  Znajduje się tu nieduża, murowana  Kapliczka Św. Bartłomieja.  W tym miejscu porzucamy  znaki czarne.  Dalej kierujemy się  szlakiem niebieskim  do  Koliby na Łapsowej Polanie  (5 minut), odbijamy w lewo i idziemy wygodną drogą w dół (zdjęcie 3).  Skrzyżowanie szlaków w Gorcach, czarnego oraz niebieskiego idącego do Koliby na Łapsowej Polanie, kapliczka leśnaTabliczka, szlak niebieski - Koliba na Łapsowej Polanie 5 minut, dodatkowo oznaczenie szlaku rowerowego Dziecko odpoczywające w miejscu skrzyżowaniu szlaku czarnego oraz niebieskiego w Gorcach, szeroka droga leśna, słup z drogowskazamiDrogowskaz, strzałka, szlak niebieski, Koliba na Łapsowej Polanie 4 minuty, lasMężczyzna idący leśną drogą do Koliby na Łapsowej Polanie

Zadowolone dziecko na tle budynku schroniska - Koliby na Łapsowej Polanie, jesienne przedpołudnie

Schronisko – Koliba na Łapsowej Polanie

Budynek schroniska - Koliby na Łapsowej PolanieAplikacja wskazuje, że od parkingu w  Obidowej  przeszliśmy 4 km jesteśmy przy budynku schroniska.  Koliba na Łapsowej Polanie  położona jest około  900 m n.p.m.  Oferuje turystom 34 miejsca noclegowe (pokoje 2 – 10 osobowych) oraz możliwość rozbicia namiotu na polu namiotowym. Ponadto do dyspozycji gości jest wiata z miejscem na grilla oraz wyznaczone miejsce na ognicho. Jest również bufet, w którym można kupić pamiątki, słodycze oraz napoje. Ja oczywiście tradycyjnie wzbogaciłam się o nową pocztówkę, na której przybiłam pieczątkę schroniska. Mimo wczesnej godziny skusiliśmy się na bigos oraz na racuchy ze śmietaną. Z całego serducha polecam! Porcje są duże, a jedzenie świeże i smaczne. Również obsługa schroniska na duży plus – miła, pozytywnie nastawiona do klienta.Drewniany budynek Schroniska na Łapsowej Polanie, niebieskie niebo

Koliba na Łapsowej Polanie adres

os. Marfiana Góra 20

34-400 Nowy Targ, skr. poczt. 100

tel. 535 579 403Drogowskazy wiszące na ścianie budynku schroniska - Koliby na Łapsowej PolaniePoniżej jadalnia z kominkiem w  Kolibie na Łapsowej Polanie.Wnętrze schroniska na Łapsowej Polanie, drewniane stoły, kominekTak jak wspominałam na początku wpisu spod schroniska rozciąga się panorama na  Tatry.  Niestety w dniu naszej wycieczki widoczność pozostawiała wiele do życzenia 😉Krajobraz rozciągający się z okolic Schroniska na Łapsowej Polanie w Gorcach - widok na Tatry, zachmurzone nieboW oczy rzuca się również stojąca na polanie  rzeźba owieczki –  Czerwonego Kapturka z wilkiem.  Została ona wykonana przez  Michała Batkiewicza. Podobno w  Gorcach  są w sumie trzy rzeźby owieczek.  Tworzą one  ’owczy szlak’. Turyści bardzo chętnie robią sobie zdjęcia z owieczką oraz wilkiem. Figurka przedstawiająca owcę - turystkę z wilkiem znajdująca się przy Schronisku na Łapsowej Polanie, szlak owczy w Nowym TarguDziecko stojące obok figurki owcy turystki - Czerwonego Kapturka z wilkiem na Łapsowej Polanie w Gorcach, owczy szlak Nowego TarguDziecko trzymające pluszowego żółwia, stojące przy drzewie na Łapsowej Polanie w GorcachSpędzamy miło czas na kocyku przed budynkiem schroniska. Teren wokół koliby jest bardzo fajnie zagospodarowany: są ławeczki, a na drzewach wiszą hamaki. śmiechnięty turysta z dzieckiem odpoczywający na Łapsowej Polanie w Gorcach, październikowe popołudnieBigos, kawa na drewnianym stoliku przy Schronisku na Łapsowej PolanieDziecko jedzące racuchy ze śmietaną i borówkami zamówione w Kolibie na Łapsowej Polanie, polana przy schronisku, w tle inni turyściZejście na  parking w Obidowej  poszło nam sprawnie. Byliśmy naprawdę dobrze z czasem. Stwierdziliśmy, że szkoda wracać już do domu skoro przejechaliśmy z  Bielska  tyle kilometrów. Spontanicznie podjęliśmy decyzję o odwiedzeniu  Pienin Spiskich.  Konkretnie  najwyższego szczytu tego pasma –  Żaru.  Z  Obidowej  do  Dursztyna,  w którym swój początek miał nasz  szlak na Żar  musieliśmy przejechać samochodem około 30 km. Powiem tylko, że było warto! Zapraszam do przejrzenia relacji z tej nieplanowanej wycieczki: Żar szlak z DursztynaWidok rozciągający się z wieży widokowej na szczycie Żar w Pieninach Spiskich. Wido na Frydman, Dębno, Jezioro Czorsztyńskie oraz Gorce.

Widok z wieży widokowej stojącej na szczycie Żar w Pieninach Spiskich

Zapraszam do przejrzenia relacji z wizyty na Turbaczu:

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic