Cieńków Wisła – szlak żółty

Cieńków Wisła ławka, dziecko odpoczywające na ławce, polana, konie

Po pięknym tygodniu, weekend w Beskidach zapowiadał się niestety deszczowo. Bez zastanowienia spakowaliśmy nasze plecaki i ruszyliśmy w drogę. Ostatni piątkowy wieczór lata spędziliśmy na żółtym szlaku w Wiśle Czarne. Wybraliśmy się na Cieńków należący do Pasma Baraniej Góry. Jest to niezwykle widokowy i długi grzbiet, na którym panuje prawdziwa beskidzka sielanka… Poza pięknymi, rozległymi polanami, na których spotkać można koniki i owce, podziwiać można stąd szczyty należące do Beskidu Śląskiego. Nam udało się również załapać na ostatni tego lata zachód słońca…

Trasa: Wisła Czarne, Mała Zapora (szlak żółty) – Cieńków – powrót tą samą trasą

Data: 22 wrzesień 2023 r.

Dystans:  5 km

Czas trwania:  1,5 h

Maksymalne wzniesienie:  718 m

Wisła parking*

Wisła Czarne parking przy szlaku żółtym

Samochód zaparkowaliśmy na płatnym parkingu w Wiśle Czarne – Mała Zapora na przeciwko budynku Aries Hotel & SPA Wisła zaraz przy szlaku żółtym, którym szliśmy na Cieńków.

Opłatę za postój pojazdu należy uiścić w parkomacie, wynosi ona 10 zł za 3 godziny postoju (nie ma możliwości opłacenia mniejszej ilości godzin za postój).

Czwarta i każda kolejna godzina parkowania jest dodatkowo płatna.

*Dane o parkingu oraz cennik z dnia 22 wrzesień 2023r.

Parametry GPS parkingu:
Parametry GPS parkingu Wisła Czarne, Mała Zapora – szlak żółty: 49.6176908N, 18.9203147E

Wisła szlak żółty – Cieńków

Kilka słów o szlaku żółtym 😊 Trasę, którą tu opisałam zaliczę do krótkich i łatwych szlaków w Beskidach ze względu na szeroką i wygodną drogę, która prowadzi na Cieńków. Wybierając się jednak na ten szlak trzeba wziąć pod uwagę, że droga ta w dużej mierze pnie się w górę. Zapraszam do zapoznania się z dokładnym opisem szlaku żółtego na Cieńków.

Z parkingu w Wiśle Czarne – Mała Zapora od razu skręciliśmy w lewo i weszliśmy na szeroką drogę leśną, która prowadziła nas w górę szlaku żółtego.

Wisła Czarne, czerwona tabliczka z mapką - ZAPOROWA PĘTLA, szlak żółty

Widok na parking w Wiśle Czarne z żółtego szlakuSzeroka i kamienista droga idąca przez las na żółtym szlaku w WiśleDziecko na żółtym szlaku w Wiśle, szeroka i kamienista droga leśna idąca w górę

Po około 250 m szeroka droga na szlaku żółtym zawinęła w prawo.

Oznaczenie szlaku żółtego na drzewie, biały wykrzyknik ostrzegający przed zmianą kierunku dalszej wędrówki szlakiem żółtym

Szeroka droga leśna zawijająca w prawo, szlak żółty - Wisła CzarneSzlak żółty w Wiśle, turysta z dzieckiem, szeroka i błotnista droga leśna

0,3 km – z utwardzonej drogi weszliśmy na charakterystyczne dla wiślańskich szlaków szerokie betonowe płyty. Droga prowadziła nas tu ostro w górę, po 200 metrach zawinęła w prawo. Po chwili weszliśmy ponownie na szeroką drogę leśną, która na moment złagodniała.

Dziecko, betonowe płyty na żółtym szlaku w Wiśle, lasMiejsce skrętu szlaku żółtego w Wiśle w prawo, betonowe płytyTurysta z dzieckiem, koniec betonowych płyt na żółtym szlaku w Wiśle, droga kamienista - leśna

Turyści - mężczyzna i dziecko na żółtym szlaku w Wiśle, szeroka kamienista droga

0,75 km – doszliśmy do rozwidlenia, po lewej oraz prawej stronie drogi są ustawione tu tablice informacyjne o szlaku spacerowym – Pętla Cieńkowska. Jest tu również stojak na rowery i kosz na śmieci. W dniu naszej wycieczki mijało nas na tej trasie kilka rowerów elektrycznych.

Skręcając na rozwidleniu w prawo można zobaczyć Skocznię narciarską Malinka im. Adama Małysza w Wiśle z góry (skocznia była zamknięta, udało się nam zobaczyć skocznię jedynie przez płot 😊 ).

Rozwidlenie na szerokiej drodze leśnej na szlaku żółtym w WiślePętla Cieńkowska, szlak spacerowy, tablica informacyjna na żółtym szlaku w WiśleTablica informacyjna, stojak na rowery, szlak żółty - Wisła

Skocznia Adama Małysza

Poniżej prezentuję zdjęcie Skoczni narciarskiej Malinka im. Adama Małysza w Wiśle na szlaku żółtym.

Skocznia narciarska Malinka im. Adama Małysza w Wiśle widziana z góry - żółty szlak w Wiśle
Skocznia narciarska Malinka im. Adama Małysza w Wiśle

W 2010 roku z mężem (wtedy jeszcze narzeczonym 😅) mieliśmy przyjemność zwiedzać Skocznię Narciarską w Wiśle Malińce. Udało mi się wygrzebać na dysku zdjęcia z tej wycieczki.

Skocznia Narciarska im. Adama Małysza w Wiśle MalińceSkocznia Narciarska w Wiśle Malińce widziana z góry

Skocznia Narciarska w Wiśle Malińce - widok z góry

Wróciliśmy na szlak żółty i pięliśmy się dalej w górę szeroką i kamienistą drogą, która momentami łagodniała, aby zaraz znowu iść w górę. Na szlaku było spokojnie, nie było tu żywej duszy…

Kamienista droga na szlaku żółtym w WiśleOznaczenie szlaku żółtego na drzewieTurysta z dzieckiem na beskidzkim szlakuSzeroka droga prowadząca przez beskidzki las, żółty szlak w WiśleSzeroka i pnąca się w górę droga leśna na szlaku żółtym w WiśleDziecko na szerokiej drodze leśnej w Beskidzie Śląskim, szlak żółty w Wiśle

1,7 km – szlak żółty doprowadził nas do miejsca wypoczynkowego (stół z ławkami, stojak na rower, kosz na śmieci). Nie mogło również zabraknąć tablicy z mapką Pętli Cieńkowskiej.

Miejsce wypoczynkowe - drewniany stół z ławkami na żółtym szlaku w WiśleTablica informacyjna, mapka, co warto zobaczyć - Pętla Cieńkowska w WiśleMiejsce wypoczynkowe na beskidzkim szlaku, dziecko

Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy w dalszą drogę szlakiem żółtym, który na tym odcinku zdecydowanie złagodniał. Przechodzimy tuż obok szczytu Cienków Niżni (720 m n.p.m.).

Droga leśna w Beskidzie Śląskim, WisłaWidok rozciągający się z żółtego szlaku w WiśleTurysta z dzieckiem na żółtym szlaku - Wisła, szeroka i prosta droga leśna, tablica Pętla Cieńkowska

2,1 km – doszliśmy do rozwidlenia i do końca drogi pieszo – rowerowej. Za znakiem kierowaliśmy się w górę drogi widocznej na poniższym zdjęciu.

Szeroka droga, szlak żółty Wisła

Po chwili wyszliśmy przy Górnej Stacji kolei linowej Cieńków, minęliśmy piękny, drewniany budynek Karczmy Jedlowo, przy którym moją uwagę przyciągnęły cudne róże i kierowaliśmy się prosto w dół polany, z której doskonale był widoczny już nasz cel.

Dziecko na żółtym szlaku w Wiśle, Cienków - w tle Karczma JedlowoWyciąg Wisła - Cieńków, krajobraz górskiTablice informacyjne - kolej linowa Cienków w Wiśle

Białe różeCzerwone róże

Słup z drogowskazami ustawiony w sąsiedztwie budynku karczmy.

Słup z drogowskazami - Cieńków - WisłaDziecko idące szlakiem żółtym w kierunku Rancza Cieńków w Wiśle

Minęliśmy Ranczo Cienków i kierowaliśmy się do  punktu widokowego, który oddalony jest kilka metrów od drewnianego budynku Rancza Cieńków.

Ranczo Cienków, Wisła

Cieńków ławka

Cieńków Wisła ławka, dziecko odpoczywające na ławce, polana, konie

2,5 km – dotarliśmy do słynnej, drewnianej beskidzkiej ławeczki z napisem Cieńków, która położona jest 705 m n.p.m. Zatrzymaliśmy się tu na dłużej… Miejsce to zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Przez chwilę czułam się, jakbym była w Pieninach… w Rezerwacie Biała WodaW drodze na Przełęcz Rozdziela są równie sielskie widoki i koniki… Tak jak wspominałam podziwiać stąd można szczyty należące do Beskidu Śląskiego. Choć niebo było zachmurzone udało się nam załapać na przepiękny zachód słońca. Słońce zachodziło zaraz obok drewnianego budynku, w którym działa Ranczo Cieńków. To było idealne pożegnanie tegorocznego lata…

Wraz z zachodem słońca odczuwalna temperatura była coraz niższa, nie mówiąc o wietrze, który nie odpuszczał zresztą od samego rana.

Dla osób chcących wydłużyć swoją wycieczkę dodam, że z grzbietu górskiego Cieńków można kontynuować wędrówkę żółtym szlakiem na Zielony Kopiec, a dalej na Malinowską Skałę i Skrzyczne– najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego.

Wisła - Cieńków - pomnik przyrody - drzewo, zachmurzone nieboCienków - Wisła, biała tabliczka - Pomnik Przyrody - ZAKAZ WSPINACZKIDrewniana ławka - Cieńków

Cieńkó w Wiśle, drewniana ławka, tablica, polana, zachmurzone nieboGrzbiet górski Cieńków w Wiśle. polana, konieDziecko przy tablicy informacyjnej - Cienków w WiśleMiasto Wisła - Cieńków, obszerna polana, konie, tablica

Polana - Cieńków w Wiśle, białe konie, drzewo

Wisła - Cieńków, owce

Cieńków zachód słońca

Cieńków w Wiśle, zachód słońca, polanaTurysta z dzieckiem, Cieńków w Wiśle o zachodzie słońca, tablica informacyjnaZachód słońca, Cieńków w Wiśle, drzewo, letni wieczórCieńków o zachodzie słońcaCieńków w Wiśle, tablica informacyjna oświetlona przez zachodzące słońce

Wycieczkę na Cieńków w Wiśle planowaliśmy już od dawana. Bardzo się cieszę, że w końcu udało się nam dotrzeć na ten niezwykły grzbiet górski…

Końcem października wybraliśmy się na Cieńków na rowerze z Przełęczy Salmopolskiej. Opis trasy: Cieńków rowerem – trasa z Przełęczy Salmopolskiej

Do zobaczenia na szlaku! 😊

Zobacz koniecznie: Wisła szlaki

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic