Jezioro Czorsztyńskie – Zamek w Czorsztynie i Zamek w Niedzicy – pontonem po jeziorze

Ruiny gotyckiego Zamku w Czorsztynie, Jezioro Czorsztyńskie

W dzisiejszym wpisie podzielę się z Wami  relacją z naszej wycieczki nad Jezioro Czorsztyńskie.  Od niedawna wzbogaciliśmy naszą pasję chodzenia po górach o pływanie po jeziorach na pontonie.  W końcu podziwianie  BeskidówTatr  czy jakichkolwiek innych pasm górskich   z dmuchanej 'łodzi’ ze środka jeziora też ma swój wyjątkowy urok. Od razu napiszę, że  nad Jeziorem Czorsztyńskim w sezonie letnim działają liczne wypożyczalnie sprzętu wodnego  (kajaków, rowerków wodnych itp.). Są również organizowane cieszące się popularnością turystów  rejsy statkami i gondolami po Jeziorze Czorsztyńskim.  Ja w dzisiejszym wpisie chcę Was przekonać, że  warto zobaczyć  Jezioro Czorsztyńskie oraz widoczne z niego ruiny Zamku w Czorsztynie, Zamek w Niedzicy z nieco innej perspektywy  – niekoniecznie z lądu 😊

Data: 19 sierpień 2022

Dystans po jeziorze: około 11 km

Widok na Tatry oraz Jezioro Czorsztyńskie z Kluszkowców

Dotychczas mieliśmy okazję podziwiać  Jezioro Czorsztyńskie  z okien naszego samochodu  w drodze na szlaki w Pieninach.  A! I raz byliśmy  przespacerować się po po zaporze w Niedzicy  przy okazji  wycieczki w Pieniny Spiskie.  Zresztą zdjęcia z tego spacerku wzbogaciły nieco ten wpis 😊 W związku z tym okolica samego  Jeziora Czorsztyńskiego  nie była nam znana. Nie wiedzieliśmy gdzie podjechać, aby nie dźwigać piętnastokilowego pontonu, wioseł, kamizelek, pompki i innych rzeczy nie wiadomo jak daleko od samochodu.

Wieś Maniowy – gmina Czorsztyn

Szczęśliwym trafem druga upatrzona przez nas miejscówka okazała się idealna. Wybraliśmy zjazd z głównej drogi  we wsi Maniowy  (gmina Czorsztyn).  Znajdowała się ona w niedalekim sąsiedztwie pola namiotowego / campingowego. Mieliśmy do przejścia kawałek polną ścieżką, aby znaleźć się na brzegu  Jeziora Czorsztyńskiego,  przy którym było sporo miejsca do rozłożenia i wygodnego napompowania naszego pontonu. Poniżej podaję parametry miejsca, w którym  zaczęliśmy naszą pontonową wyprawę.

GPS brzeg Jeziora Czorsztyńskiego: 49.448625, 20.267745
GPS Jezioro Czorsztyńskie – Wieś Maniowy: 49.448625, 20.267745

Jezioro Czorsztyńskie – pontonem po Jeziorze

Czorsztyńskim

W czasie kiedy mąż zajął się pompowaniem pontonu (około 20 minut), ja z synkiem  rozkoszowałam się pięknem Jeziora Czorsztyńskiego.  Niebo było niebieściutkie, a temperatura sięgała 32 stopni. Bez kremu z filtrem, czapki z daszkiem oraz bez dużej ilości płynów nie zdecydowałabym się wypływać na jezioro. Szczególnie, że dystans jaki musieliśmy pokonać tego dnia wiosłując był dość zawrotny 😅 W dwie strony uzbierało się  około 11 km.  Zależało nam najbardziej na tym, żeby  zobaczyć z jeziora ruiny Zamku w Czorsztynie.  Cała wyprawa z przerwami zajęła nam  niespełna 7 godzin.  Oczywiście takie było założenie – to miał być rejs rekreacyjny, a nie wyścig 😅

Mapa-Wieś Maniowy - Jezioro Czorsztyńskie - Zamek w Czorsztynie - Zamek w Niedzicy

Jezioro Czorsztyńskie – informacje, atrakcje

Jeziora Czorsztyńskie  położone jest  pomiędzy Pieninami, a Gorcami.  Powstało ono  poprzez postawienie zapory wodnej na rzece Dunajec w NiedzicyDługość Jeziora Czorsztyńskiego jest szacowana na około 9 km.  Nad jeziorem można spotkać nie tylko wypoczywających turystówmiłośników sportów wodnych,  ale i  wędkarzy.  A rybek w tym zbiorniku nie brakuje. Tuż przy naszym pontonie pływał ogromny szczupak. W dniu naszej wodnej wycieczki  bezpieczeństwa na Jeziorze Czorsztyńskim pilnował patrol policji na motorówce.  Dookoła Jeziora Czorsztyńskiego  poprowadzona jest  atrakcyjna Ścieżka rowerowa, z której w niektórych miejscach można podziwiać tatrzańskie szczyty.  Bliskość Pienińskiego Parku Narodowego czyni to miejsce jeszcze bardziej atrakcyjnym.  Również  na gorczańskie szlaki  nie ma stąd daleko. Tutaj naprawdę każdy znajdzie coś dla siebie 😉

Mężczyzna pompujący ponton na brzegu Jeziora Czorsztyńskiego

Dziecko, dmuchany ponton, brzeg Jeziora Czorsztyńskiego, piękny słoneczny dzień, niebieskie niebo

Płynęliśmy w stronę Czorsztyna. Po drodze mijaliśmy dwa  pola campingowe,  które usytuowane są w sąsiedztwie północnego brzegu  Jeziora Czorsztyńskiego.  W tych miejscach było nieco tłoczniej na brzegu jak i na samym jeziorze. Nie brakowało  turystów na rowerkach wodnych,  popularnych w ostatnim czasie  deskach SUP  oraz  kajakach.  Poza tym na wodzie było zadziwiająco spokojnie jak na wakacyjny piątek. Pływały pojedyncze  żaglówki. Po drodze podziwialiśmy  skalne zalesione wzgórza wznoszące się nad Jeziorem Czorsztyńskim.

Jezioro Czorsztyńskie oświetlone przez słońce

Szczęśliwe uśmiechnięte dziecko siedzące na dmuchanym pontonie z tatą - Jezioro Czorsztyńskie, w tle żaglówki, motorówkiezioro Czorsztyńskie - szczupak, rybaSzczupak pływający w Jeziorze CzorsztyńskimDziecko w kamizelce ratunkowej na pontonie chlapiące wodą - Jezioro Czorsztyńskie

Jezioro Czorsztyńskie – filmik

Jezioro Czorsztyńskie, żaglówka, w oddali po lewej stronie na wzgórzu ruiny zamku w CzorsztynieWiosłujący mężczyzna w pontonie na Jeziorze Czorsztyńskim , w tle zamek w Czorsztynie

Zamek w Czorsztynie

Ruiny gotyckiego Zamku w Czorsztynie, Jezioro Czorsztyńskie

Pokonaliśmy pontonem około 5 km i dotarliśmy do celu. Podpłynęliśmy  pod dość strome wzgórze wznoszące się nad Jeziorem Czorsztyńskim,  na którym to właśnie stoją interesujące nas ruiny gotyckiego zamku w CzorsztynieZamek został postawiony w XIV wieku Zachowane ruiny zamku są udostępnione po zakupie biletu do zwiedzania przez turystów.  My tym razem jednak  patrzymy z zamek z poziomu Jeziora Czorsztyńskiego.

Zamek w Czorsztynie z Jeziora Czorsztyńskiego – filmik

Zamek w Czorsztynie zdjęcia

Dziecko w pomarańczowej kamizelce ratunkowej na pontonie, Jezioro Czorsztyńskie, w tle Zamek w Czorsztynie

Uśmiechnięte dziecko z tatą na pontonie, Jezioro Czorsztyńskie, ruiny zamku

Ruiny zamku w Czorsztynie widziane z Jeziora Czorsztyńskiego, niebieskie niebo, letni dzieńRuiny gotyckiego Zamku w Czorsztynie widziane z Jeziora Czorsztyńskiego

Kobieta z dzieckiem na pontonie - Jezioro Czorsztyńskie, wzgórze z ruinami zamku w CzorsztynieDziecko z tatą na pontonie - Jezioro Czorsztyńskie, w tle wzgórze z ruinami zamku w CzorsztynieDziecko na pontonie - Jezioro Czorsztyńskie, wzgórze z ruinami zamku w CzorsztynieDziecko w kamizelce ratunkowej, ruiny zamku w CzorsztynieRuiny zamku w CzorsztynieDziecko podziwiające ruiny zamku z Jeziora Czorsztyńskiego

Ruiny zamku w Czorsztynie widziane z Jeziora CzorsztyńskiegoMinęliśmy ruiny zamku i  zdecydowaliśmy się na przerwę. Trzeba było rozprostować kości 😅Szczęśliwa rodzina na brzegu Jeziora Czorsztyńskiego, w tle ruiny zamku w Czorsztynie, piękny letni dzieńBrzeg Jeziora Czorsztyńskiego, w tle ruiny zamku w Czorsztynie

Decydujemy się podpłynąć jeszcze kawałek  w stronę średniowiecznego Zamku w Niedzicy.  Podziwiamy  Tatry,  które choć nie były doskonale widoczne prezentowały się pięknie. Nie udaje się nam jednak dopłynąć  pod sam zamek. Dość późna godzina sprawiła, że zdecydowaliśmy się zawrócić. Nie mówiąc o prognozie pogody, która została niespodziewanie zmieniona. Tego dnia miało nie być żadnych opadów deszczu, ani burz. Na szczęście na brzeg zdążyliśmy wrócić bezpiecznie. Choć w oddali było słychać wyładowania atmosferyczne. Do  Bielska-Białej  wracaliśmy natomiast w strugach deszczu.  Pływając po jeziorze czy po jakichkolwiek innych wodach  trzeba śledzić pogodę na bieżąco  tak jak i  na szlakach górskich.Uśmiechnięty mężczyzna z dzieckiem płynący pontonem po Jeziorze Czorsztyńskim, w tle zamek w NiedzicyWidok na Tatry z Jeziora Czorsztyńskiego

Zamek Dunajec w Niedzicy

Widok na Tatry oraz Zamek w Niedzicy z Jeziora CzorsztyńskiegoTak jak już wspominałam  po prawej stronie Jeziora Czorsztyńskiego  stoi  średniowieczny zamek  (I połowa XIV wieku),  który  położony jest we wsi Niedzica-Zamek na obszarze Pienin SpiskichCzęść muzealna zamku jest udostępniona do zwiedzania przez turystów.  Co ciekawe istnieje również możliwość  noclegu w tym zabytkowym zamku.  Z tego co mówił mi znajomy  noc hotelowa w zamku w Niedzicy  oczywiście troszkę kosztuje, ale wrażenia  po nocy w zamkowej komnacie  podobno są niesamowite.

Zamek w Niedzicy zdjęcia

Zamek Dunajec w Niedzicy, jesień

Dobrym pomysłem jest również  spacer po zaporze w Niedzicy,  z której rozciągają się wspaniałe widoki na:  Tatry  (między innymi:  Szalony Wierch,  Łomnica, Durny Szczyt Baranie RogiLodowyPłaczliwa SkałaHawrań Nowy WierchMurań, WysokaRysyŚwinica),  Pieniny Spiskie (między innymi:  HombarkJatki,  Spiska Magura)  oraz  na Jezioro Sromowieckie.

Zapora Niedzica 3D, poranne mgły, turysta z dzieckiem spacerujący po zaporze w Niedzicy

Zamek w Niedzicy, jesienne barwyTablica,na której opisany jest widok na Tatry z zapory w NiedzicyNa koniec naszej pontonowej przygody mogliśmy podziwiać  zbliżające się powoli ku zachodowi słońce nad Jeziorem Czorsztyńskim.  Jezioro Czorsztyńskie - zachód słońca

Zachód słońca nad Jeziorem CzorsztyńskimNie ukrywam, że tego dnia mieliśmy w planach jeszcze  wyjście na leżący w Pieninach Spiskich Żar z Dursztyna.  Jednogłośnie stwierdziliśmy jednak, że ze względu na wieczorne godziny oraz niepewną pogodę przekładamy te plany na inny raz. W końcu musieliśmy jeszcze  wrócić do Bielska-Białej,  a  z okolic Czorsztyna  to ponad dwie godziny drogi samochodem. Nad Jezioro Czorsztyńskie  chcielibyśmy wrócić na jesień, kiedy liście drzew zmieniają kolor z soczysto zielonych na złoty i czerwony.  Zobaczymy czy uda się zrealizować nasze plany 🙂

Zobacz koniecznie: Velo Czorsztyn z dzieckiem – Dębno kierunek Czorsztyn

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic