Cieńków rowerem – trasa z Przełęczy Salmopolskiej

Rowerzyści, beskidzka ławeczka, jesień, Cieńków w Wiśle

Końcem września odkryliśmy przepiękne miejsce w Beskidzie Śląskim, mowa o Cieńkowie w Wiśle. Koniecznie chcieliśmy wybrać się w te rejony na rowerze. Szlak żółty z Wisły, którym wędrowaliśmy we wrześniu na Cieńków jest dość krótki, ale i stromy. W tym dniu mieliśmy sporo czasu, ponieważ syn od samego rana był na wycieczce szkolnej, po której miał jeszcze zajęcia modelarskie. Na mapach znaleźliśmy alternatywną, lecz dużo dłuższą trasę na Cieńków prowadzącą z Przełęczy Salmopolskiej w Szczyrku. Jest to bardzo widokowa trasa, ale i dość specyficzna. Jadąc w stronę Cieńkowa są tylko pojedyncze podjazdy, za to w drodze powrotnej na Przełęcz Salmopolską duża część drogi pnie się w górę. Najważniejsze jednak, że pogoda i jesienne krajobrazy w tym dniu nam dopisały.

Oczywiście zachęcamy również do wycieczek pieszych opisaną przeze mnie trasą 😊

Trasa: Przełęcz Salmopolska w Szczyrku – połączenie ze szlakiem żółtym – Cieńków w Wiśle – powrót tą samą trasą

Data: 17 października 2023 r.

Dystans: 21,3 km

Czas trwania: około 2,5- 3h (sam przejazd rowerem w dwie strony)

Różnica wzniesień: 568m

Minimalne wzniesienie: 679m

Maksymalne wzniesienie: 1018m

Przełęcz Salmopolska parking

Samochód zaparkowaliśmy na bezpłatnym parkingu na Przełęczy Salmopolskiej zaraz przy wjeździe na trasę, którą kierowaliśmy się na Cieńków w Wiśle. W dniu naszej rowerowej wycieczki wolnych miejsc było tu pod dostatkiem. W weekendy i dni wolne parkingi zazwyczaj pękają tu w szwach.

Nie ma się co dziwić, z parkingu na Przełęczy Salmopolskiej można dostać się do wielu ciekawych miejsc m.in.:

GPS rower
Parametry GPS parkingu Przełęcz Salmopolska – Szczyrk: 49.664621, 18.960342

Z parkingu kierowaliśmy się w stronę widocznego na poniższym zdjęciu szlabanu, który minęliśmy i wjechaliśmy na szeroką i wygodną drogę pożarową. Droga ta momentami szła delikatnie w górę, nie były to mordercze podjazdy.

Dodam, że w tym kierunku z Przełęczy Salmopolskiej nie prowadzi żaden oznakowany szlak.

Szeroka droga pożarowa, szlaban Przełęcz Salmopolska - Szczyrk Wycieczka rowerowa po Beskidzie Śląskim - Szczyrk, szeroka droga leśna, jesień

Uśmiechnięty rowerzysta, droga leśna - Przełęcz Salmopolska w Szczyrku

2,5 km – nasza szeroka droga zaczęła zjeżdżać w dół. Tutaj można było poczuć wiatr we włosach 😎 Nie brakowało tu również lekkich zakrętów.

Szeroka droga leśna, rower - Przełęcz Salmopolska w SzczyrkuJesień w Beskidzie Śląskim, szeroka droga leśna, SzczyrkMuchomor czerwony

3,9 km – po lewej drogi, na skałach dostrzec można tablicę pamiątkową przy Źródle Malinki.

Tablica pamiątkowa przy Źródle MalinkiDroga leśna, rowerzysta, Beskid Śląski

Dosłownie po chwili dojechaliśmy do tablicy, która jest wmurowana w skały i oznacza ŹRÓDŁO MALINKI. To w tych okolicach ma swój początek rzeka Wisła.

Skała, tablica - ŹRÓDŁO MALINKI
Tablica – ŻRÓDŁO MALINKI

Skała, tablica - ŹRÓDŁO MALINKI, rowerzysta

Minęliśmy skały z tablicą ŻRÓDŁO MALINKI i nasza droga zaczęła prowadzić nas delikatnie pod górę. Mieliśmy okazję podziwiać pierwsze górskie widoki, szczyty należące do Beskidu Śląskiego.

1km od Źródła Malinki podjazd się skończył, znów podczas zjazdu można było odpocząć.

Jesienne drzewaJesień w Beskidzie ŚląskimKrajobraz górski, jesień w Beskidzie ŚląskimJesień, krajobraz górskiJesienny krajobraz górski

5,4 km – połączyliśmy się ze szlakiem żółtym idącym od szlaku zielonego (Gawlasi, Straconka-Smrekowiec).

Od tego momentu kierowaliśmy się żółtymi znakami. Skręciliśmy w prawo i dalej jechaliśmy szeroką i wygodną drogą, ciągle z górki.

Oznaczenie szlaku w kolorze żółtym na drzewie, Beskid ŚląskiDroga leśna, rower, niebieskie niebo, Beskid Śląski

Rowerzysta, szeroka droga leśna, Beskid ŚląskiJesień w Beskidzie Śląskim, platforma obserwacyjna

6,6 km – dojechaliśmy do CHATKI NA WYŚNIM. Około 200 metrów przed chatką mijaliśmy szczyt Cieńków Wyżni (957 m n.p.m.).

Chatka na Wyśnim - drewniana tablica, WisłaTablica informacyjna, mapka na szlaku żółtym w Wiśle

6,7 km – razem ze szlakiem żółtym wjechaliśmy na drogę leśną. To był bardzo przyjemny odcinek, prowadził lekko w dół. Lasem jechaliśmy przez następne 2 kilometry mijając Cieńków Postrzedni (865 m n.p.m).

Szeroka droga leśna na żółtym szlaku w Wiśle, jesieńRowerzystka na żółtym szlaku w Wiśle, droga prowadząca przez las, jesień

8,6 km – wyjechaliśmy z lasu na polanę. Widoki były tu przepiękne na Beskid Śląski.

Droga zaczęła schodzić stromo w dół. W jednym momencie mieliśmy do pokonania krótki i nienaturalnie stromy zjazd.

W drodze na Cieńków - Wisła, tablica informacyjnaWidok z szlaku żółtego w Wiśle, kierunek CieńkówW drodze na Cieńków, szlak żółty WisłaJesień w Wiśle

Widok na  Jezioro Czerniańskie ze szlaku żółtego w Wiśle

9,5 km – z okolic żółtego szlaku rozciąga się wspaniały widok na Jezioro Czerniańskie i na Zamek Prezydenta RP na Zadnim Groniu w Wiśle.

Widok na  Jezioro Czerniańskie, szlak żółty Wisła

Widok na  Jezioro Czerniańskie ze szlaku żółtego w WiśleJezioro Czerniańskie, widok ze szlaku żółtego w Wiśle

Dalej szlak żółty prowadził nas w dół między polami, po drodze mogliśmy podziwiać sielskie krajobrazy… Ścieżka była nieco bardziej kamienista niż dotychczas. Byliśmy coraz bliżej naszego celu.

Cieńków Wisła, rowerzystaKrowa, drzewo, pole, Cieńków WisłaCieńków WisłaRowerzystka jadąca szeroką drogą prowadzącą na Cieńków w Wiśle Wisła, Cieńków

10 km – do pokonania mieliśmy jeden z ostatnich podjazdów do punktu widokowego Cieńków.

Ławeczka na Cieńkowie była już w zasięgu naszego wzroku 😊 Dzięki otaczającym nas krajobrazom wyjazd na górę poszedł nam sprawnie.

Utwardzona droga, pola, Cieńków w WiśleCieńków w Wiśle, jesień, pole, krowyJesień w Wiśle, Cieńków, utwardzona droga

Ranczo Cieńków

Ranczo Cienków, Wisła

10,4 km – dojechaliśmy do restauracji w stylu góralskim Ranczo Cieńków, w której zamówiliśmy kawę i przepyszną szarlotkę na kruchym cieście. Ciepła kawka pomogła mi się trochę ogrzać (zimny wiatr dawał się nam po drodze we znaki). Zresztą tak samo jak cudowne widoki, które mogliśmy podziwiać siedząc na ławeczce przy Ranczu Cienków. To był bardzo miły i smaczny przystanek… Dla najmłodszych turystów na terenie restauracji przygotowany jest mały plac zabaw.

Przy wejściu na teren Rancza Cieńków wisi tabliczka z prośbą, aby na terenie restauracji prowadzić rower 🚲🚲

Ciasto, kawa, drewniany stół, Ranczo Cieńków w Wiśle

Cieńków Wisła

Rowerzyści, beskidzka ławeczka, jesień, Cieńków w Wiśle

10,5 km – wyprowadziliśmy nasze rowery do punktu widokowego i oparliśmy je o drewnianą ławeczkę z napisem Cieńków.

Punkt widokowy położony jest 705 m n.p.m. Rozciągają się z niego piękne, górskie widoki. Podziwiać można stąd malownicze szczyty Beskidu Śląskiego. Jest tu tablica informacyjna z rozpisaną panoramą i poszczególnymi szczytami widocznymi z Cieńkowa. We wrześniu mieliśmy okazję podziwiać zachodzące słońca z Cieńkowa.

Podczas naszej jesiennej wycieczki rowerowej na Cieńków zakochaliśmy się w tym miejscu ponownie… 🚲💛🚲

Jako ciekawostkę dodam, że z Cieńkowa można dostać się szlakiem żółtym na Zielony Kopiec, dalej na Malinowską Skałę i Skrzyczne– jest to najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego.

Cieńków ławeczka zdjęcia

Szczyt Cieńków w Wiśle - rowery oparte o beskidzką ławeczkę, jesienny krajobraz

Rowerzystka, szczyt Cieńków, jesieńJesienny krajobraz, Cieńków w WiśleWisła - szczyt Cieńków, jesień, widok rozciągający się ze szczytuCieńków w Wiśle, rowery, drewniana ławeczkaJesienny widok - Cieńków w Wiśle, tablica z panoramą rozciągającą się ze szczytu CienkówCieńków Wisła, polana, końDrzewo, koń, Cieńków - Wisła

Cieńków w Wiśle, zachód słońca, polanaCieńków w Wiśle, tablica informacyjna oświetlona przez zachodzące słońce

Tak jak wspominałam we wstępie droga powrotna do Szczyrku wymagała od nas o wiele, wiele więcej wysiłku… Mieliśmy do pokonania 400 m podjazdów. Niektóre górki były naprawdę konkretne, zdarzyło mi się podprowadzić kawałek rower.

Dla porównania w drodze z Przełęczy Przełęcz Salmopolskiej na Cieńków pokonaliśmy jedynie 170 m podjazdów.

Rowerzysta, podjazd wyłożonymi betonowymi płytami, Cieńków - Wisła

Do dziś jesteśmy pod wrażeniem tej jesiennej wycieczki rowerowej na Cieńków. Na wiosnę planujemy powtórzyć przejażdżkę na Cieńków z  Przełęczy Salmopolskiej, ale tym razem z synem. Myślę, że dla Niego również będzie to niezapomniana przygoda 😊

Zobacz koniecznie: Beskidy na rowerze

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic

Jeden komentarz

1. Piękne widoki są lekiem dla duszy, a sama jazda rowerem jest dla zdrowia dobra. zawsze na przejażdżki biore ze sobą butelkę cisowianki żeby mieć co popijać jak spragniony będę. juz nie mogę się doczekać aż wybiorę się na kolejną przejażdżkę rowerową ale póki co śnieg jest..