Mierzeja na Jeziorze Kopań – trasa z Wicia

Mierzeja Kopań - najwęższe miejsce mierzei, widok na Jezioro Kopań i Morze Bałtyckie, letni dzień, niebieskie niebo z białymi chmurami

Dzisiaj zabiorę Was ponownie  do województwa zachodniopomorskiego.  Jak już wiecie z poprzednich wpisów, aktualnie jesteśmy  w Jarosławcu  i odkrywamy nowe miejsca oraz okoliczne atrakcje. Wczoraj wybraliśmy się  do wsi Wicieprzez którą przebiega trasa piesza  oraz  szlak rowerowy  (R10,  Nadmorski Szlak Hanzeatycki)  prowadzący wzdłuż wybrzeża Morza BałtyckiegoTym widokowym deptakiem  można dotrzeć  do Darłowa.  Trasa jest o tyle ciekawa, że prowadzi  przez mierzeję Kopań,  mija się na niej  kanał łączący wspomniane jezioro z Morzem Bałtyckimpo drodze można podziwiać dzikie,  wolne od turystów plaże.

Dla kogo jest ta trasa?  Dla każdego, kto lubi spacery 😊 Spokojnie można się na nią wybrać z całą rodziną. Duża część trasy wiedzie szeroką, asfaltową drogą, początkowo osłoniętą przez drzewa od wiatru.

Na początku trasy we Wsi Wicie jest zakaz wjazdu dla samochodów  (zakaz ten nie dotyczy oczywiście rowerów  😉).

Data wycieczki:  2 lipiec 2023r.

Dystans: około   ok 10 km

Czas trwania:  około 2,5 h (sam przemarsz)

Wieś Wicie

Niebieska tabliczka oznaczająca - Plac Bursztynowy, Wieś Wicie

Parametry GPS 54.507292, 16.466383

Tak jak już wspominałam  naszą wycieczkę zaczynamy we wsi Wicie przy Placu Bursztynowym,  w okolicy wejścia na plażę.  Dodam tylko, że  w okolicy placu są dostępne bezpłatne miejsca parkingowe.  Powyżej podaję  parametry GPS Placu Bursztynowego w Wiciu.

Wicie geograficzny środek polskiego wybrzeża

Jeszcze przed opisem trasy mała ciekawostka 😊  Będąc  w okolicy Placu Bursztynowego w Wiciu  warto zwrócić uwagą  na pomnik,  z którego można się dowiedzieć, że  Wieś Wicie to geograficzny środek polskiego wybrzeża.

Wicie, geograficzny środek polskiego wybrzeża - pomnikWieś Wicie - kamień - geograficzny środek polskiego wybrzeża 262 km

Plaża Wiecie - morze o zachodzie słońca
Zejście na plażę w Wiciu

Mierzeja Kopań trasa z Wicia

Z Placu Bursztynowego  ruszamy prosto w kierunku asfaltowej drogi leśnej, na której obowiązuje zakaz wjazdu samochodów (na zachód). Jest tu natomiast  ścieżka pieszo-rowerowa.  Wchodzimy  na teren NATURA 2000 JEZIORO KOPAŃ.

Trasa piesza i szlak rowerowy - Wieś Wicie, szeroka asfaltowa droga prowadząca przez las, zakaz wjazdu samochodówCzerwona tabliczka z białymi napisami - OBSZAR NATURA 2000 JEZIORO KOPAŃ - Wieś WicieŻółta tabliczka - UWAGA KLESZCZE - Wieś Wicie nad morzem

Po chwili mijamy zielony znak  z przekreślonym napisem Wicie.  Ruch  na ścieżce pieszo-rowerowej  w dniu naszej wycieczki nie był duży. Nie ma się co dziwić, pogoda nie była za pewna, w każdej chwili mogło się rozpadać. Syn część trasy pokonał na hulajnodze. Po drodze mijaliśmy co jakiś czas zejścia na plażę.

Szeroka, asfaltowa droga, zielony znak z przekreślonym napisem Wicie, Pomorze ZachodnieDziecko na hulajnodze, szeroka droga leśna, szlak pieszy i szlak rowerowy Mierzeja Kopań

Dziecko na szlaku rowerowym i szlaku pieszym - Wieś Wicie, leśna droga

Mierzeja Kopań, ścieżka piesza i ścieżka rowerowa, turysta z dzieckiemDrewniany grzyb na ścieżce ze Wsi Wicie do Mierzei na Jeziorze Kopań

Droga asfaltowa, szeroka biegnąca przez las, szlak rowerowy - Mierzeja KopańMierzeja na Jeziorze Kopań, szeroka asfaltowa droga, na której naniesiona jest postać rowerzysty z napisem Pomorze Zachodnie

Zdecydowaliśmy się zaglądnąć co dzieje się na plaży. Niebo było dość mocno zachmurzone  nad Bałtykiem. Mimo to nie rezygnowaliśmy z dalszej wycieczki.

Mierzeja Kopań - zejście na plażę, widok na JMorze Bałtyckie, dziecko, ciemno niebieskie nieboDziecko spacerujące po pustej plaży, zachmurzone niebo o pięknym niebieskim kolorzePlaża, Morze Bałtyckie - Mierzeja nad Jeziorem KopańPlaża, Morze Bałtyckie - Mierzeja Kopań

Po wizycie na plaży kontynuowaliśmy wędrówkę asfaltową drogą, która stała się nieco węższa, ale nadal była wygodna.

Asfaltowa droga leśna - Mierzeja nad Jeziorem Kopań

Mijamy kolejne zejście na plażę. Asfaltowa droga była na krótkim odcinku zasypana przez nawiany piasek.

Mierzeja nad Jeziorem Kopań, grupka turystów, niebieskie niebo, piasek, asfaltZejście na plażę, Morze BałtyckieDroga asfaltowa, rysunek rowerzysty z napisem Pomorze Zachodnie, szlak rowerowy - Mierzeja nad Jeziorem Kopań

Mierzeja Kopań, pomarańczowa tabliczka - szlak rowerowy, Darłowo 10, Mielno 50

Dochodzimy do  skalnych wzmocnień  (tzw. wał) mających na celu ochronę przed zalaniem.  Podobno czasem  woda z Morza Bałtyckiego  potrafi sięgać mierzei.

Szeroka droga - Mirzeja Kopań, skały, niebieskie niebo. turysta, w oddali rowerzyści

Po chwili asfaltowa droga poszła w niepamięć, weszliśmy natomiast na drogę wyłożoną betonowymi płytami, która doprowadziła nas do pięknej plaży i kanału łączącego Jezioro Kopań z Morzem Bałtyckim.

Mierzeja Kopań, dziecko, betonowe płyty, błękitne nieboMierzeja Kopań, ścieżka, most

Kanał łączący Jezioro Kopań z Morzem Bałtyckim

Mierzeja Kopań, ścieżka, most

Na ok. 3 km przeszliśmy przez mostek prowadzący  nad Kanałem łączącym Jezioro Kopań z Morzem Bałtyckim. Za mostkiem skręciliśmy w lewo i wróciliśmy na mierzeję.  Naszym celem było w końcu  dotarcie do najwęższego miejsca mierzei.  Dalej kierowaliśmy się drogą wyłożoną betonowymi płytami. Prze cały czas na tym odcinku  towarzyszył nam widok na nadbałtycką szeroką plażę.  Choć niebo było dość niebieskie i nie zapowiadało się na deszcz… To była tylko cisza przed burzą 😅

Turysta z dzieckiem przechodzący przez mostek w miejscu połączenia Jeziora Kopań z Morzem BałtyckimMierzeja Kopań - Pomorze Zachodnie, dziecko, betonowe płytyRoślina - wierzbówka kiprzyca, Pomorze Zachodnie - Mierzeja Kopań

Widok na wzburzone Morze Bałtyckie z deptaku - Mierzeja KopańMierzeja Kopań, widok na wzburzone Morze Bałtyckie, drzewoUśmiechnięte dziecko z hulajnogą - Mierzeja nad Jeziorem Kopań, droga wyłożona betonowymi płytami

Mierzeja Kopań – widok na Jezioro Kopań i Morze Bałtyckie

Mierzeja na Jeziorze Kopań - widok na Jezioro Kopań oraz na Morze Bałtyckie, panorama

Po przejściu od początku około 5 km docieramy  do najwęższego miejsca na mierzei Kopań mierzącego około 80 m.  To stąd mogliśmy podziwiać spektakularny  widok na Jezioro Kopań  (na lewo) oraz  Morze Bałtyckie (na prawo)  jednocześnie.

Mierzeja Kopań - widok na Jezioro Kopań oraz na Morze Bałtyckie
Mierzeja Kopań – widok na Jezioro Kopań i Morze Bałtyckie
Mierzeja Kopań, widok na Jezioro Kopań, wiatraki
Mierzeja Kopań – widok na Jezioro Kopań

W tym miejscu byliśmy zmuszeni zawrócić… Choć ciężko w to uwierzyć patrząc na niebieskie niebo na powyższych zdjęciach, nagle spadła na nas ściana deszczu, a do tego doszedł jeszcze porywisty wiatr. Szybkim krokiem udaliśmy się  w kierunku wsi WicieOd tego punktu do Darłowa  zostało jeszcze około 2 km wędrówki betonowymi płytami.

Miejsce to jest po prostu czarujące…  💙  Będąc na Pomorzu Zachodnim odwiedź koniecznie Mierzeję na Jeziorze Kopań.

Inne atrakcje w pobliżu

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic