Jaworzyna Beskid Mały przez Kościelec Mały

Oznaczenie na drzewie szczytu Kościelec Mały (biała kartka) w Beskidzie Małym
Dzisiaj chcę Wam przedstawić kolejną mało uczęszczaną trasę w Beskidach. Tym razem we wrześniową niedzielę wybraliśmy się w Beskid Mały. Obraliśmy szlak zielony z Międzybrodzia Żywieckiego. Naszym celem był Kościelec Mały i Jaworzyna. Ogólnie rzecz biorąc trasa, którą opiszę jest dość stroma (ponad 500 m różnicy wzniesień) i momentami kamienista, ale za to jest idealną propozycją na upalne dni, ponieważ duża część szlaku prowadzi przez piękny beskidzki las. Choć do kalendarzowej jesieni zostało jeszcze trochę czasu, w Beskidzie Małym mieliśmy okazję zaobserwować już pierwsze oznaki tej cudownej i kolorowej pory roku.
Zapraszam Was serdecznie na wirtualną wycieczkę w mniej popularne rejony Beskidu Małego 😊

Trasa: Międzybrodzie Żywieckie (szlak zielony) – Potok Głęboki – Las Czarnoci (szlak niebieski) – Skrzyżowanie szlaków pod Kościelcem – Mały Kościelec – Jaworzyna – powrót tą samą trasą

Data: 10 wrzesień 2023 r.

Dystans:  8 km

Czas trwania:  3 h

Maksymalne wzniesienie:  861 m

Do samego Międzybrodzia Żywieckiego dojechaliśmy dość szybko, za to w samym Międzybrodziu Żywieckim w drodze na szlak zielony spędziliśmy sporo czasu stojąc w korkach. Wszystko przez trwający tu aktualnie remont i wprowadzony ruch wahadłowy. Czekanie wynagradzały nam jednak widoki na Jezioro Międzybrodzie i na Górę Żar

Widok na Jezioro Międzybrodzkie i Górę Żar
Widok na Jezioro Międzybrodzkie i Górę Żar z Międzybrodzia Żywieckiego

Międzybrodzie Żywieckie szlak zielony

Oznaczenie szlaku zielonego na betonowym słupie

Samochód zostawiliśmy w okolicach ulicy Akacjowej w Międzybrodziu Żywieckim. Nie wiedzieliśmy, że można podjechać nieco wyżej i skrócić sobie wędrówkę pnącą się w górę asfaltową drogą. Postanowiłam, że szlak zielony zacznę odpisywać właśnie od tego miejsca. Doskonale widać stąd wspomnianą już powyżej Górę Żar. Pogoda w dniu naszej wycieczki była fantastyczna.

Parametry GPS - szlak zielony w Międzybrodziu Żywieckim:
Parametry GPS – szlak zielony w Międzybrodziu Żywieckim: 49.7642708N, 19.2159208E

Szeroka asfaltowa droga skręciła od razu w prawo i prowadziła nas łagodnie w górę szlaku zielonego między zabudowaniami.

Szeroka asfaltowa droga na zielonym szlaku w Międzybrodziu Żywieckim, niebieskie niebo

Widok na Górę Żar z zielonego szlaku w Międzybrodziu Żywieckim, zielona polana, niebieskie niebo
Widok na Górę Żar z zielonego szlaku w Międzybrodziu Żywieckim

Polana na zielonym szlaku w Międzybrodziu ŻywieckimOznaczenie szlaku zielonego na betonowym słupieMiędzybrodzie Żywieckie - szeroka asfaltowa droga na zielonym szlaku

Potok Głęboki

Żółta tabliczka wisząca na drzewie - Potok Głęboki, Beskid Mały

0,2 km – doszliśmy do pierwszej żółtej tabliczki na szlaku zielonym – Potok Głęboki – 396 m n.p.m. Asfalt poszedł w niepamięć, dla odmiany weszliśmy na szeroką drogę szutrową, która po około 250 metrach doprowadziła nas do miejsca wypoczynkowego na szlaku zielonym – drewniana wiata ze stołem i ławeczkami.

Potok Głęboki w Beskidzie Małym, szeroka drogaDziecko idące szeroką leśną drogą na szlaku zielonym w Międzybrodziu ŻywieckimDrewniana wiata wypoczynkowa na zielonym szlaku w Międzybrodziu Żywieckim, szeroka droga leśna, słoneczny dzieńSzeroka droga leśna i drewniana wiata na zielonym szlaku w Międzybrodziu Żywieckim

Po tym jaki minęliśmy miejsce wypoczynkowe szlak zielony wszedł na drogę leśną. Jest tu zakaz wjazdu, który nie dotyczy rowerów.

Droga leśna - znak na zielonym szlaku w Międzybrodziu Żywieckim

Droga była dość stroma, ale ciągle wygodna. Po chwili doszliśmy do rozwidlenia, na którym szlak zielony odbił z szerokiej drogi leśnej ostro w prawo. Na tym odcinku szlaku zielonego droga zaczęła piąć się ostro pod górę, a podłoże było z każdym krokiem coraz bardziej kamieniste.

Rozwidlenie drogi leśnej na zielonym szlaku w Międzybrodziu ŻywieckimLas, miejsce skrętu szlaku zielonego w prawo, Międzybrodzie ŻywieckieDziecko na kamienistej drodze leśnej w Beskidzie Małym, oznaczenie szlaku zielonego na drzewie

1,2 km – droga stała się wygodna, co nie znaczy, że nie prowadziła nas w górę.

Szeroka droga leśna oświetlona przez letnie słońce

1,3 km – szlak zielony skręcił w prawo i stał się o wiele łagodniejszy. Szliśmy wzdłuż zarośniętej polany – to tutaj mieliśmy okazję podziwiać pierwsze od dłuższego czasu widoki górskie.

Oznaczenie na drzewie szlaku zielonego z wykrzyknikiem, w tle leśna droga, dzieckoMiędzybrodzie Żywieckie miejsce odbicia szlaku zielonego w prawo, turyści, kamienista drogaTuryści, droga leśnaWidok rozciągający się z zielonego szlaku na Jaworzynę w Beskidzie Małym

Następnie ponownie weszliśmy na szeroką i łagodną drogę leśną, która doprowadziła nas do Lasu Czarnoci.

Szeroka droga leśna

Las Czarnoci szlak niebieski

2 km – Las Czarnoci (skrzyżowanie szlaków), wysokość 567 m n.p.m. To w tym miejscu przeszliśmy na szlak niebieski, którym według informacji na drogowskazie mieliśmy dojść w 50 minut na Jaworzynę.

Drzewo, żółta tabliczka oznaczająca Las Czarnoci - Beskid Mały

Od Lasu Czarnoci szlak niebieski prowadził nas stromo w górę. Na tym odcinku szlaku niebieskiego nie mogliśmy narzekać na brak korzeni i kamieni na leśnej drodze.

Las, pnąca się w górę droga, turysta z dzieckiem, szlak zielony i szlak niebieski na Mały Kościelec w Beskidzie Małym

Szyszkowiec łuskowaty - niejadalny grzyb z rodziny borowikowatych
Szyszkowiec łuskowaty

Kamienista droga leśna idąca w górę, turysta z dzieckiem

Widokowa polana na szlaku niebieskim na Jaworzynę

2,2 km – strome podejście przez las doprowadziło nas na dość obszerną, widokową polanę. Po dotarciu na górę polany, pod samą linię lasu po lewej stronie jest przygotowane miejsce na ognisko / grill, można odpocząć na drewnianej ławeczce rozkoszując się przy tym przepięknymi widokami na beskidzkie szczyty oraz Jezioro Żywieckie. My oczywiście skorzystaliśmy z tej możliwości 😊

Polana widokowa na zielonym szlaku idącym na Kościelec Mały w Beskidzie Małym, turysta z dzieckiem idący w górę polany

Drewniany drogowskaz, Grób Żołnierza, szlak zielony - Międzybrodzie Żywieckie

Miejsce ogniskowe - grillowe na zielonym szlaku na Kościelec Mały w Beskidzie Małym Widok na Jezioro Żywieckie z niebieskiego szlaku na Jaworzynę w Beskidzie MałymTurysta z dzieckiem odpoczywający na drewnianej ławce na zielonym szlaku na Kościelec Mały w Beskidach

Widok na Jezioro Żywieckie ze szlaku zielonego na Kościelec Mały

Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy w dalszą drogę szlakiem niebieskim, z polany widokowej weszliśmy w las. Kamienista droga prowadziła nas lekko w górę. Następnie wyszliśmy na kolejnej, tym razem nie za dużej polance.

Las, turysta z dzieckiem Szeroka droga w Beskidzie Małym. turyści Polana w Beskidzie Małym, słoneczny dzień

Po minięciu wspomnianej polany szlak niebieski ponownie wprowadził nas w las.

Turyści, leśna ścieżka, szlak zielony i szlak niebieski idący w stronę Kościelca Małego w Beskidzie Małym

Źródełko na niebieskim szlaku w drodze na Kościelec Mały

2,6 km – po lewej stronie szlaku niebieskiego jest zimne źródełko górskie.

Źródełko górskie na zielonym szlaku idącym w stronę Kościelca Małego - Beskid Mały, las, turysta

Ręka, źródełko górskie

Grzyb - koźlarz - z jasnym pomarańczowym kapeluszem, las, słońce

Mały turysta, dziecko w beskidzkim lesie

Skrzyżowanie szlaków pod Kościelcem

Żółta tabliczka wisząca na drzewie - Skrzyżowanie szlaków pod Kościelcem, inne drogowskazy - szlak zielony i szlak niebieski, Beskid Mały

2,7 km – szeroka droga leśna doprowadziła nas do Skrzyżowania szlaków pod Kościelcem – 711 m n.p.m. Dalej kierowaliśmy w górę szlaku niebieskiego, który po chwili skręcił ostro w lewo.

Kamienista droga leśna, turyści - mężczyzna i dziecko, trasa na Kościelec Mały w Beskidzie MałymOznaczenie na drzewie - szlak niebieski skręca w lewo, droga leśna, w oddali turyści, słoneczny dzień

Po skręcie w lewo mieliśmy do pokonania mierzące 250 metrów podejście. To był bardzo kamienisty odcinek na szlaku niebieskim.

Dziecko na kamienistej, pnącej się w górę drodze leśnej

Po pokonaniu podejścia droga była szeroka i wygodna.

Turysta z dzieckiem w Beskidzie Małym, piękny słoneczny dzień, okolice szczytu Kościelec Mały

Kościelec Mały Beskid Mały

Oznaczenie na drzewie szczytu Kościelec Mały (biała kartka) w Beskidzie Małym

2,9 km – po prawej stornie szlaku niebieskiego na drzewie jest oznaczenie szczytu – Kościelec Mały, który położony jest 795 m n.p.m. na południowej stronie szczytu Jaworzyna. Warto być w tym miejscu czujnym, żeby przypadkiem nie minąć drzewa z oznaczeniem szczytu.

Uśmiechnięte dziecko na szczycie Kościelec Mały w Beskidzie Małym

Jesienne liście

Dalej kierowaliśmy szeroką i prostą drogą. To właśnie idąc grzbietem od Kościelca Małego do Jaworzyny można podziwiać wyłaniające się zza drzew krajobrazy górskie. Zobaczyć można stąd głównie szczyty należące do pasma Magurki Wilkowickiej.

Turysta, lasWidok rozciągający się z grzbietu między Kościelcem Małym, a Jaworzyną w Beskidzie MałymSzeroka droga leśna, niebieskie niebo, dziecko, mężczyzna, okolice szczytu Jaworzyna w Beskidzie Małym

Jaworzyna Beskid Mały

3,7  km – Jaworzyna w Beskidzie Małym położona 864 m n.p.m. Szczyt jest zalesiony, ale zza drzew wyłania się widok na zbiornik elektrowni szczytowo-pompowej na Górze Żar w Beskidzie Małym.

Jak się okazuje szczyt Jaworzyna jest jednym z najwyższych punktów miasta Żywiec.

Można odpocząć tu na ławeczkach i schronić się przed słońcem (cienia na Jaworzynie jest pod dostatkiem 😉).

Drzewo, żółta tabliczka oznaczająca szczyt Jaworzyna w Beskidzie Małym, las

Turysta z dzieckiem odpoczywający na ławce na zalesionym szczycie Jaworzyna w Beskidzie Małym Widok na zbiornik na Górze Żar z Jaworzyny w Beskidzie Małym

Do samochodu wróciliśmy tą samą trasą. Zejście szlakiem niebieskim, a następnie szlakiem zielonym poszło nam dość sprawnie. Na całej trasie mimo weekendu i wspaniałej pogody spotkaliśmy dosłownie kilku turystów i jednego rowerzystę. Trasa jest wręcz idealna dla osób nie przepadających za tłumami na górskich szlakach 😊 Nam się bardzo tu podobało…

Jeśli szukasz innych tras w Beskidzie Małym, zajrzyj koniecznie tutaj: Beskid Mały szlaki

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic