Wysoka Pieniny zimą – opis szlaku

Dziecko na Wysokiej - Pieniny Małe podziwiające zimowe widoki rozciągające się ze szczytuWalentynkowy weekend w  Pieninach  postanowiliśmy zacząć od  zimowej wycieczki  na  najwyższy szczyt całych Pienin   i   Pienińskiego Pasa Skałkowego  należący do  Korony Gór Polski  –  Wysoką.  Choć warunki tego dnia były średnie przez niskie temperatury oraz padający przez większość czasu śnieg, była to niezapomniana przygoda, którą zapamiętamy na bardzo, bardzo długo. Na  Wysoką  wybraliśmy się  zielonym szlakiem  przez  Wąwóz Homole.  Dokładnie tak samo jak w 2018 roku, kiedy to syn miał zaledwie cztery latka. I choć z tamtego wyjście zachował tylko pojedyncze wspomnienia, mogę potwierdzić, że zarówno wtedy, jak i teraz był zachwycony trasą prowadzącą przez  Rezerwat Wąwóz Homole.  W końcu występujące na szlaku liczne mostki, schody, potok oraz skalne ściany to to, co małe tygryski lubią najbardziej. Tutaj nie ma miejsca na nudę. Oczywiście zimą warto wrzucić do plecaka raczki. Opisany przeze mnie  szlak na Wysoką  jest momentami bardzo stromy. Raczki okazały się dla nas wybawieniem szczególnie podczas schodzenia z  Wysokiej,  ponieważ na szlaku było nieziemsko ślisko.

Trasa: Jaworki – Wąwóz Homole (szlak zielony)  – Polana pod Wysoką  – Przełęcz Kapralowa Wysoka (szlak niebieski) – Wysoka (Wysokie Skałki) – powrót tą samą trasąMapa - Jaworki - Wysoka (Pieniny) Data: 13 luty 2021

Dystans:  około 9 km

Czas trwania:  4 h  (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:   564 m

Maksymalne wzniesienie:   1014 m

Parametry z aplikacji Google Fit

Z kwatery, którą wynajmowaliśmy w  Krościenku nad Dunajcem  udaliśmy się w stronę  Wsi Jaworki,  w której znajduje się wejście do  Wąwozu Homole.

Parking Wysoka

Szeroka droga asfaltowa w Jaworkach, dojazd do parkingu pod Dębem przy szlaku zielonym idącym na szczyt Wysoka, zimaSamochód zostawiliśmy na  płatnym  (jedynym otwartym w okolicy) parkingu  –  Parking pod Dębem  w  Jaworkach,  który oddalony jest od wejścia do  Wąwozu Homole  niespełna 300 metrów.  Za  cały dzień postoju  samochodu osobowego  zapłaciliśmy  10 zł.  Jeżeli planujecie dłuższą wycieczkę np. z noclegiem w Studenckiej Bazie Namiotowej pod Wysoką  (okres letni) możecie zostawić na tym parkingu samochód na całą dobę. W tej sytuacji przygotujcie wyliczone  15 zł.  Z samego rana wolnych miejsc było tu  pod dostatkiem.

Parametry parkingu GPS: 49.406680, 20.550623

Parking POD DĘBEM w Pieniach przy szlaku na Wysoką, zimaTablica z cennikiem parkingu POD DĘBEM w Pieninach przy Wąwozie HomoleTak jak wspominałam powyżej musieliśmy z  parkingu pod Dębem  cofnąć się niespełna 300 metrów do wejście na teren  Rezerwatu Przyrody Wąwozu Homole. W tym celu przeszliśmy na drugą stronę ulicy i maszerowaliśmy chodnikiem. Następnie skręciliśmy w lewo kierując się dalej  zielonym szlakiem.Skręt szlaku zielonego z głównej drogi w Jaworkach w lewo do Wąwozu Homole, zimowy poranek, turysta z dzieckiem i sankami

Wąwóz Homole zimą

Po lewej stronie drogo tablice z napisem REZERWAT PRZYRODY WĄWÓZ HOMOLE, turysta z dzieckiem na sankach, po prawej stronie drewniany budynek, w którym jest kasa Pienińskiego Parku NarodowegoPrzechodzimy obok drewnianej kasy  Pienińskiego Parku Narodowego,  która w dniu naszej wycieczki była nieczynna, a wejście na  teren Rezerwatu Wąwóz Homole  był  bezpłatny.  Długość całej  ścieżki przyrodniczej  biegnącej przez  Wąwóz Homole  to około  800 metrów.  Od razu napiszę, że to niejedyny rezerwat, przez który podczas wędrówki na  Wysoką  maszerowaliśmy. Drugi nosi nazwę  Rezerwat Przyrody Wysokie Skałki  i zaczyna się w okolicach  Polany pod Wysoką.Czerwona tablica przy wejściu do Wąwozu Homole z białymi napisami - REZERWAT PRZYRODY WĄWÓZ HOMOLE, OBSZAR NATURA 2000, MAŁE PIENINY, zimaTabliczka wisząca na Kasie Pienińskiego Parku Narodowego Rezerwatu przyrody Wąwóz HOMOLE z napisem Wstęp bezpłatnyNa poniższym zdjęciu możecie przeczytać kilka istotnych informacji o  Wąwozie HomoleTablica informacyjna wisząca przy wejściu do Wąwozu Homole w Jaworkach zatytułowana REZERWAT WĄWÓZ HOMOLETablica wisząca przy wejściu do Wąwozu Homole - Wąwóz Homole ze starego zdjęcia

Młody mężczyzna z sześcioletnim dzieckiem wchodzący do Wąwozu Homole w Pieninach, mroźny, zimowy dzień, sypiący śnieg, w tle drewniana budka, w której jest kasa pienińskiego parku narodowegoZa kasą  Pienińskiego Parku Narodowego  przechodzimy przez pierwszy drewniany mostek prowadzący nad  Potokiem Kamionka.  W oczy od razu rzucają się potężne,  wapienne ściany  wznoszące się nad  Wąwozem Homole.  Pogoda była iście zimowa – mokry śnieg sypał nam w twarze (poniższe cztery zdjęcia zostały zrobione podczas powrotu z  Wysokiej.  Pokazało się odrobinę niebieskiego nieba, a śnieg przestał sypać i zdjęcia wyszły korzystniej niż te zrobione z samego rana 😅).Uśmiechnięci turyści - mężczyzna i dziecko na drewnianym moście w Wąwozie Homole, zima, potężne, wapienne ścianyWapienne ściany skalne otaczające Wąwóz Homole - zima

Wapienne ściany skalne w Wąwozie Homole (Pieniński Park Narodowy) na tle niebieskiego nieba, zimaWązwóz Homole w Pieninach zimą, dziecko odpoczywające w śniegu

Tak jak już wspominałam, trasa prowadząca przez  Wąwóz Homole  jest bardzo atrakcyjna. Czeka tu na Was wiele urozmaiceń w postaci mostków (drewnianych, metalowych) prowadzących nad  Potokiem Kamionka  i schodów, niektórych bardzo stromych. Musicie mi wybaczyć, ale nie będę pisać o każdym mostku, który będziecie musieli na  zielonym szlaku  pokonać, ponieważ na tych  800 metrach  jest ich naprawdę sporo. Postaram się jednak przedstawić Wam je na załączonych poniżej fotografiach. Myślę, że to one najbardziej odzwierciedlą, jak wygląda trasa biegnąca przez  Wąwóz Homole.Dziecko przechodzące przez drewniany most w Wąwozie Homole (zielony szlak), zima

Turystka przechodząca przez drewniany mostek znajdujący się w Wąwozie Homole, zima

Wąwóz Homole w Pieninach zimą, metalowy mostek, duże ilości zalegającego na trasie prowadzącej przez wąwóz śnieguTurysta z dzieckiem, metalowy most, zima, Wąwóz HomoleZaśnieżony szlak zielony prowadzący przez Wąwóz Homole w Małych Pieninach, mały turysta - dziecko, wąska ścieżka leśna

Szczęśliwe dziecko wchodzące na zaśnieżony, drewniany most w Wąwozie Homole, po prawej stronie Potok Kamionka

Dziecko siedzące na śniegu na schodach w Wąwozie Homole w Pieninach, zima, w oddali widoczny mostek

Turystka, dziecko, metalowy most na zielonym szlaku idącym przez Wąwóz Homole - zima

Mały wodospadzik w Wąwozie Homole, na skałach zalega śniegBardzo strome, metalowe schody w Wąwozie Homole pokryte śniegiem

Zadowolone dziecko z tatą na metalowych schodach pokryrtch śniegiem - zielony szlak na Wysoką w Pieninach, droga leśna, zimaZielony szlak oznaczony na drzewie idący przez Wąwóz Homole, metalowe schody z drewnianymi barierkami, lasMetalowe schody pokryte warstwą śniegu w rezerwacie przyrody Wąwóz Homole w Małych PieninachSzeroka, pokryta śniegiem droga leśna

Dubantowska Polana

Po pokonaniu wspomnianych mostków i schodów w  Wąwozie Homole  wychodzimy z lasku i stajemy na polanie, która nosi nazwę –  Dubatowska Polana  i położona jest  640 m n.p.m.  W sezonie letnim można skorzystać tu z przygotowanych dla turystów stołów z ławkami. W dniu naszej wyprawy śnieg nie dawał za wygraną. Syn zarządził tu chwilową przerwę, aby pobawić się w śniegu, którego było tu pod dostatkiem.

Zaśnieżona Dubantowska Polana, drewniane stoły z ławkami pokryte warstwą śniegu, zima

Kamienne Księgi legenda

Polana Dubantowska zimą. drewniane stoły, kamienne księgiNa  Polanie Dubantowskiej  znajdują się kamienne bloki tzw.  KAMIENNE KSIĘGI.  Według legendy zapisane są w tych księgach losy ludzkości. Ponoć do dnia dzisiejszego odczytać zdołała je tylko jedna osoba. Był to pop, który niestety stracił prze to mowę. Podobno to nie był przypadek – Pan Bóg nie chciał dopuścić do tego, aby ludzie dowiedzieli się jaka czeka ich przyszłość.Tablica w Wąwozie Homole w Pieninach zatytuowana - Czajkowa Skała i kamienne księgi

Po przerwie na zabawę ruszamy dalej. Kierujemy się w górę  Polany Dubantowskiej,  aby zaraz za nią wejść do lasku, przez który wiedzie dość wygodna ścieżka, która momentami idzie lekko w górę.Zima na Polanie Dubantowskiej w Małych Pieninach, drewniane stoliki z ławkami, sypiący śniegDziecko na zielonym szlaku idącym w kierunku szczytu Wysoka, zima, leśna ścieżka

Tablica w Pienińskim Parku Narodowym - Witaj w Wąwozie Homole

Uśmiechnięte dziecko idące zimą na szczyt w Pieninach Małych - Wysoką, leśna droga

Mały turysta, dziecko na zielonym szlaku na Wysoką zimą, leśna droga, śniegDziecko patrzące z tatą w górę, droga leśna w Pieninach, zimaTunel z drzew, droga leśna, śnieg

Aplikacja wskazuje, że od parkingu w  Jaworkach  przeszliśmy 1.70 km. Na  zielonym szlaku pojawia się drewniany mostek, za którym wędrujemy leśną ścieżką.Turysta ciągnący na drewnianych sankach dziecko przez drewniany mostek, zima na zielonym szlaku w Rezerwacie Przyrody WysokaRezerwat Przyrody Wysoka zimą, mężczyzna, dziecko na sankach, droga leśna

Pokonujemy podejście przez lasek i dochodzimy do drogowskazu, który informuje nas o możliwości dojścia do punktu widokowego. Tym razem ze względu na zimowe warunki nie korzystamy z tej możliwości i trzymamy się założonego celu, którym jest dojście na  Wysoką.

Jeżeli jesteście zainteresowani punktem widokowym zapraszam tutaj:  Wysoka szlak z JaworekTablica informacyjna na zielonym szlaku w Małych Pieninach, zielony szlak wskazujący drogę do Wąwozu Homole, zimowe popołudnie

Od drogowskazu kierujemy się nadal  zielonymi znakami,  które skręcają w prawo. Idziemy szeroką, wygodną drogą. Na tym odcinku mijali nas pojedynczy turyści. Dziecko siedzące na sankach wykonanych z drewna ciągnięte przez tatę, zielony szlak w Małych Pieninach

Turysta, dziecko na sankach, zielony szlak idący na Polanę pod Wysoką, po prawej stronie płynie potok, zimaZima, okolice Polany pod Wysoką w Małych Pieninach, dziecko idące przez zaśnieżoną kładkę, turysta z drewnianymi sankami, las

Dziecko w Pienińskim Parku Narodowym, śnieg, drzewa

Mamy za sobą 2,5 km naszym oczom ukazuje się w oddali drewniany budynek, w którym w  sezonie letnim działa  Studencka Baza Namiotowa pod Wysoką, do której decydujemy się podejść (około 150 metrów), aby przygotować coś ciepłego do picia w celu ogrzania się. Uwierzcie mi temperatura tego dnia nas nie rozpieszczała. Cieszyliśmy się, że pod spodnie i polary ubraliśmy ocieplaną odzież termiczną.

Studencka Baza Namiotowa pod Wysoką

Drewniany budynek - Studencka Baza Namiotowa pod Wysoką - zimaStudencka baza namiotowa pod Wysoką   usytuowana jest  762 m n.p.m.  u podnóża  Polany pod Wysoką.  Działa ona oczywiście tylko w  sezonie letnim  od około 1 lipca  do  31 sierpnia.  Ponoć dostępnych jest tu aż  70 miejsc noclegowych  – można również rozłożyć własny namiot. W drewnianym 'budynku’ – wiacie do dyspozycji  jest kuchnia polowa. Na terenie  bazy namiotowej  jest również prysznic polowy, a także toaleta Toi Toi. Są tu stoliki z ławkami oraz miejsce wyznaczone na ognisko. Baza jest bardzo zadbana. My postanowiliśmy skorzystać z małej wiaty stojącej z boku drewnianego budynku, która prawdopodobnie służy w lecie za palarnię. Mieliśmy okazję przetestować w końcu naszą butlę gazową, która doskonale podgrzała wodę na kawę oraz zupkę w ten mroźny dzień. Mimo, że posiadamy porządny termos zaparzenie kawy przy tak niskich temperaturach i po kilku godzinach na szlaku czasem graniczyło z cudem. Baza pod Wysoką w Pieninach - drewniany budynekPiec w bazie namiotowej pod WysokąDziecko ogrzewające sobie ręce przy butli w studenckiej bazie namiotowej pod WysokąZielona butla gazowa, na której położony jest kubek z zupą, obok na drewnianej ławie leży metalowy kubek z gorącą kawą

Szczęśliwe dziecko pijące ciepłą zupę - Studencka Baza Namiotowa pod Wysoką, zima

Polana pod Wysoką

Po zjedzeniu ciepłej zupki i wypiciu kawy wracamy na nasz  zielony szlak. Czeka nas wędrówka pod górę przez polanę, która nosi nazwę  Polana pod Wysoką.  Przy sprzyjających warunkach pogodowych (czyli nie przy takich, jakie my mieliśmy 😅 ) z polany zobaczycie  Wąwóz Homole,  pasmo Radziejowej,  szczyt Homole, oraz  polany i pasma Małych Pienin.  To był dość ciężki odcinek szlaku podczas naszej wizyty w Pieninach.  Otwarta przestrzeń, mroźny wiatr i sypiący śnieg nie ułatwiały nam wędrówki. Syn zdecydował się nawet ubrać rakiety śnieżne, aby uniknąć zapadania we śniegu. Turysta z dzieckiem na zielonym szlaku - Polana pod Wysoką, sypiący śnieg

Dziecko na zielonym szlaku idącym na Wysoką z Jaworek, duże ilości zalegającego śniegu na trasieDziecko na Polanie pod Wysoką, zimaTurystka idąca wzdłuż Polany pod Wysoką - zima, duże ilości śnieguTurysta z dzieckiem idący w górę Polany pod Wysoką, zima, padający śniegTurysta z uśmiechniętym dzieckiem na zielonym szlaku idącym na Wysoką, zaśnieżona Polana pod Wysoką, dużo śniegu, w tle przyczepa kempingowa Samotne drzewo na Polanie pod Wysoką w Pieninach, duże ilości śniegu, słońce

Dziecko idące w rakietach śnieżnych w górę Polany pod Wysoką w Małych Pieninach, zima

Przerwa na małe co nieco 😍Dziecko siedzące na drewnianych sankach na Polanie pod Wysoką, otwierające plastikowe pudełko śniadaniowe

Po wyjściu na górę  Polany pod Wysoką  mamy na liczniku 3,5 km i skręcamy w prawo. Naszym oczom ukazuje się tablica informująca nas, że wchodzimy na teren  Rezerwatu Przyrody Wysokie Skałki. Od tego miejsca zaczyna się kolejny, ciekawy odcinek na  zielonym szlaku. BA! Ciekawy i stromy, bardzo stromy 😅 Dodam, że pomocne okazują się zamontowane na trasie barierki. Mijaliśmy osoby bez raków i powiem Wam, że gdyby nie one mieli by ogromny problem ze zejściem z  Wysokiej.Tablica informacyjna na zielonym szlaku na Wysoką w Pieninach, czerwona tablica z napisem Nadleśnictwo Krościenko, Leśnictwo Małe Pieniny, Rezerwat Wysokie Skałki

Pokryta śniegiem ścieżka na zielonym szlaku w rezerwacie Wysokie Skałki w Pieninach

Zima w rezerwacie Wysokie Skałki w Pieninach Małych, zasypane przez śnieg podejście na zielonym szlaku na Wysoką

Rezerwat Wysokie Skałki, podejście z barierkami na zielonym szlaku prowadzącym na szczyt Wysoka w Pieninach Małych, zimowe warunki, dziecko

Dziecko w zimowym Rezerwacie Wysokie Skałki w Pieninach Małych, zima, tablica informacyjna, leśna śnieżka

Uśmiechnięty mały turysta - dziecko na zielonym szlaku idącym do Przełęczy Kapralowej Wysokiej, zimaStrome, zaśnieżone podejście na zielonym szlaku do Przełęczy Kapralowej Wysokiej, turysta z dzieckiem

Kapralowa Wysoka

3,8 km – Przełęcz Kapralowa Wysoka  położona jest  935 m n.p.m.  Znajduje się tu  skrzyżowanie szlaków.  Naszego  zielonego,  który tu porzucamy oraz  niebieskiego,  którym od tego miejsca kontynuowaliśmy wędrówkę na szczyt  WysokiejPrzełęcz Kapralowa w drodze na Wysoką w Pieninach Małych - szlak zielony z Jaworek, zimaDrogowskaz - skrzyżowanie szlaków, Przełęcz Kapralowa w Małych Pieninach zimą

Według drogowskazu czas przejścia na  Wysoką  powinien zająć nam 20 minut. W warunkach zimowych jest on zdecydowanie dłuższy. Trzeba być również przygotowanym na dalszą wspinaczkę. Drogowskaz na Przełęczy Kapralowa Wysoka w Pieninach - szlak niebieski na Wysoką - 20 minut, zima, zaśnieżone drzewaDziecko z tatą, strome podejście pod Wysoką w Pieninach zimą

Mały turysta - dziecko wraz z tatą idący stromo w górę od Przełęczy Kapralowej w stronę szczytu Wysoka, zima

Po około 100 metrach podejście na moment łagodnieje i prowadzi przez gęsty las.Turysta ciągnący dziecko na sankach, leśna droga na niebieskim szlaku na Wysoką w Małych Pieninach

Następnie dochodzimy do kolejnego drogowskazu, który wskazuje jeszcze 15 minut drogi na  Wysoką. Skręcamy w lewo i idziemy pod górę.Drogowskaz wiszący na drzewie poniżej szczytu Wysoka, na którą według tabliczki niebieskim szlakiem jest 15 minutMały turysta, dziecko w rakach idące niebieskim szlakiem na Wysoką w Pienińskim Parku Narodowym, las, zimowy dzień

Po chwili na  szlaku niebieskim  pojawiają się metalowe schody, po pokonaniu których będziemy mieli okazję skorzystać z możliwości wejścia na dwa małe tarasiki widokowe, które w dniu naszej wycieczki nie zaoferowały nam zbyt spektakularnych widoków 😅Dziecko wychodzące na metalowe, pokryte śniegiem schody na niebieskim szlaku idącym na Wysoką w Pieninach

Dziecko na tarasie widokowym na niebieskim szlaku na najwyższy szczyt Pienin Małych - Wysoką, zima, sypiący śniegUśmiechnięte dziecko na tarasie widokowym na niebieskim szlaku na Wysoką, zima

Następnie pokonujemy kolejne, strome schody, za którymi czeka nas znowu wędrówka pod górę.Metalowe schody pokryte śniegiem na niebieskim szlaku na Wysoką w Pieninach, dziecko wspinające się po tych schodach, zima

Małe Pieniny zimą, dziecko, leśna droga

Dziecko z tatą pokonujące ostatnie, strome podejście na niebieskim szlaku na Wysoką w Pieniach zimą, leśna ścieżka

A to są już ostatnie schody, które doprowadzą nas do celu. Dziecko z tatą niosącym w ręce drewniane sanki, schody na Wysoką w Pieninach (niebieski szlak)

Wysoka – Pieniny

Uśmiechnięte dziecko na szczycie Wysoka w Pieninach, zimaZdobywamy szczyt  polsko – słowackich Pienin – Wysoką (Wysokie Skałki / Vysoké Skalky). Jest tu  taras widokowy  położony na stromym  urwisku skalnym,  z którego można podziwiać kawał świata. Więcej szczegółów poniżej. W dniu naszej wycieczki na Wysokiej  szalał bardzo mocny i mroźny wiatr. Uwierzcie mi nie było tu za dużo turystów. Był nawet moment, kiedy na  platformie widokowej  byliśmy całkiem sami. Musieliśmy nacieszyć szybciutko oczęta tym co było nam dane zobaczyć, porobić kilka pamiątkowych fotek i ruszać w drogę powrotną, aby nie zamarznąć 😁

Z  Wysokiej  przy lepszych warunkach pogodowych, niż te które panowały trzynastego lutego zobaczycie: Tatry słowackie  (między innymi:  Łomnicę,  Lodowy Szczyt,  Harwań)  oraz  polskie  (Kozi Wierch, Koszysta) , Pieniny Spiskie (Żar), Pieniny Właściwe (Macelowa Góra, masyw Flaki, Nowa Góra), Pieniny Środkowe (Trzy Korony), Pieniny Małe słowackie (Holica),  Magurę Spiską, Pasmo Radziejowej, Góry Lewockie oraz należącą do Beskidu Żywieckiego – Babią Górę.Tablica znajdująca się na szczycie Wysoka w Pieninach Małych opisująca panoramę rozciągającą się z Wysokiej, zimowy krajobraz

Ta góra jest najwyższa między innymi górami i okrągła, na której skała jest jako zamek. Przystęp do niej jest zbyt przykry, zaledwie człek pieszy wniść może.

Cytat, Źródło: Dokument górniczy 1739 r.

W tej małej drewnianej budce znajdziecie pieczątkę, jeśli takową potrzebujecie wbić do swoich książeczek Korony Gór PolskiSzczyt Wysoka w Pieninach zimą, żółta tabliczka z napisem Wysoka 1050 m n.p.m.Rodzina na szczycie Wysoka w Pieninach Małych, zima, zerowa widoczność, sypiący śniegTablica informacyjna na szczycie Wysoka w Pieninach opisująca szczyty Tatr, które można podziwiać z WysokiejZimowy krajobraz widziany ze szczytu Wysoka w Pieninach MałychDziecko na Wysokiej - Pieniny Małe podziwiające zimowe widoki rozciągające się ze szczytuTak jak już wspominałam w drodze powrotnej przydatne okazały się raczki. Nasz synuś miał sporo frajdy przy schodzeniu z  Wysokiej.  Długo jeszcze przeżywał naszą wizytę w  Pieninach.  To zasługa ciekawych, urozmaiconych, bogatych przyrodniczo  pienińskich szlaków.  Szczególnie polecam wycieczkę na ten szczyt, ponieważ mimo, że jest najwyższy w całych  Pieninach  nie cieszy się aż takim zainteresowaniem wśród turystów,  jak  Sokolica,  czy też  Trzy Korony.  Jest tu po prostu nieco luźniej. My na pewno jeszcze tu wrócimy. Musimy mieć w końcu na tyle szczęścia, aby móc podziwiać z  Wysokiej Tatry.

Po powrocie na  parking w Jaworkach  udaliśmy się do Krościenka do naszej przytulnej kwatery, aby zregenerować siły przed niedzielną wycieczką na  Sokolicę,  z której relacje znajdziecie tutaj:

Polecam również relację z wyjścia na  Trzy Korony:

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic