Chatka pod Potrójną trasa – Zbójeckie Okno

Utwór skalny w Beskidzie Małym - Zbójeckie Okno

Witajcie Kochani!  Tak jak sobie ostatnio obiecywaliśmy, w tym sezonie chcemy poświęcić nieco więcej czasu  Beskidowi Małemu.  Tym sposobem w ostatnią niedzielę maja wylądowaliśmy na trasie należącej właśnie do tego pasma. Trzy dni wcześniej wróciliśmy  z Pienin,  więc zależało nam na tym, aby trasa nie była  za bardzo oddalona od Bielska-Białej  oraz żeby  nie była za bardzo wymagająca  (różnica wzniesień do pokonania na trasie to około 264 m).  Ostatnio przeglądając Instagram natknęłam się na zdjęcie  interesującego utworu skalnego w Beskidzie Małym,  który bardzo chciałam zobaczyć na własne oczy. Mowa o  Zbójeckim Oknie.  Ostaniec położony jest między Potrójną (847 m n.p.m.), a Łamaną Skałą (929 m n.p.m.)Na mapach turystycznych  znaleźliśmy trasę, która idealnie spełniała nasze wymagania. Wycieczkę zdecydowaliśmy się zacząć  ze wsi Kocierz Basie.  Pierwsza część trasy prowadzi  poza oficjalnie wyznaczonym szlakiem turystycznym,  ale są tu na drzewach oznaczenia przedstawiające  żółte słoneczka ☀  Dzięki nim nie ma możliwości zgubienia drogi. Druga część trasy jest już oznakowana normalnym  żółtym szlakiem turystycznym,  przy którym to znajduje się  Zbójeckie Okno.  A kierując się dalej  żółtym szlakiem od Zbójeckiego Okna  dochodzi się  do klimatycznej Chatki pod Potrójną.  I właśnie tę trasę przybliżę Wam w dzisiejszym wpisie 🙂

Trasa:  Kocierz Basie ul. Turystyczna / ul. Studencka (☀) – Kocierz Słonków (szlak żółty) – Zbójeckie Okno (Kocierz Rychwałdzki) – Chatka Studencka pod Potrójną – powrót tą samą trasą

kocierz-basie-chatka-pod-potrojna

Data:  29 maj 2022

Dystans:  około 5 km

Czas trwania: około 100 minut (sam przemarsz z ośmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:  581 m

Maksymalne wzniesienie:   810 m

Kocierz Basie

Zielonożółta tabliczka na wiacie przystankowej z napisem Kocierz Basie

Z Bielska-Białej do wsi Kocierz Basie  mieliśmy do pokonania samochodem około 45 km. Po wjeździe do  Kocierz Basie  musieliśmy znaleźć miejsce parkingowe.  Na mapach Google jest oznaczony parking leśny,  na którym moglibyśmy zostawić samochód, ale  w aplikacji widniał on jako nieczynny.  Podam jego parametry GPS, ale przed wycieczką upewnijcie się czy parking jest już otwarty dla turystów: 49.761204, 19.355174

Tym sposobem byliśmy zmuszeni pozostawić samochód na poboczu  ulicy Turystycznej,  na małej zatoczce przy głównej drodze.

Założyliśmy plecaki i ruszyliśmy asfaltem  w górę wspomnianej ulicy Turystycznej.  Po drodze mijaliśmy zabudowania.

Kocierz Basie, droga asfaltowa, las, samochód na poboczuDroga asfaltowa ulica Turystyczna - Kocierz BasiePo chwili doszliśmy  do przystanku PKS Kocierz Basie,  przy którym jest  skrzyżowanie ulic Turystycznej oraz Studenckiej. Skręciliśmy w lewo na drogę pożarową numer 21  i dalej kierowaliśmy się  w górę ulicy Studenckiej.

Wiata przystankowa - Kocierz BasieAsfaltowa droga na ulicy Studenckiej - Kocierz Basie, po lewej stronie płot, po prawej stronie drewniany mostekPo 200 m pożegnaliśmy asfalt. Dalej szliśmy wygodną, utwardzoną drogą  (droga pożarowa numer 20).

Droga pożarowa 21 Kocierz Basie, szeroka ubita drogaRozwidlenie dróg - ulica Studencka Kocierz Basie, lekko zachmurzone niebo oświetlone przez słońce

Po kolejnych 200 m doszliśmy do znaku informującego nas, że wchodzimy  na drogę leśną  oraz  zakazującego dalszego wjazdu osobom nieupoważnionym.

Dalej kierowaliśmy się szeroką utwardzoną drogą.

Długa ubita droga pożarowa Kocierz Basie

Zielonobiała tablica Nadleśnictwa Jeleśnia informująca o zakazie wjazdu - droga leśna - Kocierz Basie

Po chwili na drzewach pojawiły się wspomniane we wstępie  żółte słoneczka ☀  Na tym odcinku nasza szeroka droga leśna momentami naturalnie wiła się to w prawo, to w lewo.

Szeroka droga leśna - Kocierz BasieIdąca lekko w górę droga leśna - Kocierz BasieDroga leśna - Kocierz Basie - szlak studenckiBniec czerwony, lepnica czerwona - las Beskid Mały

0.9 km – za zakrętem w prawo żółte słoneczka  wskazywały, że mamy skręcić ostro w lewo schodząc przy tym z głównej drogi na wąską ścieżkę leśną. Z tego co widzieliśmy sugerowana ścieżka prowadząca przez las szła bardzo stromo w górę. My zdecydowaliśmy się zaryzykować i iść dalej prosto naszą szeroką drogą.

Żółte oznaczenie na drzewie - szlak studencki - Kocierz Basie - skręt drogi w prawo, droga leśnaSzlaban, droga leśnaŻółte oznaczenia na drzewie

Po około 150 m skręciliśmy ostro w lewo w węższą drogę. Jak się okazało wybór był dobry, ponieważ podejście było tu nieco łagodniejsze i wygodniejsze niż to sugerowane przez słoneczne oznaczenia.Las, droga pożarowaTurysta z dzieckiem, pnąca się w górę droga leśna

Paproć, las

Turysta z dzieckiem, droga leśna - Beskid MałyPaproć, las

Po chwili na drzewach pojawiły się ponownie  żółte słoneczka, tym sposobem wróciliśmy na słoneczkowy szlak.  Dalej znaki prowadziły nas szeroką wygodną leśną drogą, która momentami łagodnie szła w górę. Dziecko na szlaku żółtym oznaczonym słoneczkiem prowadzącym do Chatki pod Potrójną, lasLiść paproci

Szeroka droga leśnaDroga prowadząca przez piękny las na żółtym szlaku oznaczonym żółtym słoneczkiem idącym z Kocierz Basie do Chatki pod PotrójnąTuryści - mężczyzna oraz dziecko na drodze leśnej w Beskidzie Małym, letnie popołudnie

1.6 km – zgodnie  z żółtymi słoneczkami  skręciliśmy w lewo na wąską ścieżkę leśną, która po chwili zmieniła się znów w szeroką wygodną drogę.

Beskid Mały, las, dziecko , młody mężczyzna, szlak - żółte słoneczko do Chatki pod PotrójnąLeśna droga w Beskidzie MałymPolana w Beskidzie Małym, letni dzień

Po około 300 metrach skręciliśmy zgodnie  z żółtymi oznaczeniami  w prawo.

Rozwidlenie drogi leśnejŻółte słoneczko na drzewie - szeroka droga prowadząca do Chatki pod Potrójną

2 km doszliśmy  do oficjalnego żółtego szlaku PTTKZbójeckie Okno  znajduje się po lewej stronie drogi leśnej zaraz przy wspomnianym żółtym szlaku.

Szlak żółty idący do Chatki pod Potrójną, las, szeroka ubita droga leśnaOznaczenie szlaku żółtego na drzewie

Zbójeckie Okno, Kocierz Rychwałdzki – Beskid Mały

Utwór skalny - Diabelskie Okno w Beskidzie Małym

2 km  –  Zbójeckie Okno,  to ten wyjątkowo ciekawy  utwór skalny  możecie zobaczyć  w Beskidzie Małym.  Skała robi duże wrażenie.  Zbudowana jest piaskowca, mierzy około 7 m wysokości.  Charakterystyczne dla tego  utworu skalnego  jest okno skalne.  Słyszałam, że miejsce to bywa odwiedzane również  przez miłośników wspinaczki po skałachZbójeckie Okno w Beskidzie Małym

Utwór skalny w Beskidzie Małym - Zbójeckie OknoTurysta z dzieckiem przy Zbójeckim Oknie w Beskidzie Małym

Zbójeckie Okno w Beskidzie Małym

Dziecko siedzące przy utworze skalnym w Beskidzie Małym - Diabelskie Okno

Turystka z dzieckiem siedząca na skale przy utworze skalnym w Beskidzie Małym - Zbójeckie Okno

Przy skale spędziliśmy sporo czasu. Nie mogło zabraknąć przerwy na wspólne zdjęcia oraz na zabawę samochodzikami. Przy  Zbójeckim Oknie  przez cały ten czas byliśmy całkiem sami.

Mały turysta, dziecko bawiące się samochodzikami przy Zbójeckim Oknie - Beskid Mały

Do  Chatki pod Potrójną  kierowaliśmy się już  oficjalnym żółtym szlakiem, który odbija od razu w lewo. Droga prowadząca do schroniska była przyjemna i wygodna, to około 500 metrów do przejścia. Nie wymagała od nas za dużo wysiłku. Byliśmy zdziwieni, że mimo niedzieli na trasie nie spotkaliśmy za wielu turystów. To były dosłownie pojedyncze osoby. Być może przyczyniła się do tego popołudniowa godzina naszej wycieczki.

Droga leśna, żółty szlak do Chatki pod Potrójną - Beskid MałyMiejsce skrętu szlaku żółtego w lewo do Chatki pod Potrójną, lasDrewniany drogowskaz wskazujący dojście do Chatki Studenckiej pod PotrójnąSzeroka droga leśna na żółtym szlaku idącym do Chatki pod Potrójną w Beskidzie Małym, dzieckoLeśna droga na żółtym szlaku - oznaczenie na drzewie skrętu szlaku żółtego w lewo do Chatki pod Potrójną

2.6 km – szlak żółty  skręca ostro w prawo. Ta ścieżka doprowadzi nas już pod samą  Chatkę pod Potrójną.

Szeroka błotnista droga w lesie w Beskidzie Małym, szlak zółty do Chatki pod Potrójną - skręt w prawo

Chatka Studencka pod Potrójną

Chatka pod Potrójną w Beskidzie Małym, stół, parasolka

2.6 km  – Chatka studencka pod Potrójną położona jest 884 m n.p.m.  Uwierzcie mi, obecnie ciężko jest znaleźć  w Beskidach  schronisko w takim klimacie… Drewniana chatka, w którym działa schronisko ma już ponad 100 lat.

Chatka pod Potrójną czynna jest przez cały rok.  Schronisko dysponuje 30 miejscami noclegowymi. Dodatkowo 15 osób może przenocować w budynku znajdującym się obok schroniska. W dniu naszej wycieczki widzieliśmy także rozbity przy chatce namiot. Goście mogą skorzystać z ogólnodostępnej kuchni, aby przygotować swoje jedzenia, bądź skorzystać z oferty baru działającego w schronisku. Można również odpocząć przy stolikach na zewnątrz.

Słup z drewnianymi drogowskazami przed budynkiem Chatki pod Potrójną

Taras - Opera Leśna na terenie Chatki pod Potrójną, drewniane stolik, leżakiDrewniana CHATKA POD POTRÓJNĄ w Beskidzie Małym

Uśmiechnięte dziecko na tle budynku Chatki pod Potrójną w Beskidzie Małym

Drewniane drzwi do chatki pod PotrójnąChatka pod Potrójną w środku

Pieczątka Chatki pod Potrójną, książeczka akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum

Teren Chatki pod Potrójną, drewniana wiata, stacja meteo pod PotrójnąStacja meteo pod Potrójną - teren Chatki pod Potrójną, słoneczny dzień

Uśmiechnięci turyści - dziecko oraz mężczyzna, droga leśna

Szukasz innych szlaków w Beskidzie Małym?  Zapraszam tutaj:  Beskid Mały najpiękniejsze szlaki

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi górskimi wojażami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic