Sokolica zimą – opis szlaku

Sosna na Sokolicy zimą, widok na Tatry, ciemne nieboOstatni dzień walentynkowego weekendu w  Pieninach  spędziliśmy na szlaku idącym  z Krościenka nad Dunajcem na Sokolicę.  Jest to idealna propozycja dla osób planujących szybki wypad w góry. Właśnie dlatego wyjście na  Sokolicę  zostawiliśmy na dzień wyjazdu. Choć trasa jest krótka nie oznacza to, że nie będzie wymagała od nas zupełnie wysiłku. Na trasie jest kilka ciekawych odcinków, na których trzeba się nieco wysilić. Co nie zmienia faktu, że szlak jest doskonale przygotowany dla turystów. Występują na nim liczne schody, podejścia oraz barierki, które w szczególności w zimie ułatwiają wędrówkę. Od razu napiszę, że dla własnego bezpieczeństwa oraz komfortu do plecaka warto wrzucić raczki. W dniu naszej wycieczki na  Sokolicę było miejscami bardzo ślisko. Poza tym szlak był przedeptany przez turystów. Mimo, że dzień wcześniej przez cały dzień w  Pieninach  sypał intensywnie śnieg. O czym przekonaliśmy się osobiście wędrując na najwyższy szczyt Małych Pienin  –  Wysoką,  ale o tym w kolejnym wpisie. Przejdźmy do opisu  trasy na Sokolicę z Krościenka zimą.

Trasa: Krościenko (szlak zielony) – Polana Pod Natonia – Przełęcz Sosnów (szlak niebieski) – Kasa Pienińskiego Parku Narodowego – Sokolica (punkt widokowy) mapa-kroscienko-sokolica

Data: 14 luty 2021

Dystans:  około 5.40 km

Czas trwania:  około 2.20 h  (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:   423 m

Maksymalne wzniesienie:   695 m

Parametry z aplikacji Google Fit

UWAGA! Na szlaku występuje odcinek ubezpieczony barierkami, schody

Sokolica parking

Parametry parkingu GPS: 49.432789, 20.437241
Parametry GPS parkingu: 49.432789, 20.437241

Z apartamentu wyjeżdżamy przed godziną 10:00. Po paru minutach jesteśmy na interesującym nas zielonym szlaku. Samochód parkujemy po prawej stronie ulicy, tuż przed znakiem zakazującym dalszej jazdy osobom nieupoważnionym. Są tu tablice informacyjne  Pienińskiego Parku Narodowego  oraz mapa.Parking w Krościenku przy zielonym szlaku na Sokolicę, tablice informacyjne, zima

Z drogowskazu dowiadujemy się, że dojście na  Sokolicę  powinno zająć nam godzinę. Oczywiście zimą czas przejścia pokazany na tabliczkach zazwyczaj się wydłuża. Tak jest zazwyczaj w naszym przypadku. Wszystko jest uzależnione od warunków panujących na szlaku oraz od kondycji w danym dniu naszego sześciolatka. Drogowskazy w Pienińskim Parku Narodowym, zielony szlak na Sokolicę z Krościenka nad Dunajcem - czas przejścia 1 godzinaMapa wisząca w Pienińskim Parku Narodowym na zielonym szlaku na SokolicęOd parkingu idziemy szeroką, odśnieżoną drogą. Niebo było zachmurzone, a temperatura niska. Termometry w Krościenku  wskazywały minus piętnaście stopni. Szeroka, zaśnieżona droga na zielonym szlaku w Krościenku na Sokolicę, po lewej stronie zabudowania, zachmurzone nieboPo lewej stronie drogi płynie rzeka  Dunajec.  Po chwili dochodzimy do niedużej, urokliwej  kapliczki Świętej Kingi.  Z ciekawości zajrzałam na Wikipedię, na której wyczytałam, że to właśnie tutaj  Święta Kinga  uciekające przed  Tatarami  przedostała się przez Dunajec,  aby dotrzeć do schronienia, które było w  Zamku Pienińskim.  Na frontowym murze kapliczki widnieje następujący napis:

Na chwałę Bożą, Na pomyślność ludu, Opamiętanie wrogów.

Kapliczka Świętej Kingi w Krościenku nad Dunajcem, zimowe popołudnie, szeroka, zaśnieżona droga na zielonym szlaku na SokolicęBiała kapliczka leśna stojąca przy zielonym szlaku na Sokolicę w Krościenku, zimowa sceneria

Póki co droga jest iście spacerowa. W sumie nie ma się co dziwić, że idzie się tak wygodnie, skoro przejeżdża pług odśnieżający  drogę Świętej KingiDziecko podziwiające Dunajec na drodze Świętej Kingi w Pieninach, ładny, zimowy dzieńDunajec w Krościenku nad Dunajcem, zima, niebieskie nieboOkolice Kapliczki Świętej Kingi w Krościenku, uśmiechnięte dziecko, w tle Dunajec, zimowe popołudnieTurysta trzymający za rękę dziecko spacerujący szeroką drogą Świętej Kingi w Krościenku nad Dunajcem, po prawej stronie Dunajec, zimowy dzień1.20 km – Dochodzimy do rozwidlenia, przy którym jest drogowskaz, według którego wejście na  Sokolicę  powinno nam zająć  45 minut.  Przy 'tabliczkach’  zielone znaki  skręcają w prawo. Ścieżka jest wydeptana oraz wygodna, idzie w górę.Szeroka, pokryta śniegiem droga Świętaj Kingi w Krościenku nad Dunajcem, miejsce skrętu w prawo szlaku zielonego idącego do Przełęczy Sosnów, podejście, śniegbiała tabliczka w kształcie strzałki z napisem Sokolica 45 minut, miejsce skrętu szlaku zielonego w prawoDziecko z tatą na zielonym szlaku na Sokolicę, pokryte śniegiem podejście, droga leśna

Polana Pod Natonia

Po 200 metrach (1.40 km) wychodzimy na  Polanę Pod Natonia . Ścieżka pnie się lekko w górę. Po chwili dochodzimy do stojącego domu po lewej stronie  szlaku zielonego, przy którym wita nas serdecznie jego czworonożny mieszkaniec. Piesek tak dobrze czuł się w naszym towarzystwie, że udał się z nami w stronę Sokolicy.  Był niczym przewodnik doskonale znający drogę na szczyt. Byliśmy pełni podziwu dla tej małej, słodkiej włochatej kuleczki 😍 Zielony szlak idący do Przełęczy Sosnów w Pieninach, wydeptana ścieżka na szlaku, w oddali widoczny dom -stojący na górze Polany pod NatoniaTurysta idący zimą zielonym szlakiem w kierunku Sokolicy podziwiający widoki rozciągające się z Polany - Pod NatoniaZimowy widok rozciągający się z zielonego szlaku na Sokolicę z Polany – Pod NatoniaSzczęśliwa para w Pieninach - Polana pod Natonia, zimowa poraPo kolejnych 200 metrach (1.60 km) dochodzimy do podejścia, na którym spod śniegu wystają drewniane schody, dzięki którym powoli zaczynamy nabierać wysokości. Mały, brązowy piesek, zielony szlak idący do Przełęczy Sosnów z Krościenka nad Dunajcem, zimowe popołudnie

Turyści - dziecko oraz mężczyzna, zaśnieżone drewniane schody na szlaku zielonym na Sokolicę, las

Drewniane schody z poręczą pokryte śniegiem na zielonym szlaku prowadzącym na Przełęcz Sosnów w Pieniach

Po około 300 metrach (1.90 km) na chwilę kończy się nasza przygoda ze schodami. Dochodzimy do drewnianej ławeczki, na której strudzeni 'wspinaczką’  turyści mogą złapać oddech 😉Zadowolone dziecko odpoczywające na drewnianej ławce na zielonym szlaku idącym na Sokolicę, las, zimaPodejście na zielonym szlaku idącym w kierunku Sokolicy (Pieniny) pokryte śniegiem, droga leśna

Po około 100 metrach (2 km) nasze  zielone znaki  skręcają w prawo. Zaraz po skręcie czeka na nas skalne podejście, które w dniu naszej wyprawy jest pokryte śniegiem.Miejsce skrętu w prawo szlaku zielonego idącego na Przełęcz Sosnów w Pieninach, leśna droga, zimaSkalne podejście pokryte śniegiem na zielonym szlaku prowadzącym do Przełęczy Sosnów, ciemny las

Dochodzimy do kolejnej ławki. Następnie czeka na nas kolejne skalne podejście, które z czasem zamienia się w pokryte białym puchem schody. Tutaj żegna się z nami nasz nowy, czworonożny przyjaciel i radośnie leci w kierunku domu.Uśmiechnięty turysta na zielonym szlaku idącym do Przełęczy Sosnów w Pienińskim Parku Narodowym, dziecko odpoczywające na drewnianej ławce, zimowy lasMały piesek, drewniane schody na zielonym szlaku prowadzącym na Przełęcz Sosnów, zima

Zadowolone dziecko opierające głowę o drewnianą barierkę na zielonym szlaku na Sokolicę z Krościenka, w tle tata dziecka, drewniane schody na szlaku, las, zimaPodejście do Przełęczy Sosnów od zielonego szlaku idącego z Krościenka, szczęśliwy turysta z dzieckiem, zima

Przełęcz Sosnów

Biała tabliczka oznaczająca Przełęcz Sosnów leżącą 655 metrów nad poziomem morza, niebieski szlak na Sokolicę - 15 minut, niebieski szlak w przeciwnym kierunku na Trzy Korony - 2 godziny 55 minutAplikacja pokazuje, że od parkingu w Krościenku przeszliśmy 2.40 km. Naszym oczom ukazuje się biała tabliczka z napisem  Przełęcz Sosnów  położona  655 m n.p.m.

Z  Sokolicy  nie trzeba schodzić do  Krościenka  tą samą trasą. Jest to idealna propozycja szczególnie dla osób niezmotoryzowanych. Podczas naszej majowej wizyty w  Pieninach  mieliśmy okazję schodzić do  Krościenka szlakiem niebieskim  przez  Czertezik  oraz  Burzynę.  Po drodze jest  taras widokowy,  z którego przy sprzyjających warunkach można zobaczyć  Tatry.  Doskonale widać również  Przełom Dunajca.  Opis tej trasy znajdziecie tutaj:  Sokolica szlak z KrościenkaDziecko siedzące na betonowym słupku przy tablicy informacyjnej Pienińskiego Parku Narodowego zimą na Przełęczy Sosnów Robimy parę zdjęć i ruszamy dalej. Zrywa się bardzo mocny oraz mroźny wiatr. Na  Przełęczy Sosnów  porzucamy  szlak zielony. Skręcamy w lewo i dalej maszerujemy w stronę  Sokolicy szlakiem niebieskim  (szacowany czas:15 minut). Ścieżka pnie się w górę.Podejście niebieskim szlakiem od Przełęczy Sosnów w kierunku pienińskiej Sokolicy, las, zima

Ścięte drzewa, pokryta śniegiem ścieżka na niebieskim szlaku na Sokolicę, w oddali widoczni turyści

Kasa Pienińskiego Parku Narodowego

Mężczyzna z dzieckiem na niebieskim szlaku prowadzącym na Sokolicę, drewniana kasa pienińskiego parku narodowego, strome podejście z barierkami, las, zimaOkoło 2.60 km naszym oczom ukazuje się mała, drewniana budka. Działa w niej  kasa Pienińskiego Parku Narodowego,  która  w okresie zimowym  jest nieczynna  (styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień). W pozostałych miesiącach chcąc wejść na  Sokolicę  czy też  Trzy Korony  należy zakupić bilet wstępu. Cennik zamieszczam poniżej. Nie zapomnijcie zabrać ze sobą gotówki, ponieważ nie ma możliwości płatności za bilety kartą.Cennik biletów do Pienińskiego Parku Narodowego na Sokolicę oraz Trzy Korony

Cennik – Pieniński Park Narodowy

• Bilet normalny:

6,00 ZŁ (miesiące: IV, V, VI, IX, X)

8.00 ZŁ (miesiące: VII, VIII)

• Bilet ulgowy:

3,00 ZŁ (niezależnie od miesiąca)Drogowskazy przy kasie Pienińskiego Parku Narodowego - Sokolica (punkt widokowy) czas przejścia 5 minut, zimaAby dostać się na  Sokolicę  i móc podziwiać wspaniałe widoczki z  punktu widokowego na Sokolicy  musimy pokonać jeszcze jedno krótkie, bo mierzące około 100 metrów podejście. Mimo, że jest to najbardziej stromy odcinek na szlaku, to przy tym jeden z ciekawszych. Nie wyobrażam sobie pokonania tego podejścia w dniu naszej wizyty na  Sokolicy  bez raków. Mijaliśmy turystów, którzy przez oblodzenia mieli duże problemy szczególnie ze zejściem z  Sokolicy.  Dobrze, że są tu zamontowane barierki… Turysta wychodzący na Sokolicę zimą - niebieski szlak, metalowe barierki

Dziecko z tatą wspinające się na Sokolicę, podejście na niebieskim szlaku zimą, metalowe barierkiDziecko idące na Sokolicę w Pieninach niebieskim szlakiem z tatą, zima, metalowe barierki, lasTuryści, ostatnie podejście na Sokolicę (Pieniny), zima, szlak pokryty śniegiem, metalowe barierki

Ostatnie podejście na Sokolicę, zima, śliska nawierzchnia szlaku, turysta z dzieckiemUśmiechnięte dziecko na ostatnim podejściu na szczyt Sokolica w Pieninach, śnieg, barierki

Sokolica (Pieniny)

Sokolica wysokość

2.70 km –  Sokolica  położona jest  747 m n.p.m.  Na wstępie chcę zwrócić uwagę na bardzo istotną rzecz. Sporo osób odwiedzających  Sokolicę  dla 'dobrego zdjęcia’ wchodzi za barierki – co jest zabronione. Nie bez powodu… Wszyscy wiemy, że  drzewo na Sokolicy  jest po przejściach. Myślę, że odpowiednie będzie zacytowanie kilku słów z tabliczki, która jest na  Sokolicy:

Uszanuj ich sędziwy wiek. Wychodząc za barierki niszczysz cienką warstwę gleby i korzenie tych niezwykłych zabytków przyrody.

Biała tabliczka oznaczająca szczyt Sokolica w Pieninach mierzący 747m n.p.m., tablica informacyjna - Sosny Reliktowe

Co zobaczycie z  punktu widokowego na Sokolicy?  Kawał Świata 😍 Przy odrobienie szczęścia do widoczności zobaczycie  Tatry Bielskie  oraz  Tatry Wysokie,  które w walentynki były solidnie ośnieżone. Przełom Dunajca  (więcej informacji o spływie znajdziesz tutaj: Spływ Dunajcem z flisakami – szlak wodny, Pieniny),  Pieniny Środkowe,  a także  Pieniny Małe. Turystka podziwiająca widoki z tarasu widokowego na Sokolicy, metalowe barierki, zima - drzewa pokryte śniegiemPunkt widokowy na Sokolicy, zima, po prawej stronie widoczne tatrzańskie szczytyWidok rozciągający się z punktu widokowego na Sokolicy zimą, zachmurzone niebo, ośnieżone skały, metalowa barierka

Widok na Przełom Dunajca z Sokolicy

Widok z Sokolicy, zimaWidok na Dunajec z Sokolicy, skały zasypane śniegiem, zima

Sokolica widok na Tatry

Widok ze szczytu Sokolica (Pieniny) na Tatry, skały pokryte śniegiem, na niebie ciemne chmuryWidok rozciągający się z Sokolicy leżącej w Pieninach na pokryte śniegiem Tatry, nad którymi jest zachmurzone, zakolorowane przez słońce nieboŚnieg zalegający na pienińskiej Sokolicy, w oddali widok na Tatry

Sokolica sosna

Chyba każdy się zgodzi ze stwierdzeniem, że znakiem rozpoznawczym  Sokolicy  jest reliktowa sosna.  Niestety dwa i pół roku temu –  6 września 2018 roku  sosenka uległa uszkodzeniu podczas  akcji ratunkowej TOPR.  Wszystko przez mocne podmuchy wiatru śmigłowca ratunkowego. Jeszcze w maju 2020, kiedy odwiedziliśmy  Sokolicę  po raz pierwszy –  pienińska sosna  nie była tak zabezpieczona, jak jest teraz. W styczniu Internet obiegła niepokojąca informacja o złamaniu kolejnej gałęzi. Dlatego w ostatnim czasie została wzmocniona drewnianym opatrunkiem. Zresztą zobaczcie sami, jak się aktualnie prezentuje. Mam nadzieję, że to piękne, liczące ponad  pięćset lat  drzewo uda się uratować…💙

Poniżej zobaczycie na moich fotografiach, jak  reliktowa sosna na Sokolicy  wygląda teraz. Na udostępnionym przez jednego z moich górskich przyjaciół zdjęciu sosenki z 2009 roku zobaczycie, jak wyglądała przed tymi feralnymi wydarzeniami.

SOKOLICA SOSNA PRZED WYPADKIEM
Widok rozciągający się Sokolicy, sosenka 2009 rok, widoczny Dunajec
Fot. Marek Mulczyk, Sokolica 2009 r.
Sokolica sosna po wypadku

Sokolica zimą, zabezpieczona sosenka po wypadku, DunajecSosenka na Sokolicy, w oddali widoczne zaśnieżone tatrzańskie szczyty, zachmurzone niebo

Sosna na Sokolicy zimą, widok na Tatry, ciemne nieboZabezpieczona po wypadku sosna na Sokolicy (Pieniny), widok na ośnieżone Tatry

Na koniec zamieszczam kilka ujęć z rodzinnego archiwum ❤ Na Sokolicy spędzamy naprawdę sporo czasu. Na szczęście jak na niedzielę nie było tu za tłoczno. Prawdę mówiąc spodziewaliśmy się większych tłumów. Jedyny minus to bardzo mocny wiatr oraz niska temperatura. Turysta podziwiający zimowe widoki z pienińskiej Sokolicy, w tle inni turyści będący na punkcie widokowym na SokolicyTurysta z dzieckiem na pienińskim szczycie - Sokolica, zima
Dziecko na Sokolicy w Pieninach (zima), metalowe barierki

Turysta, punkt widokowy na Sokolicy, zima, metalowe barierkiDziecko twarzą w twarz z tatą, w tle tatrzańskie szczyty widziane z Sokolicy, metalowe barierkiCo ja mogę napisać na koniec… Oczywiście polecam  wycieczki w Pieniny zimą.  Nasz sześciolatek jeszcze dobrze nie zszedł na parking z  Sokolicy,  a już pytał: „kiedy znowu wybierzemy się w góry – koniecznie dwa dni z rządu?”. Był zachwycony wędrówką po  pienińskich szlakach.  Tutaj naprawdę nie ma miejsca na nudę… Trasy są urozmaicone, a widoki po dojściu do celu zachwycają.

Dla nas to nie był jeszcze koniec przygód w tym dniu. Musieliśmy jeszcze pokonać samochodem około 120 km do  Bielska-Białej.  Możecie sobie wyobrazić co działo się na drogach podczas naszego powrotu do domu. Ludzie tłumnie ruszyli w góry – w końcu to był pierwszy weekend z otwartymi hotelami oraz stokami narciarskimi po długiej przerwie.  Zakopianka pękała w szwach…

Zobacz również:  Szlak na Trzy Korony z Krościenka

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic