Łysa Góra Bielsko – szlak

Las, zaśnieżone drzewa, droga leśna oświetlona przez jesienne słońce - Łysa Góra w Beskidzie Małym

Listopadowe niedzielne przedpołudnie spędziliśmy  wędrując po Beskidzie Małym.  Konkretniej mówiąc  po paśmie Magurki Wilkowickiej.  Wybraliśmy  trasę idącą z naszego rodzinnego miasta Bielska-Białej.  Szczyt, który odwiedziliśmy  nosi dość popularną wśród szczytów w Polsce nazwę: Łysa Góra.  Trasa, którą Wam dziś zaprezentuję  nie należy do jakiś szczególnie popularnych.  Do tego  jest krótka i dość łatwa.  Co nie oznacza oczywiście, że nie ma na niej podejść.  Różnica wzniesień,  jaką trzeba pokonać,  aby dostać się na Łysą Górę to około 250 m.  Trasa ta jest przez nas bardzo lubiana. We wpisie poza jesienno-zimowymi zdjęciami użyłam dla porównania również kilku ujęć z lata.

Zapraszam do zapoznania się  z przebiegiem szlaku na Łysą Górę 🙂

Trasa:  Bielsko-Biała, Mikuszowice Krakowskie ul. Stalowa (szlak czarny) – Dolina Potoku Skleniec – Przełęcz pod Łysą Górą (szlak czerwony) – Łysa Góra – powrót tą samą trasą

Data:  20 listopad 2022

Dystans:  około  4,8 km (w dwie strony)

Czas trwania:  około  120 minut (w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:   429m

Maksymalne wzniesienie:    650m

Łysa Góra parking

Samochód zostawiliśmy  na ulicy Stalowej na bezpłatnym parkingu leśnym poniżej ruin budynku bielskiego Stalownika.

Dla niezmotoryzowanych dodam, że  w te okolice można dojechać autobusem bielskiego MZK numer 2.  Wysiąść należy na ostatnim przystanku tej linii –  Mikuszowice Krakowskie Stalownik.

Opuszczony szpital Stalownik
Opuszczony szpital Stalownik w Bielsku-Białej
Parking leśny Stalownik - ulica Stalowa Bielsko-Biała
Parking poniżej ruin bielskiego Stalownika
Parametry GPS parkingu: 49.777825, 19.089708

Szlak pieszy czarny Bielsko

Przy parkingu jest szlaban, przed którym na drzewie jest oznaczenie naszego  czarnego szlaku.  Minęliśmy szlaban i początkowo szliśmy prosto wygodną brukowaną drogą, która po niedługim czasie zamieniła się na ubitą drogę.

Oznaczenie szlaku czarnego na drzewieSzeroka asfaltowa droga, szlaban, ulica Stalowa Bielsko-Biała, szlak czarny na Magurkę WilkowickąSzeroka brukowana droga na szlaku czarnym w Bielsku-BiałejTurysta z dzieckiem na czarnym szlaku idącym na Magurkę Wilkowicką, mroźne popołudnie, szeroka droga

Potok Skleniec w Mikuszowicach Krakowskich

Kaskada w Beskidzie Małym, sople

Szlak czarny początkowo prowadzi Doliną Potoku Skleniec.  Nie mogłam się oprzeć i musiałam podejść bliżej jednej z niedużych kaskad  na Potoku Skleniec.  Przez listopadowy mróz na złamanej gałęzi powstały pokaźne sople, a leżące przy wodospadzie liście i rośliny były cudnie zamrożone.

Kaskada w Beskidzie Małym, sopleWodospad w Beskidzie Małym, zmrożone krople wody, zmrożony liść, zielony mech

Zmrożony liść, zmrożone krople wody

Zmrożone krople wody, jesienny liść, zielony mech

Zmrożone liście

Sople, zielony mech

Potok Skleniec na czarnym szlaku w Beskidzie Małym – film

Po około 300 metrach od parkingu nasz  czarny szlak  zaczął iść lekko w górę. Po chwili doszliśmy do rozwidlenia, na którym skręciliśmy w lewo i weszliśmy na wąską ścieżkę leśną.

Turysta z dzieckiem, szeroka droga na czarnym szlaku w Bielsku, jesieńTuryści - mężczyzna z dzieckiem, droga leśna, jesień

Po chwili doszliśmy do kolejnego rozwidlenia, na którym skręciliśmy w prawo. Dalej wędrowaliśmy szeroką wygodną drogą leśną. Na drzewach co jakiś czas pojawiało się dodatkowe  pomarańczowo-czarne oznaczenie szlaku narciarskiego.

Beskid Mały - szlak czarny na Magurkę Wilkowicką, rozwidlenie drogi leśnej, jesienno - zimowa sceneriaSzlak czarny w Bielsku, droga leśna, jesienno - zimowa sceneriaPiękna droga leśna w Beskidzie Małym, jesień, śnieg

0,5 km – rozwidlenie, na którym nasz  czarny szlak  skręcił w prawo i zaczął iść w górę.

Rozwidlenie drogi leśnej na czarnym szlaku w Bielsku biegnącym do Przełęczy pod Łysą Górą

Po kolejnych 500 metrach (1 km) droga ponownie się rozwidla. My zgodnie z  czarnymi znakami  nadal kierowaliśmy się prosto.

Zima, las - rozwidlenie dróg

Szeroka droga z każdym krokiem szła nieco bardziej w górę.

Las, szeroka lekko zaśnieżona droga leśna, szlak czarny Bielsko prowadzący do Przełęczy pod Łysą GórąTurysta z dzieckiem na szerokiej drodze leśnej, śnieg, beskidzki las

1.20 km – czarny szlak  skręcił w lewo, a droga leśna nadal prowadziła lekko w górę.

Miejsce skrętu szlaku czarnego w lewo - Beskid Mały, okolica Przełęczy pod Łysą Górą, las, śniegJesienno - zimowy Beskid Mały, leśna droga

Po chwili  szlak czarny  skręca w prawo. Po skręcie mieliśmy do pokonania strome, ale dość krótkie podejście biegnące wzdłuż ogrodzenia willi, która znajduje się w okolic  Przełęczy pod Łysą Górą.

Miejsce odbicia szlaku czarnego w prawo - Bielsko - Biała, turysta z dzieckiem, droga leśnaStroma droga leśna na czarnym szlaku idącym do Przełęczy pod Łysą Górą w Beskidzie Małym, jesień - śniegStroma droga leśnaBeskid Mały, las, jesień, śladowe ilości śniegu, szlak czarnyDroga prowadząca do Przełęczy pod Łysą Górą w Beskidzie Małym, jesień, śnieg

Skrzyżowanie szlaków – Przełęcz pod Łysą Górą

1.50 km –  skrzyżowania szlaków i punkt widokowy na:  Małą Straconkęulicę Górską,  szczyty Beskidu Małego  ( Jałowcowa – 624 m n.p.m. ,  Czupel – 654 m n.p.m.).

Stąd można kontynuować wędrówkę na Magurkę Wilkowicką:

• szlak czerwony przez Łysą Przełęcz do Schroniska PTTK na Magurce Wilkowickiej – 1 h 30 min
  • szlak żółty przez Rogacz do Schroniska PTTK na Magurce Wilkowickiej – 1 h 15 min

Słup, drogowskazy - Przełęcz pod Łysą Górą Bielsko

Schronisko PTTK na Magurce

Letni widok rozciągający się z Przełęczy pod Łysą Górą w Beskidzi Małym - skrzyżowanie szlaków - słup z drogowskazami

Mały turysta - dziecko - letnia Przełęcz pod Łysą Górą

Las, paproć

Motyl - Rusałka admirał - las Beskid Mały

Turystka podziwiająca górskie widoki rozciągające się z Przełęczy pod Łysą Górą, jesień, śniegJesienno - zimowa Przełęcz pod Łysą Górą (Bielsko-Biała), słup z drogowskazami - skrzyżowanie szlaków

Od słupa z drogowskazami kierowaliśmy się w dół drogi  biegnącej wzdłuż ogrodzenia wspomnianej już willi.

Dziecko, szeroka droga biegnąca wzdłuż ogrodzenia - Przełęcz pod Łysą Górą - Pasmo Magurki WilkowickiejOznaczenie na drewnianym słupie szlaku czerwonego, szlaku żółtego oraz szlaku czarnego - okolica Przełęczy pod Łysą GórąJesienno-zimowy widok rozciągający się z Przełęczy pod Łysą Górą w Bielsku-BiałejWidok na Beskid Mały z Przełęczy pod Łysą Górą (Grupa Magurki Wilkowickiej), jesień, śniegOśnieżona Przełęcz pod Łysą Górą w Beskidzie MałymWidok z Przełęczy pod Łysą Górą, zaśnieżona polana

Po chwili doszliśmy do kolejnego słupa z drogowskazami. Tym razem w oczy rzuca się przede wszystkim żółta tabliczka oznaczająca Przełęcz pod Łysą Górą położoną 585 m n.p.m.

Słup z drogowskazami - Przełęcz pod Łysą Górą w Beskidzie Małym

Mniej więcej na wysokości  Przełęczy pod Łysą Górą  skręciliśmy zgodnie  z czerwonymi znakami  w lewo i zeszliśmy z szerokiej  asfaltowej drogi na widoczną na poniższym zdjęciu nieutwardzoną drogę. Droga prowadziła nas tym razem z boku ogrodzenia willi. Jest to bardzo przyjemny i wygodny odcinek  szlaku czerwonego.

Szeroka asfaltowa droga - Przełęcz pod Łysą GórąBeskid Mały - oznaczenie szlaku czerwonegoSzeroka zaśnieżona droga na czerwonym szlaku na Łysą Górę w Beskidzie MałymTurysta z dzieckiem w drodze na Łysą Górę w Beskidzie Małym, szeroka droga leśnaZaśnieżona leśna droga - szlak czerwony przy Przełęczy pod Łysą GórąTurysta z dzieckiem na czerwonym szlaku na Łysą Górę w Beskidzie Małym

1.9 km dochodzimy do dość obszernej polany, na której w dniu naszej wycieczki opierało się jesienne słońce. Przy sprzyjających warunkach można podziwiać stąd  Beskid Śląski wraz z najwyższym szczytem tego pasma – Skrzyczne.  My tym razem niestety nie mieliśmy na tyle szczęścia, ale znalazłam w galerii telefonu zdjęcia z naszej letniej wycieczki na  Łysy Groń  – prezentuję je poniżej 😉

Zachód słońca w Beskidzie Małym, szlak czerwony na Łysą Górę, polana z widokiem na SkrzyczneWidok na Skrzyczne z polany na czerwonym szlaku na Łysą Górę w Beskidzie Małym, zachód słońca

Polna w Beskidzie Małym nieopodal Łysej Góry - jesienno-zimowy krajobraz

Dziecko w Beskidzie Małym, śnieg, las

Od polany kierowaliśmy się nadal  czerwonymi znakami,  które wiodły nas szeroką leśną ścieżką, która momentami szła lekko w górę.

Ciemny las, przebijające się między drzewami jesienne słońce i  pierwszy w tym roku śnieg w Beskidach  nieśmiało pokrywający runo leśne… Coś pięknego… 😍

Szlak czerwony na Łysą Górę Bielsko, droga leśna, liście, śladowe ilości śniegu, piękne słoneczne popołudnieLeśna droga na czerwonym szlaku idącym w kierunku Łysej Góry w Bielsku-Białej, jesienno-zimowa sceneriaPo ok. 50 metrach od polany czerwony szlak odchodził w prawo, a my wybraliśmy drogę w lewo. Po skręcie droga lekko pięła się w górę praktycznie do samego szczytu.

Leśna droga, zimowa sceneria, szlak czerwony w okolicach Łysej Góry - Pasmo Magurki WilkowickiejDrzewo - oznaczenie szlaku czerwonego idącego w stronę Łysej Góry w Beskidzie Małym, śnieg, jesienne słońce

Szeroka droga leśna - czerwony szlak idący w stronę Łysego Gronia, jesienno - zimowa sceneriaMroźny dzień, beskidzki las, jesienne słońce, drzewaBeskidzki las, śnieg, jesienne słońce

Promienie słoneczne, drzewa, beskidzki las

Ośnieżony głaz, serce w śniegu, beskidzki las

Beskid Mały - pasmo Magurki Wilkowickiej, szlak czerwony, las, szeroka droga, jesień, śnieg

Im bliżej byliśmy celu tym więcej zalegało na drzewach śniegu.

Zaśnieżone drzewa, leśna ścieżka, Beskid MałyZaśnieżone drzewa, niebieskie nieboZimowy krajobraz Beskidu Małego - las, śnieg, słońce

Łysa Góra

Porośnięty drzewami szczyt w Beskidzie Małym w Grupie Magurki Wilkowickiej - Łysy Groń, jesień, śnieg

2.4 km  –  Łysa Góra położona jest 653 m n.p.m.  Tak jak już wspominałam we wstępie  szczyt należy do Pasma Magurki Wilkowickiej.  Szczyt na przekór nazwie jest porośnięty dość gęstym lasem świerkowym – nie rozciągają się zatem z niego żadne widoki.

Na tabliczce oznaczającej szczyt widnieje tajemniczy napis: ’TU ODBYWAJĄ SIĘ ZLOTY CZAROWNIC’ 😄  Hmmm… Czyżby czarownice na szczycie góry odprawiały nocne sabaty?

Drzewo, biała tabliczka oznaczająca szczyt - Łysa Góra w Beskidzie Małym

Konar drzewa porośnięty zielonym mchem

Dziecko na Łysej Górze (Beskid Mały), drzewo, biała tabliczka z napisem Łysa Góra

Zobacz koniecznie:  Grota Komonieckiego i Wodospad Dusica – Beskid Mały

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic