Stary Groń trasa z Brennej Leśnica

Bacówka Stary Groń widziana z wieży widokowej na Starym Groniu, turyście odpoczywający przy drewnianych stołach

W ostatnią niedzielę września wybraliśmy się na jesienny spacer  zielonym szlakiem z Brennej Leśnica na Stary Groń, który położony jest w Beskidzie Śląskim.  To był deszczowy i dość chłodny weekend. Mimo to przy samej wieży widokowej turystów nie brakowało. Za to na samym szlaku było przyjemnie luźno i bardzo spokojnie. Spotkaliśmy dosłownie pojedyncze osoby. Ogólnie wydaje mi się, że  trasa na Stary Groń,  którą Wam dzisiaj zaprezentuję jest  o wiele mniej popularna niż ta biegnąca z drugiej strony szlaku zielonego – z Brennej Hołcyny.

Data:  25 wrzesień 2022

Dystans:  około 4km

Czas trwania:  około  2,5h

Minimalne wzniesienie:   493m

Maksymalne wzniesienie:   795m

Trasa:  Brenna Leśnica (szlak zielony) – ulica Tłoczki – Stary Groń – powrót tą samą trasą

Brenna Leśnica parking

Brenna szlak zielony parking

Samochód zostawiliśmy  na bezpłatnym parkingu w Brennej Leśnica  położonym  499 m n.p.m.  Miejscówka ta była nam doskonale znana, ponieważ dosłownie dwa tygodnie wcześniej z tego samego parkingu startowaliśmy  na Trzy Kopce Wiślańskie  (wpis w przygotowaniu) 🙂

Parametry GPS parkingu podaję poniżej.

Parametry GPS parkingu: 49.684506, 18.912927

Szlak zielony na Stary Groń

Przez parking, na którym zostawiliśmy nasz samochód przechodzi interesujący nas  szlak zielony.  Z drogowskazu dowiedzieliśmy się, że  wejście na Stary Groń  powinno zająć nam  1 h 30 min.  Przy widocznej na poniższym zdjęciu wiacie autobusowej  szlak zielony  skręcił w lewo.

Dosłownie po paru krokach przeszliśmy przez drewniany mostek prowadzącym  nad Potokiem Goleszowskim,  za którym weszliśmy na dość szeroką i kamienistą drogę leśną, która od razu zaczęła iść leciusieńko w górę.

Przystanek autobusowy na szlaku zielonym w Brennej - LeśniczówkaTurysta z dzieckiem przechodzący przez drewniany most na zielonym szlaku idącym z Brennej Leśniczówki na Stary GrońTuryści - mężczyzna z dzieckiem, leśna, kamienista droga

Po chwili na drzewie dostrzegliśmy biały wykrzyknik informujący nas, że lada moment  szlak zielony  będzie zmieniał swój kierunek.

Drzewo, biały wykrzyknik, szlak zielonySzeroka kamienista i mokra od deszczu droga leśna, dziecko

0.1 km – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami  szlak zielony  skręcił w prawo i weszliśmy na nieco węższą ścieżkę leśną. Podłoże było nadal kamieniste i śliskie. Droga szła przez jakieś 50 metrów w górę.

Turysta z dzieckiem idący leśną ścieżką skręcającą w prawoDziecko z tatą, wędrówka po beskidzkim lesie

0.3 km – zgodnie z oznaczeniem na drzewie skręciliśmy w prawo i weszliśmy na ścieżkę prowadzącą ku górze przez dość gęsty las. Na tym odcinku dla odmiany nie brakowało mokrych i śliskich korzeni.

Oznaczenie na drzewie kierunku przebiegu szlaku zielonego - strzałkaSzlak zielony Brenna, las, turysta z dzieckiemTurystka z plecakiem, dziecko, droga leśna na zielonym szlaku na Stary GrońMały turysta - dziecko, ścieżka leśna, szlak zielony - Brenna Leśniczówka

Po około 40 metrach (0.35 km) skręciliśmy w lewo i weszliśmy na szeroką drogę, która dość stromo pięła się w górę.

Szeroka droga leśna - szlak zielony na Stary Groń

Lakówka ametystowa - grzyb
Lakówka ametystowa

0.6 km – wyszliśmy z lasu i skręciliśmy w lewo na szeroką betonową drogę, która ciągnęła się przez dość długi czas i momentami szła w górę.

Po drodze mijaliśmy pojedyncze zabudowania.

Las, droga, zieleń drzewBetonowa droga idąca przez las na zielonym szlaku na Stary GrońTurysta z dzieckiem w drodze na Stary Groń zielonym szlakiem, betonowa leśna droga

Nawłoć kanadyjska -roślina, betonowa droga, turysta z dzieckiem - szlak zielony prowadzący na Stary Groń w BrennejSzlak zielony na Stary Groń - Brenna, leśna batonowa drogaDziecko z tatą na leśnej betonowej drodze - szlak zielony BrennaOznaczenie na drzewie szlaku zielonego na Stary Groń, las, betonowa droga

Ulica Tłoczki Brenna

1.1 km – doszliśmy do tabliczki z napisem TEREN PRYWATNY –  ulica Tłoczki.  Przy tablicy skręciliśmy ostro w lewo i zaczęliśmy iść dość stromo w górę kamienistą drogą prowadzącą wzdłuż ogrodzenia domu.

Ta stroma droga ciągła się przez około 0.5 km i doprowadziła nas  pod samą wieżę widokową na Starym Groniu.

Dziecko na zielonym szlaku na Stary Groń, ulica Tłoczki w Brennej, tabliczka z napisem teren prywatnySzeroka droga idąca lekko w górę na zielonym szlaku w Brennej - ulica TłoczkiTo był dla mnie jeden z bardziej uroczych i klimatycznych odcinków na  szlaku zielonym.  Wszystko za sprawą jesiennej aury, która panowała w dniu naszej wycieczki. Na drzewach mieniła się czerwona jarzębina, a licznie występujące tu kępy paproci zmieniły kolor na jasnobrązowy.

Kamienista droga, polana, jarząb pospolityBrenna, las, oznaczenie na drzewie zielonego szlaku

Turyści - mężczyzna z dzieckiem, kamienisty szlakWidok rozciągający się z zielonego szlaku na Stary GrońMetalowy słupek - oznaczenie szlaku zielonego

Następnie nasza kamienista ścieżka weszła w gęsty las i strome podejście doprowadziło nas do celu.

Kamienista droga, lasMężczyzna z dzieckiem, pnąca się w górę ścieżka idąca przez las, szlak zielony - Stary Groń, BrennaBrenna, Stary Groń, drogowskaz - Trzy Kopce Wiślańskie - szlak zielony

Stary Groń

1.7 km – po pokonaniu wspomnianego podejścia wyszliśmy z lasu. Po lewej stronie widać było już  wieżę widokową na Starym Groniu.

To właśnie  między Starym Groniema Grabową  usytuowana jest  drewniana wieża widokowa,  która mierzy 12 metrów.  Aby dostać się na wieżę trzeba pokonać bardzo strome schody.

Co zobaczycie z góry wieży?  Dolinę Hołcyny i Brennicynajwyższy szczyt Beskidu Śląskiego – Skrzyczne,  Równicę,  pasmo Stożka oraz Czantorii.

Nie brakuje tu również  ciekawostek zamieszczonych na tablicach ścieżki edukacyjnej  –  podglądanie przyrody.  Dowiecie się z nich kilka ciekawostek  o owadach, zwierzętach oraz ptakach zamieszkujących Beskid Śląski.

Tuż obok wieży widokowej jest drewniana chatka z zagrodą –  Bacówka na Starym Groniu.  Do dyspozycji turystów są tu drewniane stoliki z ławkami.

Stary Groń wieża widokowa

Turysta z dzieckiem, dwunastometrowa drewniana wieża widokowa - Stary Groń, Brenna, ciemne niebo
Wieża widokowa na Starym Groniu

Stary Groń - Brenna, tablice - ścieżka edukacyjna - podglądanie przyrody czyli poradnik obserwatora

Dziecko czytające informacje na tablicy ustawionej przy drewnianej wieży Stary Groń w Brennej, podglądanie przyrody czyli poradnik obserwatora

Dziecko wchodzące po stromych schodach na wieżę widokową Stary Groń - Beskid Śląski

Drewniana wieża widokowa Stary Groń, strome schody, dziecko

Bacówka na Starym Groniu

Jesienny widok rozciągający się z góry wieży widokowej Stary Groń w BrennejBrzoza, muchomory, widok z wieży widokowej - Stary Groń, Brenna

Turysta z dzieckiem na wieży widokowej Stary Groń w Beskidzie ŚląskimDziecko podziwiające widoki rozciągające się z drewnianej wieży widokowej na Starym Groniu w Brennej

Drewniany blat, kubek z białą kawą, w tle wieża widokowa na Starym Groniu w Beskidzie Śląskim, ciemne niebo

Od wieży widokowej można  kontynuować wędrówkę zielonym szlakiem (ok. 250 metrów) dojdzie się do tabliczki oznaczającej szczyt  Stary Groń (Horzelica)  –  798 m n.p.m.

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic