Grota Komonieckiego i Wodospad Dusica

Grota Komonieckiego - Beskid Mały, strumyk spadający z groty

W tym roku pierwszy weekend listopada nie rozpieszczał nas pogodowo. W związku z tym nie planowaliśmy żadnych wielkich wypraw. Postanowiliśmy wybrać się na  wycieczkę po Beskidzie Małym  i przy okazji zjeść niedzielny obiad na łonie natury. Na zapierające dech w piersiach  górskie widoki  również nie było co liczyć, więc postawiliśmy  na jedną z atrakcji Beskidu Małego ukrytą głęboko w lesie, jaką jest leżąca  na wschodnich zboczach tego pasma Grota Komonieckiego.  Przy okazji mieliśmy przyjemność zobaczyć  największy wodospad w Beskidzie Małym noszący nazwę Dusica.

Trasa:  Wieś Las ulica Komonieckiego – Wodospad Dusica (Wodospad Dusiołek) – Grota Komonieckiego – powrót tą samą trasą

Data: 6 listopad 2022

Dystans:  około  2,5 km (w jedną stronę)

Czas trwania:  około  65 minut (w jedną stronę)

Minimalne wzniesienie:  510 m

Maksymalne wzniesienie:   702 m

Grota Komonieckiego jak dojść?

Przedstawię Wam  trasę do Wodospacu Dusica oraz do Groty Komonieckiego  prowadzącą z niewielkiej wsi znajdującej się  za Ślemieniem  noszącą nazwę  LasNie ma tu wyznaczonego oficjalnego szlaku turystycznego.  Pierwsza część trasy to wędrówka szeroką drogą leśną. Druga część to już  wędrówka wzdłuż potoku Dusica.  Muszę przyznać, że ten drugi odcinek trasy był dla mnie bardzo fascynujący. Nie lubię nudy podczas górskich spacerów… A tu trzeba było dobrze patrzeć gdzie się stawia nogi – po ostatnich opadach było bardzo ślisko, czasem trzeba było się wysilić, aby ominąć płynący potok. A do tego wszystkiego jesienna aura sprawiała, że w lesie było bardzo, ale to bardzo klimatycznie. Nie mówiąc o pięknej sowie, która niespodziewanie przeleciała nad naszymi głowami.  Beskid Mały  coraz bardziej mnie zachwyca… 😊

Wędrówkę zaczynamy  na końcu ulicy Komonieckiego we wsi Las.  Tutaj też zostawiliśmy nasz samochód.  Nie ma tu oficjalnego parkingu,  więc miejsca trzeba szukać na poboczu.

Poniżej podaję parametry GPS miejsca, w którym zaczynaliśmy naszą wędrówkę.

GPS: 49.740074, 19.418847

Zaraz przy wejściu do lasu po prawej stronie dróżki jest miejsce wypoczynkowe z boiskiem. To tutaj weszliśmy na szeroką drogę leśną, która w dniu naszej wycieczki była bardzo błotnista i dodatkowo rozjechana przez samochody.

Ulica Komonieckiego - Wieś Las, turysta z dzieckiem, miejsce biwakoweWieś Las - koniec ulicy Komonieckiego, miejsce biwakowe, boiskoTurysta z dzieckiem, droga leśna we wsi Las, jesieńMężczyzna z dzieckiem, beskidzki las, potok Dziecko przechodzące przez potoczek, Wieś Las, Beskid Mały

Beskid Mały, las, potok górskiWieś Las, droga leśna pokryta wysuszonymi liśćmi, dziecko

Turysta, las, jesień

Po około 300 metrach weszliśmy na małą polankę, na której nie było już tak błotniście. Ścieżka szła tu lekko pod górkę. Jesienne barwy sprawiały, że miejsce to prezentowało się naprawdę uroczo.

Dziecko z tatą, szeroka droga w Beskidzie Małym (Wieś Las), jesienna sceneriaJesień w Beskidzie Małym - wieś LasJesienny krajobraz Beskidu Małego, drzewa - kolorowe liście, suche paprocie

Szeroka droga leśna - okolice Wsi Las, jesienna sceneria, zachmurzone nieboTuryści - mężczyzna z dzieckiem, droga prowadząca przez las

Za polaną ponownie weszliśmy na drogę leśną i do pokonania mieliśmy mierzące około 30 metrów podejście.

Leśna droga, turysta, jesień

Beskid Mały, strome podejście - las, suche liście, turysta, dziecko

Około 650 metrów od początku: przecięliśmy szeroką drogę i dalej kierowaliśmy się prosto. Dla odmiany zaczęliśmy schodzić lekko w dół.

Dziecko z tatą wędrujące po Beskidzie Małym - Wieś Las, jesieńMały turysta - dziecko idące szeroką drogą prowadzącą przez las - Beskid Mały, jesienna aura

Leśna błotnista droga w Beskidzie MałymSzeroka leśna droga - Beskid Mały, Wieś Las, jesień

Po około 300 m droga znów szła lekko w górę. Po chwili doszliśmy do rozwidlenia drogi – tutaj nie skręcaliśmy,  kierowaliśmy się nadal prostoDo Wodospadu Dusica  mieliśmy do przejścia jeszcze około 1km. Nasza szeroka droga pozostała bez zmian – błotnista i momentami kamienista.

Beskid Mały, las - rozwidlenie dróg, błotoSzeroka leśna droga w Beskidzie Małym, Wieś Las

Doszliśmy do kolejnego rozwidlenie drogi (około 1,5 km od początku) – nie dajcie się mu zwieść,  aby dojść do Wodospadu Dusica   trzeba iść nadal prosto (w stronę drewnianego paśnika dla leśnych zwierząt).

Droga była tu nadal szeroka, momentami kamienista i szła lekko w górę.

Turyści - dziecko z tatą na szerokiej drodze leśnej w Beskidzie Małym, leśny paśnik dla zwierzątLeśny drewniany paśnik dla zwierząt - Beskid Mały, Wieś Las

Na drzewie dostrzegliśmy  oznaczenie przedstawiające zieloną salamandrę.  Po drodze natknęliśmy się na jeszcze kilka takich oznaczeń.

Beskid Mały - Wieś Las, oznaczenie na drzewie - zielona salamandra

Droga leśna turysta z dzieckiemLas, grzyb borowik

1,7 km – minęliśmy kolejne rozwidlenie drogi. Szliśmy nadal prosto naszą szeroką drogą leśną.

Rozwidlenie dróg w beskidzkim lesie, jesieńPo chwili minęliśmy szlaban i droga zaczęła prowadzić lekko w górę.

Beskid Mały, las, szlaban, listopad

Naszym oczom ukazało się kolejne rozwidlenie. Tu również nie skręciliśmy – kierowaliśmy się nadal prosto. Droga stawała się z każdym krokiem nieco bardziej kamienista.

Turysta z dzieckiem, las, suche liścieLeśna droga - Beskid Mały, jesienna aura

2km – doszliśmy do kolejnego rozwidlenia, na którym w końcu  SKRĘCAMY W LEWO  z naszej szerokiej drogi. Dalej szliśmy po dywanie z suchych liści. Po około 15 m droga zaczęła schodzić w dół i robiła się coraz to węższa.

Jesień, Beskid Mały, lasDywan z jesiennych liści, droga leśna w Beskidzie Małym

Grzyb, las, jesień

Jesienny pożółkły liść, krople wody

Beskid Mały, skała z oznaczeniem zielonej salamandry

Po chwili doszliśmy w końcu  do Potoku Dusica,  wzdłuż którego kontynuowaliśmy naszą dalszą wędrówkę.  Tak jak już wspominałam to był najciekawszy i najpiękniejszy odcinek na tej trasie. Trzeba tu tylko uważać na mokre i śliskie kamienie zalegajace na trasie. To właśnie na tym odcinku mieliśmy przyjemność zobaczyć lecącą sowę.

Beskidzki las, turysta z dzieckiem, jesieńTurysta z dzieckiem wędrujący scieżką prowadzącą wzdłuż potoku Dusica w Beskidzie MałymTurysta z dzieckiem, dzika ścieżka leśna w Beskidzie Małym, suche liście, potok Dusica

Grzyb borowik, suche liście

Potok Dusica w Beskidzie Małym, suche liście

Beskid Mały, Potok Dusica, kamienie porośnięte zielonym mchem, jesienne liście

Jesienny potok Dusica w Beskidzie Małym

Porośnięty pień drzewaJesienny potok Dusica

Dziecko z tatą, las, potok Dusica, jesień w Beskidzie Małym

Wodospad Dusica / Wodospad Dusiołek na potoku Dusica

Wodospad Dusiołek na potoku Dusica

2,3 km – dochodzimy  do Wodospadu Dusica,  który jest  największym wodospadem w Beskidzie Małym.  Głaz, z którego spada  górski potok Dusica mierzy około 3 metry.  Jesienią wygląda naprawdę imponująco. Dywan z suchych liści pięknie wyścielał skały leżące na dole wodospadu.

Wodospad Dusiołek w Beskidzie Małym - jesień

Zadowolone dziecko w lesie Beskidu Małego - w tle Wodospad Dusiołek

Mały turysta - dziecko, Wodospad Dusica w Beskidzie Małym, jesieńDalej kierowaliśmy się  zgodnie z żółtą strzałką na drzewie –  przy wodospadzie skręciliśmy w prawo i wdrapaliśmy się na biegnącą  nad Wodospadem Dusica  wąską ścieżkę. Przez moment szliśmy prosto, następnie skręciliśmy w prawo i kierowaliśmy się w stronę wyłaniającej się zza drzew   Groty Komonieckiego.

Wodospad Dusiołek na potoku Dusica, jesieńDroga prowadząca z wodospadu Dusiołek na potoku Dusica do Groty Komonieckiego - Beskid Mały

Grota Komonieckiego / Jaskinia Komonieckiego

Grota Komonieckiego - Beskid Mały, strumyk spadający z groty

Jaskinia Komonieckiego  leży  w granicy Parku Krajobrazowego Beskidu Małego.  Położona jest  około 700 m n.p.m.  i ma status pomnika przyrody nieożywionejGrota Komonieckiego  ma  około 115 m².  Wejście do niej nie sprawia żadnego problemu i nie wymaga żadnego przygotowania technicznego. Na zamieszczonych poniżej zdjęciach możecie zobaczyć  spadający z góry groty górski strumyk,  który bez wątpienia dodaje uroku temu miejscu. Zimą strumyk zamarza ozdabiając wejście do groty małymi lodospadami.

Grota Komonieckiego zdjęcia

Grota Komonieckiego, patelnia z pierogami

Grota Komonieckiego film 1

Grota Komonieckiego film 2

Choć była to  wycieczka w bliskie rejony  dostarczyła nam naprawdę dużo wrażeń. Mamy jeszcze  sporo do odkrycia i zobaczenia w Beskidzie Małym.  A  do Groty Komonieckiego  wrócimy na pewno jeszcze wrócimy… Być może tej zimy…  😉

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic