Hala Jaworowa rowerem z Brennej Hołcyna

Dwa rowery, Hala Jaworowa, krajobraz górski

To była nasza trzecia wycieczka rowerowa w Beskidy. Tym razem wybraliśmy się do Brennej. Naszym celem była przepiękna i doskonale nam znana Hala Jaworowa położona w Beskidzie Śląskim. Trasa, którą wybraliśmy nie jest długa, ale rowerowo nie należy do najprostszych. Pokonuje się na niej na dość krótkim odcinku sporą sumę przewyższeń, do tego druga część szlaku niebieskiego prowadzi mocno kamienistym terenem, na którym z moim niewielkim doświadczeniem rowerowym w trudnym technicznie terenie i najzwyklejszym rowerem górskim nie było łatwo – ALE BYŁO WARTO! To była jedna z trudniejszych, a zarazem jedna z piękniejszych przygód rowerowych w moim życiu.

Trasa: Brenna Hołcyna (szlak niebieski) – Hala Jaworowa – powrót tą samą trasą

Data: 11 wrzesień 2023 r.

Dystans:  9 km

Czas trwania: około 2h (sam przejazd rowerem w dwie strony)

Różnica wzniesień: 440 m

Na godzinę 7:45 odwieźliśmy synka do szkoły i od razu ruszyliśmy w stronę Brennej. Pogoda była fantastyczna, a zapowiadane na ten dzień temperatury wysokie. Cieszyliśmy się, że na wycieczkę rowerową mogliśmy wybrać się z samego rana. Podczas wymagających wysiłku podjazdów towarzyszył nam bardzo przyjemny poranny chłodek.

Brenna szlak niebieski

Samochód z bagażnikiem rowerowym, Brenna szlak niebieski

Czas na naszą rowerową wycieczkę mieliśmy ograniczony, po godzinie 12:00 musieliśmy być w Bielsku-Białej, aby odebrać Namirka ze szkoły. Zdecydowaliśmy, że nie będziemy startować z samego centrum Brennej. Podjechaliśmy wyżej do Brennej Hołcyna na skrzyżowanie ulic: ul. Hołcyna z ul. Kotarz. To tędy przebiega szlak niebieski na Kotarz, którym to jechaliśmy na Halę Jaworową oraz czerwony szlak spacerowy – BAJKOWY SZLAK UTOPCA.

Poniżej podaję dokładne parametry GPS rozpoczęcia przez nas podjazdu szlakiem niebieskim na Halę Jaworową.

GPS rower
Parametry GPS – szlak niebieski – Brenna Hołcyna: 49.6984758N, 18.9298053E

Ubraliśmy plecaki, kaski, załączyłam aplikację rowerową i ruszyliśmy szlakiem niebieskim w górę ulicy Kotarz. Od razu napiszę, że dla mnie był to najcięższy odcinek w drodze na Halę Jaworową. Bo choć technicznie nie było tu żadnych niespodzianek, droga przez 1,5 km była asfaltowa, to nachylenie jakie trzeba tu pokonać rowerem dawało się mi mocno we znaki. Musieliśmy zrobić kilka krótkich odpoczynków, żebym mogła złapać oddech i napić się wody 😅 Dodatkowo rano był tu dość duży ruch samochodowy. Co sprawiło, że niejednokrotnie musieliśmy zatrzymać się na poboczu dla własnego bezpieczeństwa. Po drodze spotkaliśmy kilku uśmiechniętych i przyjaźnie nastawionych mieszkańców i grzybiarzy.

Brenna, ulica Kotarz, pnąca się w górę asfaltowa droga, szlak niebieski na KotarzPolana na niebieskim szlaku na Kotarz, ul. Kotarz, BrennaAsfaltowa droga na niebieskim szlaku w Brennej - ulica Kotarz, rower

Asfaltowa droga - ulica Kotarz w Brennej, szlak niebieski, wrześniowy poranek

0,9 km – dotarliśmy do drewnianych domków do wynajęcia – Przystanek Beskidy – 601 m n.p.m. Dalej kierowaliśmy się asfaltem w górę ulicy Kotarz.

Przystanek Beskidy, szlak niebieski Brenna

Rowerzysta, droga asfaltowa na niebieskim szlaku na Kotarz, Brenna

1,4 km – wyjechaliśmy na górę ulicy Kotarz, po prawej stronie drogi jest tu nieduża polana. Postanowiliśmy skorzystać z okazji odpoczynku na drewnianej ławce ustawionej zaraz przy płocie jednego z domów. Zdecydowanie potrzebowałam tego krótkiego odpoczynku 😅

Nieduża polana przy drodze asfaltowej na ulicy Kotarz w Brennej na szlaku niebieskim, słoneczny, wrześniowy poranek

Uśmiechnięty rowerzysta odpoczywający na ławce na szlaku niebieskim w Brennej

Źródełko, Brenna

Rowerzysta odpoczywający na drewnianej ławce na niebieskim szlaku na Kotarz, Brenna

Oznaczenie szlaku niebieskiego na drzewie

Dosłownie kilkanaście metrów od ławki, na której odpoczywaliśmy droga na szlaku niebieskim zawinęła w prawo, a asfaltowa nawierzchnia poszła w niepamięć. Dla odmiany pod kołami rowerów mieliśmy kamienie. Dodam, że po skręcie w prawo wcale nie było lżej. Szlak niebieski nadal prowadził nas dość stromo w górę.

Szlak niebieski po skręcie do lasu był momentami tak  kamienisty, że musieliśmy nieraz podprowadzić rowery.

Brenne, ul.Kotarz, szlak niebieski, kamienista droga leśna

1,7 km  – szlak niebieski skręca z drogi w prawo (za około 800 metrów szlak niebieski ponownie połączy się z tą drogą). Wybraliśmy poruszanie się szlakiem niebieskim. Natomiast w drodze powrotnej jechaliśmy ten odcinek drogą i zdaje się, że jest nią nieco łatwiej. Od skrętu niebieski szlak przez około 200 metrów idzie lekko w dół. Następnie po krótkim podjeździe znaleźliśmy się na niedużej polanie, z której podziwiać można pierwsze widoki górskie oraz pojedyncze zabudowania – osiedle Młaka z charakterystycznym stawem.

Leśna droga na szlaku niebieskim, rower, Brenna

Rowerzysta trzymający dwa rowery, podziwiający widoki z niedużej polany na niebieskim szlaku na Kotarz w Brennej, słoneczny dzień

Minęliśmy polanę i wjechaliśmy na drogę leśną. Do pokonania mieliśmy kolejny dość stromy i kamienisty podjazd.

Kamienista droga leśna, szlak niebieski na KotarzSzeroka droga leśna, kamienie

Po pokonaniu wspomnianego podjazdu przez las ponownie znaleźliśmy się na szerokiej drodze.

Las, kamienista droga, szlak niebieski w Brennej

Szlak niebieski na Halę Jaworową w Beskidzie Śląskim, kamienista droga, rower

Rower, droga, kamienie, las - Brenna

2,7 km – niebieski szlak skręca lewo. My nie skręciliśmy, kierowaliśmy się nadal szeroką leśną drogą. Udało się nam w ten sposób ominąć bardziej stromy i kamienisty podjazd przez las. Po około 350 m nasza szeroka droga połączyła się ze szlakiem niebieskim (trasa dłuższa, ale łagodniejsza).

3,2 km – szlak niebieski skręcił ostro w lewo. Naszym oczom ukazał się dół przepięknej Hali Jaworowej. Pierwszy krótki podjazd był kamienisty, postanowiliśmy podprowadzić na nim rowery, następnie czekała nas rowerowa 'wspinaczka’ w górę Hali Jaworowej przez około 400 m.

Oznaczenie na drzewie skrętu szlaku niebieskiego w lewo na Halę JaworowąWejście na Halę Jaworową z niebieskiego szlaku, dół Hali Jaworowej, niebieskie nieboRowerzyści wchodzący na Halę Jaworową ze szlaku niebieskiego idącego z Brennej, strome podejście

Hala Jaworowa Brenna

Podejście na Halę Jaworową niebieskim szlakiem z Brennej, w oddali drewniany szałas na Hali Jaworowej, niebieskie niebo

Nie mogłam uwierzyć, że udało się nam dotrzeć rowerami na Halę Jaworową –  920 m n.p.m.  🚲🏔🚲❤

Ostatnio zdobyliśmy Skrzyczne na rowerze z Doliny Zimnika i choć mogłoby się wydawać, że zdobycie najwyższego szczytu Beskidu Śląskiego na rowerze będzie trudniejsze niż wyjazd rowerem na Halę Jaworową, mi ta trasa sprawiła więcej problemów. Za to satysfakcja i radość po dotarciu na górę Hali Jaworowej była przeogromna.

Ogólnie mam ogromny sentyment do tej beskidzkiej hali… Nie potrafię zliczyć ile razy na niej gościliśmy… Przepiękne miejsce, z którego można podziwiać zjawiskowe zachody słońca (zobacz koniecznie: Zachód słońca na Hali Jaworowej).

Inna nazwa Hali Jaworowej to Polana Kotarska. Dawno, dawno temu na hali kwitło pasterstwo. Hala Jaworowa jest doskonałym punktem widokowym. Widać z niej szczyty należące do Beskidu Śląskiego z najwyższym szczytem tego pasma – Skrzyczne. Widoczne jest stąd również Pasmo Stożka oraz Czantorii. Poza tym przy dobrej pogodzie dostrzec można szczyty należące do Beskidu Śląsko-Morawskiego.

Mimo ograniczonego czasu udało się nam chwilkę poleniuchować na Hali Jaworowej, a nawet przejechać jej górną partię. Byliśmy tu tyle razy, a nigdy nie było okazji wybrać się na spacer wzdłuż góry hali. Jak się okazało na Hali Jaworowej jest stacja meteo – nie mieliśmy o tym zielonego pojęcia.

Kobieta wyjeżdżająca rowerem na Halę Jaworową, niebieskie nieboWidok rozciągający się z Hali Jaworowej, Beskid Śląski, niebieskie nieboRowerzysta odpoczywający na Hali Jaworowej

Uśmiechnięta rowerzystka odpoczywająca na Hali Jaworowej

Dwa rowery, Hala Jaworowa, krajobraz górskiUśmiechnięty rowerzysta na Hali Jaworowej w Beskidzie Śląskim, w tle drewniany szałas i krajobraz górskiRower, Hala Jaworowa, drewniany stół, ławkiRowerzysta odpoczywający na kocu na Hali Jaworowej, piękny poranek, wrzesień

Rowerzyści na Hali Jaworowej, krajobraz górski, niebieskie niebo

Przejazd rowerem górną partią Hali Jaworowej

Hala Jaworowa w Beskidzie ŚląskimRowerem wzdłuż Hali Jaworowej, niebieskie niebo

Drzewo, krajobraz górski, Hala Jaworowa - Beskid Śląski

Rowerzysta podziwiający górskie widoki z Hali Jaworowej
Widok na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego – Skrzyczne z Hali Jaworowej

Górna partia Hali JaworowejHala Jaworowa, widok górskiRowerzysta, górna partia Hali Jaworowej

Stacja meteo na Hali Jaworowej

Stacja meteo na Hali Jaworowej, Beskid Śląski

Po przejechaniu rowerem górnej partii Hali Jaworowej kierowaliśmy się w dół szlaku niebieskiego. Zjazd szlakiem niebieskim z Hali Jaworowej również nie należał do prostych. Chodzi oczywiście o kamienisty odcinek szlaku prowadzący przez las. Wymagało on od nas dużego skupienia i ostrożności. Odcinek asfaltowy choć był przyjemny, to nasze hamulce w rowerach były rozgrzane do granic możliwości. Mężowi dosłownie 20 metrów przed parkingiem (na całe szczęście) pękła dętka w tylnym kole, a obręcz aż parzyła…

To była bardzo udana wycieczka rowerowa, już myślimy o kolejnym wypadzie rowerowym w Beskidy. A jeśli pogoda tej jesieni będzie łaskawa, to może uda się nam wybrać z synkiem na wycieczkę rowerową po Małopolsce… Czas pokaże 😉

Pozdrawiamy Was serdecznie! Do zobaczenia na szlaku 🏔😍

Rowerzyści, turystyka rowerowa - Beskidy

Jeśli szukacie ciekawych tras na rower w Brennej i okolicach, zachęcam Was do zajrzenia na trasy przygotowane w projekcie: „ROWEREM PRZEZ BESKIDY. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, trasy są podzielone ze względu na trudność: AMATOR, ŚREDNIOZAWANSOWANY, PROFESJONALISTA.

Zobacz koniecznie: Hala Jaworowa szlak z Przełęczy Salmopolskiej

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic