Szczyt Skała Beskid Żywiecki – szlak z Brzuśnika

Ścieżka spacerowa i trasa rowerowa Brzuśnik - Słowianka, tablica z mapą

Wakacyjna niedziela, przepiękna pogoda przyciągnęła na beskidzkie szlaki tłumy turystów. My postanowiliśmy wybrać się na mało uczęszczany szlak w Beskidach. Padło na Beskid Żywiecki, a konkretnie na szczyt Skała w Grupie Lipowskiego Wierchu i Romanki. Miejsce to mieliśmy okazję odwiedzać po raz pierwszy. Późnym popołudniem ruszyliśmy z Bielska-Białej w stronę Wsi Brzuśnik położonej u podnóża Kiczory i Magury, z której to startowaliśmy na Skałę. Prowadzi stąd zielony szlak pieszy i żółty szlak rowerowy na Słowiankę. Nasz wybór okazał się doskonały, ponieważ wysokie temperatury dawały się nam wszystkim we znaki. A na zielonym szlaku mogliśmy cieszyć się kojącym chłodem lasu, a w powietrzu unosiła się przyjemna wilgoć, która była pozostałością po sobotnich opadach. W drodze na Skałę mijaliśmy kilka polan, na szlaku były pustki i wspaniałe beskidzkie widoki…

Trasa: Brzuśnik (szlak zielony pieszy / żółty szlak rowerowy) – Hala Magura / Magura – szczyt Skała – powrót tą samą trasą

Data: 20 sierpień 2023

Dystans:  9 km

Czas trwania: 2,5 h

Minimalne wzniesienie:  530 m

Jedynym minusem szlaku zielonego z Brzuśnika jest brak ogólnodostępnego parkingu. Co za tym idzie? Miejsca do zaparkowania samochodu trzeba szukać tu na własną rękę. My samochód zostawiliśmy w okolicach Domu Ludowego w Brzuśniku i mieliśmy do pokonania do końca asfaltu około pół kilometra. Ten asfaltowy odcinek prowadził nas stromo w górę między zabudowaniami.

Brzuśnik zielony szlak spacerowy / żółty szlak rowerowy

Poniżej podaję dokładne parametry GPS zejścia szlaku zielonego pieszego oraz żółtego szlaku rowerowego z asfaltowej drogi na drogę leśną.

Parametry GPS parkingu:49.6121372N, 19.1819833E
Parametry GPS – szlak zielony pieszy – Brzuśnik: 49.6121372N, 19.1819833E

Zielony szlak spacerowy i żółty szlak rowerowy Brzuśnik na Słowiankę

Minęliśmy ostatnie zabudowania i z asfaltu weszliśmy na kamienistą drogę leśną, która prowadziła nas w górę zielonego szlaku spacerowego i żółtego szlaku rowerowego. Zaraz na początku tego podejścia po lewej stronie szlaku jest miejsce wypoczynkowe. Można usiąść na ławeczce i podziwiać szczyty należące do Beskidu Śląskiego. Doskonale widać stąd najwyższy szczyt tego pasma Skrzyczne- 1257 m n.p.m. Dostępna jest tu również tablica z mapą prezentującą przebieg szlaków (zielonego pieszego i żółtego rowerowego) idących Brzuśnika na Słowiankę.

Turyści - mężczyzna z dzieckiem na szerokiej i kamienistej drodze na szlaku zielonym - wieś BrzuśnikTurysta i dziecko, miejsce wypoczynkowe początku szlaku zielonego na Słowiankę - BrzuśnikTablica informacyjna z mapą na zielonym szlaku spacerowym i żółtym szlaku rowerowym - Brzuśnik - Słowianka

Po chwili kamienista droga weszła w las i prowadziła nas w górę szlaku zielonego. Od razu zrobiło się przyjemnie i chłodno.

Kamienista droga na zielonym szlaku spacerowym i żółtym szlaku rowerowym z Brzuśnika na SłowiankęTurysta z dzieckiem na leśnej drodze, szlak zielony, BrzuśnikSzeroka i kamienista droga na zielonym szlaku spacerowym - Brzuśnik na Słowiankę

Oznaczenie na drzewie żółtego szlaku rowerowego i zielonego szlaku spacerowego - Brzuśnik, las

Dziecko spacerujące szeroką drogą leśną, letnie popołudnieKamienista droga leśna

Po około 350 metrach szlak zielony skręcił ostro w lewo, a droga była nadal kamienista, ale i łagodniejsza.

Dziecko, miejsce skrętu szlaku zielonego spacerowego w lewo - Brzuśnik - Słowianka

Po około 60 metrach szlak zielony skręcił w prawo, a następnie w lewo. Od razu napiszę, że takich skrętów drogi na tym odcinku szlaku zielonego było jeszcze kilka.

Beskidzki las, miejsce skrętu drogi na szlaku zielonym spacerowym w prawo - Brzuśnik

Okratek Australijski

Przy szlaku zielonym zauważyliśmy grzyba przypominającego ośmiornicę – okratek australijski / kwiatowiec australijski  (nazywany często palcami diabła). Jest to grzyb z rodziny sromotnikowatych, którego można spotkać w lasach od lipca do października. Ten wyjątkowy grzyb na żywo robi wrażenie, ale nie jest aż tak straszny, jak go przedstawiają w mediach 😉

Pnąca się w górę przez las kamienista droga

0,6 km – szlak zielony skręcił w prawo, a nasza kamienista droga pięła się ciągle w górę.

Dziecko, las, szeroka droga, szlak zielony spacerowy i szlak żółty rowerowy - Brzuśnik - SłowiankaTurysta z dzieckiem, szlak zielony spacerowy - Brzuśnik, strome podejście prowadzące przez las

1 km – szlak zielony stał się zdecydowanie łagodniejszy. Wyszliśmy na skraju polanki, która jest już dość mocno porośnięta. Po prawej stronie drogi istnieje możliwość odpoczynku przy stole z ławeczkami, jest tu również miejsce ogniskowe / grillowe.

My kierowaliśmy się dalej prosto szlakiem zielonym. Po chwili leśna droga wyprowadziła nas na kolejną mini polanę, z której podziwiać można pobliskie szczyty.

Do szczytu Skała mieliśmy jeszcze do pokonania nieco ponad 3 km.

Rozwidlenie na drodze leśnejMiejsce biwakowe na zielonym szlaku spacerowym na SłowiankęDroga prowadząca przez lasSzeroka utwardzona droga leśna, turyściKrajobraz górski, BeskidySzeroka i utwardzona droga, beskidzki las

Po przejściu polany ponownie weszliśmy na kamienistą drogę leśną.

Beskidzki las, kamieniste podejście

1,5 km – szlak zielony skręcił w prawo. Od razu dodam, że ten odcinek szlaku był nieco bardziej stromy, ale i zacieniony.

Szeroka droga leśna, rozwidlenie, żółty szlak rowerowy na SłowiankęUtwardzona droga idąca przez las

1,9 km – doszliśmy do kolejnego rozwidlenia, na którym wybraliśmy drogę idącą w lewo. Po około 20 metrach doszliśmy do znajdującego się po prawej stronie szlaku zielonego górskiego źródełka, w którym można się schłodzić podczas upalnych dni. Droga szła tu lekko w górę.

Las, dziecko, rozwidlenie, szlak zielony spacerowy i szlak żółty rowerowy na SłowiankęDziecko na szerokiej drodze leśnej, szlak zielony idący z Brzuśnika, Beskid Żywiecki

2,1 km – na szlaku zielonym minęliśmy kolejne miejsce wypoczynkowe przygotowane z myślą o turystach.

Miejsce wypoczynkowe - szlak zielony spacerowy na Słowiankę, lasDroga leśna, oznaczenie na drzewie szlaku żółtego rowerowego i zielonego spacerowego na SłowiankęPnąca się w górę droga prowadząca do Hali Magura na zielonym szlaku spacerowym, mały turysta

Hala Magura / Szczyt Magura

2,4 km droga leśna doprowadziła nas na przepiękną i obszerną Halę Magura, zdobywając jednocześnie szczyt o tej samej nazwie – Magura położony 891 m n.p.m. Podziwiać stąd można wspaniały widok na Beskid Żywiecki i Beskid Śląski. Na starannie wykoszonej hali stoją dwa drewniane szałasy.

Dalej kierowaliśmy się w górę Hali Magura. Korzystając z okazji, że na Magurze byliśmy całkiem sami, zdecydowaliśmy się na dłuższą przerwę na kocyku. W końcu nie ma nic przyjemniejszego niż odpoczynek w takich okolicznościach przyrody.

Szeroka droga idąca przez Halę Magura, Beskid Żywiecki

Po około 200 metrach od wyjścia polany doszliśmy do skrzyżowania naszego zielonego szlaku pieszego z niebieskim szlakiem rowerowym.

Od wspomnienia skrzyżowania nadal kierowaliśmy się szlakiem zielonym pieszym oraz szlakiem żółtym rowerowym, droga stała się łagodna i niewymagająca.

Turysta i dziecko na szerokiej drodze w Beskidzie ŻywieckimDrzewo iglaste, popołudniowe słońce

3,3 km – doszliśmy do rozwidlenia, na którym skręcając w prawo można dojść w 30 minut do Bufetu Abrahamów. My nie skorzystaliśmy z tej możliwości, kierowaliśmy się nadal prosto tą samą szeroką drogą, która momentami szła lekko pod górkę.

Dziecko, droga leśna, skręt w prawo z zielonego szlaku na Słowiankę do bufetu u Radeckich, Abrahamów, 30 minutTuryści, mężczyzna i dziecko, Beskid ŻywieckiSzeroka, utwardzona droga na zielonym szlaku spacerowym na Słowiankę w BeskidachPolana nieopodal szczytu Skała, Beskid ŻywieckiTurysta z dzieckiem, utwardzona droga na beskidzkim szlaku

3,8 km – po prawej stronie szlaku zielonego znowu mijamy miejsce wypoczynkowe (stolik + ławki).

Po chwili wyszliśmy na małej polanie, z której rozciągają się wspaniałe widoki na beskidzkie szczyty należące do Beskidu Żywieckiego, Beskidy Małego. Doskonale widać stąd również Jezioro Żywieckie.

Nie mogliśmy przejść obojętnie obok tych pięknych widoków, rozłożyliśmy koc i zatrzymaliśmy się na polanie na dłużej.

Dziecko, miejsce wypoczynkowe na zielonym szlaku na SłowiankęOznaczenie na drzewie - zielonego szlaku spacerowego i żółtego szlaku rowerowego na Słowiankę, szlak papieskiTurysta i dziecko, szeroka droga leśnaDziecko, droga prowadząca wzdłuż polany w kierunku szczytu Skała w Beskidzie ŻywieckimPiękna polana poniżej szczytu Skała w Beskidzie Żywieckim, krajobraz górski, letni wieczórWidok na Beskidy oraz Jezioro Żywieckie z polany nieopodal szczytu SkałaSzczęśliwe dziecko bawiące się klockami - waflami na beskidzkiej polanie, okolice szczytu Skała w Beskidzie Żywieckim

Niestety godzina była dość późna, a słońce było coraz niżej. Byliśmy zmuszeni kierować się dalej w górę polany. Do szczytu zostało nam według mapy nieco ponad 300 metrów.

Polana z widokiem na Beskidy, poniżej szczytu SkałaSzeroka droga prowadząca na szczyt Skała w Beskidzie Żywieckim, dziecko

Skała 964 m n.p.m.

Na górze polany naszym oczom ukazał się piękny drewniany budynek, który na pierwszy rzut oka wygląda jakby był przygotowany na przyjęcie turystów. Nie widnieje on jednak na mapie jako schronisko / hotel górski, więc prawdopodobnie jest to dom należący do osoby prywatnej – kochającej góry…

W oczy rzucają się tu oznaczenia szczytu Skała 964 m n.p.m. Nie jest to jednak właściwy szczyt, aby zdobyć Skałę trzeba podejść szlakiem zielonym jeszcze około 100 m leśną ścieżką.

Szczyt Skała w Beskidzie Żywieckim, drewniany dom

Słup z drogowskazami, żółta tabliczka Skała 944 m n.p.m.

Szczyt Skała, wiata

Góry wzywają, szczyt Skała, Beskid Żywiecki

Leśna kapliczka, szczyt Skała w Beskidzie Żywieckim

Szczyt Skała 946 m n.p.m.

Dawno, dawno temu na szczycie Skała były pola uprawne i kwitło pasterstwo. Obecnie szczyt jest dość mocno zalesiony. Poza szlakiem pieszym i rowerowym przez Skałę przebiega również znakowany na czarno szlak narciarski z Cięciny przez Magurę i Skałę do Słowianki.

Ze szczytu Skała można kontynuować wędrówkę szlakiem zielonym do Górskiej Stacji Turystycznej Słowianka840 m n.p.m.(około 1,5 km).

Górska Stacja Turystyczna Słowianka - drewniany budynek

My ze względu na zbliżający się zachód słońca zawróciliśmy i zeszliśmy szlakiem zielonym do samochodu. Niestety nie starczyło nam czasu na wizytę w lubianej przez nas Górskiej Stacji Turystycznej Słowianka. Ale nic straconego, na pewno jeszcze tu wrócimy 😉

Turyści, mężczyzna z dzieckiem, późne popołudnie, słońce, szeroka droga na szlaku zielonym, wieś Brzuśnik

Szukasz inspiracji na kolejną wycieczkę? Zapraszam: Szlaki w Beskidzie Żywieckim / Beskidy na rowerze

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic