Hala Gąsienicowa przez Boczań zimą

Ośnieżone, drewniane chaty na Hali Gąsienicowej na tle tatrzańskich szczyów, na hali zalega dużo świeżego śnieguZbliżający się wielkimi krokami Dzień Kobiet oraz nie za obiecujące prognozy pogody na 8 marzec sprawiły, że przyśpieszyliśmy wyjazd do  Zakopanego  o całe trzy dni. Ten wyjątkowy czas zdecydowaliśmy się spędzić w miejscu, które zawsze wita nas wyjątkową pogodą oraz zachwycającymi warunkami. W miejscu, do którego możemy wracać i nigdy, przenigdy nam się nie znudzi. Mowa o Hali Gąsienicowej. Odwiedzona przez nas po raz piąty (drugi raz tej zimy), ale pierwszy raz w życiu innym szlakiem. Dzisiaj przedstawię Wam przebieg szlaku niebieskiego  prowadzącego na naszą ukochaną  Halę Gąsienicową przez Boczań.  Jest on zdecydowanie łatwiejszy od wybieranego przez nas dotychczas  szlaku żółtego, ale równie ciekawy.

Trasa: Zakopane – Kuźnice (1010 m) (szlak niebieski) – Przełęcz między Kopami (1499 m) (szlak żółty) – Hala Gąsienicowa (1514 m) – Schronisko PTTK „Murowaniec” Hala Gąsienicowa (1500 m) – powrót tą samą trasą

Na poniższej mapie zaznaczona jest trasa z Kuźnic do Schroniska PTTK „Murowaniec”.mapa-kuźnice-hala-gąsienicowaData: 5 marzec 2020

Dystans:  16.37 km (w tym pieszo trasa Zakopane parking – Kuźnice)

Czas trwania:  4:14 h (sam przemarsz z pięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  928 m

Maksymalne wzniesienie:  1607 m

Zimą warto spakować: stuptuty (ochraniacze przeciwśnieżne), raczki turystyczne

Aktualizacja! Wpis został uzupełniony o nowe zdjęcia z 1 stycznia 2021 r.

Choć plany były inne, tym razem zdecydowaliśmy się na wyjazd jednodniowy. Co wiązało się jak zawsze z wczesną pobudką. Wstaliśmy o godzinie 4:00, dopakowaliśmy kilka rzeczy, zjedliśmy 'pierwsze’ śniadanko i ruszyliśmy w drogę. Z naszego rodzinnego miasta  Bielska – Białej  do  stolicy Podhala  mamy do pokonania około 140 km.

Parking Kuźnice

Samochód parkujemy jak zawsze koło  ronda Jana Pawła II.  Cały dzień postoju to koszt 20 zł. Podczas naszej styczniowej wizyty w  Zakopanem  wzdłuż drogi w weekendy oraz święta obowiązywała  darmowa strefa parkowania.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.283952, 19.972688

W przypadku braku wolnych miejsc można zaparkować na znajdującym się 'po sąsiedzku’ płatnym parkingu.

Parametry GPS parkingu: 49.284018, 19.971063

Było parę minut po 9:00, założyliśmy plecaki i udaliśmy się pieszo do  Kuźnic.  Busy były wypełnione po brzegi – większość osób to narciarze – media obiegła już informacja o pojawieniu się w  Polsce  koronawirusa – woleliśmy nie ryzykować. Dystans jaki pokonaliśmy to 2.20 km – prostą, w dniu naszej wycieczki pokrytą porządną warstwą śniegu drogą, dzięki czemu nasz synek mógł jechać ciągnięty przez tatę na sankach do samych Kuźnic.  Od razu napiszę, że do  Kuźnic  nie ma możliwości dojechania własnym samochodem. Tak jak wspominałam powyżej można skorzystać z busa lub taksówki, które czekają na turystów na ulicy Bronisława Czecha. W okresie letnim busy / taksówki kursują tam i z powrotem od wczesnego ranka do późnego wieczora. Koszt przejazdu busem różni się w zależności od miesiąca, w jakim odwiedzamy Zakopane.  My zazwyczaj płacimy 5 zł od osoby. Zdarza się i tak, że w  Zakopanem  nie ma natężenia turystów (mieliśmy taką sytuacją 1 kwietnia). Wtedy, jeżeli chcemy oszczędzić sobie marszu asfaltem pozostaje do dyspozycji taksówka, za którą zapłacić trzeba około 25 zł.

Pokonanie trasy  Zakopane – Kuźnice  idzie nam bardzo sprawnie. Dochodzimy do postoju busów w Kuźnicach  i kierujemy w lewo do mostku nad  potokiem Bystra,  za którym jest budka kasy Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Tatrzański Park Narodowy cennik

Cennik wygląda następująco:  Dorośli 10 złdzieci w wieku szkolnym 5 zł.  Nasz pięcioletni syn wchodzi na teren  TPN  za darmo.

Koło kasy obieramy  szlak niebieski –  przy kasie  TPN  skręcamy w lewo i kierujemy się leśną ścieżką, która od samego początku pnie się w górę. Na tym odcinku często występują oblodzenia. Ośnieżone drzewa prezentują się niesamowicie. Pomyśleć, że w naszym rodzinnym mieście nie ma ani grama białego puchu.Piękny, zimowy, tatrzański las, zaśnieżone drzewa oświetlone przez promienie słoneczne

Leśna, zaśnieżona ścieżka na niebieskim szlaku prowadzącym do Przełęczy między Kopami

Mamy za sobą 3.20 km dochodzimy do pierwszego drogowskazu, który informuje nas, że dojście do  Hali Gąsienicowatej  zajmie nam jeszcze  1 godzinę 35 minut.Las zimą, miejsce skrzyżowania szlaku niebieskiego na Halę Gąsienicową oraz zielonego na NosalPrzy drogowskazie skręcamy w prawo i nadal idziemy w górę leśną ścieżką. W dniu naszej wycieczki jest ona dobrze przetarta. Miejscami jest ślisko, ale tragedii nie ma. Po około kilometrze dochodzimy do szczytu  Boczań  (1208 m n.p.m.).  Na szczycie  szlak niebieski  skręca ostro w lewo. Przez około 300 metrów wędrujemy niewymagającą śnieżką, po czym kolejne 600 metrów pnie się w górę. Turysta ciągnący sanki z dzieckiem, las zimą w Tatrzańskim Parku NarodowymAplikacja wskazuje, że przeszliśmy 5.20 km, wychodzimy z lasu kierujemy się wąską, dobrze wydeptaną ścieżką. Większość osób, które nas mijają na szlaku porusza się na nartach skiturowych. Warunki są fantastyczne. Góra, którą widzimy przed sobą to  Wielka Królowa Kopa  (1531 m n.p.m.).  Odsłaniają się również wspaniałe widoki na ośnieżony  Giewont,  który na tle błękitnego nieba prezentuje się nieziemsko.  Syn jest podekscytowany dużą ilością śniegu. Nie obyło się bez przerwy na zabawę.Zima, podejście niebieskim szlakiem w kierunku Przełęczy między Kopami, turysta ciągnący dziecko na sankach, widok na szczyt noszący nazwę Wielka Królowa Kopa

Na poniższym zdjęciu widok na Wielki Kopieniec i Polanę Kopieniec.Widok rozciągający się z niebieskiego szlaku na Halę Gąsienicową przez Boczań, zaśnieżone lasy, góry,błękitne nieboTuryści podchodzący niebieskim szlakiem w kierunku Przełęczy między Kopami, zimaZaśnieżone podejście na niebieskim szlaku idącym do Przełęczy między Kopami w Tatrach, na niebie słońceWidok na Babią Górę z okolic Przełęczy między Kopami (niebieski szlak), zielona kosodrzewinaTurystka podziwiająca zimowe widoki rozciągające się ze szlaku niebieskiego na Halę GąsienicowąDziecko w goglach rzucające śniegiem, w tle ośnieżony GiewontGiewont na tle błękitnego nieba widoczny z niebieskiego szlaku idącego przez Boczań, zimaZaśnieżony Giewont na tle błękitnego nieba widoczny z niebieskiego szlaku na Przełęcz między KopamiDziecko podziwiające zaśnieżone, tatrzańskie szczyty (Giewont) ze szlaku niebieskiego idącego na Halę Gąsienicową

Uśmiechnięta turystka odpoczywająca na niebieskim szlaku idącym do Przełęczy między Kopami, w tle tatrzańskie szczyty, zimaTurysta z dzieckiem pokonuje ostatnie podejście na niebieskim szlaku z Kuźnic do Przełęczy między Kopami, w koło zimowy krajobrazWąska, zaśnieżona ścieżka tuż przed Przełęczą między Kopami, błękitne niebo, pełne słońce

Podejście na niebieskim szlaku do Przełęczy między Kopami, zaśnieżone schodki, kosodrzewina, niebieskie niebo, słońce

Zimowa sceneria, zaśnieżony Giewont widoczny z niebieskiego szlaku tuż przed Przełęczą między Kopami

Przełęcz między Kopami

Przełęcz między Kopami wysokość

Przełęcz między Kopami  położona jest  1499 m n.p.m.

Zerkam na aplikację, która wskazuje, że od parkingu w  Kuźnicach  przeszliśmy 6.40 km, po przejściu takiego dystansu osiągamy  Przełęcz między Kopami.  Decydujemy się tu na krótki odpoczynek. Można byłoby tu tak siedzieć i siedzieć, patrzeć na  Giewont  bez końca… Tak jak wspominałam powyżej z przełęczy można zobaczyć wynurzającą się w oddali  Królową Beskidów  –  Babią Górę 1725 m n.p.m. (najwyższy szczyt Beskidów) oraz  Księcia Beskidów  –  Pilsko 1557 m n.p.m.. Tutaj dochodzi do nas żółty szlak,  który jest nam doskonale znany z wcześniejszych naszych wizyt na  Hali Gąsienicowej.Zima, Przełęcz między Kopami, słup z białymi tabliczkami na tle zaśnieżonego GiewontuWidok na Beskid Żywiecki (szczyty Pilsko oraz Babią Górę) z Przełęczy między Kopami w Tatrach, styczniowe popołudnieZadowolone dziecko siedzące na sankach na Przełęczy między Kopami, w oddali widoczna Królowa Beskidów

Przełęczy między Kopami  skręcamy w lewo. Do samej  Hali Gąsienicowej  czeka na nas piękna, widokowa oraz niewymagająca trasa.

Po drodze zobaczymy między innymi:  Hawrańmasyw KończystejŻółtą Turnię,  GranatyKozi Wierch, Kościelec  oraz  Świnicę.Mężczyzna ciągnący sanki z dzieckiem idący wąską dróżką w kierunku Hali Gąsieniocwej, w oddali ośnieżone tatrzańskie szczyty

Widok na zaśnieżone Tatry z niebieskiego szlaku w drodze na Halę Gąsienicową, błękitne nieboTurysta ciągnący dziecko na sankach idący w kierunku Hali Gąsienicowej, słoneczny dzieńNa tym odcinku w w wyższych partiach  Tatr  mąż zauważa, że coś się przemieszcza. Pyta nas „czy to – niedźwiedź?”. Synuś wyciąga z plecaka lornetkę, którą dostał kilka dni wcześniej od babci. I co się okazuje? Mieliśmy niezły ubaw, ponieważ ów 'niedźwiedź’ okazał się bacznie obserwującą nas kozicą. Niestety nie jestem posiadaczką super zooma w moim ukochanym aparacie – stąd kiepska jakość zdjęcia. Ale mimo wszystko przedstawiam Wam 'sprawczynię’ tego całego zabawnego zamieszania.Kozica zimową porą w okolicach Hali Gąsienicowej

śnieg, błękitne niebo, Tatry

Hala Gąsienicowa

Drewniane chatki na zaśnieżonej Hali Gąsienicowej, widok na pokryte śniegiem tatrzańskie szczyty

Hala Gąsienicowa wysokość

Hala Gąsienicowa  położona jest  1514 m n.p.m.

Mamy za sobą 7.60 km naszym oczom ukazuje się bliska naszym sercom  Hala Gąsienicowa.  Na hali w oczy rzucają się zabytkowe, drewniane chatki, które na tle  Tatr Wysokich  prezentują się nieziemsko. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się po prawej stronie  Ośrodek szkolenia taterników – Centralnego Ośrodka Szkolenia PZA „Betlejemka”. Trzeba również wspomnieć o dumnie wznoszącym się nad halą  Kościelcu. Plusem zimowych / wczesnowiosennych / jesiennych wycieczek na  Halę Gąsienicową  jest brak przerażających tłumów. Latem natomiast ciężko jest uchwycić kadr, w którym nie ma turystów.

Hala Gąsienicowa zimą zdjęcia

Po prawej widoczny budynek  Ośrodka szkolenia taterników – Centralnego Ośrodka Szkolenia PZA „Betlejemka”.Oświetlona przez popołudniowe słońce zimowa Hala Gąsienicowa, po prawej stronie Ośrodek szkolenia taterników Betlejemka, turyściWejście na zaśnieżoną Halę Gąsienicową, w oddali turyści, drewniane chatki, w tym Betlejemka oraz zaśnieżone tatrzańskie szczyty - między innymi KościelecHala Gąsienicowa zimą, w oddali zaśnieżone Tatry - Kościelec, Betlejemka obok, której przechodzą turyściHala Gąsienicowa zimą, drewniane chatki, zaśnieżone szczyty Tatr, turyściPo prawej drewniany budynek Betlejemka, po lewej zabytkowa chata na ośnieżonej Hali Gąsienicowej, w tle Tatry - KościelecDrewniany słup z tabliczkami opisującymi szlaki prowadzące z oraz przez Halę Gąsienicową, jedna z tabliczek z napisem Hala Gąsienicowa 1514 metrów nad poziomem morza, w tle zaśnieżona hala, piękny, słoneczny dzieńHala Gąsienicowa z dzieckiem, szczęśliwe dziecko pozujące przy zasypanym przez śnieg słupie z białymi tabliczkami oznaczającymi Halę Gąsienicową, w tle zabytkowa chatka, błękitne niebo

Ośnieżone, drewniane chaty na Hali Gąsienicowej na tle tatrzańskich szczyów, na hali zalega dużo świeżego śnieguzadowolone dziecko siedzące na sankach na Hali Gąsienicowej zimą, w tle zabytkowa chata, piękny, słoneczny dzieńDziecko bawiące się zimą na Hali Gąsienicowej, chłopiec trzyma drewniane sanki, w tle piękne, wysokie szczyty tatrzańskie, błękitne niegoDziecko na Hali Gąsienicowej zimą, zadowolony chłopiec siedzi na sankach na tle TatrTrzyosobowa rodzina, w tym dziecko siedzące na sankach na tle drewnianej chaty oraz TatrZima na Hali Gąsienicowej, drewniana chatka pokryta śniegiem, w tle Tatry

Szczęśliwa turystka na tle zaśnieżonych tatrzańskich szczytówTrzyosobowa rodzina, w tym pięcioletnie dziecko rzucające śniegiem na Hali Gąsienicowej, w tle drewniane, zabytkowe chatkiDrewniany szałas na Hali Gąsienicowej na tle ośnieżonych TatrDrewniana chatka, widok na zaśnieżone Tatry z Hali GąsienicowejTurystka odpoczywająca pod zabytkowym, drewnianym domkiem na Hali Gąsienicowej, na której zalega dużo śniegu

Na  Hali Gąsienicowej  znajduje się  Stacja Meteorologiczna IMGW.Stacja Meteorologiczna IMGW na Hali Gąsienicowej zimą Turysta stojący tyłem w kierunku Kasprowego Wierchu tuż przy Stacji Metrologicznej na Hali Gąsienicowej, patrzący na zaśnieżone tatrzańskie szczyty, na niebie pełne słońceSpod  Schroniska 'Murowaniec’  udaliśmy się na przechadzkę  żółtym szlakiem  w stronę  Kasprowego Wierchu.  Warto przespacerować się po Hali Gąsienicowej – nie ograniczać się tylko do początku hali.Turysta na zaśnieżonym żółtym szlaku idącym z Hali Gąsienicowej w stronę Kasprowego Wierchu

Skrzyżowanie szlaków nieopodal Hali Gąsienicowej, w tle zaśnieżone szczyty TatrDrogowskazy na Hali Gąsienicowej, w tle Tatry zimą

Uśmiechnięte dziecko siedzące na sankach przy słupie z tabliczką, na której pisze Hala Gąsienicowa,w oddali zaśnieżona trasa na Kasprowy WierchZadowolone dziecko siedzące na sankach przy słupie z tabliczką na Hali Gąsienicowej, zimowe Tatry

Dziecko bawiące się w śniegu w okolicach Hali Gąsienicowej, piękny, słoneczny dzieńNa poniższym zdjęciu widoczny jest  wyciąg narciarski Gąsienicowa  oraz  Kasprowy Wierch.Wyciąg, Szczyt Kasprowy Wierch zimą, widoczny z Hali GąsienicowejZaśnieżona kosodrzewina, w oddali tatrzańskie szczyty, zza których wyłania się słońceZaśnieżona choinka, słońce, w tle tatrzańskie szczyty

Okolice Hali Gąsienicowej, zaśnieżone szczyty Tatr, kosodrzewina, słoneczny, zimowy dzieńZaśnieżone Tatry, kosodrzewina - widok rozciągający się okolic Hali GąsienicowejSzczęśliwa rodzina na tle zaśnieżonych Tatr, piękny, styczniowy dzieńKobieta pozująca na tle zaśnieżonych tatrzańskich szczytów, Hala GąsienicowaTurysta ciągnący na sankach dziecko po Hali Gąsienicowej, zaśnieżone TatryBudynek  Schroniska 'Murowaniec’  widziany z nieco innej perspektywy.

Hala Gąsienicowa szkolenie TOPR

Na  Hali Gąsienicowej  regularnie odbywają się szkolenia naszych wspaniałych  ratowników TOPR.  W dniu naszej wycieczki miało miejsce jedno z nich. Mogliśmy podziwiać podchodzenie  śmigłowca TOPR  do lądowania. Szczekanie psiaków – ratowników roznosiło się echem po całej hali. Niesamowite przeżycie – szczególnie dla naszego pięcioletniego synka, który z zachwytem podziwiał ratowników 'w akcji’. Helikopter TOPR podchodzący do lądowania na Hali Gąsienicowej, ładny, zimowy dzieńCzerwono - biały śmigłowiec Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego lądujący na zimowej Hali GąsienicowejOczywiście decydujmy się na wizytę w Schronisku 'Murowaniec’, które jest położone na Hali Gąsienicowej.Hala Gąsieniocwa szlaki, tabliczki z opisami szlaków, tablica informacyjna dla turystów między innymi Kozice, narciarstwo

Schronisko PTTK Murowaniec

Ściana schroniska Murowaniec na Hali Gąsienicowej, zielona tabliczka PTTK,, drzwi do schroniskaSchronisko Murowaniec  położone jest  1500 m n.p.m.  Budynek robi wrażenie. Jest potężny. Do dyspozycji turystów jest aż  120 miejsc noclegowych  oraz pyszna, domowa kuchnia. Osobiście uwielbiam schroniskowy bigos. Obowiązkowo zamawiam też kawę latte. Tym razem chłopaki namawiają mnie jednak na wspólną pizzę. I powiem Wam, że jest to najlepsza pizza, jaką jedliśmy. Niejedna pizzeria mogłaby się powstydzić. Cena jest również bardzo przystępna, bo przykładowo pizza salami kosztuje 32 zł. Muszę również wspomnieć o obsłudze schroniska, która jest przyjaźnie nastawiona do turystów. W schronisku spędziliśmy sporo czasu. Jest tu tak przyjemnie i cieplutko, że nie chce się stąd wychodzić. Do tego przy stoliku trafiło się nam prze miłe towarzystwo. Nie ma nic lepszego, niż spotkanie ludzi z tą samą pasją, wymiana doświadczeniami oraz polecanie swoich ulubionych tras. Podczas naszej styczniowej wizyty w schronisku panował jeszcze iście świąteczny klimat. Murowany budynek schroniska Murowaniec na Hali Gąsienicowej Uśmiechnięty mężczyzna, dziecko siedzący przy stole w Schronisku Murowaniec, z tyłu ubrane świąteczne drzewko

Dziecko przy świątecznej choince w Schronisku Murowaniec na Hali Gąsienicowej

Murowaniec kontakt

Schronisko PTTK Murowaniec
Hala Gąsienicowa
skr. poczt. 193
34-500 Zakopane

tel./fax: +48 18 2012633

Z  Hali Gąsienicowej można udać się  niebieskimi znakami  nad  Czarny Staw Gąsienicowy (około 2.25 km) – Czarny Staw Gąsienicowy z Kuźnic przez Halę Gąsienicową.  Trzeba jednak pamiętać, że zimą na tym odcinku szlaku występuje  zagrożenie lawinowe.  Można również obrać  żółty szlak  na  Kasprowy Wierch (1h 20′).  My we wrześniu mieliśmy okazję schodzić z  Kasprowego Wierchu na Halę Gąsienicową – opis przejścia we wpisie: Kasprowy Wierch szlak zielony

Mieliśmy w planach (jeszcze w marcu) kilkudniowy pobyt w  Tatrach.  Niestety aktualnie Tatrzański Park Narodowy  jest zamknięty dla turystów przez panującego w  Polsce  koronawirusa. Przypuszczam, że na  Hali Gąsienicowej  widzieliśmy po raz ostatni śnieg tej zimy. Nie mówiąc o krokusach, które podobno już zaczynają pojawiać się w  Tatrach.  Mimo wszystko wykorzystaliśmy tę zimę maksymalnie na górskie wędrówki. W Tatry  wrócimy, jak tylko będzie to możliwe. W końcu zdrowie jest najważniejsze, a góry nie uciekną. A po powrocie na  tatrzańskie szlaki  z pewnością jeszcze bardziej docenimy ich magię. Trzymajcie się zdrowo!

Do zobaczenia na szlaku za jakiś czas…

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic