Velo Czorsztyn ścieżka rowerowa – kierunek Dębno Niedzica

Zapora Niedzica rowerem, widok na Zamek w Niedzicy

Początkiem listopada udało się nam zrealizować plany przejechania drugiej części trasy rowerowej Velo Czorsztyn. Startowaliśmy z tego samego parkingu co ostatnio (Velo Czorsztyn z dzieckiem – Dębno kierunek Czorsztyn). Tym razem jednak z Dębna kierowaliśmy się w stronę Niedzicy. Ogólnie trasa ta nie należy do łatwych. W szczególności dla dziewięcioletniego dziecka, choćby ze względu na dystans, w dwie strony trzeba pokonać około 31 km i kilka naprawdę konkretnych zjazdów/podjazdów (nawet takich mających 7% nachylenia). Cała wycieczka rowerowa z przerwami na odpoczynek, rozkoszowanie się widokami i zdjęcia zajęła nam około sześć i pół godziny. Trasa Velo Czorsztyn jest oczywiście świetnie oznakowana i przygotowana. Do dyspozycji rowerzystów są wyznaczone miejsca wypoczynkowe ze stojakami na rowery.
Zarówno początkiem listopada, jak i końcem października podczas wycieczki rowerowej brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego nie narzekaliśmy na tłumy. Spotkaliśmy pojedynczych rowerzystów i spacerowiczów. W sezonie letnim nie jest tak kolorowo. Ruch rowerowy na Velo Czorsztyn jest naprawdę wzmożony, a do tego jest o wiele więcej wędkarzy (na niektórych odcinkach odnotowany jest większy ruch samochodowy). Dlatego jeśli planujecie przejechanie trasy Velo Czorsztyn z dzieckiem, które nie czuje się jeszcze zbyt pewnie na rowerze, warto rozważyć przełożenie wycieczki na miesiąc przypadający poza sezonem wakacyjnym.

Dla dzieci i dorosłych ze słabszą kondycją polecam na początek wybranie trasy z Dębna w kierunku Czorsztyna.
Opis tej trasy znajdziesz tutaj: Velo Czorsztyn z dzieckiem – Dębno kierunek Czorsztyn.

Trasa: Dębno (szlak zielony rowerowy) – Łapsze Niżne – Frydman – Falsztyn – Niedzica – powrót tą samą drogą

Data: 4 listopada 2023 r.

Dystans:  około 31 km

Czas trwania: około  4h  (sam przejazd rowerem z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Różnica wzniesień:  200 m (w jedną stronę)

Maksymalne wzniesienie:  638 m

UWAGA! Jesienią nie kursuje prom rowerowy pomiędzy Czorsztynem, a Niedzicą

Dziecko na rowerze, dane z licznika, trasa Velo Czorsztyn

Velo Czorsztyn parking – Dębno

Parking przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn w Dębnie, drewniane budki - sklep z pamiątkami, toalety

Tak jak już wspomniałam powyżej samochód zostawiliśmy na tym samym parkingu co ostatnio, znajduje się on zaraz przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn przy Drodze Wojewódzkiej 969 w Dębnie nad Jeziorem Czorsztyńskim. Parking jest płatny (29 października 2023 roku cały dzień postoju kosztował 15 zł, WC 3 zł). Początkiem listopada opłata za postój nie była pobierana.

GPS rower
Parametry GPS płatnego parkingu w Dębnie przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn: 49.4683936N, 20.2132056E

Dziecko w kasku z rowerem na parkingu zaraz przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn w Dębnie

Spakowaliśmy do plecaków wszystkie potrzebne rzeczy, założyliśmy kaski i ruszyliśmy w stronę głównej drogi. Musieliśmy dostać się do schodów znajdujących się po drugiej strony ulicy (około 50 metrów) prowadzących wprost na interesujący nas zielony szlak rowerowy. Niestety w okolicy nie ma przejścia dla pieszych.

Teren płatnego parkingu przy trasie rowerowej Velo Czorsztyn przy drodze wojewódzkiej 969 w Dębnie

Dębno – Velo Czorsztyn kierunek Niedzica

Po dostaniu się na drugą stronę ulicy pokonaliśmy wspomniane schody i wyszliśmy na wygodną trasę rowerową oznakowaną szlakiem zielonym.

Rowerzyści (mężczyzna z dzieckiem) wychodzący po stromych schodach na trasę rowerową Velo Czorsztyn, DębnoSzeroka i asfaltowa droga na trasie rowerowej Velo Czorsztyn w Dębnie, jesień

Przejechaliśmy około 600 m i naszym oczom ukazało się rozwidlenie, na którym można wybrać trasę w prawo prowadzącą przez most w kierunku Czorsztyna, bądź trasę w lewo prowadzącą pod mostem i biegnącą w kierunku Niedzicy. Od strony Dębna miejsce to jest wspaniale oznakowane i nie ma możliwości pomylenia się.

Zgodnie ze znakami skręciliśmy w lewo i wjechaliśmy pod most, po chwili znaleźliśmy się przy Jeziorze Czorsztyńskim i jechaliśmy wzdłuż wału przez kilkaset metrów.

Dędno, trasa rowerowa VELO CZORSZTYN, rowerzyści - mężczyzna z dzieckiemRowerzyści przejeżdżający pod mostem w Dębnie, Velo CzorsztynWidok na Jezioro Czorsztyńskie z trasy rowerowej Velo Czorsztyn, DębnoDziecko z tatą na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, Dębno

Po 800 metrach ścieżka rowerowa prowadziła już wzdłuż jezdni, a po kolejnych 200 metrach dojechaliśmy do skrzyżowania z główną drogą (Nowotarska). Skręciliśmy w lewo w Nowotarską. Po chwili minęliśmy tabliczkę informującą nas, że wyjeżdżamy z Dębna. Jest tu odcinek około 100 metrów prowadzący przez most, na którym bezpieczniej będzie poprowadzić rower, ciężko jest się tu również minąć z innymi rowerzystami, jest tak wąsko.

Rowerzyści, koniec miejscowości Dębo w MałopolsceRowerzyści na Velo Czorsztyn, chwilowy brak ścieżki rowerowejŚcieżka rowerowa prowadząca wzdłuż drogi, Velo Czorsztyn, rowerzyści - mężczyzna z dzieckiem

Po chwili minęliśmy kolejną tablicę z napisem Gmina Łapsze Niżne wita na Spiszu.

Ścieżka rowerowa - odcinek Velo Czorsztyn, Łapsze Niżne

2,7 km – skręciliśmy w lewo i jazda wzdłuż ruchliwej jezdni poszła w niepamięć. Minęliśmy kolejną wiatę wypoczynkową ze stojakami na rowery. Następnie wjechaliśmy na mostek i trasa rowerowa biegła wzdłuż rzeki Przykopa. Po prawej stronie ścieżki były natomiast zabudowania.

Rowerzyści, miejsce wypoczynkowe dla rowerzystów, most, Velo CzorsztynRowerzyści przejeżdżający przez most na trasie rowerowej Velo CzorsztynSzeroka droga asfaltowa, rowerzyści, zabudowania

3,1 km – ponownie wjechaliśmy na wał, po drodze podziwialiśmy Jezioro Czorsztyńskie oraz pienińskie i gorczańskie szczyty.

Droga rowerowa prowadząca wzdłuż Jeziora CzorsztyńskiegoRowerzysta na trasie VELO CZORSZTYN, jezioro, zachmurzone nieboDroga rowerowa Velo Czorsztyn, jesieńUśmiechnięci rowerzyści, trasa Velo Czorsztyn biegnąca przy jeziorze, zachmurzone niebo

Widok na Jezioro Czorsztyńskie i szczyt Lubań z wieżą widokową

5,5 km – minęliśmy ostatnie barierki zabezpieczające i skręciliśmy w lewo na widoczną na poniższym zdjęciu krętą drogę prowadzącą jeszcze przez chwilę przy jeziorze. Nie brakowało tu wędkarzy.

Jesień na trasie rowerowej Velo CzorsztynTrasa rowerowa wokół Jeziora Czorsztyńskiego, rowerzysta

Minęliśmy następną na trasie Velo Czorsztyn wiatę, a po chwili wjechaliśmy na mostek, za którym skręciliśmy w lewo. Na tym odcinku mijaliśmy domy, pole z przyczepami kempingowymi znajdujące się przy samym Jeziorze Czorsztyńskim we wsi Frydman.

Dziecko na rowerze, trasa rowerowa Velo Czorsztyn, miejsce wypoczynkowe dla rowerzystów Most, mężczyzna z psem, rowerzyściWidok na Jezioro Czorsztyńskie

Za wspomnianym polem kempingowym przy jeziorze ścieżka zaczęła iść nieco bardziej stromo w górę, aby zaraz zjechać w dół.

Trasa wokół Jeziora Czorsztyńskiego - szlak zielony, asfaltowa drogaAsfaltowa droga prowadząca przy Jeziorze Czorsztyńskim

7,6 km – dojeżdżamy do mostu, tuż przed mostem istnieje możliwość skorzystania z toalety. Po drodze mijaliśmy jeszcze kilka takich mostków, nie brakowało również domków do wynajęcia przy samej trasie VELO CZORSZTYN.

Rower dziecięcy nad brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego

Most na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, jesieńDziecko z tatą na rowerze na trasie rowerowej Velo CzorsztynMost, rowerzyści, trasa rowerowa Velo Czorsztyn

8,7 km – dojechaliśmy do krótkiego, ale stromego zjazdu w Falsztynie, oznaczonego czerwoną tablicą z napisem UWAGA WYPADKI! Jest stromo, dość wąsko, a do tego mamy do pokonania ostry zakręt. Myślę, że latem, przy wzmożonym ruchu rowerowym rzeczywiście w tym miejscu może być niebezpiecznie. Ale spokojnie, na tablicy ostrzegawczej jest podany numer alarmowy 112 😉 Plus jest taki, że odsłaniają się tu przepiękne widoki na Jezioro Czorsztyńskie oraz otaczające je szczyty Pinin i Gorców.

Czerwona tablica z białym napisem UWAGA WYPADKI na rowerowej trasie Velo Czorsztyn - Falsztyn, widok na Jezioro Czorsztyńskie

Po pokonaniu tego odcinka musieliśmy zmierzyć się ze stromym i dość długim podjazdem – mierzącym około 1200 metrów. Jest to ciężki podjazd, szczególnie osoby mało wprawione będą tu miały problem. Wysiłek w pełni rekompensowały jednak niesamowite widoki 😊

Stromy podjazd na Velo Czorsztyn, widok na jezioroWidok na Jezioro Czorsztyńskie z szlaku zielonego - Velo Czorsztyn

Po pierwszych 300 metrach podjazdu droga zawinęła w prawo i nadal pięła się stromo w górę.

Mężczyzna z dzieckiem na rowerze na trasie wokół Jeziora Czorsztyńskiego Widok na Jezioro Czorsztyńskie, poleJesienny widok na Jezioro Czorsztyńskie, drewniane domkiStromy podjazd na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, droga asfaltowa, pola, widok na Jezioro Czorsztyńskie

Stromy podjazd doprowadził nas do wspaniałego punktu widokowego na Jezioro Czorsztyńskie. Namirek zarządził krótką przerwę na odpoczynek, szybko dołączył do Niego miejscowy kotek – taka mała przylepka.

Mały rowerzysta - dziecko odpoczywające na skale, głaskające kota, punkt widokowy na trasie rowerowej Velo CzorsztynMały rowerzysta z kotkiem na trasie Velo Czorsztyn

Po krótkim odpoczynku czekała na nas dalsza wspinaczka rowerem (po chwili skręt w lewo), podjazd był już nieco łagodniejszy.

Jesienny widok na Jezioro Czorsztyńskie, drewniany domek, stromy podjazd na Velo CzorsztynWidok na pole, krówkę, Jezioro Czorsztyńskie z trasy rowerowej Velo Czorsztyn

9,9 km dojechaliśmy do skrzyżowania ulicy Błachuty z ulicą Dworską, na którym skręciliśmy ostro w lewo w Dworską. To koniec podjazdu, teraz będzie z górki. Ścieżka rowerowa prowadziła między domami, mieliśmy chwilę odetchnienia po stromych podjazdach. Na tym odcinku było nam dane podziwiać Tatry wyłaniające się zza jesiennych drzew.

Domy, droga, rowerzystaRowerzyści, zabudowaniaWidok na Tatry, drewniane domki z trasy rowerowej Velo Czorsztyn

10,5 km – dojechaliśmy do znaku z napisem DROGA WEWNETRZNA, była tu również informacja o nachyleniu drogi wynoszącym 7%. Jak się możecie domyślić w tę stronę był to bardzo przyjemny odcinek. Gorzej było w drodze powrotnej 😅 Jesienne krajobrazy zachwycały nas coraz bardziej.

Stromy zjazd na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, biała tablica Droga wewnętrzna, ostrzeżenie przed nachyleniem 7%, rowerzyści, widok na Jezioro CzorsztyńskieRowerzyści, szlak zielony wokół jeziora

Jesienne słońce, chmur, pole, Małopolska Trasa Velo Czorsztyn, stromy zjazd na szlaku zielonym, widok na Jezioro CzorsztyńskieRowerzyści na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, widok na jezioroStromy zjazd na trasie Velo Czorsztyn, 7 % nachylenia

11,6 km – ścieżka Velo Czorsztyn wjechała na teren Pienińskiego Parku Narodowego.  Zaraz za czerwonym znakiem rowerowy szlak zielony skręcił ostro w prawo.

Czerwona tablica Pieniński Park Narodowy, regulamin na białej tablicy, trasa rowerowa Velo Czorsztyn

Rowerzysta, miejsce skrętu szlaku zielonego rowerowego wokół jeziora w prawo

Podjechaliśmy około 500 metrów i skręciliśmy w lewo. Po skręcie przywitał nas przepiękny widok na Jezioro Czorsztyńskie. Na trasie było zadziwiająco spokojnie, postanowiliśmy zrobić sobie tu kolejną przerwę na małe co nieco. Nie mogło zabraknąć serka wiejskiego z owocami, bułeczki i ciepłej herbatki brzoskwiniowej.

Trasa rowerowa Velo CzorsztynWidok na Jezioro Czorsztyńskie z rowerowej trasy Velo Czorsztyn Jesienny widok na jezioro z trasy rowerowej Velo CzorsztynRowerzystka trzymająca kubek z ciepłą herbatą, odpoczynek na trasie rowerowej Velo Czorsztyn

Następnie droga skręca w lewo, jechaliśmy wzdłuż jeziora. Pogoda z każdą minutą była coraz lepsza. Wyszło nawet słońce.

Trasa rowerowa prowadząca przy Jeziorze CzorsztyńskimJesień na trasie rowerowej Velo Czorsztyn, droga asfaltowa oświetlona przez jesienne słońce

13 km – dojechaliśmy do kolejnej wiaty wypoczynkowej. Następnie wjechaliśmy na bardziej zacieniony teren. Ścieżka rowerowa szła tu momentami w górę, nie brakowało również małych zawijasów.

Miejsce wypoczynkowe na trasie Velo Czorsztyn, rowerzyściTrasa rowerowa biegnąca przez zalesiony teren przy Jeziorze CzorsztyńskimRowerzyści na Velo CzorsztynRowerzysta jadący wzdłuż jeziora - kierunek Niedzica, jesień

Velo Czorsztyn – punkt widokowy na Zamek Czorsztyn i Zamek Niedzica

14,1 km – dojechaliśmy do miejsca, które dotychczas nie było nam znane… Mimo, że w Niedzicy byliśmy wiele, wiele razy… Mowa o punkcie widokowym na Jezioro Czorsztyńskie i na  dwa zamki: Zamek Czorsztyn i Zamek Niedzica.

Rower, widok na Zamek Czorsztyn z trasy rowerowej Velo Czorsztyn

Jesień nad Jeziorem Czorsztyńskim, rowerzystka podziwiająca widokiJezioro Czorsztyńskie, widok na Zamek Niedzica, rowerWidok na Zamek NiedzicaJesień nad Jeziorem CzorsztyńskimJezioro Czorsztyńskie, widok na Zamek NiedzicaJezioro Czorsztyńskie, widok na Zamek Niedzica, jesieńMały rowerzysta, brzeg Jeziora Czorsztyńskiego, zachód słońca

Po zrobieniu kilku zdjęć ruszyliśmy w górę ulicy Nad Zalewem, która doprowadziła nas do głównej ulicy Zamkowej w okolice Zamku Dunajec w Niedzicy, przy którym są liczne stoiska z pamiątkami i jedzeniem. Zatrzymaliśmy się na chwilę na serki z grilla z żurawiną i ruszyliśmy w stronę Zapory w Niedzicy.

Rowerzyści, droga - Niedzica

Zapora Niedzica zdjęcia

Zapora Niedzica rowerem, widok na Zamek w Niedzicy

15,5 km – Zapora w Niedzicy

Zapory w Niedzicy jest wspaniałym punktem widokowym. My na miejscu byliśmy tuż przed zachodem słońca, więc niebo było już ładnie zakolorowane. Turystów nie było za wielu.

Z Zapory w Niedzicy podziwiać można Jezioro Sromowieckie, Tatry, Pieniny Spiskie, Jezioro Czorsztyńskie i zamki: średniowieczny Zamek „Dunajec” w Niedzicy i w oddali ruiny gotyckiego Zamku w Czorsztynie.

Wrażenie robią również malowidła 3D na moście  – „MOC ŻYWIOŁÓW”

Uśmiechnięte dziecko, Zapora Niedzica, malowidła 3D na moście  – „MOC ŻYWIOŁÓW”Niedzica Zapora, w oddali Zamek Niedzica, dziecko na rowerzeWidok na Zamek Niedzica z zapory, niebieskie niebo, jesienny wieczórRowerzyści, Zapora Niedzica, trasa Velo CzorsztynRowerzyści, szczęśliwa rodzina, Zapora Niedzica

Zapora Niedzica

Jesień, Niedzica

Jesienny widok z Zapory Niedzica

Zapora Niedzica zachód słońca

Jesienny widok na Tatry, NiedzicaZapora Niedzica, zachód słońca, widok na TatryJesienny zachód słońca widziany z zapory NiedzicaZachód słońca, widok na Tatry, Zapora Niedzica

Dodatkową atrakcją dla naszego dziecka był powrót na parking w Dębnie po zmroku. Mimo, że często wędrujemy po ćmoku po górach, to jednak jazda na rowerze po zachodzie słońca to całkiem inne doznania. Ruch wieczorem na trasie rowerowej Velo Czorsztyn był znikomy. Jedyne co dawało się nam we znaki to wilgoć i dość niska temperatura, wieczorem przy samym jeziorze termometr wskazywał minus jeden stopień Celsjusza. Dobrze, że byliśmy przygotowani na spadek temperatury. Jesienne wycieczki rowerowe wymagają lepszego przygotowania niż letnie czy też wiosenne. Warto mieć przy sobie dodatkową bluzę i rękawiczki z palcami. Na koniec czekała nas jeszcze długa droga do naszego rodzinnego miasta Bielska-Białej.

Zobacz koniecznie: Droga Pienińska rowerem z dzieckiem, Sromowce Niżne – Czerwony Klasztor – Szczawnica

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic