Czupel Wiślański szlak z Wisły Nowa Osada

Kolaż zdjęć, szczyt Czupel Wiślański w Beskidzie Śląskim, jesień

W tym roku długi listopadowy weekend obfitował u nas w wycieczki piesze i rowerowe. W czwartkowe popołudnie wybraliśmy się na mniej znany szczyt należący do Beskidu Śląskiego – Czupel Wiślański. Jest to punkt widokowy, który po prostu trzeba odwiedzić będąc w okolicy Wisły. Na Czuplu poza wspaniałymi widokami, czeka na Was beskidzka ławeczka z niedźwiadkiem. Większa część opisanej przeze mnie trasy to wędrówka szlakiem zielonym idącym na Smerekowiec z Wisły-Nowa Osada. Końcówka trasy prowadzi już poza szlakiem (brak oznakowanego szlaku bezpośrednio na Czupel). Początkiem listopada w Beskidach gościła prawdziwa polska złota jesień… Choć liści na drzewach jest już coraz mniej, a dni są coraz krótsze… Nie warto rezygnować z wycieczek w góry, wystarczy odpowiednio się przygotować i zaplanować wycieczkę.

Trasa: Wisła Nowa Osada (szlak zielony) – Czupel Wiślański – powrót tą samą trasą

Data: 2 listopada 2023 r.

Dystans:  7 km

Czas trwania: 2,5 h

Minimalne wzniesienie:  494 m

Maksymalne wzniesienie:  879 m

Wisła Nowa Osada parkingWisła Nowa Osada, parking

Samochód zostawiliśmy na parkingu w okolicy Ośrodka Narciarskiego w Wiśle Nowej Osadzie na ul. Na Stoku. Jesienią nie mieliśmy żadnego problemu ze znalezieniem wolnej miejscówki. Jest tu dostępnych kilka parkingów.

Przypuszczam, że zimą wyciąg w Wiśle Nowa Osada cieszy się dużą popularnością wśród narciarzy i zapewne nie jest aż tak łatwo o wolne miejsce parkingowe. Poza tym może być problem z przemierzeniem szlaku zielonego, gdyż… bezpośrednio przecina stok. Możliwe, że w sezonie narciarskim jest zrobione obejście.

Wisła Nowa Osada szlak zielony

Parametry GPS parkingu: 49.6362747N, 18.8903817E
Początek trasy: Wisła Nowa Osada szlak zielony – kierunek Czupel Wiślański: 49.6362747N, 18.8903817E

Z parkingu skręciliśmy od razu w lewo, a następnie w prawo i kierowaliśmy się w górę szlaku zielonego (droga szeroka, praktycznie cała wyłożona betonowymi płytami, bardzo stroma). Podczas wycieczki na Wiślański Czupel  nasz dziewięciolatek zbierał jesienne liście do ZIELNIKA, który miał wykonać na przyrodę. W plecaku miałam dodatkowy bagaż – dużą książkę, w której umieszczaliśmy zebrane liście 😊

Szeroka brukowana droga, pnąca się w górę na zielonym szlaku w Wiśle Nowa Osada, turyści - mężczyzna z dzieckiem Jesień w Wiśle, pnąca się w górę brukowana droga, dywan z liści

Idąca w górę brukowana droga na zielonym szlaku w Wiśle Nowa Osada, jesienna sceneria

Po około 200 m szlak zielony wyprowadził nas bezpośrednio przy wyciągu. Droga nie była tu już wyłożona betonowymi płytami, ale nadal szło się wygodnie. Mimo, że cały czas było pod górkę 😉

Wyciąg - Wisła Nowa OsadaWyciąg - Wisła Nowa Osada, jesieńDziecko na szlaku zielonym idącym z Wisły Nowa Osada, strome podejście, wyciągJesień, wyciąg Wisła Nowa Osada, kolorowe liście, niebieskie nieboJesień w Wiśle, widok na wyciąg w Wiśle Nowa Osada

Turysta z dzieckiem, podejście szlakiem zielonym z Wisły Nowa Osada przez las, jesienne kolory

0,4 km – wdrapaliśmy się na polanę, szlak zielony złagodniał, przeszliśmy na drugą stronę stoku i weszliśmy na drogę leśną.

Strome podejście na szlaku zielonym w Wiśle Nowa Osada, wyciąg, niebieskie nieboJesienna Czubajka kania

Szeroka droga idąca w górę w kierunku lasu, niebieskie niebo

Po chwili szlak zielony połączył się z drogą dojazdową – wyłożoną betonowymi płytami, która doprowadziła nas do zabudowań (w tym domków na wynajem). Ponownie czekała na nas wędrówka w górę stoku.

Droga leśna na szlaku zielonym w Wiśle, jesieńBrukowana droga na zielonym szlaku w WiśleIdąca w górę brukowana droga, zielony szlak Wisła

1 km – szlak zielony skręcił w prawo. Przez około 150 m kierowaliśmy się jeszcze drogą wyłożoną betonowymi płytami, następnie skręciliśmy w lewo na wąską ścieżkę (jest to ścieżka przed wyciągiem). Będąc tu po raz pierwszy, łatwo przegapić miejsce skrętu. W razie wątpliwości warto zajrzeć na mapę w smartfonie.

Brukowana droga - miejsce skrętu w prawo szlaku zielonego w Wiśle Turysta, miejsce zejścia szlaku zielonego w Wiśle z drogi brukowanej na polanę

Miejsce skrętu szlaku zielonego w lewo – zejście z drogi wyłożonej betonowymi płytamiPo skręcie w lewo kierowaliśmy się w górę stoku do górnej stacji wyciągu Ośrodka Narciarskiego Nowa Osada w Wiśle i Baru.

Turyści - dziecko z tatą, idący w górę stoku w Wiśle Nowa Osada, wyciąg

Przy górnej stacji wyciągu i barze szlak zielony skręcił w prawo i doprowadził nas do ścieżki leśnej. Pod nogami mieliśmy dywan z liści. Oczywiście nie mogło zabraknąć czasu na zabawę w jesiennych liściach.

Oznaczenie szlaku zielonego, metalowy słupTuryści - szczęśliwe dziecko z tatą, zabawa w jesiennych liściach, szlak zielony - Wisła Nowa Osada

Po krótkiej przerwie ruszyliśmy zgodnie z oznaczeniami na drzewie w dół leśnej ścieżki. Suche liście pod naszymi nogami wydawały przyjemny szelest.

Turysta na szlaku zielonym w Wiśle, lasTuryści - dziecko , mężczyzna, strome zejście przez las na szlaku zielonym w Wiśle, jesienne, suche liście Suche jesienne liście

Po pokonaniu idącej w dół ścieżki, szlak zielony prowadził nas wzdłuż drewnianego ogrodzenia.

Wąska ścieżka prowadząca przez las, zielony szlak w Wiśle Turyści na wąskiej ścieżce prowadzącej wzdłuż drewnianego płotu, jesień

Po przejściu odcinka wzdłuż drewnianego płotu wędrowaliśmy leśną ścieżką. Po drodze podziwialiśmy barwy jesiennych drzew, czerwone muchomorki, których kapelusze mieniły się w słońcu. Na szlaku zielonym mijaliśmy również górskie źródełko ukryte w lesie (po lewej stronie ścieżki), które w jesiennej scenerii prezentowało się zachwycająco. Tak niewiele trzeba… wystarczy się rozejrzeć, aby dostrzec otaczające nas piękno…

Beskidzki las, turyściMuchomor czerwony, suche, jesienne liście, beskidzki las

Jesienne liście, źródełko górskie w beskidzkim lesie, szlak zielony w Wiśle Jesień w beskidzkim lesie, źródełko górskie na zielonym szlaku - Wisła

Źródełko górskie na szlaku zielonym w Wiśle, jesieńLiść jesienny

Oznaczenie szlaku zielonego, drzewo

1,9 km – szlak zielony ponownie zaczął iść w górę, a podłoże z każdym krokiem było coraz bardziej kamieniste.

Las, pnąca się w górę droga, szlak zielony - Wisła

Po chwili skręciliśmy w lewo, a droga cały czas pięła się w górę.

Po około 100 m skręciliśmy w prawo, a kamieniste podłoże poszło na moment w niepamięć. Od teraz było łagodnie i wygodnie.

Kamienista droga leśnaMężczyzna z dzieckiem na szlaku zielonym w Wiśle, idąca w górę kamienista i szeroka droga leśnaPrzewrócony słup z drogowskazami

Oznaczenie szlaku zielonego - strzałka w prawoDziecko z tatą na drodze leśnej

2,5 km – ponownie weszliśmy na kamienistą i pnącą się w górę drogę.

Kamieniste podejście mierzyło około 300 m.

Kamienista i pnąca się w górę droga na szlaku zielonym w WiśleKamieniste podejście na beskidzkim szlaku

Po pokonaniu podejścia przez chwilę szliśmy niewymagającą ścieżką leśną. Po czym ponownie szlak zielony piął się stromo w górę.

Leśna ścieżka, Beskid ŚląskiDziecko z tatą na leśnej ścieżce

Czupel Wiślański – odcinek poza szlakiem

3 km – szlak zielony odbił w prawo, my natomiast wybraliśmy drogę idącą prosto. Mieliśmy do pokonania kolejny idący w górę odcinek i kilka przeszkód na trasie w postacie zwalonych drzew (najprawdopodobniej przez ostatni halny szalejący w Beskidach).

Miejsce skrętu szlaku zielonego w Wiśle w prawo, turyści, ścieżka leśna Dziecko pokonujące przeszkodę w postacie drzewa leżącego na trasie w Beskidzie Śląskim Pnąca się w górę droga leśna, turyści - dziecko, mężczyzna, niebieskie niebo, kolory jesieni

3,1 km – po pokonaniu podejścia droga złagodniała, weszliśmy w gęsty las, wąską i wydeptaną ścieżką kierowaliśmy się w stronę Wiślańskiego Czupla.

Gęsty las, turyściDziecko, gęsty las, ścieżka

3,3 km – wyszliśmy z gęstego lasu i do pokonania mieliśmy ostatnie krótki i strome podejście na Czupel Wiślański. Tutaj zimny wiatr był jeszcze bardziej odczuwalny.

Turyści - dziecko z tatą, ostatnie strome i kamieniste podejście na szczyt Czupel Wiślański w Beskidzie Śląskim, niebieskie niebo

Czupel Wiślański

Tabliczka wisząca na drzewie, oznaczająca szczyt Czupel w Beskidzie Śląskim, słońce, drzewa

3,4 km – dotarliśmy na Czupel Wiślański, który położony jest 882 m n.p.m. w Paśmie Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim. Od razy byliśmy pod ogromnym wrażeniem tego szczytu… Takie piękne i wyjątkowe miejsce i do tego tak mało popularne wśród turystów…

Na Czuplu stoi tablica z ciekawostkami i opisaną panoramą, drewniana ławka z niedźwiadkiem i napisem Wisła, jest tu również tabliczka oznaczająca szczyt (szukać jej trzeba na drzewie).  Z wiślańskiego Czupla podziwiać można szczyty należące do Beskidu Śląskiego i Beskidu Żywieckiego.

Z tablicy stojącej na szczycie dowiedzieć się można, że spotykana często w Beskidach nazwa Czupel, oznacza górę o bardzo ostrym wierzchołku. Ciekawa jestem czy znacie najwyższy szczyt należący do Beskidu Małego noszący nazwę Czupel, jeśli nie zapraszam Was tutaj: Czupel – Beskid Mały

Jesienny widok ze szczytu Czupel Wiślański, tablica opisujące panoramę rozciągającą się z Czupla, niebieskie nieboSzczyt Czupel w Beskidzie ŚląskimWidok rozciągający się ze szczytu Czupel w Beskidzie Śląskim

Czupel ławka zdjęcia

Dziecko odpoczywające na drewnianej ławeczce na szczycie Czupel Wiślański, krajobraz górski Drewniana ławka z niedźwiedziem na Czuplu Wiślańskim, krajobraz górskiDziecko na szczycie Czupel Wiślański, podziwiające widoki górskie z drewnianej ławeczki z niedźwiedziem

Ławka wykonana z drewna z niedźwiedziem na szczycie Czupel w Beskidzie Śląskim, niebo z białymi chmurami

Wiślański Czupel to jedno z tych miejsc, do którego na pewno jeszcze nieraz wrócimy 😊 W najbliższym czasie planujemy jeszcze pojawić się w Wiśle, ale tym razem odwiedzimy inne, równie ciekawe miejsce w Beskidzie Śląskim. Na pewno podzielę się z Wami relacją z tej wycieczki.

Jeśli szukacie innych szlaków w Wiśle zapraszam tutaj: Wisła szlaki

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic