Schronisko Cyrla szlak z Rytra, Beskid Sądecki

Pokój w schronisku Cyrla, kapelusz, pocztówka z pozdrowieniami z Beskidu Sądeckiego leżąca na łóżku9 rocznicę ślubu świętowaliśmy w górach. W końcu nie ma nic cenniejszego niż czas spędzony razem, bez zasięgu internetu, z dala od zgiełku. Tym razem zdecydowaliśmy się obrać za cel nieznane nam  pasmo Beskidu Sądeckiego – Pasmo Jaworzyny. To był strzał w dziesiątkę! W górach szczyt sezonu jest już w pełni, na szlakach wszędzie są tłumy turystów –  nam udało się tego uniknąć. Cisza i spokój jakich doświadczyliśmy podczas tego wyjazdu są nie do opisania. Z tego co wiem w weekend robi się tu tłoczniej, ale w tygodniu panuje istna magia.  Szlak czerwony  (Główny szlak Beskidzki)  idący z  małopolskiej wsi Rytro,  który opiszę, prowadzi przez Popradzki Park Krajobrazowy. To był intensywny wyjazd, na którym przenocowaliśmy w  Schronisku Cyrla leżącym pod szczytem  Makowica, podziwialiśmy  zachód słońca  z urokliwej  Polany Kretówki  z widokiem na  Poprad,  wyszliśmy dwa razy na wspomnianą wyżej  Makowicę  oraz w dniu wyjazdu udaliśmy się na  ruiny średniowiecznego Zamku w Rytrze.  Postaram się jak zawsze opisać czego możecie spodziewać się na szlaku.

Trasa: Rytro (szlak czerwony) – Za Halą – Polana Kretówki – Schronisko Chata Górska CYRLA (szlak czerwony/niebieski)- Makowica – powrót tą samą trasą

Data: 30 lipiec 2020

Dystans:  około 10 km + 2 km Schroniska Cyrla – Makowica

Czas trwania:  około 3 h (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  379 m

Maksymalne wzniesienie:  873 m

Kolarz ślubny, para nad Jeziorem Żywieckim na żaglówce

Szlak z Rytra na Cyrlę

Rytro parking

Samochód zostawiamy przy  drodze krajowej numer 87  na  bezpłatnym parkingu  znajdującym się tuż przy stacji kolejowej  we wsi  Rytro. Miejsc jest tu pod dostatkiem.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.485629, 20.680368

Parking samochodowy znajdujący się przy stacji kolejowej Rytro, piękny, letni dzieńStacja kolejowa RytroDopakowujemy „kilka” drobiazgów do naszych wypchanych po brzegi plecaków i ruszamy w drogę. Idziemy około 80 metrów do przejścia dla pieszych, przechodzimy przez jezdnię, skręcamy w lewo i idziemy przez most nad  Rzeką Poprad, która wypływa ze wschodniej Słowacji. Z mostu rozciąga się wspaniały widok na  ruiny Zamku w RytrzeRuiny Zamku Rytro, drzewa, niebieskie nieboMost w miejscowości Rytro prowadzący nad rzeką PopradWidok na ruiny zamku w Rytrze z mostu przez który prowadzi czerwony szlak w RytrzeRzeka Poprad płynąca przez miejscowość Rytro, nad którą wznoszą się ruiny zamku Rytro

Po przejściu 400 metrów od parkingu (zaraz za mostem) skręcamy w lewo. Idziemy szeroką, asfaltową drogą. Ulica Sucha Struga, Rytro, żółta tabliczka z napisem Zamek w Rytrze 1,2 kilometra, w tle domPo 200 metrach (600 metrów)  szlak czerwony  skręca w prawo. Asfaltowa droga pnie się stromo w górę. Maszerujemy między domami. Cały czas towarzyszy nam widok na  Zamek Rytro.Ulica Sucha Struga w miejscowości Rytro, garaż, domy, letni, słoneczny dzieńMiejsce skrętu w prawo czerwonego szlaku turystycznego w miejscowości Rytro na ulicy Sucha Struga, asfaltowa droga prowadząca między domamiPieszy szlak czerwony w miejscowości Rytro, pnąca się w górę asfaltowa droga, zabudowania

Ta droga doprowadza nas do tablicy z napisem  Popradzki Park Krajobrazowy,  na którego teren wchodzimy. Idzie tu również  czerwony szlak Partyzancki w Beskidzie Sądeckim.Szlak czerwony Rytro, czerwona tablica z napisem Popradzki Park Krajobrazowy, ławkaDrzewo z oznaczeniem czerwonego szlaku w miejscowości Rytro oraz biała tabliczka z napisem Partyzancki szlak w Beskidzie Sądeckim

Mamy za sobą 1, 20 km mijamy ostatnie zabudowania, kończy się naprawdę gorący asfalt. Skręcamy w prawo na szeroką leśną drogę. Czujemy ulgę, ponieważ upał dawał się nam we znaki. Po skręcie z każdym krokiem ścieżka staje się coraz bardziej kamienista i coraz bardziej pnąca w górę. Turyści - mężczyzna i dziecko idący stromo w górę szeroką, leśną drogą na czerwonym szlaku idącym ze wsi Rytro

Pnąca się w górę, kamienista ścieżka na czerwonym szlaku prowadzącym ze wsi Rytro

Motyl tygrysi, lasUśmiechnięte dziecko na czerwonym szlaku idącym z Rytro do schroniska Cyrla, leśna droga

1.90 km odbijamy z szerokiej drogi w prawo. W dniu naszej wyprawy na szlaku nie brakuje błota. Po skręcie nadal idziemy w górę.Dziecko z tatą skręcające w prawo z szerokiej drogi leśnej na wąską ścieżkę - szlak czerwony RytroMamy za sobą 2.15 km –  szlak czerwony  skręca 'ostro’ w prawo.Oznaczenie szlaku czerwonego idącego z Rytro na drzewie, w tle turystaDo pokonania mały krótkie, ale bardzo strome jak na  Beskidy  podejście. Tak jak wspominałam powyżej na trasie zalegało sporo błota, przez co było bardzo ślisko. Mijaliśmy tu pana z dwójką dzieci. Mieli ogromne problemy z pokonaniem tego odcinka idąc w dół. Nie należę do osób, które oceniają innych, ale zapłakana dziewczynka była w trampkach – zdecydowanie polecam na tę trasę wygodne buty, które trzymają kostkę, szczególnie dla dziecka. Jest to zacieniony teren, więc nawet kilka dni po deszczu możemy natknąć się tu na błoto. Mężczyzna pomagający dziecku pokonać (wspiąć się) strome podejście na czerwonym szlaku idącym z Rytro, las

Po pokonaniu podejścia wspinamy się wyżej szeroką, kamienistą drogą leśną.Dziecko idące stromo w górę po kamienistej, szerokiej drodze leśnej, szlak czerwony Rytro2.30 km wychodzimy na szeroką drogę dojazdową i pniemy się nadal w górę, która po 100 metrach doprowadza nas do przysiółku  ZA HALĄ.

Za Halą

2.40 km dochodzimy do przysiółku  ZA HALĄ.  Są tu dwa domy, totalna cisza. Mieszkanie w takim miejscu musi być fascynujące…Drewniany dom na czerwonym szlaku idącym do schroniska Cyrla, przysiółek ZA HALĄPo chwili znowu wchodzimy na ścieżkę leśną. Do  Polany Kretówki czerwonymi znakami  mamy do pokonania jeszcze około 300 metrów. Aplikacja wskazuje, że przeszliśmy 2.60 km, skręcamy w prawo na wąską, leśną, pnącą się w górę ścieżkę.Turysta, leśna ścieżka, miejsce skrętu szlaku czerwonego na Polanę KretówkiPo 200 metrach (2.80 km) wychodzimy z lasku, skręcamy w prawo. Wąska droga zamienia się na szeroką, kamienistą, idącą w górę. Turysta z dzieckiem idący stromo w górę leśną ścieżką, czerwony szlak na Polanę Kretówki

Robimy dosłownie parę kroków i  szlak czerwony  ponownie skręca w prawo na wąską ścieżkę.Oznaczenie czerwonego szlaku na drzewie - strzałka w prawoStrome podejście na czerwonym szlaku z Rytro, mężczyzna z dzieckiem, ścieżka leśna

Mężczyzna z dzieckiem idący wąską ścieżką prowadzącą przez obszerną Polanę Kretówki, miejscowość Rytro

Polana Kretówki

Dziecko odpoczywające na Polanie Krtówki na czerwonym szlaku w Beskidzie Sądeckim, krajobraz górskiMamy za sobą niespełna 3 km (2.96 km) wychodzimy na  Polanę Kretówki,  która położona jest  720 m n.p.m.  Rozciąga się z niej wspaniały widok na  wieś Rytro, z której startowaliśmy oraz na płynącą przez  Rytro Rzekę Poprad, która w naszym odczuciu jest bardzo podobna do płynącego przez  Pieniny – Dunajca.  Tak jak wspominałam na wstępie  rzeka Poprad  ma swój początek we  wschodniej Słowacji.  Na  szlaku czerwonym,  jak i na  Polanie Kretówki  są pustki. Ciężko w to uwierzyć biorąc pod uwagę, że wakacje – czas urlopów jest w pełni. Do  Schroniska CYRLA  z  Polany Kretówki mamy  do pokonania jeszcze około 100 metrów różnicy wzniesień. Jak się domyślacie najgorszy odcinek trasy za nami. Oczywiście korzystamy ze wspaniałej pogody i robimy na polanie piknik. Bez wątpienia to miejsce skradło moje serce… Do tego stopnia, że jeszcze tego samego dnia wróciliśmy na  Polanę Kretówki,  aby nacieszyć oczy spektaklem zachodzącego słońca. Ścieżka prowadząca przez polanę Kretówki, widok na rzekę PopradMały turysta, dziecko w kapeluszu, z plecakiem turystycznym na Polanie KretówkiDziecko odpoczywające na kocu na Polanie Kretówki, lipcowe popołudnie, widok w kierunku miejscowości Rytro

Fioletowe, kwiaty polneTurysta z dzieckiem odpoczywający nakocu na Polanie Kretówki w Beskidzie SądeckimDziecko trzymające pluszowego żółwia, siedzące na kocyku na Polanie Kretówki, w oddali widok na Rytro oraz Poprad

Wspaniała Polana Kretówki w letnim wydaniu, widok na Poprad, polne kwiaty, na niebie chmury rozwiane przez wiatr

Polana Kretówki Rytro, jesień

Na  Polanie Kretówki  jest nadrzewna kapliczka. Z  Polany Kretówki  można zejść  niebieskimi znakami do wsi  Młodów (50 minut). Nadrzewna kapliczka na Polanie Kretówki, na czerwonym szlaku prowadzącym ze wsi Rytro

Flaga - zdjęcie Jana Pawła II na drzewie stojącym na Polanie Kretówki, na szlaku czerwonym

Polana Kretówki – zachód słońca

Fioletowy, polny kwiat rosnący na Polanie Kretówki w Beskidzie Sądeckim na tle zachodzącego słońcaPolana Kretówki w Popradzkim Parku Krajobrazowym tuż przed zachodem słońcaPolana Kretówki, widok na Rzekę Porad, Rytro, zachodzące słońce

Szczęśliwa rodzina na Polanie Kretówki, w tle zachodzące słońce nad Doliną PopradTurystka odpoczywająca na hamaku o zachodzie słońca, Beskid SądeckiNogi kobiety leżącej na hamaku na tle zachodu słońca

Zadowolone dziecko odpoczywające na niebieskim hamaku wśród drzew, zza których przebija się zachodzące słońce, Polana Kretówki w Beskidzie SądeckimPolana Kretówki, zachód słońca nad Doliną PopraduMały turysta w kapeluszu siedzący na kocu piknikowym podziwiający zachód słońca z Polany Kretówki

Widok na zachodzące słońce z Polany Kretówki leżącej niedaleko schroniska CyrlaWidok na miejscowość Rytro oraz Rzekę Poprad z Polany Kretówki o zachodzie słońca

Turystka z dzieckiem na Polanie Kretówki o zachodzie słońcaSzczęśliwe dziecko stojące tyłem z rękami u góry podziwiające zachodzące słońce z Polany Kretówki w Beskidzie SądeckimZachód Słońca widziany z polany Kretówki w Beskidzie Sądeckim, widok na Poprad

Przechodzimy  Polanę Kretówki  mamy na liczniku 3.10 km, ścieżka naturalnie skręca w lewo, wchodzimy na leśną dróżkę. Momentami napotkamy tu skalne odcinki, a  szlak czerwony  lekko pnie się w górę.Uśmiechnięte dziecko idące ścieżką prowadzącą przez Polanę Kretówki

Dość wąska, kamienisto - skalna ścieżka prowadząca przez las na czerwonym szlaku za Polaną KretówkiPo 200 metrach (3.30 km) dróżka łagodnieje. Wychodzimy z lasku, idziemy wąską, wydeptaną ścieżką. W koło rośnie mnóstwo drzewek z górskimi malinami. Ich słodki smak jest nieporównywalny z tymi kupionymi w sklepie. Upał dawał się nam we znaki. Na termometrach było ponad 30 stopni. Cieszyliśmy się, że tak duża część trasy prowadzi przez las,Wąska ścieżka na czerwonym szlaku idącym do schroniska CYRLA, w oddali widoczny słup elektryczny

Przeszliśmy od parkingu w  Rytrze  4.20 km, wychodzimy na polankę, z której ponownie możemy podziwiać Poprad. Poniżej zamieszczam zdjęcie zrobione podczas powrotu z zachodu słońca do  Schroniska Cyrla.Widok na Rytro oraz Poprad z czerwonego szlaku idącego do schroniska Cyrla, zachód słońcaOkolice Polany Kretówki - Rytro, jesień

Po przejściu polanki ponownie wchodzimy na ścieżkę leśną, która momentami idzie się w górę.Las, szlak czerwony Rytro, dziecko z tatą

Skalne podejście na czerwonym szlaku biegnącym do schroniska Cyrla, słoneczny dzień, las

Turysta z dzieckiem na polanie w Popradzkim Parku Krajobrazowym - RytroPolana w Beskidzie Sądeckim - Pasmo Jaworzyny, szlak czerwony, słoneczny, sierpniowy dzień, sianoWąska ścieżka leśna na czerwonym szlaku prowadzącym do schroniska Cyrla leżącego pod Makowicą, słoneczny, letni dzieńMamy za sobą 4.45 km, wychodzimy na betonową drogę, która po chwili zamienia się szeroką drogą dojazdową do schroniska. Betonowa droga prowadząca do schroniska Cyrla w Rytro, mężczyzna z dzieckiem zmierzający do schroniska, niebieskie niebo, zielone drzewa

Żmija i padalec na kamienistej ścieżce w Beskidzie Sądeckim

Mężczyzna idący z dzieckiem szeroką prostą, drogą prowadzącą do schroniska Cyrla

Po 250 metrach (4.70 km) kolejna nadrzewna kapliczka. Droga nadal jest szeroka, wygodna ale robi się trochę bardziej kamienista.Nadrzewna kapliczka w drodze do schroniska Cyrla

Za kapliczką leśną jest rozwidlenie (punkt charakterystyczny: tabliczka z prośbą skierowaną do zmotoryzowanych turystów), na którym odbijamy w prawo i schodzimy lekko w dół. Po chwili widać drewniany budynek  Schroniska CYRLA.Tabliczka z prośbą do turystów podróżujących samochodem do Schroniska Cyrla o zostawianie samochodów 200 metrów od budynku schroniskaDziecko idące szeroką drogą do schroniska Cyrla w Beskidzie Sądeckim, lato, polne kwiatyMały turysta, dziecko na drodze prowadzącej do Schroniska Cyrla w Beskidzie Sądeckim, w oddali widoczny drewniany budynek schroniska CYRLATablica powitalna, informacyjna - Witajcie w Cyrli, znajdująca się przy schronisku Cyrla

Schronisko Chata Górska CYRLA

Schronisko CYRLA RytroPo 5 kilometrach docieramy do celu 🙂 Prywatne  Schronisko Chata Górska Cyrla  położone jest  844 m n.p.m.  na obszernej Polanie Cyrla. Schronisko jest dość młode, oficjalnie rozpoczęło działalność w  2001 roku. Teren wokół schroniska jest doskonale zagospodarowany. Można w spokoju odpocząć. Słup z drogowskazami, Schronisko CYRLA

Budynek prywatnego schroniska Cyrla, RytroDrewniany słupek z tabliczkami - drogowskazami opisującymi szlaki idące ze schroniska Cyrla w Beskidzie Sądeckim

Kiełbasa po łabowsku z zestawem surówek, ogórkiem podana w schronisku CYRLA Rytro
Kiełbasa po łabowsku
Micha pierogów posypana podsmażanymi grzybami w Schronisku Cyrla
Pierogowa micha pijanego zbója

Turysta odpoczywające na trwie obok budynku schroniska Cyrla, letnie popołudnieW  Schronisku Cyrla  do dyspozycji turystów jest w sumie 35 miejsc noclegowych w tym: 15 miejsc w pokojach od 2 – 4 osobowych z łazienkami oraz około 20 miejsc ze wspólną łazienką. Istnieje również możliwość rozbicia namiotu przy budynku schroniska. W  CYRLI  zamówicie najlepsze jedzenie, jakie mieliśmy okazję jeść kiedykolwiek w schronisku. Polecamy naleśniki na wytrawno, kiełbasę po łabowsku – koniecznie z zestawem pysznych, swojskich surówek, bigos oraz pierogową michę pijanego zbója (pierogi z kaszą gryczaną, z mięsem, z kapustą oraz ruskie – posypane dużą ilością podsmażanych grzybów). Dodatkowym plusem jest sympatyczna obsługa. Na terenie schroniska znajduje się dobrze wyposażony plac zabaw – myślę, że to dość istotna informacja dla rodzin podróżujących z dziećmi (zdjęcia poniżej). Dziecko, schronisko Cyrla w Beskidzie Sądeckim, półki z książkami, w tle widać jadalnię

Schronisko Cyrla pokoje

My zamówiliśmy pokój trzyosobowy z łazienką. Dostaliśmy pokój czteroosobowy z pełnym węzłem sanitarnym – oczywiście w cenie pokoju trzyosobowego. Pokój był usytuowany na poddaszu, bardzo czysty i przestronny. Standard naprawdę wysoki jak na schronisko. Koszt noclegu w pokoju z łazienką to 45 zł / osoba. Plus ewentualne koszty związane z pościelą (12 zł pojedyncza, 19 zł małżeńska). Oczywiście można korzystać z własnego śpiwora.

Podczas naszego drugiego noclegu w schronisku wolny był tylko pokój dwuosobowy z balkonem i łazienką. Bez problemu udało się załatwić tzw. dostawkę (materac) – 20 zł / doba. Dziecko stojące na schodach w Schronisku Cyrla

Schronisko CYRLA kontakt

Sucha Struga 64, 33 -343 Rytro

tel. 18 446 96 89, 604 087 609

e-mail: schron@cyrla.pl

Dziecko na balkonie w schronisku Cyrla - Beeskid Sądecki, widok na polanę znajdującą się przed budynkiem schroniska, chatka biesiadna, plac zabawPokój na poddaszu w schronisku Cyrla, drewniane ściany, łóżka z kwiecistymi narzutami, szafa, stół z krzesłemPokój na poddaszu w schronisku Cyrla, dziecko siedzące na łóżku

Uśmiechnięte dziecko leżące na łóżku w schronisku CYRLA

Schronisko CYRLA plac zabaw

Plac zabaw dla dzieci przy budynku schroniska Cyrla - Rytro, zjeżdżalnie, huśtawkiDziecko siedzące na drewnianej platformie przy ściance wspinaczkowej dla dzieci przy schronisku CYRLA

Zadowolone dziecko bawiące się na placu zabaw przy schronisku Cyrla, zjeżdżalnia, huśtawki

Schronisko Cyrla – Makowica trasa

Dystans: około 2 km w dwie strony

Ze  Schroniska CYRLA  postanowiliśmy podejść na szczyt  Makowica. Wychodzimy po 'ala’ schodkach, następnie skręcamy w prawo i przez chwilę kierujemy się prostą leśną dróżkę. Początkowo maszerujemy czerwonym szlakiem.Ściana budynku należącego do schroniska Cyrla obok której idą schody z drewnianą barierkąTurysta z dzieckiem wychodzący po schodkach prowadzących obok schroniska Cyrla, w oddali widoczny budynek chaty górskiej Cyrla

Dziecko wychodzące pod górę, chłopiec trzyma się drewnianej barierki

Stary, drewniany wychodek Fiołek przy schronisku Cyrla w Beskidzie SądeckimPo 260 metrach, po lewej stronie ścieżki, na drzewie jest reduta za Halą pamięci kapelana  oraz  żołnierzy biorących udział w pierwszej Wojnie ŚwiatowejDrzewo, reduta za Halą pamięci żołnierzy biorącym udzial w pierwszej Wojnie Światowej, czerwony szlak koło schroniska Cyrla

Dalej idziemy szeroką, wygodną ścieżką. Mijamy polanę, z której mamy doskonały widok na budynek Schroniska CYRLA. Za polaną  czerwone znaki  ponownie wchodzą w las.

Turysta z dzieckiem, ścieżka prowadząca wzdłuż obszernej hali na czerwonym szlaku RytroBudynek schroniska Cyrla widziany z hali nad schroniskiemKrajobraz rozciągający się z okolic schroniska Cyrla, góry, stary budynek gospodarczy, polanaPo przejściu 400 metrów od  schroniska Cyrla  skręcamy w lewo. Tutaj porzucamy  szlak czerwony.  Idziemy szeroką drogą poza szlakiem. Po chwili ścieżka zaczyna się piąć w górę.Szlak czerwony, Rytro, leśna ścieżka, dzieckoTurystka wędrująca szeroką drogą leśną, RytroPo 300 metrach (700 metrów od schroniska) ta droga doprowadza nas do  niebieskiego szlaku,  skręcamy w lewo i kierujemy się wąską ścieżką leśną.

Wybaczcie jakość kilku kolejnych zdjęć z telefonu, ale moja bateria w aparacie była na wykończeniu i musiałam ją oszczędzać 😅Droga leśna, szlak niebieski na Makowicę w Beskidzie SądeckimPo chwili  szlak niebieski  zaczyna piać się w górę. Po około 60 metrach dostrzegamy na drzewie wykrzyknik. Szlak niebieski  będzie odbijał leciutko w lewo i od tego momentu będzie piął się w górę aż do samego szczytu Makowica.Wykrzyknik na drzewie informujący o skręcie szlaku niebieskiego na Makowicę w prawo

Mamy za sobą 0,85 km, na drzewie jest kolejny wykrzyknik.  Znaki niebieskie  ponownie odbijają lekko w prawo. Kawałeczek dzieli nas od  MakowicyTurysta z dzieckiem idący stromo w górę leśną drogą w kierunku szczytu Makowica

Makowica Beskid Sądecki

Tablica z napisem Makowica (Beskid Sądecki), stos kamieni, lasMamy za sobą około 1 km od  Schroniska Cyrla  i dochodzimy do szczytu Makowica,  który położony jest   948 m n.p.m.  Są tu wychodnie skalne. Z  Makowicy nie rozciągają się żadne widoki, ponieważ jest zalesiona. Mimo wszystko warto tu podejść. My byliśmy na  Makowicy  dwa razy – w dniu przyjazdu i w dniu wyjazdu 😍Dziecko na szczycie Makowica w Beskidzie Sądeckim trzymające w rączkach flagę akcji Zdobywamy Szczyty dla HospicjumSzczyt Makowica w Beskidzie Sądeckim, las, sterta kamieni, tabliczka z napisem Makowica 948 m n.p.m.

My nie kończymy swojej wycieczki na  Makowicy  wędrujemy dalej – poza szlakiem, zwiedzamy okolicę, cieszymy się chwilą. Do  Schroniska Cyrla można oczywiście wrócić tą samą trasą.Turysta z dzieckiem idący polną dróżką w Beskidzie Sądeckim, okolice szczytu MakowicaInna propozycja wycieczki:

Ze  Schroniska Cyrla  można udać się do  Schroniska na Hali Łabowskiej  (szlak czerwony).

Podczas naszego ostatniego pobytu w  Chacie Górskiej Cyrla  udało się nam dojść  szlakiem czerwonym  do Hali Pisanej  (1044 m n.p.m.)  – opis szlaku znajdziesz tutaj: Hala Pisana szlak ze Schroniska Cyrla

Zamek Rytro

Dziecko na zamku w Rytrze podziwiające krajobraz rozciągający się z ruin zamku Ritter, widoczna rzeka PopradW dniu wyjazdu, po zejściu ze  Schroniska Cyrla  na  parking przy stacji kolejowej w Rytrze udaliśmy się samochodem na  parking przy Zamku w Rytrze, z którego mieliśmy do pokonania jedno, niewymagające podejście. Żałuję, że nie podładowałam w schronisku baterii w aparacie, ponieważ mam dla Was tylko kilka zdjęć z tego wyjątkowego miejsca, część z nich została zrobiona telefonem 😉 Ale lepsze to niż nic…

Parametry GPS parkingu: 49.489817, 20.688479
Zamek Rytro na tle błękitnego nieba

Ruiny średniowiecznego Zamku w Rytrze  oraz widoki rozciągające się z jego murów robią wrażenie. Nasz sześcioletni syn był zachwycony. Ubolewał tylko, że jako wielki fan Minecrafta nie ma ze sobą swojego diaksowego miecza 😅

Nie będę rozpisywać się na temat historii zamku. Napiszę kilka podstawowych informacji 🙂

Ruiny zamku,  którego pierwotna nazwa to  Ritter (zachowała się wieża oraz resztki muru)  położone są nad Doliną Popradu  na szczycie wzgórza w Rytrze –  463 m n.p.m.  Na Wikipedii możemy przeczytać, że zamek został zbudowany w okolicach XIII/XV wieku, a pierwsze informacje na jego temat  sięgają  Władysław Łokietki.  O  zamku w Rytrze  krąży sporo legend – jedna z nich mówi o ukrytych w podziemiach skarbach, które są strzeżone przez psa o postaci koguta. Widok rozciągający się z ruin zamku w Rytrze, słoneczny dzieńTrzyosobowa rodzina, mury zamku w RytrzeDziecko z mamą, ruiny średniowiecznego zamku w Rytrze, muryDziecko na tle muru zamku w Rytrze

Mam nadzieję, że relacja się Wam podobała. Z niecierpliwością czekam na kolejną wizytę w  Schronisku Cyrla. Do zobaczenia na szlaku! 💚

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic