Przełęcz Siodło i Skalite Szczyrk – szlak z Buczkowic

Nie od dziś wiadomo, że Beskid Śląski oferuje niezwykłe widoki i różnorodne szlaki, które mogą zadowolić zarówno doświadczonych turystów, jak i rodziny z dziećmi. W pierwszą niedzielę kwietnia wybraliśmy się na wycieczkę właśnie po Beskidzie Śląskim. Wędrówkę zaczęliśmy w Buczkowicach, szlakiem czerwonym idącym w kierunku szczytu Skrzyczne. Naszym celem była Przełęcz Siodło i Skalite w Szczyrku. Podczas wycieczki towarzyszyły nam imponujące widoki na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego – Skrzyczne, pasmo Klimczoka, Jezioro Żywieckie, a nawet Tatry. Choć na szlaku czerwonym z Buczkowic nie było tłumów, turystów było więcej niż się spodziewaliśmy. Na trasie mijaliśmy kilka rodzin z dziećmi. Nie ma się co dziwić, w końcu początek kwietnia przywitał nas letnimi, dochodzącymi do 30 stopni temperaturami. Na szczęście na szlaku były liczne zacienione odcinki i upał nie dawał się aż tak bardzo we znaki.

Trasa: Buczkowcie (szlak czerwony 🟥) – Zimnik pod Filipką – Pod Filipką – Rozwidlenie Godziszka – Przełęcz Siodło – polana widokowa poniżej szczytu Skalite – Skalite

Data:  7 kwietnia 2024

Dystans: około 9 km

Czas trwania: około 2,5 godz.  (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Buczkowice szlak czerwony

Wycieczkę zaczęliśmy w okolicach Kościoła i cmentarza w Buczkowicach. Od razu skierowaliśmy się w górę, przez około 300 m wędrowaliśmy wydeptaną ścieżką w górę polany widocznej na poniższych zdjęciach (idącej wzdłuż cmentarnego ogrodzenia), następnie skręciliśmy w lewo i weszliśmy na interesujący nas szlak czerwony. Szliśmy tam leśną, niewymagającą wysiłku ścieżką.

Parametry GPS parkingu:
Parametry GPS rozpoczęcia wycieczki w Buczkowicach: 49.7233536N, 19.0622294E

Polana, dziecko idące w górę polany, Buczkowice, wiosnaPolana, widok na BuczkowiceWiosenne drzewo

Turyści - dziecko z tatą, ścieżka leśna - szlak czerwony Buczkowcie

Oznaczenie na drzewie szlaku czerwonego

Mały turysta, dziecko na czerwonym szlaku w Buczkowicach, leśna droga, słoneczny dzień

Dziecko na ścieżce leśnej na szlaku czerwonym w Buczkowicach, wiosenny i słoneczny dzień

Zimnik pod Filipką

0,7 km – leśna ścieżka doprowadziła do miejsca wypoczynkowego (stolik, ławki) położonego 530 m n.p.m. – Zimnik pod Filipką.

Od Zimnika pod Filipką szlak czerwony piął się przez chwilę wąską ścieżką w górę.

Miejsce wypoczynkowe na szlaku czerwonym w Buczkowicach, Zimnik pod Filipką

Zimnik pod Filipką na szlaku czerwonym w Buczkowicach, biała, zabrudzona tablica

Następnie szlak czerwony skręcił w lewo.

Miejsce skrętu szlaku czerwonego w Buczkowicach w lewo, w tle dziecko z tatą

Pod Filipką

0,75 km – Pod Filipką – 540 m n.p.m.

Szlak czerwony prowadził nas dalej lekko w górę, szliśmy w kierunku Rozwidlenia Godziszka (około 500 m drogi do rozwidlenia). Ścieżka była cały czas wąska i wygodna.

Dziecko, las, Pod Filipką - szlak czerwony, BuczkowiceTurysta, beskidzki las, szlak czerwony w BuczkowicachWąska ścieżka leśna na czerwonym szlaku, Buczkowice Las, wąska ścieżka na szlaku czerwonym, Buczkowcie, słoneczny dzień

Rozwidlenie Godziszka

Żółta tabliczka - Rozwidlenie Godziszka w Beskidzie Śląskim, drogowskazy, szlak czerwony

1,3 km – Rozwidlenie Godziszka – 600 m n.p.m.

Nasz czerwony szlak spotkał się tu z niebieskim szlakiem spacerowym, który odchodzi w lewo do Godziszki (40 min.).

Rozwidlenie Godziszka, słup z drogowskazami, szlak czerwony

Na tym odcinku szlak czerwony nieco złagodniał. Po około 200 m od tabliczki – Rozwidlenie Godziszka przechodziliśmy przez dwie drewniane kładki. Sama ścieżka była tu przyjemna i nie wymagała od nas za wiele wysiłku.

Dziecko, drewniana kładka na czerwonym szlaku, okolice BuczkowicDrewniany mostek na szlaku czerwonym w Buczkowicach, leśna ścieżkaTurysta z dzieckiem, kładka drewniana, szlak czerwony - BuczkowiceMały turysta, dziecko , beskidzki lasTurysta z dzieckiem na beskidzkim szlaku, piękne i słoneczne popołudnie

2,1 km – wyszliśmy z lasu na nieco szerszą ścieżkę, która prowadziła nas łagodnie w górę. Na tym odcinku szlaku czerwonego mieliśmy okazję zobaczyć wynurzające się w oddali Tatry.

Turysta z dzieckiem, szeroka droga leśnaLeśna ścieżka na czerwonym szlaku poniżej Przełęczy Siodło w SzczyrkuWidok na Tatry ze szlaku czerwonego poniżej Przełęczy Siodło w SzczyrkuDroga leśna, wiosna w Beskidzie Śląskim

2,6 km – szlak czerwony zawinął w prawo, po chwili szeroka droga leśna doprowadziła nas do Przełęczy Siodło w Szczyrku.

Miejsce skrętu szlaku czerwonego w prawo, droga leśna, okolice Przełęczy Siodło w SzczyrkuTuryści na szerokiej drodze leśnej

Przełęcz Siodło i Polana Podskrzyczeńska Szczyrk

3,1 km – Przełęcz Siodło położona jest 740 m n.p.m. pomiędzy najwyższym szczytem Beskidu Śląskiego – Skrzyczne, a Skalite. Znajduje się tu dość obszerna i widokowa Polana Podskrzyczeńska, na której można spotkać turystów odpoczywających na ławkach i kocach. Podziwiać można stąd miasto Szczyrk, należące do Beskidu Śląskiego szczyty (m.in. Skrzyczne, pasmo Klimczoka). My nie zdecydowaliśmy się na dłuższy odpoczynek na Przełęczy Siodło. Zależało nam na bardziej ustronnym miejscu. Zauważyliśmy, że duża część turystów traktuje Przełęcz Siodło jako cel swojej wycieczki.

Przełęcz Siodło w Beskidzie Śląskim, chatka, słup z drogowskazamiTurysta z dzieckiem, Przełęcz Siodło w Beskidzie Śląskim, chatkaPrzełęcz Siodło w Beskidzie Śląskim, mapa SzczyrkPrzełęcz Siodło w Beskidzie ŚląskimPolana, Przełęcz Siodło, turyści - mężczyzna z dzieckiem, piękny, wiosenny dzieńWidok z polany na Przełęczy Siodło w Beskidzie ŚląskimWidok z polany na Przełęczy Siodło w Beskidzie Śląskim

Tak jak już wspomniałam po chwili kontynuowaliśmy wędrówkę w kierunku szczytu Skalite. Od słupa z drogowskazami na Przełęczy Siodło kierowaliśmy się w górę szerokiej, kamienistej drogi (brak szlaku turystycznego).

Przełęcz Siodło, słup z drogowskazami

Przełęcz Siodło, Szczyrk, turysta z dzieckiem, szeroka droga leśnaSzeroka droga leśna, Szczyrk, słoneczny dzieńDziecko, szeroka droga leśna

3,6 km – doszliśmy do rozwidlenia, na którym trzeba zwrócić szczególną uwagę, aby nie zgubić właściwej drogi. Na rozwidleniu kierowaliśmy się nadal prosto, tą samą szeroką drogą.

Turysta z dzieckiem, szeroka droga leśna, rozwidlenie, SzczyrkTurysta, pnąca się w górę droga leśna

Polana widokowa poniżej szczytu Skalite

3,7 km – dotarliśmy do obszernej polany, na której znajduje się drewniana chatka. W dniu naszej wycieczki grupka turystów robiła przy niej ognisko.

My wspinaliśmy się dalej w górę polany, szliśmy w kierunku szczytu Skalite. W oczy rzucają się tu drewniane budki obserwacyjne, sarenek na pewno tu nie brakuje.

Turysta z dzieckiem, polana w Beskidzie ŚląskimPolana w Szczyrku poniżej szczytu Skalite, chatkaDrewniana budka obserwacyjna

Po chwili dotarliśmy na górę polany, z której rozciągał się niesamowity widok… Jezioro Żywieckie i otaczające go beskidzkie szczyty tworzyły niezwykle malowniczy krajobraz. Do tego możliwość podziwiania Tatr dodaje jeszcze większej magii temu miejscu. To tutaj postanowiliśmy zatrzymać się na dłużej… Spędziliśmy tu przyjemne chwile w ciszy, spokoju, z dala od tłumów. Mąż z synkiem bawił się styropianowym samolotem, a ja rozkoszowałam się chwilą…

Mieliśmy również przyjemność porozmawiać z przesympatycznymi Właścicielami działki, na której znajduje się polana. Właściciele nie mają nic przeciwko turystom odpoczywającym na Ich terenie. Opowiadali nam jednak ile sprzątania mają po nieodpowiedzialnych gościach, którzy zostawiają po sobie śmieci w tym malowniczym miejscu. To jest naprawdę bardzo przykre… Zabieranie ze sobą wszystkich swoich śmieci to podstawowa zasada, którą każdy powinien przestrzegać nie tylko podczas wycieczek w góry…

Polana widokowa, okolice szczytu SkaliteUśmiechnięte dziecko na polanie poniżej Skalite w SzczyrkuDrewniana budka obserwacyjna, polana w Beskidzie Śląskim

Widok na Tatry z polany widokowej poniżej szczytu Skalite w Szczyrku, drewniana budka obserwacyjna

Widok na Tatry z polany widokowej poniżej szczytu Skalite w Szczyrku

Następnie udaliśmy się w kierunku szczytu Skalite. Szliśmy w górę polany, po chwili skręciliśmy w lewo i weszliśmy na pnącą się w górę ścieżkę leśną. Po pokonaniu krótkiego podejścia skręciliśmy w prawo i po kilkudziesięciu metrach doszliśmy do szczytu Skalite w Szczyrku.

Skalite szczyt

4,5 km – Skalite położone jest 863 m n.p.m. i należy do pasma Baraniej Góry i Skrzycznego.

Szczyt Skalite nie jest oznaczony tabliczką, jest zalesiony i nie rozciągają się z niego żadne widoki.

Bezpośrednio przez szczyt nie przebiega żaden oznakowany szlak turystyczny.

Szczyt Skalite, Szczyrk, lasSzczawik zajęczySzczawik zajęczy

Na parking w Buczkowicach można wrócić ze Skalite oczywiście tym samym szlakiem. My postanowiliśmy urozmaicić sobie powrót do samochodu.  Sporą część czasu wędrowaliśmy ścieżkami prowadzącymi poza szlakiem. Na dole polany zamiast wracać tą samą drogą, skręciliśmy w lewo (rano przyszliśmy tutaj z prawej strony).  Po drodze mijaliśmy niezwykle widokowe miejsce na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego (Skrzyczne) i Beskidu Żywieckiego (Babia Góra), przy którym biegnie ścieżka rowerowa „Wokół Skalitego”.

Turysta, skały, Beskid ŚląskiTuryści, widok na szczyt SkrzyczneDziecko, skały, Beskid ŚląskiWidok na szczyt Skrzyczne w Beskidzie Śląskim, skały Turyści, widok na Skrzyczne

Wiosna w Beskidzie Śląskim, widok na szczyt Skrzyczne, kwitnące drzewa

Widok na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego - Skrzyczne, wiosna

Po raz kolejny przekonaliśmy się, że choć Beskid Śląski mamy na wyciągnięcie ręki, jest jeszcze wiele ścieżek, widoków i miejsc, które na nas czekają…

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic