Kobyla Skała Wisła – szlak niebieski

Krzakoska Skała w Wiśle, jesień - śnieg, drewniana ławeczka

W tym roku druga połowa listopada przyniosła nam pierwsze jesienne opady śniegu w Beskidach. Kolorowych liści na drzewach było jeszcze pod dostatkiem, komponowały się one wspaniale w połączeniu ze świeżym białym puchem. Pogoda w dniu naszej wycieczki nie była doskonała, dość mocno wiało, momentami występowały intensywne opady śniegu i była duża wilgoć, przez co odczuwalna temperatura była o wiele, wiele niższa. Zdecydowaliśmy się wybrać na nie za długi szlak z Wisły na Kobylą Skałę leżącą w Paśmie Czantorii w Beskidzie Śląskim. Szlak niebieski, którym wędrowaliśmy docelowo prowadzi na Stożek Wielki, osoby chętne mogą kontynuować wędrówkę na ten szczyt.

Trasa: Wisła Dziechcinka (szlak niebieski) – Kobyla Skała – powrót tą samą trasą

Data: 19 listopada 2023 r.

Dystans: 5,5 km

Czas trwania: 2,5 h

Na Kobylą Skałę w Wiśle wybraliśmy się po raz pierwszy. Na mapach nie mogliśmy znaleźć żadnego parkingu w pobliżu szlaku niebieskiego. W tej sytuacji samochód zdecydowaliśmy się zostawić w centrum miasta nieopodal ronda Wisła Oaza (przy ulicy Konopnickiej). Szlak niebieski zacznę odpisywać od mostu kolejowego na Dziechcince, przy którym to szlak skręca w lewo. Dojście do tego punktu z okolic wspomnianego ronda zajęło nam około 10 minut.

Droga, rondo Wisła OazaWisła, drewniany słup z drogowskazami

Wisła Dziechcinka szlak niebieski

Parametry GPS parkingu:
Wisła Dziechcinka szlak niebieski: 49.6441786N, 18.8637144E

Wiadukt kolejowy w Wiśle Dziechcince

Przeszliśmy pod wiaduktem kolejowym w Wiśle Dziechcince, który zbudowany został w 1832 roku i skręciliśmy w lewo zgodnie z niebieskimi znakami.

Następnie przeszliśmy przez mostek na Potoku Dziechcinka i ponownie skręciliśmy w lewo.

Wiadukt w Wiśle DziechcinceMiejsce skrętu szlaku niebieskiego w lewo - Wisła Dziechcinka, wiadukt, drogaTuryści na niebieskim szlaku - Wisła Dziechcinka, most, tory kolejowe

Do pokonania mieliśmy krótkie podejście prowadzące wzdłuż metalowego ogrodzenia, nie brakowało tu mokrych liści ze śladowymi ilościami śniegu przez co było dość ślisko. Patrząc za siebie mogliśmy spojrzeć na wiadukt kolejowy w Wiśle Dziechcince  z nieco innej perspektywy.

Turysta z dzieckiem, podejście na szlaku niebieskim - Wisła Dziechcinka, jesieńWidok na wiadukt ze szlaku niebieskiego na Stożek Wielki - Wisła DziechcinkaDziecko z tatą na niebieskim szlaku w Wiśle, podejście, ścieżka wzdłuż płotu

Po pokonaniu wspomnianego podejście wyszliśmy na polanę. Wędrowaliśmy wzdłuż torów kolejowych, które doprowadziły nas po około 150 metrach do przejścia kolejowego, za którym szlak niebieski ponownie poprowadził nas w prawo.

W drodze powrotnej odkryliśmy nieduży parking (na kilka samochodów) znajdujący się poniżej przejścia kolejowego na ulicy Ochorowicza. Z tego co widzieliśmy parking ten jest płatny w dni robocze (parkometr), w weekend natomiast można korzystać z niego za darmo.

Parametry GPS parkingu: 49.6439417N, 18.8710469E

Turyści - dziecko z tatą, polana na niebieskim szlaku na Stożek Wielki w Wiśle, jesienno-zimowe krajobrazyMały turysta, dziecko na niebieskim szlaku w Wiśle, tory kolejoweSłup - miejsce skrętu szlaku niebieskiego w Wiśle w prawo, tory kolejowe

Po przejściu przez tory kolejowe kierowaliśmy się w górę szlaku niebieskiego stromą asfaltową drogą, mijaliśmy pojedyncze zabudowania. Z drogowskazu wiszącego na ogrodzeniu dowiedzieliśmy się, że mamy przed sobą jeszcze nieco ponad półtora godziny wędrówki. Naszym oczom ponownie ukazał się wiadukt kolejowy, tym razem mogliśmy go oglądać z góry.

Przy okazji chcę dodać, że miejsce, do którego zmierzaliśmy ma kilka nazw. Na mapie, którą posługujemy się na co dzień do planowania naszych wycieczek Kobyla Skała oznaczona jest jako Krzakoska Skała, na drogowskazie widnieje nazwa Krzakowksa Skała.

Drogowskaz, Kobyla Sałasz, Krzakowska Skała - 1h 35 minTurysta, pnąca się w górę asfaltowa droga na szlaku niebieskim w WiśleJesienne liście, widok na tory kolejowe, most - Wisła Dziechcinka szlak niebieskiLiście, jesień

Idąca w górę asfaltowa droga, jesień, śladowe ilości śniegu

0,8 km – podejście doprowadziło nas do skrzyżowania, na którym kierowaliśmy się nadal prosto w górę szlaku niebieskiego. Po chwili doszliśmy do stoku Siglany, w górę którego się kierowaliśmy. Z każdym krokiem śniegu było coraz więcej.

Szeroka droga - niebieski szlak w Wiśle, zabudowania, śniegIdąca w górę szeroka droga asfaltowa, polana, śnieg - szlak niebieski w WiśleAsfaltowa droga biegnąca wzdłuż polany - stoku, śnieg, Wisła - szlak niebieski

Minęliśmy ostatnie już zabudowania i weszliśmy na drogę leśną, na której poza śladowymi ilościami śniegu zalegało również błoto. Na szlaku niebieskim robiło się coraz bardziej baśniowo. Od tego momentu nie było już tak wygodnie pod butami.

Miejsce wejścia szlaku niebieskiego w Wiśle w las, szeroka droga leśna, tabliczka - zakaz parkowania - teren prywatny, śniegZaśnieżona, szeroka droga leśna, oznaczenie szlaku niebieskiego na drzewieDziecko z tatą na szerokiej drodze leśnej, zaśnieżone drzewa

1,4 km – szlak niebieski wyszedł z lasu na górę nieczynnego jeszcze wyciągu narciarskiego (Siglany I). Nasz dziewięciolatek stwierdził, że jest to doskonałe miejsce na dłuższy przystanek i wypróbowanie deski Snowskate. Początki nie były łatwe, ale za to ile było przy tym frajdy. Prawdę mówiąc nie spodziewaliśmy się, że będzie wystarczająco dużo śniegu, aby pozjeżdżać na desce. Tutaj spotkaliśmy pierwszą i ostatnią tego dnia grupkę turystów. Szlak niebieski idący z Wisły wygląda na mało uczęszczany szlak w Beskidach. Choć z pewnością sytuacja zmienia się w zimę, gdy działa wyciąg narciarski.

Turyści, armatka śnieżna, stok w Wiśle na niebieskim szlakuStok w Wiśle na niebieskim szlaku, armatka śnieżna, w oddali drewniany domekUśmiechnięte dziecko na stoku w Wiśle, śnieg

Dziecko na desce - board skate, stok w Wiśle

Dziecko zjeżdżające z górki na desce, stok Wisła

Szlak niebieski za stokiem wszedł ponownie na drogę leśną. Po chwili szliśmy wzdłuż małej polanki, a opady śniegu były coraz intensywniejsze.

Turyści, beskidzki zimowy lasPolana na niebieskim szlaku w Wiśle, padający śnieg

1,6 km – wróciliśmy na ścieżkę leśną, która była dość kamienista. To na tej ścieżce postanowiliśmy zrobić sobie kolejną przerwę, aby się troszkę ogrzać przy ciepłym żurku. Tutaj warunki były już iście zimowe.

Szeroka i kamienista ścieżka leśna pokryta śniegiemKamienista ścieżka leśna pokryta śniegiemUśmiechnięte dziecko, beskidzki las, śnieg

KUBEK EMALIOWANY z zupą, butla gazowa z palnikiem, na której położony jest kubek z żurkiem, beskidzki las, śnieg

Mały turysta - dziecko jedzące zupę - żurek w lesie, śnieg

Ścieżka leśna, kamienie, śnieg

Jesień na niebieskim szlaku w Wiśle, śnieg

Ścieżka leśna na niebieskim szlaku w Wiśle, padający śnieg

2,4 km – na szlaku niebieskim mieliśmy do pokonania podejście, które doprowadziło nas do rozwidlenia, na którym wybraliśmy ścieżkę idącą w lewo.

Po skręcie w lewo szliśmy kawałek dość stromo w górę szlaku niebieskiego i po chwili wyszliśmy na szerokiej drodze leśnej – dojazdowej do Osiedla Kobyla. Na tym odcinku dał się nam we znaki mroźny wiatr.

Kamieniste odejście, pokryte śniegiem na niebieskim szlaku w WiśleRozwidlenie drogi leśnej na niebieskim szlaku w Wiśle, miejsce skrętu szlaku niebieskiego w lewo, śniegSzlak niebieski w Wiśle, szeroka droga pokryta śniegiemSzeroka i ośnieżona droga na szlaku niebieskim w Wiśle

Po około 200 m od wyjścia szlaku niebieskiego na szeroką drogę dojazdową trzeba być czujnym, żeby nie minąć celu podróży. Należy skręcić w lewo na wąską ścieżkę prowadzącą do punktu widokowego i drewnianej ławeczki na Kobylej Skale (skręt nie jest oznaczony żadnymi znakami).

Szeroka i zaśnieżona droga w Wiśle, miejsce skrętu w lewo na skały - Krzakoska Skała i Kobyla Skała w WiśleTuryści - dziecko z tatą, zaśnieżona leśna ścieżka, dojście do punktu widokowego - Kobyla Skała w Wiśle

Kobyla Skała w Wiśle

Kobyla Skała położna jest około 802 m n.p.m. na osiedlu Kobyla w Wiśle. Jest to doskonały punkt widokowy, z którego można podziwiać panoramę Wisły i Beskidów (widać Beskid Śląski od Czantorii po Baranią Górę). Można odpocząć tu na drewnianej ławeczce z serduszkiem i napisem I ❤ Wisła. W dniu naszej wycieczki byliśmy na Kobylej Skale zupełnie sami, mogliśmy delektować się przyjemną ciszą i spokojem. Trzeba tu uważać, szczególnie na dzieci ponieważ punkt widokowy usytuowany jest nad stromym urwiskiem skalnym. Nic więc dziwnego, że Kobyla Skała cieszy się popularnością wśród wspinaczy. Z myślą o nich na skale zostały zamontowane klamry wspinaczkowe. Miejsce to zrobiło na nas ogromne wrażenie, zresztą tak samo jak Czupel Wiślański, który udało się nam zdobyć początkiem listopada. To są dwa miejsca na mapie Wisły, które koniecznie trzeba odwiedzić będąc w okolicy.

Kobyla Skała ławeczka

Krzakoska Skała w Wiśle, jesień - śnieg, drewniana ławeczka
Kobyla Skała w Wiśle, punkt widokowy, ławka

Drewniana ławeczka - Kobyla Skała w Wiśle, jesienno-zimowa sceneria

Drewniana ławka, punkt widokowy - Krzakoska Skała, Wisła

Beskidzka ławeczka z sercem w jesienno-zimowej scenerii - Krzakoska Skała, Wisła

Beskidzka ławeczka z serduszkiem - Kobyla Skała w WiśleTurysta z dzieckiem odpoczywający na drewnianej ławce, Kobyla Skała, Wisła

Widok z punktu widokowego Krzakoska Skała w Wiśle, jesienno-zimowe krajobrazyMiasto Wisła w jesienno-zimowej scenerii

Jesienno-zimowe widoki - Krzakoska Skała w Wiśle

Kobyla Skała w Wiśle - widok, jesień, śnieg

Widok, drzewa - jesienno-zimowe, Krzakoska Skała - Wisła

Kobyla Skała - Wisła, śnieg

Kobyla Skała w Wiśle pokryta śniegiem, jesienne drzewa

Na Kobylej Skale spędziliśmy sporo czasu rozkoszując się wspaniałymi jesienno-zimowymi widokami na Wisłę i wznoszące się nad nią beskidzkie szczyty. Mimo, że mroźny wiatr dawał się nam we znaki, ciężko było nam zabrać się w drogę powrotną. Na pewno w niedalekiej przyszłości wrócimy w te strony. Być może tym razem dojdziemy na Stożek Wielki…

Jeśli szukacie innych szlaków w Wiśle zapraszam tutaj: Wisła szlaki

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic