Bendoszka Wielka – zejście do parkingu – Roztoki Górne

Dziecko w Beskidzie Żywieckim, ścieżka prowadząca przy lesie, zachmurzone nieboSkoro tu trafiłeś zapewne interesuje Cię alternatywna trasa zejścia z  Bendoszki Wielkiej  na parking – Roztoki Górne  przy  szlaku zielonym.  Podczas naszej drugiej wizyty na  Bendoszce  postanowiliśmy, że nie będziemy schodzić tym samym szlakiem, lecz zrobimy pętlę. To był strzał w dziesiątkę! Dzikie ścieżki, wspaniałe widoki na  Beskidy  oraz pustki na trasie gwarantowane. Tak więc obraliśmy  znaki niebieskie  i schodziliśmy w przeciwnym kierunku przez urokliwą polanę, która znajduje się pod samym szczytem  Bendoszki od północnej strony.

Trasa:  Bendoszka Wielka (szlak niebieski) –  skrót do szlaku na Bendoszkę – szlak czerwony – Roztoki Górne (szlak żółty / zielony) – Roztoki Górne parkingmapa-bendoszka-wielka-roztokiData: 25 maj 2020

Dystans: około 4 km

Minimalne wzniesienie: 742 m

Maksymalne wzniesienie: 1187 m

Bendoszka Wielka

Jeśli trafiłeś tu przez przypadek i/lub chcesz dowiedzieć się, jak dojść na  Bendoszkę  koniecznie zajrzyj tutaj: Opis szlaku na Bendoszkę Wielką – Schronisko Przegibek.

Napiszę kilka zdań o samym szczycie.  Bendoszka Wielka  należy do  Grupy Wielkiej Raczy  (Worek Raczański), położona jest  1144 m n.p.m.  Na jej szczycie znajduje się  Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej.  Ze szczytu rozciąga się bogata panorama na dużą część  Beskidów  oraz  słowacką Małą Fatrę. Po więcej informacji, zdjęć ze szczytu zapraszam pod powyższy link 😉Drewniana konstrukcja na Bendoszce Wielkiej, szlak czarny, widok na Beskidy, ciemne, zachmurzone nieboKrzyż Jubileuszowy Ziemi Żywieckiej na szczycie Bendoszka Wielka, niebieskie niebo z białymi chmurami

Bendoszka Wielka – Parking Roztoki Górne trasa

Ze szczytu  Bendoszka Wielka  schodzimy w kierunku północnym obierając  szlak niebieski. Wychodzimy na obszerną polanę. Obracając się za siebie możemy rzucić jeszcze okiem na Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej. Niebo w dniu naszej wycieczki było zachmurzone, a co za tym szło? Doskonała widoczność na  Beskidzkie szczytyTurysta idący z dzieckiem niebieskim szlakiem wzdłuż polany znajdującej się pod szczytem Bendoszka WielkaPolana na niebieskim szlaku, widok na Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej na Bendoszce Wielkiej, zachmurzone nieboKrajobraz górski - Beskidy, polana pod Bendoszką WielkąPo chwili dostrzegamy na drzewie oznaczenie informujące nas, że można dojść stąd do  punktu widokowego (Mała Fatra). Niestety w dniu naszej wycieczki z punktu widokowego nie było widać Małej Fatry. Biała tabliczka w kształcie strzałki z napisem PUNKT WIDOKOWY NA MAŁĄ FATRĘ 3 mWracamy na szlak. Droga, którą wędrujemy jest trawiasta, bez kamieni – idzie się bardzo przyjemnie. Po 100 metrach wchodzimy w lasek i kierujemy się w dół między drzewami.Dziecko wędrujące leśną ścieżką

Po 50 metrach ponownie wychodzimy na polankę. Idziemy trawiastą ścieżką, która schodzi w dół. Jest to urokliwe miejsce. Mały turysta - dziecko idące przez polanę w Beskidzie Żywieckim, widok na góryPo zejściu z polanki idziemy około 50 – 100 metrów i należy zwrócić uwagę na odchodzącą w lewo ścieżkę – jest to interesujący nas  szlak czerwony, który niestety nie jest za dobrze oznaczony (wyblakłe oznaczenia szlaku na drzewach, brak oznaczenia rozwidlenia szlaku). Warto w razie wątpliwości skorzystać z  aplikacji mapy turystyczne na której szlak ten w wersji mobilnej może być oznaczony kolorem czarnym. Ścieżka prowadząca między górami Beskidu Żywieckiego, zachmurzone nieboDziecko w Beskidzie Żywieckim, ścieżka prowadząca przy lesie, zachmurzone nieboWidok na Beskidy, zachmurzone niebo

Po kolejnych 50 metrach trafiamy na oznaczenie na drzewie w kolorze  czerwono – białym  jest to  szlak spacerowy.  Idziemy wąską ścieżką, na której zalega sporo błota.Czerwono - białe oznaczenie na drzewie w kształcie kwadratu - salk konny prowadzący przez las - okolice Bendoszki Wielkiej

Dziecko- chłopiec wędrujący drogą leśną

Syn chce odpocząć, po drodze szukamy miejsca na hamak. Na pozór łatwe zadanie  😂 ale uwierzcie mi znalezienie idealnie rozstawionych drzew nie należy do prostych. Około 0.70 km dochodzimy do szerszej drogi – jest to stara droga pożarowa. Na drzewie wisi strzałka z napisem:  skrót do szlaku na Bendoszkę.  Poniżej ścieżki dostrzegamy drewnianą wieżyczkę obserwacyjną.iała tabliczka w kształcie strzałki, skrót do szlaku na Bendoszkę, PTTK ŻywiecGałązka, zielona, młoda choinka, krople deszczuDrewniana wieża - budka obserwacyjna przy wyznaczonym skrócie na szczyt Bendoszka WielkaW końcu udaje się nam znaleźć idealną miejscówkę na hamak. Syn zrzuca kurtkę, buty, stuptuty i oddaje się rozkoszy odpoczynku.Kurtka przeciwdeszczowa, stuptuty wiszące na drzewie w lesie

Mały turysta odpoczywający na niebieskim hamaku w lesie - Beskid ŻywieckiUśmiechnięte dziecko leżące w hamaku, las

Dziecko odpoczywające w niebieskim hamaku, las Beskid Żywiecki

Para, las, czerwony szlak na Bendoszkę WielkąPo około 20 minutach leniuchowania decyduje się na zabawę w kałużach… Dalej ruszamy ścieżką widoczną na poniższym zdjęciu. Dziecko przechodzące przez kałużę, las w Beskidzie Żywieckim

Dziecko podziwiające widoki, w tle drewniana budka obserwacyjnaWędrujemy wygodną drogą, na której mamy przyjemność podziwiać piękne widoki na Besdkid Żywiecki.Turysta z dzieckiem wędrujący szeroką, leśną drogąKrajobraz górski - widok na Beskidy, niebiskie niebo - białe chmuryŚcieżka prowadząca między górami, krajobraz górski, Beskidy okolice Bendoszki WielkiejWąska ścieżka, szlak czerwony w Beskidzie Żywieckim na Bendoszkę, krajobraz górski, niebieskie niebo, białe obłokiNastępnie droga schodzi lekko w dół. Po prawej stronie widać  studencką bazę namiotową na Przysłopie Potóckim.  Schodzimy wygodnie. Od szczytu  Bendoszki  pokonaliśmy 1.40 km – wchodzimy na leśną drogę. Droga leśna, błoto

2.10 km – krzyżujemy się z inną leśną drogą, nadal schodzimy w dół. Po około 100 metrach (2.30 km) ścieżka staje się niewygodna, bardzo stroma. Ogólnie rzecz biorąc jest mocno zniszczona.  Turysta idący po zwalonym drzewie, obserwujące go dziecko, szlak czerwony prowadzący do wsi Roztoki Górne

Dziecko schodzące stromą drogą prowadzącą do wsi - Roztoki Górne

2.75 km droga łagodnieje, jest błotnisto, ale jest o wiele wygodniej niż przed momentem. Widać już zabudowania. Po chwili dochodzimy do drogi asfaltowej i skręcamy w lewo. Na słupie dostrzegamy jeszcze oznaczenie  czerwonego szlaku na Bendoszkę,  z którgo właśnie zeszliśmy.Roztoki Górne, słup, drogowskaz - szlak czerwony - BendoszkaKierujemy się  zielono – żółtymi znakami na parking. Droga asfaltowa - szlak zielony oraz żółty - Roztoki Górne, zabudowaniaSzlak zielony oraz żółty Roztoki Górne, sroga asfaltowa prowadząca między zabudowaniamiAplikacja wskazuje, że od szczytu  Bendoszki  przeszliśmy 3.80 km, dochodzimy do GIMBUSA, przy którym jest skrzyżowanie. Zgodnie z oznaczeniem na słupie skręcamy w lewo i maszerujemy  zielonym szlakiem między zabudowaniami.Roztoki Górne, miejsce skrętu szlaku zielonego w lewo, droga asfaltowaTurysta z dzieckiem idący drogą asfaltową zielonym szlakiem - Roztoki Górne

Roztoki Górne – parking

Po chwili dochodzimy do miejsca startu czyli na parking przy  zielonym szlaku –  Roztoki Górne. Poniżej podaję parametry parkingu.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.428295, 19.016552

Monitorowany parking przy zielonym szlaku na Bendoszkę Wielką

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic

Z przyjemnością dodam, że jest to kolejny szczyt zdobyty w akcji: Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum