Zatopiony Las koło Czołpina – Słowiński Park Narodowy

Zatopiony las Czołpino, plaża, morzeCześć Kochani! Witam Was po dłuższej przerwie 😉 Wakacje dobiegły końca, a ja biorę się do roboty i zaczynam nadrabiać zaległości na blogu. Jak co roku i  tego lata odwiedziliśmy bliską nam  nadmorską miejscowość Ustkę.  Będąc w  Ustce  zawsze szukamy leżących w sąsiedztwie miejsc, które są warte zobaczenia. Tak było i tym razem! W końcu wczasy nad  polskim morzem  wcale nie muszą być nudne. Uwierzcie mi na  Pomorzu  jest cały szereg  szlaków pieszych  oraz  rowerowych.  Tym razem udaliśmy się do  Słowińskiego Parku Narodowego  (Wybrzeże Słowińskie),  w którym znajdują się dzikie, szerokie plaże oraz  wydmy.  Jako ciekawostkę dodam, że  Słowiński Park Narodowy jest jednym z większych Parków Narodowych w Polsce.  Zajmuje on  czwarte miejsce  po  Biebrzańskim Parku Narodowym Kampinoskim Parku Narodowym  oraz  Bieszczadzkim Parku Narodowym.  Sam  Zatopiony Las  położony jest  koło Czołpina niedaleko  Jeziora Dołgie Wielkie. Ku naszemu zaskoczeniu mimo pełnego sezonu (pierwsza połowa sierpnia) tutejsze plaże były wolne od turystów. Naprawdę było ich tu jak na lekarstwo… Ogólnie jest to magiczne miejsce, które jak się tylko ma okazję trzeba odwiedzić. Dlaczego? Ponieważ nie wiadomo kiedy pozostałości tego tajemniczego  liczącego około trzy tysiące lat bukowo-dębowego lasu  zostaną ponownie  pochłonięte przez wędrujące wydmy.  Jak można wyczytać na Wikipedii konary drzew zostały odkryte spod piasku (po wielu, wielu latach) po sztormie, który miał miejsce pięć lat temu  (2016 rok).

Do kogo jest skierowana ta propozycja wycieczki? Przede wszystkim do osób, które po pierwsze – chcą odpocząć od zatłoczonych nadmorskich miejscowości oraz plaż, po drugie lubią –  spacerować,  bądź  jeździć na rowerze.  Aby dotrzeć do  Zatopionego Lasu  trzeba się trochę nadreptać, ale  szlak czarny   jest naprawdę przyjemny dla nóg oraz oczywiście dla oczu. My jesteśmy tym miejscem oczarowani. Zresztą zobaczcie sami. Poniżej prezentuję Wam jak wygląda  jedna z krótszych tras prowadzących do Zatopionego Lasu.

Trasa: Smołdziński Las  (szlak czarny ) – Smołdziński Las plaża – Zatopiony Las

Mapa - Zatopiony Las koło Czołpina

Data:  10 sierpień 2021

Dystans:  około 6 km

Czas trwania:  około 1:40 h (sam przemarsz z siedmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Parametry z aplikacji Huawei Zdrowie

Smołdziński Las – jak dojechać?

Naszą wycieczkę zaczynamy w niewielkiej  kaszubskiej wsi  noszącej nazwę  Smołdziński Las,  która oddalona jest od naszego miejsca zakwaterowania – Ustki  około 36 km. Po dojechaniu do widocznych na poniższym zdjęciu tablic  Słowińskiego Parku Narodowego  kierujemy się drogą leśną jeszcze przez 200 m i dojeżdżamy do parkingu.Tablica informująca o terenie Słowińskiego Parku Narodowego, wieś Smołdziński Las

Zatopiony Las parking

Poniżej podaję  parametry płatnego parkingu  leżącego w  Słowińskim Parku Narodowym,  z którego zaczynamy naszą wycieczkę.  Parking jest płatny 7 zł za cały dzień postoju.  Można płacić tu kartą. W dniu naszej wyprawy wolnych miejsc było pod dostatkiem. Dojazd do samego parkingu odbywa się drogą leśną (odległość około 1,2 km), na której co jakiś czas występują nierówności, ale nie ma tam zakazów wjazdu.

GPS PARKINGU: 54.702062, 17.211284

Parking na terenie Słowińskiego Parku Narodowego, wieś Smołdziński LasTablica informacyjna Słowińskiego Parku Narodowego - Obwód Ochronny Smołdziński Las

Tablica informacyjna Słowińskiego Parku Narodowego, znaki zakazu wprowadzania psów oraz zbierania grzybów

Pierwsza część trasy  prowadzi przez urokliwy las. Droga jest niewymagająca, prosta, szeroka oraz piaszczysta. Na  szlaku czarnym  są ż miejsca, w których są zamontowane  drewniane kładki  ułatwiające wędrówkę. Tak jak wspominałam we wstępnie można pokonać ten odcinek rowerem. I rzeczywiście mijało nas sporo osób na jednośladach. Przy samej plaży są wyznaczone miejsca na rowery. Oczywiście jak to w  Parku Narodowym można poruszać się tutaj tylko i wyłącznie wyznaczonymi ścieżkami. Poniżej prezentuję jak wygląda ten odcinek szlaku.Szeroka, leśna droga prowadząca na plażę - Zatopiony LasTurysta z dzieckiem idący szeroką, piaszczystą ścieżką idąca przez las

Drewniany podest, piaszczysta ścieżka, las, droga na plażę oraz Zatopiony Las w Słowińskim Parku Narodowym

Smołdziński Las, podest z drewna, piasek, turysta z dzieckiem

Smołdziński Las, szeroka ścieżka, na której zalega piasekDziecko, Smołdziński Las, piaszczysta droga

Szlak prowadzący do Zatopionego Lasu, szeroka, leśna droga, piasekSmołdziński Las, piaszczysta ścieżka, turysta wchodzący na drewniany podest

Po 1,5 km dochodzimy do zejścia na plażę. Jak możecie zauważyć na poniższych fotografiach są tu wspomniane wcześniej stojaki na rowery. Są również tablice informacyjne, na których możemy przeczytać między innymi o:  charakterystycznej dla wydmy roślinności,  czy też o tym  jak zachować się w sytuacji spotkania foki na plaży w Słowińskim Parku Narodowym.Smołdziński Las, wejście na plażę, drewniane ławki, roweryTablica informacyjna Słowińskiego Parku Narodowego - charakterystyczna roślina wydmy szarejTurysta z dzieckiem, tablica informacyjna - temat FOKI znajdująca się przy wejściu na plażę w Słowińskim Parku Narodowym

Przy zejściu na plażę, z którego korzystaliśmy widnieje tabliczka oznaczająca  kierunek przebiegu szlaku czarnego  prowadzącego do  Strzeżonego miejsca wykorzystywanego do kąpieli  (przy Czerwonej Szopie).  Przy tablicy należy skręcić w prawo. Dystans jaki trzeba pokonać do  strzeżonego kąpieliska  to 1,5 km.Tablica wskazująca drogę do strzeżonego miejsca wykorzystywanego do kąpieli (przy Czerwonej Szopie - Słowiński Park Narodowy)Tablica informacyjna na terenie Słowińskiego Parku Narodowego - jak zachować się w przypadku znalezienia foki na terenie Słowińskiego Parku Narodowego

Druga część trasy:  Po przeczytaniu informacji zamieszczonych na tabliczkach ruszamy w dalszą drogę. Czekało na nas krótkie piaszczyste, a do tego jak na  Pomorze  dość strome 😋 podejście.Smołdziński Las, wejście na plażę, górka, mężczyzna z dzieckiem

Piaskowe podejście - Zatopiony Las koło Czołpina

Następnie musieliśmy zejść lekko w dół, po czym wyszliśmy na plaży, gdzie skręciliśmy w lewo i szliśmy prosto przez 1,5 km aż do samego   Zatopionego Lasu.  Naszą uwagę przyciągnęła tu w szczególności bardzo szeroka, pusta plaża. Plaża, trawa, chmury

Plaża, Słowiński Park NarodowyTurysta z dzieckiem idący brzegiem plaży w kierunku Zatopionego Lasu, niebieściutkie nieboSzczęśliwe dziecko na tle Morza Bałtyckiego

Zatopiony Las zdjęcia

Zatopiony Las - plaża, konary drzew, Morze BałtyckieNaszym oczom ukazują się pozostałości  bukowo-dębowego lasu  rozproszone na szerokiej plaży. Moja przyjaciółka po otrzymaniu ode mnie zdjęć z tego malowniczego miejsca stwierdziła, że nigdy w życiu nie widziała takiego czegoś nad naszym morzem. Ciekawi jesteście co się stało z tym lasem w przeszłości? Teorie są dwie. Pierwsza mówi, że las został pochłonięty przez ogień, druga natomiast, że został on wycięty przez naszych przodków. Jak było naprawdę? Tego się chyba nigdy nie dowiemy… Tajemniczość tego miejsca sprawia, że jest ono jeszcze bardziej atrakcyjne.

Pusta plaża, szum fal i ta nieziemska cisza skłoniła nas do dłuższego odpoczynku w tym miejscu. Spędziliśmy tu ponad trzy godziny podziwiając te cuda natury. Na pewno podczas przyszłorocznego urlopu będziemy częściej odwiedzać tutejszą plażę. Plaża - Zatopiony Las, turysta z dzieckiemZatopiony las koło Czołpina, plaża, niebieskie niebo, rozwiane przez wiatr chmury

Zatopiony las Czołpino, Dziecko. plaża, stary konar drzewa

Plaża, zatopiony las, niebieskie niebo, kępa trawyZatopiony las Czołpino, plaża, morzeDziecko biegnące po plaży - Zatopiony Las w Słowińskim Parku Narodowym

Plaża w Słowińskim Parku Narodowym, żółte kwiaty, konar drzewa

Plaża, Zatopiony las Czołpino, w tle dziecko i mężczyzna, namiotPodczas tegorocznego urlopu udało się nam również odwiedzić  jedną z niewielu gór na Pomorzu –  Rowokół  (115 m n.p.m. )  leżącą również  na terenie Słowińskiego Parku Narodowego 😊 Opis szlaku znajdziesz tutaj:  Rowokół wieża widokowa

Inne atrakcyjne miejsca nad Bałtykiem,  które warto odwiedzić:

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi wycieczkami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic