Wysoki Kamień z Zakrętu Śmierci – Szklarska Poręba

Schronisko Wysoki Kamień w Górach Izerskich, niebieskie niebo

To był szósty, ostatni już dzień  w Szklarskiej Porębie.  Do godziny 11:00 musieliśmy opuścić apartament. Nie mogliśmy się opanować… Mimo wyjazdu do domu musieliśmy ruszyć na szlak. Człowiek będąc w takim wyjątkowym miejscu, jakim są  Sudety  chce zobaczyć jak najwięcej. Przy wyborze szlaku musieliśmy mieć jednak na uwadze, że czeka nas jeszcze długa podróż samochodem  – do Bielska-Białej  mieliśmy do pokonania około 370 kilometrów. Trzeba było wybrać trasę,  która nie jest za długa, ani nie jest za wymagająca.  W końcu postawiliśmy  na Góry Izerskie  i zachwycający  WYSOKI KAMIEŃ.  Po drodze zajrzeliśmy na ZAKRĘT ŚMIERCI,  który jest  jedną z popularniejszych atrakcji w Szklarskiej Porębie.

Trasa:  Parking  (szlak żółty) – Zakręt Śmierci – Grupa skalna Mnich Dzwonnica – Wysoki Kamień – Schronisko Wysoki Kamień – powrót tym samym szlakiem

Data:  8 wrzesień 2019 r. / 2 sierpień 2023 r.

Dystans:  7.90 km (w dwie strony)

Czas trwania:  około 2:30 h (sam przemarsz w dwie strony z pięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  834 m

Maksymalne wzniesienie:  1107 m

Wysoki Kamień parking

Spakowaliśmy do końca nasze torby i ruszyliśmy  w stronę Zakrętu Śmierci w Szklarskiej Porębie.  Kierowaliśmy się  drogą krajową numer 358,  ulicą Armii Krajowej.  Tuż  za Zakrętem Śmierci  znajduje się  bezpłatny,  dość duży parking (dodatkowy parking jest też przed zakrętem). Na miejscu byliśmy przed godziną 11:00.

Aparat fotograficzny -parking, zdjęcia, góry
Parametry GPS parkingu – Zakręt Śmierci (szlak żółty): 50.8492361N, 15.5335414E

Parking Zakręt Śmierci przy żółtym szlaku na Wysoki Kamień, Szklarska Poręba

Z parkingu kierowaliśmy się  żółtym szlakiem –  od razu weszliśmy w las i poszliśmy w stronę Zakrętu Śmierci.  Pokonaliśmy zaledwie 180 metrów i byliśmy na miejscu. Weszliśmy na skałki i podziwialiśmy rozciągające się z nich widoki.

Uśmiechnięte dziecko, parking przy Zakręcie Śmierci, szlak żółty na Wysoki Kamień - Szklarska PorębaTurysta z dzieckiem idący po skałkach nad Zakrętem Śmierci w Szklarskiej Porębie

Zakręt Śmierci Szklarska Poręba

Żółty znak ostrzegający przed ostrym Zakrętem Śmierci w Szklarskiej Porębie oraz o ograniczeniu prędkości do czterdziestu

Tak jak już wspominałam, jest to  jeden z popularniejszych punktów widokowych w Szklarskiej Porębie.  Z Zakrętu Śmierci można podziwiać  zjawiskowe skałki mające nawet do 12 metrów wysokościKarkonoszeKotlinę Jeleniogórską  oraz  Szklarską Porębę.  Nazwa przedwojenna zakrętu była inna  –  WIELKI ZAKRĘT.  Po 1945 roku  ze względu na liczne wypadki samochodowe jego nazwa została zmieniona  na Zakręt Śmierci.  Prędkość jaka obowiązuje na zakręcie to 40 km/h.

Tablica informacyjna, opisująca Zakręt Śmierci leżący 775 m.n.p.m. w Szklarskiej Porębie

Zakręt Śmierci położony jest na Drodze Sudeckiej – 775 m n.p.m.  Ma łuk mierzący 180 stopni o promieniu 30 metrów.  Został wybudowany  przed Drugą Wojną Światową w latach 1935 – 1937.  Miał on służyć jako pułapka na wroga podczas wojny. Celem było ukrycie ładunków wybuchowych w specjalnych komorach minerskich, po czym miał być on wysadzony w powietrze.

Punkt widokowy, Zakręt Śmierci Szklarska PorębaSkały, punkt widokowy, Zakręt Śmierci Szklarska PorębaPunkt widokowy Zakręt Śmierci, skałyZakręt Śmierci w Szklarskiej Porębie

Zrobiliśmy kilka zdjęć i wróciliśmy  na szlak żółty  prowadzący  do Schroniska Wysoki Kamień.  Szliśmy prostą, szeroką, leśną drogą, poniżej której biegnie  droga krajowa numer 358.

Turysta z dzieckiem idący leśną ścieżką na żółtym szlaku w Szklarskiej PorębieTurysta z dzieckiem idący leśną ścieżka, Góry Izerskie, żółty szlak na Wysoki Kamień

Przeszliśmy około 400 metrów i po lewej stronie minęliśmy dość okazałe skały. Tutaj  szlak żółty  zaczął robić się coraz bardziej kamienisty i stromy.

Dziecko na żółtym szlaku w Szklarskiej Porębie, szeroka droga leśna

1.60 km – przez około 100 metrów szliśmy ponownie pod górkę, następnie droga złagodniała, aby po chwili znowu stać się bardziej stromą.

Leśna droga na żółtym szlaku prowadzącym na Wysoki Kamień w Szklarskiej Porębie

Różowo - fioletowe kwiaty dzwonki

Turystka z dzieckiem, las, szlak żółty na Wysoki Kamień w Górach IzerskichŻółte grzyby, drzewo

2.20 km – szliśmy prostą, przyjemną drogą, która po chwili zaczęła schodzić lekko w dół. Doszliśmy do skał, które jak się okazało noszą nazwę  Mnich, Dzwonnica.

Mnich, Dzwonnica

Tablica informacyjna na żółtym szlaku na Wysoki Kamień stojąca przy skale Mnich Dzwonnica

Mnich, Dzwonnica to robiąca wrażenie grupa skalna sięgająca do 10 metrów wysokości.  Skały są  doskonały punktem widokowym.

Z wierzchołka skały widać  Schronisko Wysoki Kamień  oraz  rozciąga się bogata panorama na pobliskie okolice.  Oczywiście wdrapując się na skały trzeba zachować szczególną ostrożność, ponieważ jest bardzo stromo i ślisko. Nie polecam wspinaczki osobom z lękiem wysokości.

Formacja skalna na żółtym szlaku na Wysoki Kamień ze Szklarskiej Poręby - Mnich Dzwonnica, niebieskie niebo

Uśmiechnięte dziecko na tle skał na żółtym szlaku na Wysoki Kamień ze Szklarskiej Poręby - Mnich Dzwonnica, niebieskie niebo

Turysta wspinający się po skałach Mnich Dzwonnica w Górach IzerskichTurysta, formacja skalna w Górach Izerskich - Mnich Dzwonnica

Widok na Wysoki Kamień ze skały Mnich DzwonnicaWidok rozciągający się ze skał Mnich Dzwonnica - Góry IzerskieWidok rozciągający się ze skał Mnich Dzwonnica, Góry Izerskie

Po chwili kontynuowaliśmy naszą wędrówkę  żółtym szlakiem.  Mieliśmy za sobą już 2.70 km. Droga nie szła już w dół, dla odmiany kierowaliśmy się prostą drogą, momentami idącą lekko pod górkę. Wędrówkę urozmaicał nam śpiew ptaszków. Na szlaku było cicho i przyjemnie.

Szeroka leśna droga, słup z oznaczeniem żółtego szlaku na Wysoki Kamień w Górach Izerskich

3.80 km – zza drzew wyłonił się  budynek Schroniska na Wysokim Kamieniu.  Po 150 metrach skręciliśmy w prawo i  połączyliśmy się ze szlakiem czerwonym idącym ze Szklarskiej Poręby Górnej.

Szeroka droga na żółtym i czerwonym szlaku na Wysoki Kamień, turysta z dzieckiemSzeroka i kamienista droga, szlak żółty i szlak czerwony na Wysoki Kamień, Szklarska PorębaMężczyzna z dzieckiem idący żółtym szlakiem w kierunku wieży na Wysokim KamieniuMieliśmy do pokonania już ostatnie, mierzące około 100 metrów podejście schodami. Następnie wyszliśmy  przy budynku Schroniska na Wysokim Kamieniu.

Biała tabliczka - Wysoki Kamień, Góry Izerskie, w tle wieża widokowa na Wysokim KamieniuTurysta z dzieckiem wychodzący po schodach prowadzących do schroniska Wysoki Kamień, w tle kamienna wieża widokowaOstatnie podejście (schody) pod Schronisko na Wysokim Kamieniu, które pokonuje mężczyzna z dzieckiem

Wysoki Kamień w Górach Izerskich

Biała tabliczka - Wysoki Kamień, Góry Izerskie, w tle wieża widokowa na Wysokim Kamieniu, niebieskie niebo

Miejsce to oferujące  bardzo szeroką panoramę na Szklarską PorębęKotlinę Jeleniogórską Karkonosze  (między innymi: Królową Karkonoszy – Śnieżkę, Śnieżne Kotły, Szrenicę)  oraz  Góry Izerskie polskie oraz czeskie.

Żółta tabliczka -Wysoki Kamień 1058 m n.p.m. słup z drogowskazami - szlak czerwony i szlak żółty

Biała tablica oznaczająca Wysoki Kamień leżący 1058 m n.p.m. w tle wieża widokowa na Wysokim KamieniuKamienna wieża widokowa (niedokończona) na Wysokim Kamieniu, schody, turysta z dzieckiem

Schronisko Wysoki Kamień Szklarska Poręba

Schronisko na Wysokim Kamieniu, odpoczywający turyści

4.30 km –  Schronisko Wysoki Kamień położone jest 1058 m n.p.m zostało ono odbudowane w 1996 roku.  Tuż obok schroniska znajduje się  kamienna wieża widokowa,  która zdecydowanie wzbogaca krajobraz, nadając mu wyjątkowego charakteru.

W 2019 roku wieża widokowa na Wysokim Kamieniu była w trakcie budowy.  W sierpniu 2023 r. została udostępniona dla turystów (zdjęcia w dalszej części wpisu 😉).

Schronisko Wysoki Kamień w Górach Izerskich

Planowaliśmy zjeść na miejscu obiad. Niestety w karcie schroniska nie ma jeszcze dań obiadowych. Są głównie ciepłe i zimne napoje oraz domowa szarlotka. Można zakupić tu również pamiątki. Sama skusiłam się na widokówkę, na której przybiłam pieczątkę schroniska oraz magnes na lodówkę. Z tego co dowiedziałam się ze strony internetowej schroniska – póki co na miejscu nie ma możliwości noclegu, ponieważ schronisko jest cały czas w budowie. Nie pozostaje nic innego jak cierpliwie czekać, aż budowa zostanie ukończona. Sama skusiłabym się na nocleg w takim urokliwym miejscu…

Wnętrze Schroniska Wysoki Kamień w Górach Izerskich, kamienne ściany, drewniane drzwi, na ścianie wiszące porożeUśmiechnięte dziecko w schronisku Wysoki Kamień w Górach Izerskich

Wnętrze schroniska Wysoki Kamień, cukierniczka, mleko oraz kawa w kubku jednorazowego użytku leżąca na tacy, stole z pnia drzewa

Schronisko Wysoki Kamień godziny otwarcia

Schronisko Wysoki Kamień jest czynne w godzinach od 10.00 do 18.00.

Okrągły zegar wiszący w środku Schroniska Wysoki Kamień

Wieża widokowa na Wysokim Kamieniu

Wysoki Kamień wieża widokowa 2019 r.

Kamienna wieża widokowa na Wysokim Kamieniu, skałyTak jak wspominałam powyżej  wieża widokowa na Wysokim Kamieniu  podczas naszej wizyty była w trakcie budowy.  Bez wątpienia  jest to jedna z niewielu kamiennych wież widokowych w górach.

Kamienna wieża widokowa na Wysokim Kamieniu na tle karkonoskich szczytówTurysta z dzieckiem, niedokończona, kamienna wieża widokowa Wysoki Kamień w Szklarskiej PorębieNiedokończona kamienna wieża widokowa na Wysokim Kamieniu w Górach Izerskich, turysta z dzieckiem podziwiający widoki rozciągające się z Wysokiego Kamienia

Niedokończona kamienna wieża na Wysokim KamieniuSzczęśliwa rodzina z dzieckiem na tle kamiennej wieży widokowej Wysoki Kamień oraz skał, biała tabliczka oznaczająca szczyt oraz informująca o terenie Gór Izerskich,

Wysoki Kamień wieża widokowa 2023 r.

Więcej zdjęć, cennik znajdziesz tutaj:  Wysoki Kamień wieża widokowa – Szklarska Poręba

Wysoki Kamień wieża widokowa, niebieskie nieboKamienna wieża widokowa na Wysokim Kamieniu, Góry Izerskie

Widok z wieży widokowej na Wysokim Kamieniu w Szklarskiej Porębie

Czas na wspomniane powyżej  zdjęcia widoków rozciągających się z okolic Schroniska Wysoki Kamień.

Widoki rozciągające się z okolic Schroniska Wysoki Kamień, odpoczywający na ławkach turyściWidoki rozciągające się z okolic Schroniska Wysoki Kamień w Górach IzerskichTurysta z wypchanym po brzegi plecakiem turystycznym, dziecko podziwiające karkonoskie szczyty z punktu widokowego na Wysokim Kamieniu w Górach IzerskichWidok rozciągający się z Wysokiego Kamienia, Góry Izerskie, skałyDziecko stojące na skałach na szczycie Wysoki Kamień w Górach Izerskich, podziwiające krajobrazy górskie

Podsumowanie

Czas na małe podsumowanie 😊  Podczas sześciodniowego pobytu w Sudetach udało się nam zrobić prawie 60 kilometrów po karkonoskich szlakach.  Zbierając przy tym w sumie 210 punktów dla Hospicjum Pio w Pszczynie w akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum.  Było intensywnie, ale przeżyliśmy  wiele wspaniałych chwil na górskich szlakach,  które zostaną w naszej pamięci na zawsze. Uwierzcie mi –  nie ma nic lepszego niż czas spędzony aktywnie z rodziną na świeżym, górskim powietrzu 😉 Oczywiście planujemy jeszcze wrócić w te strony  💙

Podzielę się z Wami na koniec  zachodem słońca nad Górami Izerskimi,  który udało mi się 'złapać’ w drodze powrotnej  do Szklarskiej Poręby z Karpacza, z którego szliśmy na Śnieżkę.  Było tak zachwycająco pięknie, że musieliśmy zatrzymać się na parkingu i nacieszyć oczy tymi widokami…

Góry Izerskie o zachodzie słońca, oświetlone przez zachodzące słońce jezioroJako obowiązkowy punkt podczas pobytu w Szklarskiej Porębie polecam również  szlak na Wodospad Kamieńczyka.

Inne propozycje wycieczek znajdziesz tutaj:

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic