Mały Grojec i Średni Grojec Żywiec – szlak żółty

Kolarz zdjęć z Żywca - Mały Grojec i Średni Grojec - wzgórze na Kotlinie Żywieckiej

To było mroźne, niedzielne popołudnie, które spędziliśmy w Żywcu. Tym razem wybraliśmy szlak, który nie jest za długi i jest idealną propozycją na niedzielny (nieco bardziej wymagający) spacer z całą rodziną. Naszym celem było Pasmo Grojca, które składa się z trzech wzniesień na Kotlinie Żywieckiej. Odwiedziliśmy Mały Grojec i Średni Grojec. Do kompletu zabrakło nam jedynie Wielkiego Grojca, na który nie kontynuowaliśmy wędrówki ze względu na zbliżający się zachód słońca. Prawdę mówiąc, sporo czasu spędziliśmy zjeżdżają na deskach z górek, których w drodze na Średni Grojec nie brakowało. Opisany przez mnie szlak żółty jest niezwykle widokowy, podziwiać z niego można m.in. beskidzkie szczyty, miasto Żywiec i rzekę Sołę.
Po raz kolejny przekonaliśmy się, że wcale nie trzeba jechać daleko, żeby ciekawie spędzić czas z rodziną i móc zachwycić się nowym miejscem.

Trasa: Żywiec (szlak żółty) – Mały Grojec – Średni Grojec – powrót tą samą trasą

Data: 7 stycznia 2024 r.

Dystans: 3,5 km

Czas trwania: 1,5 h

Pasmo Grojca: Mały Grojec, Średni Grojec, Wielki Grojec

Amfiteatr pod Grojcem parking

Parking w Żywcu przy Amfiteatrze pod Grojcem

Samochód zostawiliśmy na bezpłatnym parkingu zaraz przy interesującym nas szlaku żółtym w sąsiedztwie Amfiteatru pod Grojcem i Parku Zamkowego w Żywcu (parametry parkingu poniżej) – ulica Wincentego Witosa.

Parametry GPS parkingu – Amfiteatr pod Grojcem i Park Zamkowy w Żywcu: 49.6817089N, 19.2021983E

Żywiec szlak na Grojec Średni

Z parkingu kierowaliśmy się w stronę Amfiteatru pod Grojcem, przeszliśmy przez przejście kolejowe, za którym skręciliśmy w lewo. Następnie pokonaliśmy nowy most na rzece Koszarawa.

Turyści, przejście kolejowe - Żywiec, Amfiteatr pod Grojcem, zimowe popołudnie Zdjęcia - miasto ŻywiecTuryści, okolice Amfiteatru pod Grojcem, most prowadzący nad Rzeką Koszarawa Most nad Rzeką Koszarawa w Żywcu, śniegDziecko na moście prowadzącym nad Rzeką Koszarawa w Żywcu, zimowe popołudnie

Po przejściu przez most nad rzeką Koszarawa skręciliśmy ponownie w lewo, a po około 50 m (przy scenie przedstawionej na poniższym zdjęciu) szlak żółty skręcił w prawo.

Po chwili minęliśmy płot i weszliśmy na drogę leśną, która od samego początku pięła się dość stromo w górę przez około 400 m.

Amfiteatr pod Grojcem w ŻywcuDziecko na żółtym szlaku w Żywcu - teren Amfiteatru w ŻywcuOznaczenie szlaku żółtego na murze, Żywiec - teren Amfiteatru pod GrojcemDziecko na żółtym szlaku z Żywcu, strome podejście, śniegDziecko na żółtym szlaku w Żywcu, las, śniegZima, las, szlak żółty - Żywiec, dzieckoTuryści na żółtym szlaku z Żywcu, las, śnieg

0,6 km – na moment zboczyliśmy ze szlaku żółtego na znajdującą się tuż obok szlaku polanę. Rozciąga się z niej widok na Amfiteatr pod Grojcem, miasto Żywiec wraz z zabudowaniami i beskidzkie szczyty, które niestety w dniu naszej wycieczki były ledwo widoczne przez dość duże zachmurzenie. Po chwili ponownie weszliśmy na drogę leśną.

Widok na Amfiteatr pod Grojcem i miasto Żywiec ze szlaku żółtego w ŻywcuDziecko z tatą na szlaku żółtym w Żywcu, las, śnieg

Mały Grojec

0,7 km – szlak żółty skręcił w prawo, do pokonania mieliśmy krótkie podejście na szczyt Mały Grojec. Następnie weszliśmy na dość wąską ścieżkę leśną.

Turyści -dziecko z tatą, podejście przez las na żółtym szlaku z ŻywcuTurysta z dzieckiem na szlaku żółtym w ŻywcuWąska ścieżka leśna, Mały Grojec w ŻywcuWąska ścieżka na szlaku żółtym w Żywcu, śnieg

0,7 km – weszliśmy na najniższe wzniesienie w Paśmie Grojca.

Mowa o Małym Grojcu, który położony jest 422 m n.p.m. Ze wzgórza rozciąga się widok na miasto Żywiec, rzekę Soła i na szczyty należące do Beskidu Żywieckiego. Przy sprzyjających warunkach pogodowych doskonale widać stąd również Średni Grojec.

To na tej polanie zrobiliśmy sobie przerwę na ciepłą herbatkę.

Widok na Rzekę Soła i miasto Żywiec z żółtego szlakuWidok na Rzekę Sołę ze szlaku żółtego w Żywcu, zimaGrojec Mały, polana, turystka trzymająca kubek z herbatą, zimowe popołudnie

Widok z Małego Grojca na Średni Grojec - stalowy krzyż na Średnim Grojcu
Mały Grojec – widok na Średni Grojec, stalowy krzyż na Średnim Grojcu

Dziecko z tatą, Grojec Mały w Żywcu zimą

Dziecko zjeżdżające na desce, śniegDziecko z tatą, polana - Mały Grojec w Żywcu

Po krótkiej przerwie kierowaliśmy się przez około 200 m wzdłuż polany, następnie szlak żółty skręcił w prawo na ścieżkę leśną.

Mały Grojec w Żywcu, miejsce skrętu w prawo - szlak żółty, turyściSzlak żółty oznaczony na zielonym metalowym słupie wyciągu narciarskiegoBeskidzki las, śnieg, szlak żółty na Grojec w Żywcu

1,1 km – weszliśmy na polanę, z której doskonale było widać już stalowy krzyż na Średnim Grojcu. Patrząc na wydeptane w śniegu ślady innych turystów, można domyślić się, że większość osób na Średni Grojec idzie dalej na skróty.

Dziecko, polana - okolice Średniego Grojca, zima

My kontynuowaliśmy wędrówkę żółtymi znakami, które na polanie skręciły w lewo (przy wielkiej, drewnianej tyczce) i zaczęły prowadzić nas dla odmiany w dół. Po około 200 m doszliśmy do szerokiej drogi i skręciliśmy w prawo.

Polana na szlaku żółtym w okolicach Średniego Grojca w Żywcu, dziecko, śniegPolana, zaśnieżona droga na szlaku żółtym w ŻywcuMiejsce skrętu w prawo szlaku żółtego na Grojec w Żywcu

Połączyliśmy się ze szlakiem niebieskim spacerowym. Szeroka droga szła lekko w górę, ale była bardzo wygodna. Po drodze mijaliśmy kilka stacji Drogi Krzyżowej.

Szlak niebieski i szlak żółty w Żywcu, szeroka i zaśnieżona droga

Niebieski szlak i żółty szlak na Grojec Średni w Żywcu, szeroka i zaśnieżona droga

Stacja drogi krzyżowej - szlak niebieski spacerowy i szlak żółty turystyczny - Grojec, Żywiec

Szeroka i zaśnieżona droga na żółtym szlaku na Średni Grojec w Żywcu

1,7 km – nasza szeroka droga odbiła w lewo i po chwili doprowadziła nas do ostatniego, krótkiego podejścia na Średni Grojec.

Ostatnie podejście na Średni Grojec szlakiem żółtym, krzyż na Średnim Grojcu

Średni Grojec

Średni Grojec położony jest 478 m n.p.m.  Na grzbiecie Średniego Grojca stoi krzyż upamiętniający wizytę Papieża Jana Pawła II w Żywcu (22.05.1995r.), są ławeczki, krąg ogniskowy. Ze wzgórza rozciąga się szeroka panorama na szczyty należące do Beskidu Śląskiego, Beskidu Żywieckiego, Beskidu Małego. Nie mogło zabraknąć również widoków na miasto Żywiec i Jezioro Żywieckie.

Ze Średniego Grojca można kontynuować wędrówkę żółtym szlakiem na najwyższe wzniesienie w Paśmie Grojca – Wielki Grojec (612 m n.p.m.). Dystans jaki trzeba pokonać to około 1,5 km w jedną stronę.

Grojec Średni zdjęcia

Krzyż, Żywiec - Grojec Średni
Średni Grojec – stalowy krzyż upamiętniający wizytę Papieża Jana Pawła II w Żywcu

Widok rozciągający się ze wzgórza Grojec Średni w Żywcu, zima

Krzyż, Grojec Średni w Żywcu

Uśmiechnięte dziecko odpoczywające na ławce, zima, Grojec Średni w Żywcu

Dziecko z tatą na ławce, herbata z termosem, zimowy Grojec Średni w ŻywcuDziecko, termos z herbatą, Grojec Średni - Żywiec

Ogólnie na szlaku żółtym spotkaliśmy tylko kilku turystów. Większy ruch turystyczny zaobserwowaliśmy dopiero po połączeniu się z niebieskim szlakiem spacerowym. Zarówno na Małym Grojcu, jak i na Średnim Grojcu przez większość czasu byliśmy całkiem sami. Być może zawdzięczamy to popołudniowej godzinie naszej wycieczki. Myślę, że w sezonie letnim miejsce to cieszy się dużo większą popularnością wśród mieszkańców i turystów odwiedzających Żywiec.

Wędrując szlakiem żółtym z Żywca uwagę przyciąga wyciąg Narciarski Grojec, który w dniu naszej wycieczki był nieczynny. Podobno wyciąg ten jest nieczynny do odwołania.

Zobacz koniecznie: Żywiec trasa spacerowo-rowerowa wzdłuż Jeziora Żywieckiego

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic