Łysina Beskid Mały – Zamczysko na Łysinie

Turysta z dzieckiem, skalne ściany, las, Zamczysko na Ściszków Groniu

Tym razem  przedstawię Wam przebieg widokowej trasy w Beskidzie Małym,  po przejściu której po raz kolejny stwierdziłam,  że Beskid Mały nigdy nie przestanie mnie zaskakiwać.  Zależało nam,  aby trasa nie była długa, ani wymagająca.  Dopadło mnie lekkie przeziębienie i nie chciałam kusić losu… Pogoda była wręcz doskonała na spacer i wygrzanie się w majowym słońcu, którego ostatnio jest tak mało. Po krótkiej naradzie z mężem zdecydowaliśmy się  na wycieczkę do leżącej za Żywcem Łysiny.  Jest to mała, lecz  wyjątkowa beskidzka wieś,  która w moim odczuciu leży na końcu Świata. Już na parkingu przywitał nas cudny widok na Królową Beskidów – Babią Góręktóry towarzyszył nam zresztą przez większą część wycieczki.

Trasa:  Łysina Plac Odnowy – Ścieszków Groń punkt widokowy / wieża widokowa (szlak zielony) – Zamczysko na Ściszków Groniu – powrót tą samą trasą

Data wycieczki:  14 maj 2023 r.

Dystans:  3km

Czas trwania:  1h  (sam przemarsz z dziewięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  678m

Maksymalne wzniesienie:  746m

Łysina parking – PLAC ODNOWY punkt widokowy

Łysina koło Żywca, napis z nazwą miejscowości koło parkingu

Aby dostać się  na parking w Łysinie trzeba pokonać dość stromy podjazd.  Myślę,  że zimą bez łańcuchów nie ma się tu co wybierać.

Samochód zaparkowaliśmy  na bezpłatnym parkingu znajdującym się na PLACU ODNOWY w Łysinie, w sąsiedztwie budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Łysinie.  Tak jak już wspomniałam,  jest to doskonały punkt widokowy między innymi na Babią Górę.  Jako ciekawostkę dodam, że na opisanej przeze mnie trasie mijaliśmy  stacje Beskidzkiej Drogi Krzyżowej z Janem Pawłem II.

Aparat fotograficzny -parking, zdjęcia, góry
Parametry GPS parkingu: 49.743930, 19.295378

Łysina parking przy szlaku zielonym pieszymPomnik przy parkingu w Łysinie - Beskid Mały - PLAC ODNOWY ŁYSINAUbiorek wiecznie zielony - roślinaWieś Łysina PLAC ODNOWY punkt widokowy, dziecko, schodyWiata wypoczynkowa - Plac odnowy - Łysina

Naszym pierwszym punktem wycieczki był  Ścieszków Groń punkt widokowy,  do którego  z parkingu w Łysinie mieliśmy do przejścia spacerkiem niespełna kilometr.  Zaraz przed parkingiem skręciliśmy w lewo i kierowaliśmy się  w górę ulicy Szczytowej drogą asfaltową, która doprowadziła nas zresztą do samego tarasu widokowego.  Droga początkowo szła między zabudowaniami, od czasu do czasu mijały nas na tym odcinku pojedyncze samochody.

Skrzyżowanie ulicy Łagodnej z ulicą Szczytową w Łysinie, turysta, dzieckoBiała tabliczka, oznaczenie szlaku zielonego - Łysina - Punkt widokowy Ścieszków Groń, ZamczyskoWidok z szerokiej drogi - ulica Szczytowa na Plac Odnowy i parking w ŁysinieAsfaltowa droga, ulica Szczytowa ŁysinaDroga asfaltowa, drzewa, Wieś Łysina - ulica SzczytowaŁysina - droga krzyżowa, STACJA XIII W RĘKACH MATKI na ulicy Szczytowej

0,4 km – nasza asfaltowa droga skręciła naturalnie w lewo i wyszła z lasku. Po prawej stronie odsłonił się  widok na Babią Górę. Doszliśmy  do kolejnej Stacji Drogi Krzyżowej z Janem Pawłem II,  od której niezmiennie kierowaliśmy się w górę tej samej drogi.

Zawijająca w lewo droga asfaltowa w Łysinie na ulicy Szczytowej

Widok na Królową Beskidów - Babią Górę z ulicy Szczytowej w Łysinie

Droga prowadząca obok stacji drogi krzyżowej w Łysinie, ulica Szczytowa

Ołtarz, stacja drogi krzyżowej Łysina - Beskid Mały

Mijaliśmy liczne domki letniskowe do wynajęcia  z widokiem na Beskidy.  W oczy rzuca się tu również kilka nowych inwestycji, które są w czasie budowy. Muszę przyznać, że jest to bardzo spokojna i  zachwycająco piękna okolica.  Na tym odcinku,  aż do samego tarasu widokowego poustawiane są drewniane słupy z drogowskazami.  Jest również  tablica prezentująca panoramę spod Ścieszków Gronia.

Dziecko z tatą idące szeroką drogą asfaltową do punktu widokowego Ścieszków Groń, ulica Szczytowa - ŁysinaSzeroka utwardzona droga z widokiem na Beskidy, ŁysinaŁysina - Ścieszków Groń punkt widokowy, polana, dom, widok na Babią GóręŁysina, słup z drewnianymi drogowskazami

Drewniany słup z drogowskazami, Wieś Łysina

Ścieszków Groń - Łysina punkt widokowy, polana, w tle Babia GóraDziecko stojące na skale, widok na Beskidy - w tle Babia Góra, Łysina - punkt widokowyŚcieszków Groń punkt widokowy, drewniany słup z drogowskazami na tle Babiej Góry

Drewniana tablica - panorama spod Ścieszków Gronia - Wieś Łysina - Beskid Mały, w tle Babia Góra
Panorama spod Ścieszków Gronia

Szeroka droga asfaltowa prowadząca do miejsca skrętu w lewo do wieży widokowej ŁysinaDrewnianej wieży widokowej Ścieszków Groń

0,7 km – z szerokiej drogi skręciliśmy w ścieżkę w lewo zgodnie z oznaczeniem-  TARAS WIDOKOWY.  Pokonaliśmy krótki odcinek i po 40 metrach byliśmy tuż  przy drewnianej wieży widokowej.

Dziecko idące szeroką drogą asfaltową - Wieś Łysina, piękny słoneczny dzień, okolice tarasu widokowegoDrewniana tabliczka wskazująca kierunek na taras widokowy Ścieszków GrońDziecko idące po betonowych schodach w kierunku drewnianej wieży widokowej Ścieszków Groń

Ścieszków Groń punkt widokowy

Turysta podziwiający widoki z wieży widokowej na Łysinie w Beskidzie Małym, widok na Babią Górę

Wejście na taras widokowy jest bezpłatne Z tutejszej wieży widokowej  można podziwiać  szeroką panoramę od Beskidu Śląskiego (Skrzyczne),  po Beskid Żywiecki (Babia Góra),  sięgającą aż po Beskid Wyspowy.  My zrobiliśmy sobie tu nieco dłuższą przerwę. Usiedliśmy na ławeczce i  patrzyliśmy jak zahipnotyzowani rozkoszując się wspaniałymi widokami, ciszą oraz spokojem.  No i słoneczkiem, które grzało dość nieśmiało jak na maj.

Taras widokowy znajduje się na terenie prywatnymobowiązuje tu regulamin, z którym możecie zapoznać się na miejscu  🙂

Taras widokowy Łysina w Beskidzie MałymDziecko idące w kierunku wieży widokowej Ścieszków Groń

Turysta czytający regulamin tarasu widokowego Ścieszków Groń - Łysina

Regulamin korzystania z tarasy widokowego Ścieszków Groń

Ścieszków Groń - drewniana wieża widokowa, ławka, tabliczki informacyjne

Drewniane schody prowadzące na aras widokowy Łysina - Ścieszków Groń

Białe tablice informacyjne przy wieży widokowej Ścieszków GrońDziecko wchodzące na drewnianą wieżę widokową na Łysinie w Beskidzie Małym

Łysina, taras widokowy, Babia Góra w tleWidok z tarasu widokowego Ścieszków GrońWidok z tarasu widokowego Ścieszków Groń - ŁysinaDrewniana wieża widokową na Łysinie w Beskidzie Małym

Wiosenne drzewo

Ścieszków Groń widok z tarasu widokowego – filmik

Następnie wróciliśmy na asfaltową drogę i kierowaliśmy się dalej przed siebie. Droga momentami szła lekko w górę.

Dziecko idące szeroką asfaltową drogą w kierunku miejsca Zamczysko ŁysinaŁysina, droga asfaltowa, dziecko

Rzuciliśmy jeszcze okiem  na znikającą w oddali wieżę widokową.  Po chwili doszliśmy do pojedynczych zabudowań. Droga zaczęła schodzić lekko w dół. Naszym oczom ukazała się ponownie  Królowa Beskidów – Babia Góra.

Polana, drewniana wieża widokową na Łysinie , Beskid Mały

Asfaltowa droga na zielonym szlaku w ŁysiniePolana z widokiem na Królową Beskidów - Babią Górę. szlak zielony ŁysinaSzeroka droga, pola, Beskid Mały - Łysina

Po lewej stronie  szlaku zielonego,  na który na moment weszliśmy dostrzegliśmy słup z drogowskazami. Jeden z nich wskazywał kierunek  do Kaplicy w Kocierzu (25 minut).

Łysina zielony szlak, drewniany drogowskaz - Kapliczka w Kocierzu 25 minut

Z kolejnego drogowskazu dowiedzieliśmy się natomiast, że  do Zamczyska mamy jeszcze tylko 2 minuty drogi.

Drewniane drogowskazy - Zamczysko 2 minuty, taras widokowy 4 minuty, Wieś ŁysinaOznaczenie szlaku zielonego w Łysinie na drodze asfaltowej

1,1 km – zeszliśmy z drogi asfaltowej. Powierzchnia była jednak nadal wygodna i niewymagająca. Po chwili dostrzegliśmy kolejny drogowskaz, który sugerował, że mamy skręcić w prawo.  Do kompleksu skalnego Zamczysko  mieliśmy jeszcze tylko 100 metrów.

Szeroka i utwardzona droga, polana w Beskidzie Małym, Zamczysko - Łysina okoliceBiała tabliczka - Zamczysko, Jaskinia Lodowa 100 metrów

Po skręcie w lewo weszliśmy na wąską ścieżkę leśną, na której z każdym krokiem pojawiało się coraz więcej kamieni.

Turysta z dzieckiem na wąskiej ścieżce leśnej - Zamczysko w Beskidzie Małym

Turyści - mężczyzna z dzieckiem, las, wąska ścieżka, Beskid Mały - Zamczysko

Las, Turysta z dzieckiem, ścieżka, Zamczysko Łysina w Beskidzie Małym

Zamczysko na Łysinie

Czerwona tablica Zamczysko na Ściszków Groniu w Beskidzie Małym

1,2 km –  Zamczysko na Ściszków Groniu  to bez wątpienia  ciekawe i budzące podziw miejsce w Beskidzie MałymSpacer wąwozem w otoczeniu kilkunastometrowych i skalnych ścian  zrobił na nas duże wrażenie. Do tego klimatu temu miejscu dodaje  otoczenie lasu i zalegające na ścieżce głazy,  które niejednokrotnie trzeba pokonać.  W okolicy znajduje się również kilka jaskiń, w tym największa Jaskinia Lodowa.  Wejście do niej zobaczycie na poniższych zdjęciach. W dniu naszej wycieczki spotkaliśmy tu grupkę ludzi  wspinających się po wysokich ścianach wąwozu Na ścianach wąwozu  można w niektórych miejscach zauważyć zamontowane klamry.

Choć  na samej trasie idącej z parkingu w Łysinie spotkaliśmy tylko pojedyncze osoby,  tutaj było już nieco tłoczniej.  Widać, że sam kompleks skalny Zamczysko jest dość popularny wśród turystów.

Zamczysko, jak i Jaskinia Lodowa są terenem objętym ochroną od 2009 roku.

Zamczysko na Łysinie, turysta z dzieckiem, las, skalne ściany

Turysta z dzieckiem, skalne ściany, las, Zamczysko na Ściszków GroniuSkały, drzewa, Zamczysko na Ściszków Groniu

Zamczysko w Beskidzie Małym, turysta z dzieckiem

Dziecko z tatą, Zamczysko na Ściszków Groniu w Beskidzie Małym, skały

Dziecko, wąskie przejście między skalnymi ścianami, Zamczysko na Ściszków Groniu w Beskidzie Małym

Dziecko, skalne ściany, skały - Zamczysko na Ściszków Groniu

Zamczysko - Łysina, Beskid Mały, turysta, skały

Jaskinia Lodowa w Zamczysku

Otwory do Jaskini Lodowej znajdują się na wysokości 708 m n.p.m.  Korytarze jaskini mają około 59 metrów długości,  a jej głębokość sięga 10 metrówJest to jedyna odkryta  (póki co)  jaskinia lodowa  (czyli taka, w której przez cały rok utrzymują się nacieki lodowe / lód)  występująca w polskich  Karpatach poza Tatrami (źródło Wikipedia).

Zamczysko - Beskid Mały, napis Jaskinia na skalnej ścianieZamczysko na Ściszków Groniu w Beskidzie Małym, skalna ściana

Zamczysko w Beskidzie Małym, uśmiechnięte dziecko na tle skalnej ściany

Zamczysko Łysina, skały, dziecko zaglądające do grotyZamczysko Łysina, skały, grota

Turysta, dziecko, skały, Beskid Mały - Zamczysko - ŁysinaLas, skała, Zamczysko Łysina

Na parking wróciliśmy tą samą trasą. W drodze powrotnej nie obyło się bez przerwy  na ławeczce przy tarasie widokowym.  Syn pobawił się chwilę styropianowym samolotem, a my  nacieszyliśmy oczy widokiem na Babią Górę.  Z pewnością jeszcze nieraz zagościmy w tych rejonach 😍

Zobacz koniecznie

Najbliższe dni spędzimy  w Pieninach.  W planie wycieczki mamy  równie ciekawe formacje skalne.  Mimo, że pogoda zapowiada się nie za ciekawie, jesteśmy pozytywnie nastawieni do realizacji wszystkich punktów wycieczki.  Do zobaczenia na szlaku!

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic