Hala Radziechowska trasa z Twardorzeczki

Dziecko na Hali Radziechowskiej w Beskidzie Śląskim, słoneczny dzień

Przed samym wyjazdem na urlop w Karkonosze chcieliśmy zrobić sobie małą rozgrzewkę wybierając się na wycieczkę po Beskidzie Śląskim. Padło na trasę poza szlakiem prowadzącą z Twardorzeczki na niezwykle widokową Halę Radziechowską. W drogę udało się nam jednak ruszyć dopiero późnym popołudniem, ponieważ w Beskidach  przez cały dzień padał deszcz. Na trasie z Twardorzeczki na Halę Radziechowską  jeszcze troszkę nam popadało, ale za to na miejscu przywitało nas piękne, letnie słońce. Widoczność była doskonała, a na dodatek na Hali Radziechowskiej byliśmy całkiem sami. Uwielbiamy wracać w te strony. Halę Radziechowską  mieliśmy okazję odwiedzić już kilkakrotnie niemalże o każdej porze roku ze wsi Ostre, z Radziechów, z Węgierskiej Górki i z Kamesznicy.

Trasa:  Twardorzeczka (droga leśna, poza szlakiem) – miejsce łączenia ze szlakiem niebieskim – Hala Radziechowska – powrót tą samą trasą

Data:  28 lipiec 2023 r.

Dystans:   10 km

Czas trwania:  około 3h (sam przemarsz w dwie strony z dziewięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:   580 m

Maksymalne wzniesienie:  1035 m

Twardorzeczka parking leśny

Samochód zostawiliśmy na parkingu leśnym w Twardorzeczce. Parking jest bezpłatny. Miejsc jest kilka, ale zwykle to wystarczająca ilość.

Parametry GPS parkingu: 49.6517058N, 19.0808969E
Parametry GPS parkingu leśnego, Twardorzeczka: 49.6517058N, 19.0808969E

Twardorzeczka parking

Twardorzeczka trasa na Halę Radziechowską

Od razu przy parkingu zaczyna się droga leśna i obowiązuje zakaz wjazdu dla samochodów. Zakaz nie obowiązuje natomiast rowerów. Sami planujemy wybrać się w niedalekiej przyszłości do Twardorzeczki na przejażdżkę rowerową.

Minęliśmy szlaban i kierowaliśmy się szeroką asfaltowa drogą, która prowadziła nas wzdłuż Potoku Twardorzeczka.

Znak - zakaz wjazdu, Twardorzeczka, droga leśna, szlabanSzeroka asfaltowa droga na drodze leśnej, Twardorzeczka, turysta z dzieckiem

Postanowiliśmy podejść na moment  do Potoku Twardorzeczka.

Twardorzeczka, kaskada na Potoku TwardorzeczkaGrzyb - prawdziwek, Beskid Śląski

Turysta z dzieckiem, las w Beskidzie Śląskim, Twardorzeczka

Po chwili wróciliśmy na naszą szeroką i asfaltową drogę. Droga asfaltowa cały czas idzie w górę, w końcu mamy do pokonania na 5 kilometrowej trasie około 500 metrów różnicy wzniesień.

Mały turysta, dziecko na szerokiej asfaltowej drodze leśnej - TwardorzeczkaSzeroka i asfaltowa droga leśna w Twardorzeczce

0,7 km – minęliśmy znajdującą się po prawej stronie drogi pasiekę.

Pasieka w lesie, TwardorzeczkaPnąca się w górę asfaltowa droga leśna

1 km – doszliśmy do rozwidlenia, na którym wybraliśmy drogę idącą w prawo i pnącą się lekko ku górze.

Turysta z dzieckiem, szeroka wyłożona asfaltem droga leśna w Twardorzeczce, rozwidlenie drogi

Twardorzeczka miejsce wypoczynkowe

1,7 km – po prawej stronie drogi zauważyliśmy zejście prowadzące do miejsca wypoczynkowego. Postanowiliśmy podejść bliżej i zobaczyć co kryje się za drzewami 🙂 Teren jest monitorowany i sugerując się tabliczkami należy do Nadleśnictwa Węgierska Górka. Jest tu drewniana chatka, do której nie zaglądaliśmy (możliwe, że jest zamknięta), miejsce ogniskowe, ławeczki, tablice informacyjne – CZTERY PORY ROKU oraz stół z ławkami pod zadaszeniem (na nasze szczęście 😅). Akurat zaczął padać dość mocno deszcz, który udało się nam przeczekać pod zadaszeniem.

Miejsce wypoczynkowe - Twardorzeczka, tabliczka z napisem TEREN MONITOROWANY

Drewniana chata w Twardorzeczce, miejsce wypoczynkowe

Miejsce wypoczynkowe przy leśnej drodze, Twardorzeczka, tablice informacyjne - CZTERY PORY ROKU, miejsce ogniskowe

Twardorzeczka, tablica informacyjna - CZTERY PORY ROKU, miejsce biwakowe

Tablica informacyjna - CZTERY PORY ROKU, Twardorzeczka

Po tym jak deszcz się nieco uspokoił wróciliśmy na szeroką drogę i kierowaliśmy się prosto na widoczną na poniższym zdjęciu drewnianą chatkę.

Szeroka droga leśna - asfaltowa, drewniana szopa, Twardorzeczka

Mijamy drewnianą chatką, idziemy nadal prosto, asfalt poszedł w niepamięć. Początkowo wędrowaliśmy szeroką i utwardzoną drogą, która za mostkiem zamieniła się w brukowaną i stromą. Cały czas szliśmy bezpośrednio  przy Potoku Twardorzeczka.

Szeroka leśna droga prowadząca wzdłuż Potoku TwardorzeczkaDrewniany mostek prowadzący nad Potokiem Twardorzeczka, lasKaskada na Potoku Twardorzeczka, Beskid Śląski

Brukowana droga z każdym krokiem stawała się coraz bardziej stroma. Po drodze mijaliśmy liczne drewniane budki obserwacyjne. Każda z nich była oznaczona numerem.

Turysta z dzieckiem na brukowanej drodze leśnej prowadzącej wzdłuż Potoku TwardorzeczkaSzeroka i brukowana droga leśna, Twardorzeczka, Beskid Śląski

2,2 km – brukowana droga zmieniła się na utwardzoną. Na tym odcinku momentami było nieco bardziej pod górkę.

Turyści - mężczyzna z dzieckiem, prosta droga leśna

Szeroka i kamienista droga leśnaMężczyzna z dzieckiem na drodze leśnej prowadzącej na Halę Radziechowską, drewniana budka obserwacyjna

Następnie ponownie na trasie pojawił się bruk. Mieliśmy do pokonania kolejne podejście.

Turysta z dzieckiem na idącej w górę brukowanej drodze leśnej w Beskidzie ŚląskimSzeroka, utwardzona i kamienista droga leśna

3 km – brukowana droga zawinęła ostro w lewo i zaczęła iść mocno w górę (stromiznę widać szczególnie przy schodzeniu).

Brukowana droga w beskidzkim lesie, turyściBudka obserwacyjna, brukowana droga, Beskid ŚląskiBrukowana droga w Beskidzie Śląskim, mężczyzna z dzieckiem

Następnie weszliśmy w las, i droga na chwilę złagodniała.

Beskidzki las, szeroka droga, dziecko, mężczyzna

Wyszliśmy z lasu i szliśmy w górę utwardzoną drogą. Z tego odcinka można podziwiać najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego – Skrzyczne.

Turysta na szerokiej drodze leśnej w Beskidzie Śląskim

Widok na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego - Skrzyczne z trasy na Halę Radziechowską od strony Twardorzeczki
Widok na Skrzyczne (Beskid Śląski)

3,7 km – droga doprowadziła nas do miejsca łączenia się ze szlakiem niebieskim idącym z Radziechowy. Skręciliśmy w prawo i kierowaliśmy się prosto zgodnie z niebieskimi oznaczeniami na drzewie. Od tego momentu szlak delikatnie pnie się pod górę.

Słupek, oznaczenie niebieskiego szlaku na Halę Radziechowską w BeskidachTuryści na szerokiej drodze idącej na Halę RadziechowskąSzeroka i utwardzona droga na szlaku niebieskim prowadzącym na Halę RadziechowskąŚwierkSłup, oznaczenie szlaku niebieskiego na Halę Radziechowską w Beskidzie Śląskim

Szlak niebieski wyprowadził nas na obszernej i zachwycającej Hali Radziechowskiej.

Szlak zielony na Halę Radziechowską, tusysta z dzieckiem, szeroka droga, słońce

Szeroka droga biegnąca w górę Hali Radziechowskiej, słońce, turysta z dzieckiem

Hala Radziechowska 1004 m n.p.m.

Żółta tabliczka - Hala Radziechowska 1004 m n.p.m. słup z drogowskazami

4,3 km – Hala Radziechowska położona jest 1004 m n.p.m. w Beskidzie Śląskim poniżej Magurki Radziechowskiej. Hala składa się z kilku polan. Przebiega przez nią  główny szlak Beskidzki – oznaczony kolorem czerwonym z Baraniej Góry, aż do Węgierskiej Górki. Na Hali Radziechowskiej  jest stary, drewniany szałas pasterski (położony w najwyższym punkcie, do którego musimy jeszcze przedreptać około 500 metrów), w którym nie tak dawno temu została zamontowana Apteczka na szlaku. Zdjęcia szałasu znajdziecie w dalszej części wpisu. Szałas nie jest zamykany, ale można się w nim choć troszkę ochronić przed wiatrem, który jest częstym zjawiskiem atmosferycznym na Hali Radziechowskiej 😉

Hala Radziechowska jest wspaniałym punktem widokowym, podziwiać można z niej miasto Żywiec z Jeziorem Żywieckim, szczyty należące do Beskidu Żywieckiego (m.in. Babia Góra, Wielka Racza, Wielka Rycerzowa) oraz Beskidu Śląskiego (m.in. Skrzyczne, Muronka).

Hala Radziechowska zdjęcia

Drzewo, chmury, letnie popołudnie na Hali RadziechowskiejWidok na Żywiec z Jeziorem Żywieckim oraz na beskidzkie szczyty z Hali Radziechowskiej w Beskidzie ŚląskimDrzewo, słońce, beskidzka hala - Hala RadziechowskaOświetlona przez słońce Hala Radziechowska w Beskidzie ŚląskimDziecko na Hali Radziechowskiej w Beskidzie Śląskim, słoneczny dzieńTurysta bawiący się z dzieckiem na Hali Radziechowskiej w Beskidzie ŚląskimKrajobraz górski, Hala Radziechowska, Beskidy, słoneczny dzień, białe chmuryTurystka z dzieckiem na Hali Radziechowskiej w Beskidach, krajobraz górskiOświetlona przez letnie słońce Hala Radziechowska w Beskidzie Śląskim, gęste, białe chmuryTurysta z dzieckiem, Hala RadziechowskaKrajobraz górski, Beskid Śląski - Hala Radziechowska

Hala Radziechowska szałas zdjęcia

Szałas na Hali Radziechowskiej w Beskidzie ŚląskimUśmiechnięte dziecko odpoczywające w szałasie na Hali RadziechowskiejApteczka na szlaku, szałas na Hali Radziechowskiej w Beskidzie ŚląskimKrajobraz górski rozciągający się z szałasu na Hali Radziechowskiej w Beskidach

Z Hali Radziechowskiej można kontynuować wędrówkę czerwonym szlakiem na szczyt o nazwie Magurka Radziechowska, z którego doskonale widać najwyższy szczyt należący do Beskidu Śląskiego – Skrzyczne. Dystans, który należy pokonać to około pół kilometra.

Magurka Radziechowska, skalna wychodnia, widok na szczyt Skrzyczne
Magurka Radziechowska – widok na szczyt Skrzyczne

Bardzo się cieszymy, że mimo deszczowej aury w Beskidach zdecydowaliśmy się na wycieczkę na Halę Radziechowską. W końcu nie jesteśmy z cukru 😋 Oczywiście planując wyjście w góry w deszczowy dzień nie zapomnijcie o prześledzeniu prognoz pogody. Ważne, żeby na horyzoncie nie było żadnej burzy. Dodatkowo przy trasach prowadzących poza szlakiem zachęcam do pobrania i zainstalowania na telefonie aplikacji z mapą.

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic