Bendoszka Wielka szlak – schronisko Przegibek

Dziecko na szczycie Bendoszka Wielka, trzymające w rączkach flagę akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum, w oddali widok na Beskid ŻywieckiOstatnio na moim blogu pojawia się sporo wpisów ze szlaków w Tatrach. Tym razem dla odmiany zabiorę Was na wirtualną wycieczkę po Beskidzie Żywieckim. Wybierzemy się na jeden z wyższych szczytów w paśmie Wielkiej Raczy  (Worek Raczański –  Bendoszkę Wielką. Zrobimy sobie dłuższy przystanek w Schronisku na Przegibku. Sporo osób odwiedzających schronisko traktuje je jako cel wyprawy. Tymczasem wystarczy około 20 minut drogi, aby móc nacieszyć się ciszą i spokojem oraz wspaniałymi widokami na Beskidy.

Trasa: Roztoki Górne (szlak zielony) – Przegibek – Schronisko PTTK na Przegibku (szlak zielony / szlak niebieski) – Bendoszka Wielka – powrót tą samą trasąmapa-rycerka-bendoszka-wielkaData: 12 lipiec 2019

Dystans: 8.67 km

Czas trwania: 2:50 h (sam przemarsz z pięcioletnim dzieckiem)

UWAGA! Wpis został zaktualizowany o nowe zdjęcia. Bendoszkę Wielką odwiedziliśmy 27 maja 2020r. Schronisko Górskie na Przegibku działa. Można zamówić ciepłe napoje oraz posiłki, oczywiście zachowując środki ostrożności. Wszystko w przyjaznej atmosferze. Z całego serducha polecam! Drewniany budynek Schroniska PTTK na Przegibku, drewniana zawieszka na czas koronawirusa z napisem BĘDZIE DOBRZE,

Bendoszka Wielka szlak

Roztoki Parking

Krowa wychylająca się zza drewnianego słupa, na którym jest oznaczenie skręcającego w lewo zielonego szlaku - Roztoki Górne na PrzegibekDojeżdżamy do Roztoki Górnej, samochód parkujemy na szlaku zielonym, w miejscu, w którym szlak zielony skręca z drogi asfaltowej w lewo.Krowa, słup z oznaczeniem zielonego szlaku idącego z Roztoki Górnej na Przegibek, w oddali turysta stojący przy zaparkowanym samochodzieW maju przeżyliśmy niemałe zaskoczenie, ponieważ na miejscu zastaliśmy pięknie przygotowany, monitorowany parking. Jak dowiadujemy się z tablicy znajdującej się przy parkingu został on zrealizowany z projektu „Szlak trafi na bezpieczny parking”.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS miejsca parkingowego: 49.428295, 19.016552

Biała tablica z napisem Parking monitorowany, zielony szlak na Bendoszkę WielkąMonitorowany parking przy zielonym szlaku na Bendoszkę WielkąDrogowskaz informuje nas, że na Przegibek mamy 1 godzinę 15 minut.Drogowskaz opisujący szlak zielony na Przegibek, żółty na Wielką Raczę, żółta strzałka na Jubileuszowy Krzyż Ziemi ŻywieckiejBiała tabliczka, drogowskaz opisujący szlak zielony, Przegibek 1 godzina 15 minutDroga od razu leciutko pnie się w górę, jest szeroka oraz wygodna. Po 600 metrach łagodnieje. Idzie tędy również szlak papieski oraz rowerowy.Młody mężczyzna z dzieckiem na szlaku zielonym na Przegibek, droga leśna, ładny, słoneczny dzieńNaszemu synkowi trasa przypadła od razu do gustu, ponieważ w lesie zalegało sporo błota. A co to oznacza? Jest  błotko, jest zabawa!Szczęśliwe dziecko skacząc, bawiące się w błocie zalegającym na zielonym szlaku na Przegibekdziecko skaczące do błota, droga leśnaDziecko idące szeroką, leśną drogą, słoneczny dzieńCały czas idziemy szeroką drogą, która momentami pnie się w górę. Poruszają się tu pojedyncze samochody -prawdopodobnie dojeżdżające do Schroniska na Przegibku. Wędrówkę urozmaica nam śpiew ptaków. Turystka idąca z dzieckiem wąską, leśną ścieżkąPokonaliśmy 1.50 km wychodzimy z lasku, a droga zakręca w prawo. Po prawej stronie wyłaniają się pierwsze widoki górskie.Mężczyzna z dzieckiem pokonujący dość strome podejście na zielonym szlaku na PrzegibekNasz synuś zgłodniał i jak widać na zamieszczonym poniżej zdjęciu był najwyraźniej zadowolony z tego faktu. To nic, że przed momentem wyruszyliśmy na szlak. Kto wędruje z dziećmi ten doskonale wie, jak to wygląda. „Mamo jestem głodny”, „mało chcę pić”, „mamo chcę pobawić się w kałuży” – i tak bez końca.Mały turysta,uśmiechnięte dziecko odpoczywającyna zielonym szlaku na Przegibek, w rączce trzyma rogalikaBeskidy latem, widok na górySzlak na Przegibek, szeroka droga, krajobraz na BeskidyMamy za sobą 1.64 km, a szlak odbija w lewo. Wchodzimy na wąską, kamienistą ścieżką. Powoli nabieramy wysokości.Turysta z dzieckiem na askiej ścieżce leśnejna szlaku zielonym prowadzącym do schroniska Przegibek2.44 km przecinamy drogę pożarową, coraz lepiej widoczne jest pasmo Wielkiej RycerzowejLato na szlaku w Beskidach, okolice szczytu PrzegibekWąska ścieżka na zielonym szlaku prowadzącym na PrzegibekMężczyzna z dzieckiem wędrujący wąską ścieżką w Beskidzie ŻywieckimMotylek Czerwończyk dukacik w Beskidzie Żywieckim

Turysta z dzieckiem, ostatnie podejście pod Przegibek, w oddali krajobraz górskiletni dzień, ścieżka leśna oświetlona przez słońceMłoda, czerwona szyszkaMamy za sobą 3.40 km szlak odbija lekko w prawo, naszym oczom ukazuje się Schronisko na Przegibku. Syn dostał turbo przyśpieszenia, raźnym krokiem leci do naszego pierwszego celu. Tutaj łączymy się z szlakiem czarnym.Dziecko idące leśną dróżką do schroniska na PrzegibkuPrzechodzimy 300 metrów (3.70 km) i stoimy pod drzwiami schroniska. Wchodzimy oczywiście do środka.

Schronisko PTTK na Przegibku

uśmiechnięte dziecko na tle budynku Schroniska górskiego PTTK na PrzegibkuZamawiamy kawę oraz lody. Syn wzbogaca się o o kolejną odznakę turystyczną. Obsługa schroniska jest bardzo sympatyczna.

Schronisko na Przegibku wysokość

Położone 1000 metrów n.p.m.

Schronisko oferuje 38 miejsc noclegowych, bufet (napoje ciepłe, zimne, lody), obiady. Zimą otwarty jest w okolicach schroniska wyciąg narciarski (350 metrów).

Schronisko na Przegibku adres

Schronisko PTTK na Przegibku

Rycerka Górna 401, 34-370 Rajcza

tel. 33 864 41 39

Schronisko na Przegibku zdjęcia

Schronisko Przegibek, duży, drewniany budynek schroniska, zielony dach, przed wejściem do schroniska dzieciSchronisko Górskie na Przegibku w dobie koronaeirusa, baner zawieszony na budynku schroniska z napisem BĘDZIE DOBRZE

Wnętrze schroniska na Przegibku, bufet, cennikPrzegibek z dzieckiem, uśmiechnięty chłopiec siedzący w schronisku na Przegibku, jedzący loda,na drewnianym stole leży biała filiżanka z kawą oraz niebieski resorakDziecko jedzące ciasto drożdżowe z jagodami w schronisku na Przegibku

Cytat wiszący na ścianie schroniska na Przegibku

Dziecko jedzące ciasto drożdżowe z jagodami w schronisku na PrzegibkuPogoda była wspaniała, rozłożyliśmy koc i zrobiliśmy piknik (czas na małe co nieco) przed budynkiem schroniska. Jest tu duża polana, która jest do dyspozycji turystów. Mieliśmy szczęście, że zdążyliśmy zamówić kawę w schronisku, ponieważ na Przegibek dotarła kolonia i kolejka zrobiła się aż za drzwi schroniska. Przestrzeń wokół budynku schroniska jest na tyle duża, że nie odczuwaliśmy obecności koloni. Syn świetnie się bawił, wygłupiał się i nie wyglądał na zmęczonego. Zapatrzone Dziecko na polanie przed schroniskiem PrzegibekZadowolone, uśmiechnięte dziecko na PrzegibkuMetalowa odznaka turystyczna PTTK Schronisko Przegibek 1000 metrówWygłupiające się dziecko na polanie na PrzegibkuDziecko na tle polany znajdującej się przy schronisku na PrzegibkuWidok rozciągający się z okolic schroniska na PrzegibkuLato, widok rozciągający się z okolic schroniska na PrzegibkuNaparstnica purpurowa, Beskid Żywiecki

Kubek z białą kawą zamówioną w schronisku na Przegibku, zamglony krajobraz, drzewaWidok rozciągający się z okolic schroniska na Przegibku, mgła, wiosenne drzewaSzeroka droga prowadząca do schroniska na PrzegibkuDrewniany grzybek, krasnal ogrodowy stojący nieopodal schroniska na Przegibku

Na niebie zaczęły się zbierać ciemne chmury. Na szczęście byliśmy przygotowani na deszcz. Mimo wszystko decydujemy się na dalszą wędrówkę. Od schroniska wracamy około 150 metrów zielonym szlakiem, aby następnie przejść na niebieski szlak mający nas doprowadzić na Krzyż na Bendoszce Wielkiej. Drogowskaz informuje nas, że na miejscu będziemy za 20 minut.Naparstnica purpurowa, w tle schronisko na PrzegibkuNaparstnica purpurowa w Beskidzie Żywieckim

Drogowskaz przy schronisku na Przegibku na tle starego drewnianego domkuOznaczenie na słupie - skręt szlaku zielonego w lewo, w tle tył budynku schroniska na PrzegibkuTył schroniska na Przegibku, ładny słoneczny dzieńIdziemy szeroką, kamienistą, leśną drogą.Dziecko idące leśną ścieżką, szlakiem zielonym i czarnym prowadzącym z Przegibka w kierunku Bendoszki WielkiejKonar drzewa z żółtą tabliczką w krztałcie strzałki z napisem Krzyż Jubileuszowy na Bendoszce Wielkiej 15 minutTurysta idący z dzieckiem kamienistą ścieżką w kierunku Krzyża Jubileuszowego na Bendoszce Wielkiej, do Krzyża 15 minut4.50 km droga zaczyna piąć się w górę, na tym odcinku widoczna jest  Mała Fatra.Oznaczenie niebieskiego szlaku na drzewie prowadzącego na Bendoszkę WielkąPnąca się w górę, kamienista ścieżka na czarnym szlaku prowadzącym do Krzyża Jubileuszowego na Bendoszce WielkiejWidok - Mała Fatra. - rozciągający się z niebieskiego szlaku na Bendoszkę Wielką

Widok - Mała Fatra - rozciągający się z niebieskiego szlaku na Bendoszkę Wielką

4.70 km dochodzimy do Krzyża Jubileuszowego na Bendoszce Wielkiej.

Szlak niebieski prowadzący do Krzyża Jubileuszowego na Bendoszce Wielkiej

Bendoszka WielkaDziecko na szczycie Bendoszka Wielka, trzymające w rączkach flagę akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum, w oddali widok na Beskid Żywiecki

Bendoszka Wielka wysokość

Bendoszka Wielka inaczej nazywana Będoszka położona jest 1144 m n.p.m.

Rozciągające się stąd widoki przerosły moje oczekiwania – są niesamowite. Szczyt to polana, która nie jest porośnięta drzewami. Zobaczymy stąd Beskid Śląski z najwyższym szczytem Skrzyczne, Beskid Mały z CzuplemBeskid Żywiecki z najwyższymi szczytami Babią Górą oraz Pilskiem, miasto Żywiec z Jeziorem Żywieckim. Tak jak wspominałam mieliśmy okazję podziwiać również znajdujące się na Słowacji pasmo Mała Fatra.

Bendoszka Wielka zdjęcia

Widok rozciągający się z Bendoszki WielkiejDziecko z flagą akcji Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum - Bendoszka Wielka w Beskidzie Żywieckim

Drewniana konstrukcja na Bendoszce Wielkiej, szlak czarny, widok na Beskidy, ciemne, zachmurzone nieboCiemne chmury nad Beskidami widoczne z Bendoszki Wielkiejkamienne podłoże, żółta wysuszona trawa na tle widoków rozciągających się na Beskid Żywiecki ze szczytu Bendoszka WielkaKobieta na tle panoramy - Bendoszka WielkaKrajobraz górski rozciągający się ze szczytu Bendoszka WielkaFlaga akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum, szczyt Bendoszka Wielka, w oddali zamglony krajobraz górski

Widok rozciągający się ze szczytu Bendoszka Wielka, w oddali widoczne zamglone TatryDziecko na Bendoszce Wielkiej zakrywające twarz flagą akcji zdobywamy szczyty dla Hospicjum, w tle zamglony krajobrazBendoszka Wielka, dziecko odpoczywający przy drewnianych ławkachTurysta z dzieckiem odpoczywający na drewnianych ławkach

Uśmiechnięte dziecko z mamą, odpoczynek na kocu, Bendoszka Wielka w Beskidzie Żywieckim

Turyści, kobieta i mężczyzna na szczycie Bendoszka Wielka, w tle krajobraz górskiSłup z drogowskazami opisujący szlak czarny, stojący na szczycie Bendoszka Wielka

Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej na Bendoszce WielkiejJubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej na Bendoszce Wielkiej na tle ciemnego nieba, burzowe chmury

W oczy rzuca się wysoki, mierzący 23,5 metra Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej, który został postawiony na Bendoszcze Wielkiej we wrześniu 2000 roku. Jak możemy przeczytać na kamieniu węgielnym został on poświęcony przez Jana Pawła II 15 czerwca 1999 w Krakowie.Kamień Węgielny Jubileuszowego Krzyża Ziemi Żywieckiej poświęcony przez Jana Pawła II w 1999 roku znajdujący się na Bendoszce WielkiejKrzyż natomiast poświęcił biskup Tadeusz Rakoczy, który na kazaniu wypowiedział następujące słowa:

Ustawiony jest w kierunku pięknej Ziemi Żywieckiej. Swymi ramionami ma symbolizować wspólnotę Żywiecczyzny, a przede wszystkim jedność wiary chrześcijańskiej.

Krzyż Jubileuszowy Ziemi Żywieckiej na szczycie Bendoszka Wielka, niebieskie niebo z białymi chmurami

Część Jubileuszowego Krzyża Ziemi Żywieckiej na Bendoszce Wielkiej na tle zachmurzonego nieba oraz górskich widokówJubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej na Bendoszce Wielkiej na tle zachmurzonego nieba, ciemne chmury

Zapraszam również do obejrzenia krótkiego filmiku:  Bendoszka Wielka w Beskidzie Żywieckim

UWAGA!  Jeśli nie chcesz schodzić tym samym szlakiem na parking  – Roztoki Górne, lecz zrobić pętelkę zachęcam do przejrzenia wpisu, w którym przedstawiam alternatywne zejście ze szczytu  Bendoszka Wielka:

Mam nadzieję, że moja relacja przekona niejedną osobę do wycieczki  na Bendoszkę Wielką.  Szlak jest idealny dla osób lubiących mniej uczęszczane trasy. Na samym szlaku spotkaliśmy pojedyncze osoby. Tłoczno robi się dopiero przy samym schronisku.

Zapraszam do odwiedzenia kategorii na moim blogu opisującej  szlaki w Beskidzie Żywieckim

Jest to mój drugi wpis przygotowany podczas narodowej kwarantanny ogłoszonej przez panującego w Polsce oraz na Świecie koronawirusa. Mam nadzieję, że uda mi się wykorzystać ten czas na nadrobienie zaległości na blogu. Choć jak dobrze pójdzie jutro dojdzie mi materiał na świeżutki wpis. Miesiąc siedzenia w domu, bez gór to męka dla tak aktywnych ludzi jak my. Jutro w końcu można legalnie wyjść na nie za długi spacer do lasu.  Zdradzę Wam, że wybieramy się na wycieczkę po Beskidzie Małym, który mamy na wyciągnięcie ręki. Serce się raduje!

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  Zapraszam również na Instagram: @greenmagpic

Z przyjemnością dodam, że jest to kolejny szczyt zdobyty w akcji: Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum