Przysłop Potócki szlak z Rycerek

Studencka baza namiotowa Przysłop Potócki oświetlona przez popołudniowe słońce, w oddali krajobraz górski, resztki śnieguJuż trzy razy mieliśmy przyjemność odwiedzić  Przełęcz Przysłop Potócki  w  Beskidzie Żywieckim  należący do  grupy Wielkiej Raczy  (Worek Raczański),  na którym w sezonie letnim działa  Studencka Baza Namiotowa.  Za każdym razem szliśmy  zielonym szlakiem bazowym  prowadzącym z  Rycerek Leśniczówka.  Stwierdziłam, że najwyższa pora opisać tę trasę. Mamy związanych z tym miejscem naprawdę sporo wspaniałych wspomnień, zdążyłam również nazbierać sporo zdjęć, które oczywiście wykorzystam we wpisie. Trasa jest dość krótka (idealna na zimowe wypady), ale za to pierwsza jej część dość stromo pnie się w górę. Dwa razy – rok temu w Boże Narodzenie, jak i w tym roku końcówką listopada  Przysłop Potócki  przywitał nas zimową, iście bajkową scenerią – mimo, że w naszym rodzinnym mieście śniegu było jak na lekarstwo. Nasza ostatnia wycieczka 12 grudnia dała nam szansę zobaczyć całkiem inne oblicze tego miejsca. Towarzyszył nam wtedy mój sześcioletni Siostrzeniec, który schodząc na parking do  Rycerek  kilka razy powtarzał mi: „Ciociu, super była ta wyprawa!”. Myślę, że to są najlepsze rekomendacje dla tego szlaku 😉

Trasa: Rycerki Leśniczówka (zielony szlak bazowy) – Przełęcz Przysłop Potócki  / Studencka Baza Namiotowa – powrót tym samym szlakiemmapa-rycerki-przyslop-potocki

Data:  25 grudzień 2019 / 29 listopad oraz 12 grudzień 2020

Dystans: około  4.20 km

Czas trwania:  około 2 h (sam przemarsz z sześcioletnim dzieckiem, zimowe warunki)

Minimalne wzniesienie:   654 m

Maksymalne wzniesienie:   884 m

Parametry z aplikacji Google Fit

Rycerki parking

Parking Rycerki Leśniczówka przy zielonym szlaku bazowym na Przysłop Potócki, zimowa sceneriaSamochód zostawiamy na  bezpłatnym parkingu  w miejscowości  Rycerki Leśniczówka,  zaraz przy interesującym nas zielonym szlaku bazowym.  Dokładne parametry parkingu zamieszczam poniżej.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.450148, 19.062977

Z wiszącej na drzewie tabliczki dowiadujemy się, że na  Przysłop Potócki  powinniśmy dojść w przeciągu  40 minut.  Nam ze względu na lekko zimowe warunki (świeży, miękki śnieg) czas dojścia do  bazy namiotowej nieco się wydłużył. Nie wspominając o licznych przerwach na zjazdy na sankach podczas podejścia 😉 Syn nie mógł się już od dawna doczekać białego puchu w  Beskidach.  Nie mogliśmy Mu odebrać tej przyjemności.Tabliczka, drogowskaz zielonego szlaku bazowego idącego do Studenckiej Bazy Namiotowej Przysłop Potóski - 40 minut - parking Rycerki LeśniczówkaNasz  zielony szlak bazowy  z parkingu prowadzi przez potok, który w dniu naszej wycieczki nie był zbytnio do przejścia ze względu na dość dużą ilość wody. Poza tym było zimno i nie chcieliśmy, aby syn się niepotrzebnie zmoczył. Zdecydowaliśmy się obejść potok bokiem. W tym celu z parkingu skręcamy w prawo na asfaltową drogę (główna droga), robimy dosłownie parę kroków i za mostkiem ponownie skręcamy w prawo – schodzimy z drogi asfaltowej i przechodzimy „na dziko” do ścieżki, na której wytyczony jest zielony  szlak bazowy na Przysłop Potócki.Zaśnieżona ścieżka, w oddali turysta ciągnący dziecko na sankach - Rycerki Leśniczówka

Zielony szlak bazowy  wchodzi w las i zaczyna piąć się dość stromo w górę. Muszę zaznaczyć, że szlak jest naprawdę bardzo dobrze oznaczony. Nie ma możliwości zgubienia go. Oznaczenie na drzewie - zielony szlak bazowy, Beskid ŻywieckiTurysta ciągnący dziecko na sankach, zima w Beskidzie ŻywieckimPo 240 metrach dostrzegamy na drzewie oznaczenie  zielonego szlaku bazowego  ze strzałką (tuż przy rozwidleniu). My nie skręcamy w prawo, lecz zgodnie z oznaczeniami kierujemy się nadal prosto przed siebie. Droga jest szeroka i zaśnieżona. Gdy nie zalega na niej śnieg to trzeba być przygotowanym na kamieniste, mało wygodne podłoże. Szeroka, zaśnieżona, pnąca się w górę droga na zielonym szlaku bazowym - Rycerki LeśniczówkaZaśnieżona droga leśna - Rycerki Leśniczówka, turysta z dzieckiem

Szczęśliwe dzieci podrzucające liście do góry, słoneczny dzień, miejscowość RycerkiUśmiechnięte dzieci, w tle resztki zalegającego śnieguTurysta ciągnący na sankach dwójkę dzieci, zielony szlak bazowy na Przysłop Potócki

Turystka z dzieckiem, zaśnieżony las w Beskidzie Żywieckim

Turystka idąca z dzieckiem z sankami zielonym szlakiem bazowym na Przysłop Potócki, leśna ścieżkaPo przejściu około 600 metrów, po lewej stronie dostrzegamy cudowną, drewnianą chałupkę, którą mijamy i kierujemy się nadal stromo w górę leśną ścieżką. Wędrówka nie idzie nam za sprawnie, ponieważ śnieg jest miękki. Na dodatek w dniu naszej wycieczki po szlaku płynął potok, który miejscami był zamrożony. Nie byłoby to aż tak problematyczne, gdyby nie suche liście, które przykrywały oblodzenia. Turysta ciągnący dziecko siedzące na sankach, domMamy za sobą 1.40 km i ścieżka staje się wąska, na chwilę łagodnieje. Po drodze musimy pokonać przeszkodę w postaci połamanego drzewa. Zaśnieżona ścieżka leśna, pokryte śniegiem drzewaWąska, zaśnieżona ścieżka na zielonym szlaku bazowym idącym do bazy namiotowej Przysłop PotóckiDziecko przechodzące pod zwalonym drzewem, zaśnieżony Beskid Żywiecki

Po chwili naszym oczom ukazuje się kolejne podejście. Patrząc za siebie, przy dobrej widoczności mamy okazję podziwiać  beskidzkie krajobrazy.Dziecko, podejście na zielonym szlaku bazowym na Przysłop Potócki, zimowe warunki, w oddali inny turysta

Widok na Beskidy rozciągający się z zielonego szlaku bazowego idącego na Przysłop Potócki, jesienny krajobraz1.90 km na horyzoncie kolejna 'górka’, która doprowadzi nas do  Studenckiej Bazy Namiotowej Przysłop Potócki.Turysta, dziecko na sankach, las - zimowa sceneriaSzeroka, zaśnieżona idąca w górę droga na zielonym szlaku bazowym Przysłop PotóckiPo pokonaniu podejścia skręcamy w prawo na polanę, na której znajduje się  Studencka Baza Namiotowa Przysłop Potócki. Do samej bazy musimy pokonać jeszcze z 100 metrów. Mężczyzna ciągnący na sankach dziecko - Przełęcz Przysłop Potócki, w oddali widoczne drewniane chatki bazy namiotowej, zimowe warunki

Przełęcz Przysłop Potócki

Widok na chatki stojące na Przełęczy Przysłop Potócki - studencka baza namiotowa, popołudniowe słońce, resztki zalegającego śnieguAplikacja wskazuje, że od parkingu przeszliśmy około 2 km. Jesteśmy na  Przełęczy Przysłop Potócki, która położona jest  845 m n.p.m.  pomiędzy  Bendoszką Wielką,  a  Praszywką Wielką. Z przełęczy rozciąga się bajeczny widok na  Beskid.

Na drzewie jest zamontowana huśtawka, z której chętnie za każdym razem korzystamy 😉Szczęśliwe dziecko na huśtawce przymocowanej do drzewa, w tle studencka baza namiotowa Przysłop PotóckiDziecko na huśtawce linowej przymocowanej do drzewa, Przysłop Potócki w oddali drewniane chatki

Słoneczny, grudniowy dzień na Przełęczy Przysłop Potócki, w oddali widoczne drewniane domki studenckiej bazy namiotowejDziecko, huśtawka nadrzewna, popołudniowe słońce, Przełęcz Przysłop PotóckiUśmiechnięte dzieci, jesienna Przełęcz Przysłop Potócki

Studencka Baza Namiotowa Przysłop Potócki

Białe tabliczki, zielony szlak bazowy, Studencka Baza Namiotowa Przyszłop Potócki, w tle turysta z dzieckiem, zaśnieżona drewniana chatkaStudencka Baza Namiotowa  prowadzona jest tu od  2007 roku  przez  Oddział Uczelniany PTTK z Gliwic.  Czynna jest w  sezonie letnim.  Jest tu kilka drewnianych chatek, toaleta sławojka oraz miejsce wyznaczone do mycia. Jak można wyczytać na tablicy ogłoszeń  Studencka Baza Namiotowa Przysłop Potócki  w 2020 roku działała praktycznie do końca września (27.09).

Ze względu na położenie między dwoma szczytami  baza namiotowa  jest idealnym miejscem wypadowym na  Praszywkę  (szlak niebieski)  oraz  Bendkoszkę Wielką  (szlak niebieski  w przeciwnym kierunku), dalej do  Schroniska Przegibek  (szlak czarny  z  Bendoszki Wielkiej / szlak zielony).

Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie: Studencka Baza Namiotowa Przysłop PotóckiTablica ogłoszeń przy studenckiej bazie namiotowej Przysłop Potócki, zima, w tle turysta z dzieckiem oraz drewniane chatki na bazie namiotowejDrewniane chatki na Studenckiej Bazie Namiotowej Przysłop Potócki należące do Oddziału Uczelnianego PTTK z Gliwic, turysta z dzieckiem, zimaZrobiłam zdjęcie  cennika  obowiązującego w  sezonie letnim  w 2020 roku na  Studenckiej Bazie Namiotowej Przysłop Potócki.Cennik - Studencka Baza Namiotowa Przysłop PotóckiDziecko siedzące przy zasypanym przez śnieg drewnianym stole, okolice bazy namiotowej - Przysłop PotóckiTurysta ciągnący dziecko na sankach - Przełęcz Przysłop Potócki, w tle widoczne drewniane chatki studenckiej bazy noclegowejZdecydowaliśmy się wejść do jednej z chatek i ogrzać się przy ciepłej kawce, szamając przy tym ciasto. Chatka w środku była bardzo zadbana i pełna górskiego klimatu. Jak wyczytałam na oficjalnej stronie bazy poza sezonem można korzystać z bazy – na własną odpowiedzialność. Oczywiście miejsce to trzeba zostawić w nienaruszonym stanie oraz trzeba zabrać ze sobą śmieci.

Rok temu w Boże Narodzenie w jednej z chat wisiał cytat z książki  „W syberyjskich lasach” –  Sylvain Tesson,  który doskonale pasował do klimatu tego miejsca ❤

„Dopóki będą istniały drewniane chaty w głębi lasu, nic jeszcze nie jest stracone”.

Biała kartka w przezroczystej folii - Dopóki będą istniały drewniane chaty w głębi lasu, nic jeszcze nie jest stracone - Sylvain TessonZadowolone dziecko, drewniana chataTurysta z dzieckiem siedzący przy stole w drewnianej chatce - baza noclegowa Przysłop PotóckiStalowe kubki, patelnia wisząca nad oknem w chatce bazy noclegowej Przysłop PotóckiZadowolone dziecko stojące na drewnianej drabinie w chacie - Baza Namiotowa Przysłop PotóckiWnętrze drewnianej chatki na Studenckiej Bazie Namiotowej na Przełęczy Przysłop Potócki, ławka, stółDrewniana ławka w chacie bazy noclegowej Przysłop Potócki

Drewniana toaleta - sławojka - studencka baza namiotowa Przysłop Potócki

Poniżej zamieszczam kilka pamiątkowych ujęć z okolic  Studenckiej Bazy Noclegowej Przysłop Potócki.Przełęcz Przysłop Potócki, słoneczny, jesienny dzień, na polanie resztki zalegającego śniegu, po lewej stronie widoczna część drewnianej chatyDrewniana chata na Przełęczy Przysłop Potócki - studencka baza namiotowaTuryści z dwójką dzieci odpoczywający na ławce przy Bazie Namiotowej Przysłop Potócki, jesienne popołudnieBaza namiotowa Przysłop Potócki zimąSzczęśliwe dziecko w czapce Mikołaja, zimowy Przysłop PotóckiUśmiechnięte dziecko siedzące na sankach z mamą, Przysłop PotóckiZaśnieżona drewniana chatka na Przełęczy Przysłop PotóckiTurysta z dzieckiem odpoczywający przy bazie namiotowej Przysłop Potócki, bajkowa sceneria - śniegSzczęśliwe dziecko rzucające śniegiem, Beskid ŻywieckiSzczęśliwe dziecko bawiące się śniegiem na Przełęczy Przysłop PotóckiSzczęśliwa rodzinka, bajkowa, zimowa sceneria, Przysłop PotóckiBajkowa, zimowa sceneria, rodzina przy drewnianej chacie - Przełęcz Przysłop PotóckiDziecko siedzące na drewnianych sankach przy chacie na Przełęczy Przysłop Potócki

Butla gazowa, stalowy kubek z zupą, drewniana chata - zima, Przysłop Potócki

Na parking wracamy tym samym szlakiem. Zejście idzie nam oczywiście sprawniej, choć musimy być ostrożni przez licznie występujące oblodzenia na szlaku. Trasę polecam każdemu! Miejsce to jest mało uczęszczane – oczywiście poza sezonem letnim. Można wtedy nacieszyć się ciszą oraz spokojem nawet w weekend. Latem natomiast można przeżyć tu cudowną przygodę korzystając z bazy noclegowej.

A panujący tu klimat… Przyciąga jak magnes 💙 Tabliczka w kształcie strzałki z napisem Rycerki, zielony szlak bazowy, śniegJeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic